Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1195
Har lastet ned conky før men pga mye surr og inkompetanse når det gjelder linux så slettet jeg alt. Fordi det rett og slett ikke så bra ut...Altså jeg prøvde et script og likte det. Endte med at jeg klarte å slette hele conky og ikke bare scriptet. Da jeg skulle prøve å laste det ned en gang til på samme måte funket det ikke lenger.
Her er et bilde av feilmeldingen og hvordan jeg gjorde det.
http://bildr.no/thumb/1364253.jpeg
Noen som ser om jeg gjør noe galt eller hvorfor det ikke går?
har også prøvd: aptitude search conky
men får bare opp
p conky-cronograph-station - A cool desktop clock that displays weather
p conky2-desklet - A conky desklet for your desktop..
Ved et raskt søk på google ser det ut som at conky-all er ute av pakkesystemet og erstattet med conky2-desklet.

Bare installer pakken conky2-desklet, du.
hmm ok får prøve det..var bare så rart siden jeg installerte conky-all for 3 dager siden men takk for hjelpen
sudo apt-cache search conky

Er en grei kommando for å sjekke ut hva som finnes.
ser ut til at det fortsatt er problemer...
http://bildr.no/thumb/1364258.jpeg

Sitat av reaVen Vis innlegg
sudo apt-cache search conky

Er en grei kommando for å sjekke ut hva som finnes.
Vis hele sitatet...
da får jeg dette opp:
sudo apt-cache search conky
conky-cronograph-station - A cool desktop clock that displays weather forecast.
plasticclock - A Super Conky Clock For Your Desktop.
conky2-desklet - A conky desklet for your desktop..
hva sier dpkg --get-selections | grep conky ?

hvordan slettet du conky sist? med apt eller gjorde du noen andre ninjatriks?
Sitat av moridin Vis innlegg
hva sier dpkg --get-selections | grep conky ?

hvordan slettet du conky sist? med apt eller gjorde du noen andre ninjatriks?
Vis hele sitatet...
Mener jeg slettet det sånn her samt conkycolors
rm -fr ~/.conky
rm -fr ~/.conkycolors
rm -fr ~/.fonts/conkyColors
rm -fr ~/.fonts/conkycolors
rm -fr ~/.conkyrc

Får ingen ting opp med dpkg --get-selections | grep conky

Hmm dette var rart... nå kom conky opp i synaptic og med $ sudo apt-get install conky-all
Rart...men jeg får vell bare være fornøyd

Nytt problem er oppstått. Følger denne tutorial HER og alt har egentlig gått ganske fint helt til jeg restartet pc'n og skulle starte conky. Jeg skriver conky men ingen conky dukker opp... det eneste jeg blir møtt med er:

Conky: /home/henrik/.conkyrc: 40: no such configuration: 'border_margin'
Conky: desktop window (1200029) is subwindow of root window (14e)
Conky: window type - override
Conky: drawing to created window (0x2a00001)
Conky: drawing to double buffer
--2013-01-10 14:18:58-- http://whatismyip.org/
Resolving whatismyip.org (whatismyip.org)... 23.21.24.107, 54.242.236.155, 184.72.161.18, ...
Connecting to whatismyip.org (whatismyip.org)|23.21.24.107|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 4809 (4,7K) [text/html]
Saving to: `STDOUT'

100%[======================================>] 4809 --.-K/s in 0,003s

2013-01-10 14:18:58 (1,49 MB/s) - written to stdout [4809/4809]



Om jeg fårstår dette rett:

Conky: /home/henrik/.conkyrc: 40: no such configuration: 'border_margin'

Så er det linje 40 i .conkyrc problemet ligger?,
dette er linje 40: border_margin 5

Poster med .conkyrc'n som jeg bruker under

Kode

# Use Xft?
use_xft yes
xftfont DejaVu Sans:size=8
xftalpha 0.8
text_buffer_size 2048

# Update interval in seconds
update_interval 1

# This is the number of times Conky will update before quitting.
# Set to zero to run forever.
total_run_times 0

# Create own window instead of using desktop (required in nautilus)
own_window yes
own_window_transparent yes
own_window_type override
#own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager

# Use double buffering (reduces flicker, may not work for everyone)
double_buffer yes

# Minimum size of text area
minimum_size 182 0
maximum_width 182

# Draw shades?
draw_shades no

# Draw outlines?
draw_outline no

# Draw borders around text
draw_borders no

# Stippled borders?
stippled_borders 0

# border margins
border_margin 5

# border width
border_width 1

# Default colors and also border colors
default_color white
#default_shade_color black
#default_outline_color white
own_window_colour white

# Text alignment, other possible values are commented
#alignment top_left
alignment top_right
#alignment bottom_left
#alignment bottom_right

# Gap between borders of screen and text
# same thing as passing -x at command line
gap_x 30
gap_y 49

# Subtract file system buffers from used memory?
no_buffers yes

# set to yes if you want all text to be in uppercase
uppercase no

# number of cpu samples to average
# set to 1 to disable averaging
cpu_avg_samples 2

# number of net samples to average
# set to 1 to disable averaging
net_avg_samples 2

# Force UTF8? note that UTF8 support required XFT
override_utf8_locale yes

# Add spaces to keep things from moving about?  This only affects certain objects.
use_spacer none

TEXT
SYSTEM ${hr 2}
${goto 6}${voffset 6}${font OpenLogos:size=22}u${font}${goto 36}${voffset -18}${pre_exec cat /etc/issue.net} $machine
${goto 36}Kernel: ${kernel}
${hr 2}

${goto 6}${font StyleBats:size=16}A${font}${voffset -4}${goto 32}CPU1: ${cpu cpu0}% ${alignr}${cpubar cpu0 8,60}
${goto 6}${voffset 4}${font StyleBats:size=16}A${font}${voffset -4}${goto 32}CPU2: ${cpu cpu1}% ${alignr}${cpubar cpu1 8,60}
${goto 6}${voffset 4}${font StyleBats:size=16}g${font}${voffset -4}${goto 32}Memory: ${mem} ${alignr}${membar 8,60}
${goto 6}${voffset 4}${font StyleBats:size=16}x${font}${voffset -4}${goto 32}Disk: ${diskio}${alignr}${diskiograph 8,60 F57900 FCAF3E}
${goto 6}${voffset 4}${font StyleBats:size=16}j${font}${voffset -4}${goto 32}Swap: $swapperc% ${alignr}${swapbar 8,60}
${goto 4.5}${voffset 2}${font Poky:size=15}y${font}${voffset -6}${goto 32}HDD temperature:${alignr}${color #FCAF3E}${exec hddtemp /dev/sda -n --unit=C} °C$color
${goto 6}${voffset 4}${font StyleBats:size=16}q${font}${voffset -4}${goto 32}Uptime: ${alignr}${uptime}
${goto 6}${voffset 4}${font StyleBats:size=16}k${font}${voffset -4}${goto 32}Processes: ${alignr}$processes ($running_processes running)
${goto 7.5}${voffset 4}${font Poky:size=15}a${font}${goto 32}${voffset -10}Highest: ${alignr 13}CPU${alignr}RAM
${goto 32}${voffset -5.5}${hr 1}
${voffset -1}${goto 32}${top name 1} ${goto 124}${top cpu 1}${alignr }${top mem 1}
${voffset -1}${goto 32}${top name 2} ${goto 124}${top cpu 2}${alignr }${top mem 2}
${voffset -1}${goto 32}${top name 3} ${goto 124}${top cpu 3}${alignr }${top mem 3}
${voffset -1}${goto 32}${top name 4} ${goto 124}${top cpu 4}${alignr }${top mem 4}

Time & Date ${hr 2}
${font Arial Black:size=26}${alignc}${time %H:%M}${font}
${alignc}${time %A, %B %d, %Y}

HDD ${hr 2}
${font Poky:size=16}y${font} ${voffset -5}File System
${voffset 4}${fs_free /}/${fs_size /} ${alignr}${fs_bar 8,60 /}
${font Poky:size=16}y${font} ${voffset -5}Home
${voffset 4}${fs_free /home}/${fs_size /home} ${alignr}${fs_bar 8,60 /home}

Network ${hr 2}
${if_up wlan0}
${font Poky:size=14}Y${font}${goto 32}${voffset -8}SSID: ${wireless_essid wlan0}
${goto 32}Signal: ${wireless_link_qual wlan0}% ${alignr}${wireless_link_bar 8,60 wlan0}
${voffset 4}${font VariShapes Solid:size=14}q${font}${goto 32}${voffset -6}Up: ${upspeed wlan0}${font} ${alignr}${upspeedgraph wlan0 8,60 F57900 FCAF3E}
${goto 32}Total: ${totalup wlan0}
${voffset 4}${font VariShapes Solid:size=14}Q${font}${goto 32}${voffset -6}Down: ${downspeed wlan0}${font} ${alignr}${downspeedgraph wlan0 8,60 F57900 FCAF3E}
${goto 32}Total: ${totaldown wlan0}
${voffset 4}${font Poky:size=13}w${font}${goto 32}${voffset -8}Local IP: ${alignr}${addr wlan0}
${goto 32}Public IP: ${alignr}${execi 3600 wget -O - http://whatismyip.org/ | tail}
# |--ETH0
${else}${if_up eth0}
${voffset -13}${font VariShapes Solid:size=14}q${font}${goto 32}${voffset -6}Up: ${upspeed eth0}${font} ${alignr}${upspeedgraph eth0 8,60 F57900 FCAF3E}
${goto 32}Total: ${totalup eth0}
${voffset -2}${font VariShapes Solid:size=14}Q${font}${goto 32}${voffset -6}Down: ${downspeed eth0}${font} ${alignr}${downspeedgraph eth0 8,60 F57900 FCAF3E}
${goto 32}Total: ${totaldown eth0}
${voffset -2}${font Poky:size=13}w${font}${goto 32}${voffset -4}Local IP: ${alignr}${addr eth0}
${goto 32}Public IP: ${alignr}${execi 3600 wget -O - http://whatismyip.org/ | tail}
# |--PPP0
${endif}${else}${if_up ppp0}
${voffset -13}${font VariShapes Solid:size=14}q${font}${goto 32}${voffset -6}Up: ${upspeed ppp0}${font} ${alignr}${upspeedgraph ppp0 8,60 F57900 FCAF3E}
${goto 32}Total: ${totalup ppp0}
${voffset -2}${font VariShapes Solid:size=14}Q${font}${goto 32}${voffset -6}Down: ${downspeed ppp0}${font} ${alignr}${downspeedgraph ppp0 8,60 F57900 FCAF3E}
${goto 32}Total: ${totaldown ppp0}
${voffset -2}${font Poky:size=13}w${font}${goto 32}${voffset -4}Local IP: ${alignr}${addr ppp0}
${endif}${else}${voffset 4}${font PizzaDude Bullets:size=12}4${font}${goto 32}Network Unavailable${endif}${endif}
Sitat av rubberdick Vis innlegg
Mener jeg slettet det sånn her samt conkycolors
rm -fr ~/.conky
rm -fr ~/.conkycolors
rm -fr ~/.fonts/conkyColors
rm -fr ~/.fonts/conkycolors
rm -fr ~/.conkyrc

Får ingen ting opp med dpkg --get-selections | grep conky

Hmm dette var rart... nå kom conky opp i synaptic og med $ sudo apt-get install conky-all
Rart...men jeg får vell bare være fornøyd
Vis hele sitatet...
Om du ikke visste det, så er det ganske enkelt å avinstallere på den korrekte måten:

sudo apt-get remove pakkenavn
Takk for tipset kunne jeg f.ex skrevet apt-get remove conkycolors ? eller funker det kun på f.ex apt-get remove conky?
Hvis du allerede har fjernet pakken med apt, og ikke brukte switchen --purge, så er det enda mulig å fjerne alle filene via dpkg. Når du skal slette et program og fjerne all konfigurasjon så er det ikke nok å bruke "apt-get remove". Alle manuelle endringer du har gjort vil bli igjen, men installeren vil spørre deg hvilken versjon av filene du ønsker å bruke ved neste installasjon.

Fjerne pakke, beholde konfigurasjon:

Kode

apt-get remove <package>
Fjerne pakke, slette konfigurasjon:

Kode

apt-get remove --purge <package>
Fjerne konfigurasjon etter å ha slettet pakken:

Kode

dpkg --purge <package>
Takk det var nyttig å vite

Men er den noen som ser hvorfor jeg ikke får opp conky da jeg prøver å starte det? La med .conkyrc
Det er litt vanskelig å vite hva du prøver å oppnå når du ikke legger med feilmeldinger eller utdrag fra f.eks. syslog.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er litt vanskelig å vite hva du prøver å oppnå når du ikke legger med feilmeldinger eller utdrag fra f.eks. syslog.
Vis hele sitatet...
Ok det jeg prøver på er å få conky til å dukke opp på skrivebordet... Hvor finner jeg syslog? Er ikke så veldig dreven i linux La med skjermbilde av terminal...men det holder kanskje ikke?