Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3036
Jeg snakket med en Prodigy fan for noen dager siden. Helt ut av det blå fortalte han meg at han skulle på konsert med de. Fint for deg tenkte jeg. Så fortalte han meg at 3 personer hadde død av ''den syke bassen'' de bruker der. ''Det var en frekvens som endret hjerterytmen slik at hjertet stoppet, helt sant''

Jeg tenkte stille for meg selv: hmm, dette høres ut som bullshit og han har egentlig ingen anelse hva han snakker om.
Så jeg fortalte pent til han at jeg var skeptisk, men burde ikke uttale meg for sikkert om saken siden jeg ikke viste noe om dette.

Senere prøvde jeg å finne noe konkret info på dette gjennom google.
Etter en stund fant jeg mye om lavfrekvente akustiske våpen, som gidde ubehag på flere måter.
Det var også en del om at frekvensen på hjernens ''beta bølger'' var 7Hz og disse frekvensene var ekstra farlige.
Men som sagt, ingenting konkret på at infralyd kan drepe deg.
(innen rimelighetens grenser så klart. Det er en kjent at enkelte hvaler paralyserer bytte sitt med lyd, men slike høye trykkendringen ville blitt drøyt på en konsert.)

Hovedpoenget til denne personen slik jeg forstod det var at hjertet kunne bli ''slått ut av rytme''. Ikke av lyden du hører, men den som er under 20Hz, derfor var det så farlig.
Han påstod faktisk at noen bass-testere var ulovlige på grunn av dette.

Spørsmålet mitt er: er det et snev av sannhet i påstanden at frekvenser mellom 0 og 20Hz er livsfarlige og kan stoppe hjertet?
Om det kan drepe/skade på andre måter, gjerne fortell.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det er ikkje snev av sannhet i det. Om lydnivået er så ekstremt at det mekanisk komprimerer brystkassa spruter det garantert blod ut alle kroppsåpninger i god tid før hjertet endrer frekvens på grunn av lyden.
De døde nok av helt andre grunner, da tenker jeg hovedsaklig på doooop.
Hørt også det, bare på andre konserter. Tror også det er bullshit, som sagt så døde de nok av andre grunner.

btw Kolobok ftw, elsket han når jeg var liten.
isåfall så ville han her dødd da eller http://www.youtube.com/watch?v=wLf9uhuUWi4

Men er bare bullshit , man dør ikke, man driter heller ikke på seg ved den berømte 5 hz tonen som mythbusters testa
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Han påstod faktisk at noen bass-testere var ulovlige på grunn av dette.
Vis hele sitatet...
Tips til neste gang: neste gang en person forteller deg at en sang ikke kan avspilles i et lang pga. hjemmel i lovverket så bør du stille deg litt mer kritisk til de neste utspillene vedkommende kommer med.
vet at vis du får strøm i deg fra stikk 230v 50hz, kan være dødelig pga av at hjerteflimmer(trur de vil si at hjerte pumper usymetrisk) :P men vet ikke hvordan det er med trykk bølger fra en stor sub. men det høres jævla snålt ut :< trur også ikke dem hadde fått lov til å hatt konsert vist det var dødsårsaken til 3 pers
Jeg har også hørt dette, bare at det gjelder hvis du har tatt ecstasy. Da spesielt den ene sangen som dunker hjerterytme, saktere og saktere og så ender med en lang pipelyd.
Jeg har vært på en del prodigy konserter. Lyden dems dreper ikke folk, det er 100% bullshit. Alle drogene som sirkulerer blant publikum har nok vært med på å skade en stakkar.
Har fulgt prodigy tett i mange år og jeg har aldri hørt om noen som har dødd på konsertene dems.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Jeg har også hørt dette, bare at det gjelder hvis du har tatt ecstasy. Da spesielt den ene sangen som dunker hjerterytme, saktere og saktere og så ender med en lang pipelyd.
Vis hele sitatet...
Dette høres ikke helt usansynlig ut, men da er det mer en slags meditasjon\hypnose der du innbiller deg at du har hjerteproblemer, og hjertet begynner å dunke som faen. Det er vel ikke uvanlig å oppleve på stimulerende stoffer, og når man først er inne på et dårlig spor kan følelsene overstyre den rasjonelle tankegangen til en viss grad og man får panikk, bad trip.
Jeg tror godt vi kan stresse oss selv til et hjerteinnfarkt, sånn som andre dyr, hvis forholda er lagt til rette for det. Mye lyd i lav frekvens kan vel være en av faktorene, men det stopper ikke hjertet alene.
Sist endret av Bothrops; 29. januar 2011 kl. 16:11.
Jeg har hørt at de spilte så høyt i vikingskipet at folk beggynte å blø fra ørene???
Det ble spillt infralyd i forbilndelse med et forsøk på National Geographic. De ville se hva det var som gjorde at folk følte at de merket spøkelser osv. Infralyd var en av årsakene. Synet endret seg og det ble vanskeligere å holde balansen. De følte også at det var noe uforklarlig der på grunn av infralyden. Infralyd kan derfor gjøre at du opplever merklige ting, men ikke noe mer.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Dette høres ikke helt usansynlig ut, men da er det mer en slags meditasjon\hypnose der du innbiller deg at du har hjerteproblemer, og hjertet begynner å dunke som faen. Det er vel ikke uvanlig å oppleve på stimulerende stoffer, og når man først er inne på et dårlig spor kan følelsene overstyre den rasjonelle tankegangen til en viss grad og man får panikk, bad trip.
Jeg tror godt vi kan stresse oss selv til et hjerteinnfarkt, sånn som andre dyr, hvis forholda er lagt til rette for det. Mye lyd i lav frekvens kan vel være en av faktorene, men det stopper ikke hjertet alene.
Vis hele sitatet...
Ja det kan vel være mulig. Såvidt jeg husker så er teksten ment til å dra deg inn i en slik opplevelse, du er på sykehuset, det skal være hjertet ditt du hører, de prøver å gjenopplive deg med de støtgreiene, men hjertemonitoren gir fra seg et langt pip til slutt. Hørt mye historier om ecstasy og akkurat den sangen, men aldri vært sikker på om det er noe i det.
Førstehjelp(kjertekompresjon) på sterioen, det gjør det hele lettere!
Tror nok ikke det ville skjedd selvom de hadde hatt veldig dårlige hjerter.

De fleste subwoofere leverer såvidt det kan kalle infralyd. Men etter kilden viser den til en subwoofer som kan levere ned til 18Hz som i den andre kilden viser til frekvens eksprementert i et våpen. Så de lapper overhverandre, kan sies det er mulig. Men veldig usannsynelig!

Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_weapon
http://en.wikipedia.org/wiki/Subwoof...uency_response

Foresten ble det litt feil, kan kan ikke dø av det. Men kan være mulig bruke det som et ikke dødelig våpen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg tror godt vi kan stresse oss selv til et hjerteinnfarkt, sånn som andre dyr, hvis forholda er lagt til rette for det.
Vis hele sitatet...
Hjerteinfarkt er et resultat av at deler av hjertet ikke får nok blod og vevet dør. Stress kan gi høyt blodtrykk, som igjen øker risikoen for hjerteinfarkt, men man kan ikke stresse seg opp til et hjerteinfarkt fra et friskt hjerte som en umiddelbar konsekvens – det er langtidsvirkninger det er snakk om.

Og on-topic, nei man kan ikke dø av infralyd noe mer enn man kan dø av hørbar lyd.