Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 161051
Dette er vel omtrent det eneste "den store" tråden som enda ikke er opprettet i rusmiddelforumet. Jeg ser mye rare spørsmål om benzodiazepiner, hva som er benzo og hvordan de fungerer etc. Så jeg valgte å lage denne tråden der jeg legger ut all informasjon om benzodiazepiner, reseptor-ligander/non-benzo osv. Håper noen får nytte av den. Jeg velger og legge på flere linker enn å skrive kjempe mye om hva/hvem/hvorfor osv. Hvis du lurer på noe annet angående noe som helst om denne tråden eller benzo så post her.



Benzodiazepiner er en rekke kjemisk beslektede medikamenter, som produserer et mangfold av effekter. De virker i hovedsak beroligende, men på flere måter. De forskjellige benzodiazepinene produserer enten en, eller flere av effektene. Det første benzodiazepinet ble syntesert i 1957, det heter klordiazepoxid. Det ble sluppet ut på markedet under navnet Librium i 1960 av legemiddelfirmaet Hoffmann-La Roche. Tre år senere kom diazepam (Valium) på markedet og erstattet delvis klordiazepoxid på grunn av stoffets nesten helt like effekt, men det var mere potent.

Markedsført av Hoffmann-La Roche ble Valium det mest solgte legemidlet i USA fra 1969 til 1982. I løpet av alle årene som gikk fant man etter hvert ut hvor vanedannende stoffet var, hvor fort toleranse ble oppbygd og hvor fæle abstinenser man fikk ved å slutte på stoffet. Med årene kom det mange nye og mer kraftige benzodiazepiner som alprazolam (Xanax/Xanor), lorazepam (Ativan), midazolam (Versed, Dormicum) osv. I dag administreres nærmere tretti forskjellige benzodiazepiner verden rundt.


I Norge har vi et meget begrenset antall benzodiazepiner. Vi har:

• Alprazolam (Xanor)
• Diazepam (Valium, Vival, Stesolid)
• Flunitrazepam (Flunipam)
• Klonazepam (Rivotril)
• Oxazepam (Sobril, Alopam)
• Nitrazepam (Apodorm, Mogadon)
• Midazolam (Dormicum)

Sistenevnte blir kun administrert på sykehus. Alle benzodiazepinene registrert i Norge er B-preparater, utenom flunitrazepam (Flunipam) som er et A-preparat/narkotikum.

Doseantall varierer veldig fra hvilket preparat det gjelder. Det fins veldig potente benzodiazepiner som krever veldig små doser. Det fins også mange mindre potente og middels potente benzodiazepiner som da krever større doser. Benzodiazepiner har mange kallenavn, benzo er det vanligste.



Virkningsmekanisme og farmakologiske egenskaper

Benzodiazepinene er såkalte psykoaktive legemidler. Det vil si at de er kjemiske stoffer som i hovedsak virker på sentralnervesystemet, der de forandrer hjernens funksjon og fører til midlertidige endringer i persepsjon, humør, bevissthet og/eller adferd.

I sentralnervesystemet har vi forskjellige transmittersubstanser (også kalt signalstoffer). Disse er kjemiske forbindelser som forbinder, forsterker eller modulerer elektriske signaler mellom et nevron og en annen celle. Sansene våre, følelsene våre og alle inntrykk er styrt av slike forbindelser.

Vår viktigste hemmende transmittersubstans heter GABA, det er forkortelse for gamma-aminobutyric acid, på norsk gamma-aminosmør syre. GABA er et naturlig kjemisk signalstoff som produserer sedative, hypnotiske, anxiolytiske, antikonvulserende og muskelavslappende effekter, og tar seg da av oppgavene i kroppen der slike effekter trengs. Innenfor en transmittersubstans finnes det såkalte reseptorer.

Benzodiazepiner som alle andre psykoaktive legemidler virker på den måten at stoffet binder seg til en reseptor i en transmittersubstans, i sentralnervesystemet. Inne i GABA er det hovedsakelig to reseptorsystemer, de kalles helt enkelt GABA-A og GABA-B. Benzodiazepiner binder seg til en GABA-A reseptor og det forsterker og øker derved effekten av GABA.

De forskjellige effektene og hvordan de oppstår
Innenfor en reseptor finnes det mange forskjellige bindesteder, det kan også kalles reseptorenheter. Forskjellige benzodiazepiner binder seg mer til enkelte reseptorenheter enn andre. Og de forskjellige enhetene (enten alene eller i kombinasjon) i GABAA reseptoren øker konsentrasjonen av GABA i kroppen og gir de forskjellige effektene.


Sedativa/Hypnotika: benzodiazepiner som er veldig aktive ved bindested α1 og/eller α5, skaper en følelse av sedasjon og virker hypnotiserende. Eksempler er flunitrazepam, triazolam og midazolam. Benzodiazepiner som binder seg til disse enhetene er også de som skaper mest amnesi og ataxi.

Anxiolytika: benzodiazepiner som er mer aktive rundt bindested α2 og/eller α3 utgjør en beroligende effekt, og motvirker da angst. De fleste benzodiazepiner har en viss affekt på disse bindingsstedene, men de mest selektive er bedre. Eksempler er alprazolam og diazepam (ganske ikke-selektivt men sterkt ved α3 fordet).

Antikonvulsant:
nyere forskning viser at benzodiazepiner som er mer aktive rundt bindested α2 gir en god antikonvulsant effekt. Men man vet likevel at de fleste benzodiazepiner fungerer antikonvulsant, bare ved å affektere α1, α2, α3, eller α5 i GABA-A i det hele tatt.

Muskelrelakserende:
Dette er en felles egenskap alle benzodiazepinene har. Den er likevel noenlunde mer fremtredende ved sedative benzodiazepiner enn ved andre.


Andre GABAerge legemidler og Z-hypnotika

Som nevnt tidligere finnes det masse legemidler som fungerer på samme transmittersubstans som benzodiazepiner og skaper like effekter. Noen er i kjemisk slekt med benzodiazepiner, mens andre bare fungerer på samme vis.
Z-hypnotika: Denne gruppen består av fire hypnotika, utenfor navnet ”z-drugs” blir de omtalt som non-benzodiazepines/ikke-benzodiazepiner. De fire preparatene:

Zaleplon (Sonata)
Eszopiklon (Lunesta)
Zopiklon (Imovane)
Zolpidem (Stilnoct)

Zaleplon er ikke noe å snakke om. Det blir kun markedsført i England og skal vist være dårlig mot insomni i forhold til andre non-benzo, og benzo.

Eszopiklon er heller ikke registrert i Norge. Det blir derimot hyppig utskrevet mot søvnproblemer i USA, der de ikke bruker zopiklon. Eszopiklon er et dextro-stereoisomeri av zopiklon, og stoffet er et cyklopyrrolon. I kjemisk likhet med benzodiazepiner.

Zopiklon, eller Imovane som det heter her til lands er et veldig potent hypnotika. Dette stoffet er også et cyklopyrrolon, altså et ikke-benzo. I likhet med benzodiazepiner binder stoffet seg til GABAA reseptoren, men er mye mer selektivt ved αlfa-1 enheten. Derfor fungerer stoffet ikke anxiolytisk, antikonvulsant eller som noe annet benzodiazepin. Det fungerer bare hypnotisk og kan derfor bare brukes som sovemiddel. Zopiklon forstyrrer ikke REM-søvn slik andre benzo og ikke-benzo gjør, men har veldig lett for å skape amnesiske effekter selv ved vanlig dose (7,5 - 15mg).

Zolpidem er også et hypnotika, det er litt svakere enn zopiklon. Dette er et imidazopyridin, zolpidem fungerer også bare som et hypnotika og er selektivt ved αlfa-1 i GABAA. Ved større doser av dette stoffet kan man oppleve forvridde hallusinasjoner, for det meste virtuelt (inne i hodet ditt) men det er også rapportert visuelle hallusinasjoner. Disse hallusinasjonene kan ikke sammenliknes med noe annet psykedelika som for eksempel LSD, DMT, Psilocybin etc.


Hvis noen vet at noe av dette er feil vær snill og si ifra. Jeg har sjekket all info opp mot flere kilder og lagt ved kilder for videre lesing overalt.

Hvorfor benzodiazepinene nå blir kalt "anxiolytika".

Historien til en fyr som har gått på triazolam (Halcion) i 20 år, han har vært clean i flere år men vet tydeligvis ikke forskjellen på zolpidem og triazolam en gang. Han har et 20 års langt hukommelsestap, prøv å forestille deg det.

En oversikts-tavle som viser hvilke benzoer som er mere potente.

Wikipedias versjon av en slik liste her, kanskje litt bedre liste dette.


Marilyn Monroe døde av barbituratforgiftning. Barbiturater fungerer også på GABA-A reseptoren og gir samme effekt som benzodiazepiner, bare litt mindre potent og stoffene har større risk for å gi forgiftning og overdose. Barbiturater er farlige greier.

Noen av dere litt eldre som husker Placydyl? Det er altså ikke verdens sterkeste barbi eller benzo som noen tror. Det er et helt eget stoff, ethklorvynol. Stoffet er faktisk i slekt med metanol.

Bare noen få småting dere kan titte på som jeg kom på i farta

Sitat av Jehes Vis innlegg
Flott tiltak Totskalle! Lettleselig og oversiktlig. Hadde vært bra med litt mer informasjon angående avhengighet, vanlige bivirkninger og nedtrapping. Ashton manual har veldig mye informasjon angående dette. Skal se om jeg kan oversette og bidra i denne tråden senere. Akkurat nå skal jeg svelge pils!
Vis hele sitatet...
Jeg orket ikke skrive noe moral, folk får passe på hva de gjør med seg selv. Men jeg ga link til det da:

hvor fort toleranse ble oppbygd og hvor fæle abstinenser man fikk
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dodecha; 7. august 2010 kl. 22:07.
Pent arbeid.

Nå kan jeg som nybegynner innenfor dette feltet tilegne meg informasjon på en enkel og uanstrengt måte slik at jeg slipper å spa meg gjennom haugevis av tråder og søppelposter for å lære mer om disse stoffene.

Flott at noen tar seg tiden til å organisere informasjonen på denne måten.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Pent arbeid.

Nå kan jeg som nybegynner innenfor dette feltet tilegne meg informasjon på en enkel og uanstrengt måte slik at jeg slipper å spa meg gjennom haugevis av tråder og søppelposter for å lære mer om disse stoffene.

Flott at noen tar seg tiden til å organisere informasjonen på denne måten.
Vis hele sitatet...
Takk og takk Jeg skriver ikke som en gud, mange vanskelige forklaringer osv men det som står er rett i det minste. Fikk skrivekløe også fant jeg ut at det manglet en sånn "stor" tråd om benzoer.
Fint tiltak, vi trenger nok en slik tråd.

Eneste jeg vil legge til er http://www.benzo.org.uk/ . Det er vel den Ultimate benzo guiden på nett. Der har du alt fra nedtrappings-planer og et meget stort forum. Sjekk også ut equivalence Table, så dere kan sammenligne div. benzoer.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Ja, en ting jeg glemte. Jeg hadde planer om å legge ved linker til internetsider og andre benzo tråder. Jeg gjør det i et senere innlegg, må bare samle sammen først.
Flott tiltak Totskalle! Lettleselig og oversiktlig. Hadde vært bra med litt mer informasjon angående avhengighet, vanlige bivirkninger og nedtrapping. Ashton manual har veldig mye informasjon angående dette. Skal se om jeg kan oversette og bidra i denne tråden senere. Akkurat nå skal jeg svelge pils!
Kanskje mods kan merge siste og førsteposten din.( og slette denne.-) Offtopic: halcion var et helvettes potent benzo, ikke rart det kom i 0.125 og 0.25mg i norge. Har truffet erfarne heroinister som var glad det hadde blitt tatt av markedet..
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Triazolam høres helt forferdelig ut, men tro det eller ei så er zopiklon like ille når det gjelder å skape amnesi! Dette er såklart ikke med like doser da, men med average dosene: 0,25mg triazolam og 15mg zopiklon. De to preparatene, i tillegg til flunitrazepam er værst når det gjelder hukommelsestap og amnesi. Ikke bare mister man litt hukommelse, stoffet hindrer delvis hjernen i å produsere nye minner. Det er litt skummelt og tenke på.
Sist endret av Totskalle; 7. august 2010 kl. 21:56.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Triazolam høres helt forferdelig ut, men tro det eller ei så er zopiklon like ille når det gjelder å skape amnesi! Dette er såklart ikke med like doser da, men med average dosene: 0,25mg triazolam og 15mg zopiklon. De to preparatene, i tillegg til flunitrazepam er værst når det gjelder hukommelsestap og amnesi. Ikke bare mister man litt hukommelse, stoffet hindrer delvis hjernen i å produsere nye minner. Det er litt skummelt og tenke på.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk flunitrazepam (Flunipam) fra legen, store søvn problemer. Brukte det 1 gang. våkna opp på kjøkkengulvet. Husker ikke en dritt. Første og siste gangen jeg brukte det. Var blod over alt, noen sting som hadde løsnet. Jeg fikk ganske sjokk..
Sist endret av Tothep; 7. august 2010 kl. 22:04.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tothep Vis innlegg
Jeg fikk flunitrazepam (Flunipam) fra legen, store søvn problemer. Brukte det 1 gang. våkna opp på kjøkkengulvet. Husker ikke en dritt. Første og siste gangen jeg brukte det. Var blod over alt, noen sting som hadde løsnet. Jeg fikk ganske sjokk..
Vis hele sitatet...
Hørtes ikke artig ut. Hvor stor dose tok du? Var du innspist på benzo på den tiden? Ikke rart de måtte fjerne "Rohypnol" fra markedet med det ryktet på en såpass crazy medisin. En eller annen fyr her som har sitat: Jeg tar min whisky som jeg tar min son, 12 år gammal og blandat med rohypnol!

Vil også meddele noe jeg skrev i en annen tråd her, bare så alle får det med seg Det finnes benzoer, som ikke er narkotikalistet og som selges over nett. Som da ikke er ulovlig å ta inn. Følgende:

En rekke benzodiazepiner, non-benzodiazepiner og andre legemidler som fungerer på samme måte som disse står ikke oppført verken i registret eller på narkotikalisten:


Bretazelin
Cinolazepam
Flutoprazepam
Phenazepam
Premazepam
Quazepam

Eszopiclone
Zaleplon
Zopiclone
Vis hele sitatet...
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Hørtes ikke artig ut. Hvor stor dose tok du? Var du innspist på benzo på den tiden? Ikke rart de måtte fjerne "Rohypnol" fra markedet med det ryktet på en såpass crazy medisin. En eller annen fyr her som har sitat: Jeg tar min whisky som jeg tar min son, 12 år gammal og blandat med rohypnol!

Vil også meddele noe jeg skrev i en annen tråd her, bare så alle får det med seg Det finnes benzoer, som ikke er narkotikalistet og som selges over nett. Som da ikke er ulovlig å ta inn. Følgende:
Vis hele sitatet...
Det var en ganske sjokkerende opplevelse. Aldri igjen.

Jeg fikk 30 1mg piller. Har 29 igjen

Ang. den listen.
Du trenger vel resept uansett? Kan vel ikke bare bestille uten resept?
Sist endret av Tothep; 7. august 2010 kl. 22:20.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tothep Vis innlegg
Det var en ganske sjokkerende opplevelse. Aldri igjen.

Jeg fikk 30 1mg piller. Har 29 igjen
Vis hele sitatet...
Heh Ser den

Sitat av Tothep Vis innlegg
Ang. den listen.
Du trenger vel resept uansett? Kan vel ikke bare bestille uten resept?
Vis hele sitatet...
Man kan bestille og ta det inn. Men man må ha resept ja, noe man ikke får fordi det ikke fins. men det er heller ikke straff om det blir stoppet, fordi det ikke er narko.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Jeg rotet litt med navn og sånn ser jeg. Og jeg forklarte ikke så veldig godt, her er en bedre forklaring av selve greia (blir noe gjentakelse da):

Benzodiazepinene virker ved binding til GABAA reseptorer i sentralnervesystemet og bidrar til økt effekt (hemmende virkning) av ved interaksjon mellom GABA og GABAA reseptor. GABA (gamma-aminobutyric acid/gamma-aminosmør syre) er menneskets viktigste hemmende transmittersubstans i sentralnervesystemet. Etter et benzodiazepin er inntatt og absorbert, entrer stoffet hurtig sentralnervesystemet der det begynner virkningen.

En reseptor består av flere reseptorenheter. Benzodiazepiner binder seg til forskjellige reseptorenheter i GABAA reseptoren, spesifikt mellom enhet α (alfa) og enhet γ (gamma). Binding til de forskjellige enhetene eller kombinasjonene av binding til flere enheter samtidig skaper forskjellige effekter i GABA. Benzodiazepiner som i hovedsak binder seg til enhet α1 og/eller enhet α5 produserer sedative og hypnotiske effekter. Mens benzodiazepiner som i hovedsak binder seg mer til α2 og/eller α3 gir en mer anxiolytisk virkning. Alle benzodiazepiner innehar muskelrelakserende og antieleptiske egenskaper, da det forekommer ved selektivitet til alle de vanligste reseptorenhetene i GABAA (α1, α2, α3 og α5). For øvrig finnes det syv forskjellige klasser av reseptorenheter i GABAA, alfa (α) 1-6, beta (β) 1-4, gamma (γ) 1-3, delta (δ), epsilon (ε), theta (θ), og rho (ρ) 1-2.

Se på denne illustrasjonen så blir du kanskje litt klokere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Heh Ser den



Man kan bestille og ta det inn. Men man må ha resept ja, noe man ikke får fordi det ikke fins. men det er heller ikke straff om det blir stoppet, fordi det ikke er narko.
Vis hele sitatet...
Så hvis politiet stopper deg med for eks et par valium og rivotril'er og du ikke har resept, så blir du ikke tatt

Genial tråd btw!
Sist endret av Dr.Feelgood; 26. januar 2011 kl. 01:48.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Så hvis politiet stopper deg med for eks et par valium og rivotril'er og du ikke har resept, så blir du ikke tatt

Genial tråd btw!
Vis hele sitatet...
Det gjaldt de benzoene som ikke står oppført i registeret eller narkotikalisten
Jeg tar ikke piller av prinsipp, men nå fikk jeg nesten lyst på noen.

Nydelig stykke arbeid!
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Vel, med litt ettertanke og videre syn ser jeg at tråden mangler hoveddelen. Nemlig en lengre og bedre beskrivelse av selve rusen og hvilke legemidler som er gode i kombinasjon. Tittelen ble litt feil i forhold til innholdet, det ble liksom et desperat forsøk på å få folk her til å forstå hva benzo er siden få satt på god nok informasjon rundt det. Det kom liksom tråd på tråd der folk sa og spurte om så mye rart rundt farmakologiske egenskaper osv så da
Har vært borti alle utenom xanor og dormicum. + di to z-hypnotikaene som ikke er i norge.
Fikk flunipam for 4 år siden, veide 34 kg... men fikk aldri sånn hukommelsestap. Noe som har skjedd flere ganger på z-hypnotika.

Men narkose medisiner som propofol og slik, hvor ligger di henn? Hvor jeg jobber bruker di både dormicum og halcion som sovemeds på di som får medisin i butterfly
Hvis jeg prøver å ta 7,5mg zopiclone for første gang, vil jeg bli rusa?
tenkte å ta en for å få sove.. men får man en rus av det også, eller burde en ta mer da?
Sitat av Frontex Vis innlegg
Hvis jeg prøver å ta 7,5mg zopiclone for første gang, vil jeg bli rusa?
tenkte å ta en for å få sove.. men får man en rus av det også, eller burde en ta mer da?
Vis hele sitatet...
det er hvertfall det mest "high"stoffet av benzodiapinene,det rapporteres så mange steder på forumet her hvor slagkraftig og adferdsendrende zopiclone er!

Hvis du er fersk vil du nok sovne..kan hende du får en veldig godfølelse og blir mer snakkesalig,det eer som å drikke,uten å drikke
Hvis du får den riktige følelsen!

De sier at det er mer slagkraftig en rohypnol rus messig så,ha respekt for det der!
Hukommelsetap er også en faktor du vil møte,hvertfall i starten!

Jeg får hvertfall en drastisk endring fra å øke fra en til to,det er så jeg nesten har avslørt meg selv som rusa forran nær familiei følge samboeren min,gjort ting jeg ikke husket osv,enda jeg har brukt alt av benzoer over ett parr år så er det imovane jeg er påpasselig på å ikke ta feildosering i sosiale omstendigheter,det kan endre deg veldig,bare husk det!

Jeg får "frampå"følelsen du får etter for mye alkohol,det er den som er litt skummel om du ikke vil avsløre deg selv=)

Sitat av Tothep Vis innlegg
Jeg fikk flunitrazepam (Flunipam) fra legen, store søvn problemer. Brukte det 1 gang. våkna opp på kjøkkengulvet. Husker ikke en dritt. Første og siste gangen jeg brukte det. Var blod over alt, noen sting som hadde løsnet. Jeg fikk ganske sjokk..
Vis hele sitatet...
Hjalp det mot søvn?jeg og mercen her er vell de som lider av søvnproblemer og har prøvd flunnipam mot søvnproblemer,jeg som han ble f så skuffa for det er jo ikke søvnfremkallende i det heletatt!!!

Eneste grunnen til at det ble tatt av markede er fordi DET var stoffet ble misbrukt av folk på 80 tallet,noe legen min forøvrig er enig i,latterlig feilplassert,vi bruker TOLVON c prepp som er 10 ganger bedre for søvnproblemer!

Jeg ble også overasket over hvor "skarp"man ble av stoffet,veldig presist stoff så å si,nervedreper ja..jeg skjønner hvorfor det brukes til ran og kriminelle handlinger,der er det jo perfekt!

kollegaen min tok 10 stk rohypnol hver eneste forbanna dag han,jeg forstå at han fikk hukommelsetap,10 gikk greit uten at noen merket det sa han,når han tok 11 gikk det galt sa han dvs "han dummet seg ut i et familieselskap hvor alle så han var rusa"!

så det er god margin mellom folk her!

Sitat av Cherie Vis innlegg
Har vært borti alle utenom xanor og dormicum. + di to z-hypnotikaene som ikke er i norge.
Fikk flunipam for 4 år siden, veide 34 kg... men fikk aldri sånn hukommelsestap. Noe som har skjedd flere ganger på z-hypnotika..
Vis hele sitatet...
ikke jeg heller,utroolig oppskrytt møkkastoff sa jeg til legen min

Det føles ut som en valium syntes jeg
Sist endret av murmade; 31. januar 2011 kl. 17:44.
Moro at du plukket opp gamlesignaturen min, Totskalle lyricen kommer fra Side Brok sin "det e pina d en kassett", 2007-varianten, side B, første låt.

Jeg tenkte jeg skulle komme med en subjektiv rusoppfattelse av hvordan benzoer er, misbruker som jeg er av dem innimellom så har jeg vel litt peilingen... Har forsåvidt diskutert mye benzo med folk også i denne sammenhengen, og da også effektene av dem.

Jeg har stort sett brukt benzo i lave doser, dvs. at jeg ikke har oversteget 2-3 rivo på en "heftig" kveld (med stimulanter involvert), som medisin trenger jeg max en kvart, og som regel tatt mellom 5 og 20mg diazepam alt utifra grunnen til at jeg har brukt det.

Alprazolam (Xanor)
- God angstdempende effekt. Lite sedasjon i forhold til mange av de andre benzoene, en mer våken følelse synes jeg å huske, til og med sammen med alkohol. Eller for å formulere meg på en annen måte; sterk medisinsk effekt kontra bieffekter. Endte opp med en rett og slett mer løssluppen og bekymringsfri bytur en gang i tiden, uten svingstang dette måtte jeg prøvd igjen for å gi en mer nøyaktig beskrivelse, for jeg har ikke spist nok av dem.

Diazepam (Valium, Vival, Stesolid)
- Den beste medisinen av benzoene, uten tvil. Ganske sløvende, veldig bra mot alt negativt generelt sett. Påvirker dog funksjonsnivået en smule mer enn andre benzo, siden man blir så kraftig bremset av det. Typisk scenario er at valium + alkohol fører til at man er veldig stille av seg hele kvelden. Kan også gi en sterk velværefølelse i høye doser, spesielt folk som ikke er særlig tolerant overfor benzo.

Klonazepam (Rivotril)
- Spiser jeg de her, blir jeg Tony Montana. Alt jeg ønsker å si, alt jeg ønsker å gjøre, og ikke minst, all aggresjonen min løper ut som faen (ehm, verbalt ja). Under selve den sløvende effekten, er jeg som regel bare "ute" og hyggelig, men med en blanding av det og stimulanter evt. dagene derpå da det ligger igjen i blodet... oh man. Dette er den eneste pillen jeg har definert en egen subtype raserianfall for... Og alle jeg kjenner som har knasket på de her har snappet et par ganger. Man føler seg også noe mer klar i toppen og i stand til å bedømme ting enn man egentlig er. Jeg synes selve rusen kan føles noe kjemisk. Gir en god porsjon hukommelsestap. Har bl.a. en kamerat som våknet opp med ny dataskjerm uten å skjønne at han hadde kjørt i 2 timer for å få hentet den et par dager tidligere

Oxazepam (Sobril, Alopam)
- Brain-freeze for min del, og intet annet. Treigere tanker, sløv i knollen. Gidder ikke engang å spise dem igjen... Tok ikke engang bort dagens smerter, grunnen til at jeg fikk dem servert en gang i tiden... MEN for noen er det disse som fungerer aller best på angst - bare ikke her i gården.

Nitrazepam (Apodorm, Mogadon)
- Nesten som en blanding av diazepam og clonazepam. Føles bedre enn clonazepam, i lik stil med diazepam har nitrazepam potensiale til velbehag. Man blir veldig åpen og direkte og kan gå over i pillebabling av de her. Synes generelt sett at dette er en mye sterkere preike-om-følelser-pille enn det er en sovepille, som den blir utskrevet som, samtidig som den dreper nerver veldig effektivt. Min favoritt, uten tvil.

Flunitrazepam (Flunipam) og Midazolam (Dormicum) har jeg heldigvis ikke prøvd ennå.

--

Av de nevnte har jeg per dags dato hatt abstinenser fra clonazepam og diazepam. Abstinensene fra diazepam er helt klart de værste, siden de involverer en mye større grad av humørsvingninger, prikking i og under huden, frost/frysninger, panikk osv. Av clonazepam går det mer i heavy muskelspenninger, spasmer, tankeoppheng (spesielt på ting andre mennesker sier). Man kan psyke seg selv opp og ned i alle retninger uten grenser omtrent, men med formen man har så går det stort sett ned. Har også hatt en sterk følelse av at noe er galt under rivo-abstinenser, og svært redusert evne til å forsvare meg verbalt.

Abstinensene fra benzodiazepiner kommer og går i bølger, som en eneste lang, sterk fyllasyke-influensa, minus kvalmen. De fleste jeg kjenner som har vært igjennom begge deler sier faktisk at benzo-abstinenser er værre enn opiat-abstinenser, av litt forskjellige grunner. Varigheten på abstinensene er mye lengre, og det kan komme som en sjokkbølge når de går mot slutten.

Men nedtrapping er heldigvis ikke så veldig vanskelig, spesielt ikke om forbruket ikke har vært så veldig høyt, siden suget fra benzoer er veldig lavt, og man stort sett fungerer ganske bra under påvirkningen, i jobbsammenheng og slikt. Problemet som oppstår er når folk som er hektet, sliter med angst, og den dosen som skal til for å holde toleransen flat eller synkende, ikke gir nok eller noe angstdempende effekt i det hele tatt.
Ok, men greia er at jeg har en prøve imorgen, derfor må jeg få sove. Men om pilla får meg til å få hukommelsestap eller bli bakstein imorgen så gidder jeg ikke. Er altså en 7,5mg zopiclone pille det er snakk om.
Om jeg skulle bli bakstein og glemsk av den dosen, ville jeg unngått det med mindre doser?
takk for hjelp
Litt småparanoid her; har lyst å ta en fin dose (5-10mg) med diazepam nå, men jeg er litt redd for krysstoleranse da jeg har drukket ganske mye to dager på rad nå. Er den frykten reell eller skal jeg bare kjøre på?
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Litt småparanoid her; har lyst å ta en fin dose (5-10mg) med diazepam nå, men jeg er litt redd for krysstoleranse da jeg har drukket ganske mye to dager på rad nå. Er den frykten reell eller skal jeg bare kjøre på?
Vis hele sitatet...
Lite lurt å blande alkohol og diazepam kan fort føre til blackout og under blackouten har du sannsynligvis gjort noe veldig dumt noe, så det er ikke å anbefale!
Sist endret av Awareness; 5. februar 2011 kl. 19:06.
Sitat av zevz Vis innlegg
Lite lurt å blande alkohol og diazepam kan fort føre til blackout og under blackouten har du sannsynligvis gjort noe veldig dumt noe, så det er ikke å anbefale!
Vis hele sitatet...
Spurte ikk om å blande, er klin edru nå Var bare redd for krysstoleransen. alkohol og benzoer skaper avhengighet på noenlunde lignende måte i hjernen

Med det er helt sikkert ikke farlig, er bare litt småparanoid i dag
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Engangsdoser øker ikke toleransen stort om du ikke putter i deg mer fler dager fremover. Krysstoleransen blir noe annet, jeg vil tenke meg at du må opp i en 20mg for å bli ordentlig avslappet.
Var med å ryddet restene av et nedbrent hus for noen dager siden,han jeg hjalp med dette fant en eske med flunipam ifra actavis,så fikk ett brett.
Er flere år siden sist jeg tok noe benzo i det heletatt,men takka ja til brettet å putta det i lomma. Kom hjem igjen å dusja å spiste et godt måltid,deretter tok jeg en av disse å jeg må si den svingte fletta,men ikke på en trøtt døsende måte men våken,mere tilstede å veldig krativ,nesten litt vel. Kjekkt å ha de liggende i skapet,da jeg kommer til å ta en nå å da,har ikke noe problem med å la de ligge en mnd eller to.
Røyka å en feit en oppå å ble stein men ikke lenge føre jeg var tilbake på tabletten bare. Hasjen jeg hadde da var helt grei standard bare,hadde sikkert komplementert hverandre bedre om jeg hadde røyka godt grønt.
Må teste det snart å.

Ble litt overrasket over hvordan denne tabletten virka på meg,ga meg motsatt effekt vil jeg si enn det andre ville opplevd på den? Noen som kjenner seg igjen i dette?
Skal også sies at jeg er nesten 2 meter å veier 110k men er ikke overvektig Mere ateletisk med mange år med trening før,har ikke trent på 1.5år da. Drøyt at 1mg av denne funker så lenge på meg med tanke på fysikk å vekt.
Sist endret av Skade-skutt; 5. februar 2011 kl. 22:02.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg bruker stilnoct mer enn jeg burde får man kjøpt disse andre steder enn på apotek? finnes det noe sted man kan bestille på nett?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
"• Midazolam (Dormicum)
Sistenevnte blir kun administrert på sykehus"

...Og hos tannleger? Noen av dem kunne i hvert fall tilby dette for noen år siden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvilke benzodiazepiner er mest effektive mot generalisert angst og tvangslidelser? Får allerede SSRI (skal bytte til et annet merke eller øke dosen). Har tidligere fått sobril etter eget ønske men nå er de ikke like effektive da symptomene mine har en tendens til å forverres i enkelte perioder.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Hvilke benzodiazepiner er mest effektive mot generalisert angst og tvangslidelser? Får allerede SSRI (skal bytte til et annet merke eller øke dosen). Har tidligere fått sobril etter eget ønske men nå er de ikke like effektive da symptomene mine har en tendens til å forverres i enkelte perioder.
Vis hele sitatet...
Selv synes jeg rivotril og xanor er det beste mot angst.Men benzoer funker veldig forskjellig fra person til person,så man er nesten nødt til og prøve seg frem.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Hvilke benzodiazepiner er mest effektive mot generalisert angst og tvangslidelser? Får allerede SSRI (skal bytte til et annet merke eller øke dosen). Har tidligere fått sobril etter eget ønske men nå er de ikke like effektive da symptomene mine har en tendens til å forverres i enkelte perioder.
Vis hele sitatet...
Det som hjelper mest mot angst og tvangstanker er rivotril og xanor som
High-on-life sier.
Helst burde man holde seg unna benzo i de fleste tilfeller og heller ta det i nødsituasjoner.
Tenk heller; "Trenger jeg virkelig å ta en pille nå, eller klarer jeg å holde ut?"

Tar man det i russammenheng har det en annen hensikt, men hvis det er for å redusere psykiske plager er det viktig å ikke gjøre det til en vane. Benzo bruk over lenger tid vil etterhvert føre til økning i angst og psykiske lidelser.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Hvilke benzodiazepiner er mest effektive mot generalisert angst og tvangslidelser? Får allerede SSRI (skal bytte til et annet merke eller øke dosen). Har tidligere fått sobril etter eget ønske men nå er de ikke like effektive da symptomene mine har en tendens til å forverres i enkelte perioder.
Vis hele sitatet...
kjøpte xanax (xanor) 1mg i egypt, tok to: ALL sosial angst vekke. var ape på gaten i dahab uten å føle meg noe annet enn normal.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av drittsekken Vis innlegg
kjøpte xanax (xanor) 1mg i egypt, tok to: ALL sosial angst vekke. var ape på gaten i dahab uten å føle meg noe annet enn normal.
Vis hele sitatet...
Tror jeg styrer unna det der på en stund til ting er ordentlig klarlagt med psykiater. Nøyer meg med Rivotril i kriseperioder og 25mg sobril eller valium mot den mildere angsten. Hadde en episode der jeg fikk i meg mengder med Xanax ei ku hadde blitt slått av, og reaksjonen min ble ikke spesielt koselig, da, for å si det på den måten. Vil heller kartlegge doseringer og når/hvor lenge jeg skal gå på dem av en med kunnskap innenfor fagfeltet. Men takk for tipset.

Kan man få valium på resept i Norge? isåfall, hva burde jeg si for at det er størst sjanse for å få det? jegt tror jeg kan være kvalifisert, men er litt usikker.
Ja, vanligvis ikke noe problem om du ikke er pillemisbruker i legejournalen din.
Bare å nevne angst, sosialangst, søvnproblemer eller huekjør når du skal legge deg.
Men er vel størst sjanse for at du får sobril å prøve først, bare ikke vær ivrig når du "fisker" etter piller, de fleste leger har vel møtt på noen sånne :P
Har selv kun prøvd oxazepam. Og det høres ut som dette er en av de kjedeligste benzo'ene.

Jeg trodde alle benzo'ene føltes ganske likt?
Sitat av Lil J Vis innlegg
Har selv kun prøvd oxazepam. Og det høres ut som dette er en av de kjedeligste benzo'ene.

Jeg trodde alle benzo'ene føltes ganske likt?
Vis hele sitatet...
Oxazepam/Alopam er Sobril. Brukes gjerne mot angst, uro og spenning i tillegg til søvnvansker. Mot mild angst doseres det gjerne 10-15mg, og gjerne 25mg mot sterkere angst. Halveringstiden ligger på rundt 4-15 timer. Reaksjoner er individuelt men i mitt tilfelle er det i grunnen på ingen måte potent nok i de verste periodene.

For å rangere litt:

Alprazolam/Xanax - Ett av de mest potente innen benzodiazepiner. Brukes mot diverse former for angstlidelser og panikkanfall. Halveringstiden er på 12-15 timer, og dosering ligger på alt fra 0,5 mg, 1 mg og 2 mg etter behov. La meg si det slik, har du en oppegående lege vil ikke hun/ham gi deg dette å gomle på uten et meget godt grunnlag.

Bromazepam - Bromazepam er et benzodiazepin som ikke er godkjent for bruk i Norge, men selges i mange andre land. Kan derfor ikke si mye om egne personlige erfaringer eller meninger. Også for angst og panikkanfall. Hvor potent det er ovenfor andre benzodiazepiner kommer også an på dosering slik jeg har forstått det.

Chlordiazepoxide: Et sedativt hyptotikum. Angstdempende, muskelavslappende og har etter det jeg har lest en terapeutisk virkning mot psykologiske traumer på grunnlag av sin amnestiske effekt. Dette kan jo også være en sideeffekt av mange benzodiazepiner, dog. Brukes ikke som jeg vet her til lands. Halveringstiden ligger på rundt 5–30 timer. Slitsomt.

Clobazam: Angstdempende, muskelavslappende, og ikke minst sedativt. Hvilket gjerne medfører tretthet, dårlig konsentrasjon, svekket oppmerksomhet, muskelsvakhet og muligens slørete syn. Slørete tale er det vel liten tvil om om man tar litt for stor dose av disse. Virker aktivt på reseptorene i hjernen (GABA reseptorene) for å øke frigjøringen av GABA. Noe som forsterker de beroligende effektene i nervecellene ved GABA. Ved å da roe nervecellene vil preparatet forhindre overdreven, hurtig og repiterende produsering av elektriske signaler i nervecellene i GABA. Slik blir den elektriske nerveaktiviteten i hjernen stabilisert og leder til at man kan forhindre og behandle tilpassning for å opprettholde den normale hjernefunksjonen. Brukes kun opptil to uker for alvorlig angst, og også mot epilepsi.

Flunipam/Rohypnol

Clonazepam/Rivotril - Dette kan de fleste nok om.

Nitrazepam/Mogadon - Hypnotikum. Sedativum. Antikonvulsivum. For innsovningsvansker og andre søvnproblemer. Har en angstdempende, beroligende effekt samt muskelavslappende. Grunnen til at jeg plasserer denne ovenfor Diazepam er grunnet dosering og halveringstid.

Diazepam

Oxazepam - Altså, Sobril.

Husk alltid at selv Benzodiazepiner har forskjellige bruksområder, og at man vil reagere individuelt av ulike årsaker som f.eks at en bruker sliter med søvn, en med mild angst og en annen med direkte alvorlige panikkanfall. Jeg personlig råder alle til å være meget forsiktig med å leke seg for mye med piller med medisinske indikasjonener. Snakker av erfaring. Om man enn skulle gjøre det ville jeg pekt i retning felleskatalogen/google for å undersøke ønskede og uønskede effekter. Eventuelt det som verre er. Orker for øvrig ikke ta med alle benzodiazepinene der ute. Har nevnt noen få som ikke er i bruk er i Norge, dog. Kildene til kartleggingen er Professor C Heather Ashton, Benzo.org.uk. Konklusjon: Nei, ikke alle føles likt selv om de har mange av de samme effektene, og virker ved binding til GABAA-reseptorer i sentralnervesystemet.

Vel, different strokes, different folks.

[COLOR="Indigo"]Lucy in the sky with Demons[/COLOR]
Noen som vet hvordan det er å parachute 6 sobril i forhold til å ta dem normalt?

Har aldri parachuta før noen som kan forklare litt nærmere hvorfor dette er så mye bedre?
Sitat av Personas Vis innlegg
Kan man få valium på resept i Norge? isåfall, hva burde jeg si for at det er størst sjanse for å få det? jegt tror jeg kan være kvalifisert, men er litt usikker.
Vis hele sitatet...
Hehe, tuller du? For enkelte, som meg, er det bare å ringe til resepsjonisten så oppsummerer jeg pillene jeg vil ha, og styrken. Dvs, trenger.

Hvis du tror du er kvalifisert, snakk med fastlegen. Be om henvisning til psykolog, eventuelt. Noe som er det beste, imo.
Hvis jeg lager meg en kopp kaffe, å hiver oppi noen blåvalium, så virker vell dem like godt ford om? Eventuelt hvis jeg knuser dem opp(10-20stk) å legger dem i et glass med cider?
Beklager at jeg spør, men hvorfor kan du ikke bare svelge dem?
Lucy da, du som har eksprimentert så masse, du må da forstå at andre også liker å eksprimintere litt!

Grunnen var vell at jeg var ilag med familie, så bare heiv oppi noen blå i kaffen.

ang.Det med cideren da? Hvis jeg knuer dem opp skikkelig først, blander med noe alkohol, å lar dette stå i kjøleskapet over en natt eller noe, vil dette da funke optimalt?

Normaltsett når jeg spiser blåe så pleier jeg enten myke dem godt opp under tunga, gnikke dem opp i ganen til dem forsvinner nesten helt så skyller jeg ned med cola eller whiskey.
Eller så tygger jeg dem med fremtennene å svelger nedpå
Hva i huleste vet du om grunnlaget og årsaken til at jeg eksperimenterte? Og kanskje det er akkurat grunnen til at jeg velger å skrive det jeg gjør? Hadde du visst halvparten av min historie ville du adri skrevet det der. Det som skjedde i visse perioder av mitt liv var et maltraktert mareritt. En blanding av Fear and loathing, Spun, Requiem samt diverse grusomme detaljer jeg helst bare vil glemme som gjemmer seg bak i hodet mitt, og hjemsøker meg som et forbanna monster. Jeg har skrevet det i tidligere innlegg, og det omfatter forsøk på voldtekt under syretur, seksuelt misbruk gjentatte ganger av en jeg trodde elsket meg. Dum, naiv og neddopa som jeg var. Jeg er ikke der lenger, og vil heller ikke tilbake. Så vær grei, spar de ordene der. Jeg har allerede to arr etter fjorten sting fra en brødkniv på armen. Markert som et skoavtrykk i gjørmen. Barndommen min er bare latter å nevne i det hele tatt.

Ha dem under tunga da? Ingen legger merke til det.
Sist endret av Lucy In The Sky; 24. februar 2013 kl. 03:09.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Hva i huleste vet du om grunnlaget og årsaken til at jeg eksperimenterte? Og kanskje det er akkurat grunnen til at jeg velger å skrive det jeg gjør? Hadde du visst halvparten av min historie ville du adri skrevet det der. Det som skjedde i visse perioder av mitt liv var et maltraktert mareritt. En blanding av Fear and loathing, Spun, Requiem samt diverse grusomme detaljer jeg helst bare vil glemme som gjemmer seg bak i hodet mitt, og hjemsøker meg som et forbanna monster. Jeg har skrevet det i tidligere innlegg, og det omfatter forsøk på voldtekt under syretur, seksuelt misbruk gjentatte ganger av en jeg trodde elsket meg. Dum, naiv og neddopa som jeg var. Jeg er ikke der lenger, og vil heller ikke tilbake. Så vær grei, spar de ordene der. Jeg har allerede to arr etter fjorten sting fra en brødkniv på armen. Markert som et skoavtrykk i gjørmen. Barndommen min er bare latter å nevne i det hele tatt.

Ha dem under tunga da? Ingen legger merke til det.
Vis hele sitatet...
Faen da lucy!! Ikke sånn jeg mente det.. Men takk alikevell for du er sterk nok til å velge å dele en %vis av din historie, jeg har lest utallige av dine poster, uansett hvor dårlg spm er fremstilt gjør du alltid DITT ALLER BESTE for å gi et godt og lett forståeligt svar! Du og et par til er de jeg verdsetter høyest her på freak. Så jeg skal ikke skyle på formen min her, sagt er sagt gjort er gjort.

Det var ihvertfall ikke ment bad i det heletatt! Bare husker at du har nevt litt om ekspriminteringa senere så prøvde jeg å ta det opp med deg på en litt tullete måte å det beklager jeg. Var VIRKELIG ikke meningen å såre deg. Hvis du trenger å blow of some steam sometimes så gjerne kontakt meg på pm eventuelt skype etter det!


Beklager igjen. hp du får en noe lunde fin videre lørdagskveld
Ikke noe å beklage, Laude. Jeg kan av og til tolke ting litt feil, og spesielt når jeg er i Lucy in the sky with Demons-mode. Den en smule krasse tonen kan jeg på min side beklage. Takk for det! Jeg skal sende deg en PM ved passende anledning.

Ha en fin kveld/natt du også, og alle andre freakere.

▼ ... over en måned senere ... ▼
Sist gang jeg prøvde å komme meg av benzo så klarte jeg meg en uke på avrusing etter å ha trappet ned noen uker på baby-rivotril og gikk "cold-turkey" på 1mg clonazepam, men det tok ikke mer enn en uke før sykepleierne begynte å vurdere tvangs-innleggelse, siden jeg var så hinsides psykotisk som jeg kunne bli, selv om de gav meg så mye apedop jeg kunne få, så da stakk jeg derfra, gjemte meg hjemme i 3 mnd før jeg ble innlagt med 113 ambulanse til akuttpsykiatrisk. Etter det har det gått noen år, hukommelsen er borte, bruker fast hver morgen enten 100mg oxazepam eller 15mg diazepam, noe som jeg føler tilsvarer hverandre og veksler på å bruke for å unngå tillvenning (kanskje bare placebo), har uansett så mye angst at jeg har vært mye inn og ut av psykiatrisk, enten fordi å gjemme seg fra verden gir depresjon og suicidale tendenser, eller fordi angsten fører inn i psykose, og selv om jeg periodevis "sper på" dosen jeg får av legen. Har fått innvilget LAR og krav på oppstart innen en mnd tid, og da krever de selvfølgelig at jeg skal bli helt ren fra så mye som rest-stoffer av medikamenter i blodet før jeg blir gitt LAR og de kommer fortsatt til å lage problemer for bare bruke av Sobril under opiat-behandlingen, så jeg er bekymret for hvordan jeg skal klare å slutte etter 7-8 år med konstant bruk + sikkert samtlige angst-diagnoser i diagnose-bibelen. Det er selvfølgelig helt umulig å få noen til å forstå at abstinensene er værre en de på heroin, og heller ikke at jeg ikke er en pille-narkoman som ruser meg på det, men noe jeg bare må ta for at hverdagen skal henge sammen i stor nok grad at jeg kan føle meg som et slags menneske. På den andre siden, så husker jeg på avrusing, at det var forskjell på de som satt og røykte utenfor - de på LAR, for det så ikke ut som de var særlig syke i det hele tatt, de snakket også om at de fikk imovane og diverse. Og jeg kommer til å gå fra 0.4X14 mg til 16mg buprenorphin på kort tid. Så lurer på om jeg må basere meg på en overgang som jeg neppe vil takle, eller om en større mengde opiater vil være til hjelp for selve benzo-abstinensene, for de blir jo såpass betydelige at jeg vil føle meg ruset den første tiden.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Dr.House Vis innlegg
Har nettopp starta med valium, downa 3x5mg blei fin i formen , etter effekten gjekk vekk, popa eg 2x25 mg Atarax og fekk mye bedre effekt ;O kan det var at Atarax virke bedre får meg en valium? eller boosta bare Atarax valium effekten?

har sosial angst btw



http://www.felleskatalogen.no/medisin/atarax-ucb-546515 - Atarax
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med valium, men jeg fikk atarax kombinert med sobril for at dette vist nok skulle øke effekten. Jeg klager ikke på dem.
Sitat av Laude Vis innlegg
Jeg vet ikke med valium, men jeg fikk atarax kombinert med sobril for at dette vist nok skulle øke effekten. Jeg klager ikke på dem.
Vis hele sitatet...
Nice Nice skal bruka den kompinasjonen fra nå av tar eg bare valium aleina blir eg trøtt og sløv, ingen Empati/ zombie og lit uro men etter atarax glad, litt energisk + ingen angst
Jeg lurer på noe

Er benzo (sobril) toleranse permanent?? Hvordan kan jeg få ned toleransen igjen så jeg kan bli skikkelig loka igjen?


Litt dårlig formulert, men men.

Håper på svar