Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3101
God morgen!

Skjønnhetssøvnen min ble avbrutt av denne lille krabaten, noen som vet hva det er? Går ut ifra at det er veggdyr/sengedyr, men er usikker.



Takk for svar!
Hei.

Dette er en bille. Nærmere bestemt en blad bille av noe slag. Ikke så lett å se når den ligger på ryggen.
Vegg dyr/senge dyr bør du ikke bekymre deg for at det er.

https://no.wikipedia.org/wiki/Bladbiller
Gjøk
Opacus's Avatar
Trådstarter
Så flott, den kom når jeg sov og har hørt den en annen natt også, så jeg bare antok at det kunne være det, takk for svar!
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Hei.

Dette er en bille. Nærmere bestemt en blad bille av noe slag. Ikke så lett å se når den ligger på ryggen.
Vegg dyr/senge dyr bør du ikke bekymre deg for at det er.

https://no.wikipedia.org/wiki/Bladbiller
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du så sikker på at det er en bladbille, eller for den saks skyld - en bille overhode? På dette bildet er det ikke engang mulig å avgjøre om den har et ryggskjold eller om det bare er en skygge. Vi ser derimot hodet, og jeg synes hverken det lille vi ser av munndeler eller antenner ligner på bladbillers.
Gjøk
Opacus's Avatar
Trådstarter
Var relativt mørkt da jeg tok bildene, men har et der ryggen er til, dog er det ikke så bra.
Den hadde vinger i hvertfall, under det jeg anter er ryggskjoldet?
Grunnen til at jeg veit hvilket insekt dette er : Jeg har brukte mine første 16 år i livet med å samle på,bestemmelse av art,eget navn,av biller og sommerfugler . Det går mest i latin når det kommer til art/slekt/navn på insekter.
Det var min stefar som viste seg å være så dedikert til biller og sommerfugler han har vel samla i over 40 år nå. Samla oss gjennom hele norge på kryss og tvers,litt her og der i scandinavia. Tror han delvis har gitt seg nå og overgitt hele samlinga si til et museum i oslo.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dette er en brun oldenborre Serica brunnea.
Trenger ihvertfall ikke bekymre deg over om at det er veggedyr, jævelskapet er så og si helt flate og ekstremt vanskelig å knerte.