Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3042
Hvilke konsekvenser ville det vært om mennesket hadde fått en høyere levealder. Si for eksempel at forventet levealder var 220 år(tredobling av dagens levealder?).. For å sette fantasien litt i gang. Kan også si at aldringsprosessen er tre ganger lengre enn dagens da.
I mine øyne ser jeg for meg overbefolkning, og økonomisk krise.
Noen positive meninger?
Sist endret av FarmerJoe; 3. februar 2011 kl. 00:13.
Tror vi hadde kommet til å klare oss med overbefolkning, kommer stadig nye teknologi og ideer til å overleve.
Det har jo skjedd en stor økning av befolkning i verden de siste hundre årene og det har vi klart.
Hvis vi hadde blitt 200 år ville nok pensjonsalderen også blitt høyere enn 60-70 kanskje til 160.
Alt ville vel vært som nå, bare at man får barn når man er 70 år? Osv.? Altså det samme - bare i en annen dimensjon?

Eller mener du at man skal stoppe aldringsprosessen ved f.eks. dagens 70 år? Slik at vi alle går rundt som oldninger i 150 år? Den siste varienten ville vært temmelig dritt. Både med tanke på å være skrøpelig så lenge, og med tanke på økonomi osv. Da kunne vi ikke hatt dagens pensjonsordninger akkurat!
Tenker at om du er 90 år, så er du som 30 år.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
... og når du er 30 år, er du på størrelse med en (dagens) 10-åring ?
Sitat av Takub Vis innlegg
... og når du er 30 år, er du på størrelse med en (dagens) 10-åring ?
Vis hele sitatet...
Stemmer det.
Idag I Norge fødes det for lite barn iforhold til hvor mange gamle folk det er, så det kan jo bli en overflod av gamle folk.

Si at vår generasjon blir 200 år, og vi føder litt under 2 barn, som er for lite for å kan ta vare på de eldre idag. Da blir det flere gamle enn unge, så flere barn må bli født enn det er idag, dette skyldes at man ikke har tid til å få så mange unger siden man ikke har tid og skal utdanne seg til man blir 30 år.

Å tjene inn nok til velferdsstaten kan bli verre når det er så mange, da må man begynne å privatisere eldreomsorgen.


For første gang beregner FN at kvinnene i de fleste utviklingsland vil føde mindre enn 2,1 barn før århundret er omme. 2,1 barn skal til for å opprettholde folketallet. Ellers tar gamlingene fort over.
Vis hele sitatet...
Forskning.no

Så jeg tror ikke det er så positivt at man blir eldre, å bli rundt 70~ år er det beste, og tanke på sykdommer som kommer med alderen og samfunnet.
Og har du ikke opplevd det du vil innen du er 70-80, så har du ikke jobbet hardt nok for det.
Dette kan bli virkelighet fortere enn de fleste tror..

http://www.ted.com/talks/aubrey_de_g...oid_aging.html
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noe jeg merker i hverdagen er at ungdom idag ser eldre ut. Jeg er 17 og når folk dømmer meg for utsenet så havner det på 23+ år. Så for min del vil jeg si at om 50+ år vil kanskje folk se ut som 30 år i sine tidlige 20 år.
Men levealderen kan gå opp pga nye medisiner, teknologi, (sminke ) og mat, det er jo noe og se frem til
Sitat av Takub Vis innlegg
... og når du er 30 år, er du på størrelse med en (dagens) 10-åring ?
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Du er ikke mindre utviklet når du er 30 selv om levealderen er 200 år.
TS: Er poenget ditt at vi aldres saktere, eller holdes i live i lenger tid? Jeg ville ihvertfall aldri vært gammel i over 100 år.
Høyere levealder betyr på ingen måte at menneskets utvikling fra embryo til ung voksen blir forlenget. Strenge biologiske og miljømessige årsaker fører til menneskets utvikling, fysiologisk og kognitivt. Ser ingen evolusjonistiske fordeler med at menneskekroppen skulle bli utviklet saktere, selv om vår levealder og -standard definitivt vil stige de neste 50 år.
Lurer på hvordan fostrene ville utvikles? Være i magen i 27 måneder!
Eller vist man har tenkt seg en tur på polet 'Sorry as, 97 års grense på Nuka-Cola 34%'.
Er det ingen som vet at Talkmore allerede har en løsning på dette?
Husprisene ville gått i været. Når folk plutselig kan nedbetale lånet over 150 år, så har man plutselig råd til ganske dyre boliger.
Det stemmer ikke alltid. Men mange blir faktisk litt visere og klokere med alderen.
Det får liksom være grenser på hvor mange ganger man skal gjøre de samme feila om og om og om igjen.

Jeg ville tippa på at tredobling av levealder ville ført til en mere harmonisk jordklode med mere fred og fordragelighet.

Jeg har vel kanskje et positivt menneskesyn. Godt mulig jeg tenker for høyt om mennesket og dets evne til å lære av egne feil.
Sist endret av Bearass; 16. februar 2011 kl. 22:38.
Dette blir langt ifra overbefolkning visst alle bare vokser saktere -_-"

Er nå veldig logisk! :P

Akkurat sann som idag.
Restitusjon tar lengre tid og sperm produksjon også :P

Virker som om du spør om vi vil få virkelig gjennomgå om alt går 3 gonger så sakte...
At en hadde hatt mulighet for å bli en 180 år betyr jo ikke det at alle hadde blitt det.

grunnene til lav leve alder i mange land er krig, sult etc. det hadde sikkert ikke endret seg selvom man hadde muligheten til bli gammel. så ville vel bare vært noen av de nordiske landene og kanskje japan osv som hadde fått noe utbytte av dette.

men lengere aldringsprosess kunne jo kanskje ført til en del mer teknologi og da. tenk om leonardo davichi hadde blitt 200 år da. vil tro den hadde blitt en del annerledes her da
Hadde vært fint og være ungdom til man er 30 år da! Og kunne få barn til man er 100, da hadde man hatt mere tid i alle fall! kanskje kunne lært seg alt man ville lære om, ikke stresset så mye, et mer avslappet forhold ved at ting ikke renner ut av hendene så fort. Du slipper å leve som et a4 menneske siden du har mer tid til å utvikle deg slik du er skapt for, istedefor å rushe inn i en utdanning du ikke er egnet for bare for å bli ferdig. Hadde vært et bedre liv for di fleste. Om man slapp sykdommene som kommer i 70 års alderen. Må være nitrist å ligge med kreft i 100 år...
Om man bare kunne forlenget tiden mellom du er 20-50 år til fra 20 - 100 år. Så kunne du skapt litt flere etterkommere.
Den dagen jeg ser en på 200 år som har en unge på 100, kommer jeg til å le.

Men hadde jo vært utrolig kult å fått doblet tiden på jorda da .
Hvor jeg jobber hadde vi ei på 105 år før, hun såg ut som hun var 80, sønnen såg like gammelt ut. Greide å buse ut: neimen har du besøk av mannen din du da?

FLAUT. Noen folk stopper liksom å se noe eldre ut i 80 års alderen, mange på over 100 ser ikke slik ut ass. Det er litt rart.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
burde hun ikke vært pensjonert for et par år siden?
Sitat av Takub Vis innlegg
... og når du er 30 år, er du på størrelse med en (dagens) 10-åring ?
Vis hele sitatet...
Å nei! Stakkars folk som må gå på skole x3 lengere! : (
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vil straffeloven være likeså til det tidspunktet også? Altså, Om jeg f.eks begår drap eller noe sånt, så sitter jeg bare inne 21 år (Maks)

Og Hvem vil være verdens eldste person, 250? 300? Haha.

Hmm, Intressant tråd.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Tenker litt på hvor sliten hjernen og kroppen hadde blitt etterhvert viss vi hadde levd på samme måten som idag bare mye lengre, er mange tunge livsstiler der ute i verden.
Er jo klart at viss levealderen hadde vært lengre så hadde jo kroppen automatisk vært mer slitesterk for å takle alt den må igjennom, men undrer litt på hvordan det hadde vært med den psykiske delen?
Denne delen av kroppen måtte jo også vært mye sterkere for at vi skulle klare og takle alt som skjer i løpet 300 år!
Tenker at vi sånn totalt sett hadde tålt mye mer uansett hva det gjaldt, at et slag som er hardt nok til å drepe et menneske idag kansje ikke hadde vært hardt nok til å drepe et menneske om vi hadde hatt mye lengre levetid, siden kroppen autoamtisk er mye sterkere for å takle det lange livet.

Med slag mener jeg ikke nødvendigvis et menneskeslag, da vi helt sikkert hadde slått hardere en vi gjør nå og da blir det jo det samme.
Tenker mer på bilkræsj og dette fra større høyder osv.

off, dette ble merkelig å tenke på.. hahahha!
Det jeg nettop skrev trenger ikke engang gi mening for alt jeg vet, men hva tror dere?