Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 13047
I dag røk pæra i taklampa på badet. Problemet er at jeg ikke er i stand til å finne ut hvordan den åpnes! Det er en buet glasskuppel og rundt er det en ring av plastikk som er helt plant med taket. Har prøvd å dreie på både glasset og ringen, men dem beveger seg overhodet ikke. Noen elektrikere her som har forslag til hvordan jeg får åpnet lampa?
Hva med å legge ut et bilde av lampa ?
Hvordan får jeg lastet opp bilder her?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du trykker på 'Last opp bilde med imma.gr' som står ved sidan av boksen der du skriv inn teksten.


Da har jeg prøvd å laste opp bilde av lampa. Håper det fungerer.
Sist endret av vidarlo; 16. desember 2016 kl. 20:25.
Vri glasset rundt
Dette er en annen lampe, men har en lignende jeg slet med, inntil i går. På den skulle man visst ikke vri, men bare dra av den ytterste ringen. Rett ned altså. (På selve kuppelen var det bare å trykke inn noen klemmer.) Kan jo hende det er det samme her.
Sitat av goodzumber Vis innlegg
Vri glasset rundt
Vis hele sitatet...
Glasset kan ikke beveges. Jeg har prøvd å vri den både til venstre og til høyre, skjer ingen ting (med mindre den sitter veldig fast da). Har også prøvd å trykke glasset opp, ingen bevegelse. Jeg har prøvd å vri ringen, men får jo ikke noe godt tak. Har nettopp prøvd med skrujern, er ikke plass mellom glasset og ringen, og ringen er helt klistra oppi taket, så prøver jeg skruern der, så blir det nok merker i gipstaket.

Jeg har vært borti mange vanskelige lamper, men denne her tar kaka!

Får vel ta med bildet i en lampebutikk å spørre der. Dem bør vel vite det.

(Sjekket nettopp dokumentasonen fra elektrikeren i håp om at monteringsanvisningen var der. Nada!)
Gitt at dette «glasset» som TS snakker om ikke er glass men en blanding av noe plast, så åpnes disse med å stikke en liten flat skrutrekker mellom «glasset» og den hvite ringen, for så å presse glasset inn mot midten samtidig som man drar den litt ned. Du kan bruke den hvite ringen til å «hvile» skrutrekkeren på mens du presser glasset inn og ned.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg

(Sjekket nettopp dokumentasonen fra elektrikeren i håp om at monteringsanvisningen var der. Nada!)
Vis hele sitatet...
Åssen gikk det, har samme problem.....
«Glasset» har tre hakk i ytterkant, du skal bare vri dette mot klokken (når du ser opp mot lampen). Ikke bruk ett skrujern som noen skriver over her, da ødelegger du bare festet..

▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg måtte bruke skrujern for å kunne vri denne mot klokka. Kuppelen lot seg ikke vrikke med makt den ene eller andre veien. Så jeg måtte ty til skrujern. Bare pass på at du ikke dytter ned skrujernet hvor en av de 3 stedene hvor kuppelen er forankret.

Jeg har flere av disse lampene hjemme, men har bare opplevd at den ene her satt seg fast. Så gjør som OxFF sier. Bruk et flat skrujern.

Dette er en gammel tråd. Men jeg opplevde dette problemet i dag. Ikke hør på "medium" over her. Jeg håpet på unngå å bruke et skrujern på grunn av merker. Om kuppelen sitter fast må du ty til skrujern eller annet redskap som gjør at du kan presse ned kuppelen og få den løs. Hadde det vært nok med å vri mot klokka, så ville nok ikke denne tråden blitt opprettet.