Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3154
Jeg har lest di andre trådene. Men er det noen som kan forklare hvordan jeg kan lage et kjøleelement jeg kobler til med usb ?
Ikke bare hvordan få til usb'en men selve elemente også

Tenkt det skal være mindre en 100mm i høyde å 90 mm i bredde.
Sist endret av MrBling; 12. oktober 2009 kl. 18:10.
Elementene som brukes er såkalte Peltier-elementer. Elementene kommer i forskjellige størrelser og effektforbruk, og trenger bare en spenningstilkobling for å flytte temperatur fra den ene siden til den andre. Reverserer du spenningen vil den kalde siden bli varm og omvendt.
Trådstarter
24 1
Hvor kan jeg få tak i dem da ?
Tror elfa selger de. Sjekk www.elfa.se. Det er en sticky i DIY-forumet (hvor denne tråden forøvrig hadde passet bedre ) med mange elektronikkomponentleverandører.
Trådstarter
24 1
Såpass høy pris.. Jeg tenkte da å lage et "snuskjøleskap" under 200 kr. Andre id'er ?:P
Sjekk ebay. Aktiv kjøling (under romtemperatur) blir fort komplisert med mindre du bruker et slik element.
Trådstarter
24 1
Takker sjekte opp ebay. menne hvor krafti skal den være når den skal kjøle gjennomen 1 mm metall plate + snusen som ligger i boksen som ligger på oppsiden av denne metall biten skal bli kjølt ned ?:P

Å hva skal jeg bruke får å kjøle ned den varme siden av Peltier'et ?:P
På den varme siden bruker du en CPU vifte, evt en stor passiv kjøleribbe. De elementene er slik at hvor kaldere de er på den varme siden, hvor kaldere blir de på den kalde siden. Hvis du skjønner hvor jeg går her nå ^^,

Men du trenger vel en PSU for å gi strøm til disse elementene? Hvor mye de kjøler kommer an på elementet, og hvor mye penger du legger i det. Men det burde ikke være noe problem å kjøle ned det der. Men nå blir ikke luften like kald som elementet, så det vil bli et veldig lite effektivt kjøleskap.
Dette er det flere tråder om fra før, deriblandt en veldig omfattende en startet av Jeppfi. Sjekk DIY-forumet. Men kort fortalt:

Metallplaten vil ikke være noen særlig hindring, men minst mulig overflate utenfor peltier-elementet er en fordel. Den varme siden kjøler du ned med en vifte hvis det skulle være behov, men ettersom USB-interfacet kan levere ganske lite strøm (100 mA @ 5 V = 0.5W) uten software-drivere, vil det neppe være behov for mye kjøling.
Trådstarter
24 1
Fatter hva du vil frem til. nei jeg vet det med luften ikke blir nedkjølet men Så lenge bunnen på snusen blir kald nåkk blir snusen inni boksen også det =)
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
PMen du trenger vel en PSU for å gi strøm til disse elementene?
Vis hele sitatet...
Han har vel allerede nevnt USB-tilkobling.

Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Men nå blir ikke luften like kald som elementet, så det vil bli et veldig lite effektivt kjøleskap.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du forklare det? Med god isolering vil luften bli like kald som elementet, gitt av Newtons avkjølingslov.
Trådstarter
24 1
Menne menne menne en usp gir like mye styrke som en PSU så lenge usb'en ikke går igjennom en mus som har en "adepter" som redusere strømen ?xD Rett meg vis jeg snakket litt tull der men der er slik jeg har forståt det :P
En usb-port (bestående gjerne av flere USB-kontakter) kan gi 100 mA ved 5 V uavhengig av om PC-en driftes av nettspenning eller batterispenning.
Bruk et 92 watts peltier element som du kobler på 5v. Har du en god CPU kjøler tipper jeg at den kalde siden vil bli 0-5 grader.
Trådstarter
24 1
Takker får alle svar Får vel prøve meg frem. se hva som funker best
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Bruk et 92 watts peltier element som du kobler på 5v. Har du en god CPU kjøler tipper jeg at den kalde siden vil bli 0-5 grader.
Vis hele sitatet...
92 W..? Hvorfor kjøpe et element på 92 W når du uansett ikke kan hente mer enn 0.5 W fra strømkilden?
Trådstarter
24 1
Jeg har Endel strømkilder jeg kan teste med Kan en Peltier foresake brann ?? Det er viktig får meg å vite.. får det meste til å ta fyr -.-
Tvilsomt (med mindre du bruker for høy spenning eller har et element som tåler og får enormt med effekt), og særs tvilsomt med 0,5 W effekt..
Trådstarter
24 1
Hehe ok
Trådstarter
24 1
Haha konge. det ska jeg også gjøre

Nå ble jeg forvirret.. http://www.metacafe.com/watch/198669..._refrigerator/ han tar den varme siden av peltier'et å legger ned i "boksen" men det blir kaldt nedi boksen ??xD

sry såg feil haha. an tok den kalde siden ned xD
Sist endret av MrBling; 12. oktober 2009 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.