Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Denne tråden er promotert.
At en tråd er promotert betyr at staben grunnet kvalitet, viktighet eller av andre årsaker har valgt å fremheve tråden.
  146 65844
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ike om du skeriver feldi mange fail med vilja til tidar
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ike om du skeriver feldi mange fail med vilja til tidar
Vis hele sitatet...
Jada, Vidarlo.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jada, Vidarlo.
Vis hele sitatet...
Tenkte akkurat det samme.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ike om du skeriver feldi mange fail med vilja til tidar
Vis hele sitatet...
Tanken er jo god, man må bare sørge for å gjøre det ordentlig da. Spesielt de som har lang fartstid her på forumet/mange innlegg.

Techfleece.com/

At the 29C3 Chaos Communication Congress that was held in Germany in December last year, researcher Sadia Afroz described to the audience that it is possible to identify up to 80% of underground Anonymous forum users using various methods including stylometric analysis,
Vis hele sitatet...
Sist endret av Revo; 15. februar 2017 kl. 02:51.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ike om du skeriver feldi mange fail med vilja til tidar
Vis hele sitatet...
Jaja, er ikke annet å gjøre enn å virtuelt rapportere dette regelbruddet, har heldigvis en snapshot å rulle tilbake til etter innrapportering

*Forsøk etter beste evne å holde grammatikken og setningsoppbyggingen på et høyt nivå
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og der var jeg anonym gitt!
Har ikke akkurat savnet denne featuren, gruer meg til den blir misbrukt, men vi får nå se hvordan det går.
Hilsen en som misbruker rusmidler. Gjett
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ok da, jeg er ikke så negativ til funksjonen, men den prøver å dobbelposte samme innlegg to ganger.
Hilsen ikke anonym bruker.
Og da jeg fjernet haken for "anonym bruker" i det store svarområdet, var jeg likevel anonym.
Anonym bruker
"Ferdig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ike om du skeriver feldi mange fail med vilja til tidar
Vis hele sitatet...
Jada, Vidarlo.
Vis hele sitatet...
Nei, vidarlo ville ha vore meir subtil. Til dømes kunne han ha skreve på bokmål.

PS: Eg er ikkje vidarlo.
Anonym bruker
"Blå Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er et eksempel på at vidarlo kan bokmål

Godt nok døme for deg?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er anonym funksjonen skrudd av?
Ser den ikke enkelte plasser.
Vi tester den bare i deler av forumet inntil videre.
Hei
Jeg er ikke særlig begeistret for den nye funkskjonen, jeg liker å se hvem som skriver de ulike postene.
Selv om dette er et anonymt forum lager jeg meg bilder av personene bak brukernavnet.
Hvorfor skal en som allerede er anonym anomymiseres mer?
Klem fra Betty
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Det kan være mange grunner. For eksempel ønsker man å skrive en tråd om noe som arbeidsgivere ikke vil se på med blide øyne, og kanskje de bruker samme brukernavn andre steder og det er mulig å spore dem slik.

Det kan være mange andre grunner også.

Akkurat nå er det litt i overkant bruk, men ikke sånn ekstremt, og det er nok bare mens folk venner seg til funksjonen.
Sist endret av nso; 24. februar 2017 kl. 03:00.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei
Jeg er ikke særlig begeistret for den nye funkskjonen, jeg liker å se hvem som skriver de ulike postene.
Selv om dette er et anonymt forum lager jeg meg bilder av personene bak brukernavnet.
Hvorfor skal en som allerede er anonym anomymiseres mer?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det kan jo også være akkurat derfor folk vil anonymiseres ytteligere?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fant nettopp ut at jeg kan ikke redigere anonyme innlegg selv om det er innenfor tidsfristen.
Jeg leste en tråd for noen år siden, hvor jeg tenkte "dette må være Ola". Sjekket flere tråder og fikk bekreftet dette. Ser da at han var veldig aktiv i rusdelen av forumet. Han var vist ikke så uskyldig som jeg antok.

Selv om han aldri nevnte noe som i seg selv kunne identifisere, nevnte han område hvor han bodde, historier, reiser og problemstillinger som gjorde at jeg kjente ham igjen.
Sist endret av TheEngineer; 7. mars 2017 kl. 13:24.
Jeg må si meg enig med nurse betty. Er ikke overbegeistret over funksjonen.
Joa, den kan gjøre det lettere å skrive om temaer man ikke ønsker knyttet opp mot nicket sitt, men det er vel nettopp dette jeg ikke liker. Jeg moderer jo meg selv irl og synes det er helt greit å bare være halvanonym på freak.

Hva ønsker man egentlig å oppnå med en slik funksjon? Prøver man å unngå uekte brukere som opprettes kun for å få svar på et kleint spørsmål?

Ser at funksjonen er hyppig brukt av deltakere i de nye pedofili- og sexdukke-trådene og det er forståelig.
Jeg har svart i slike tråder tidligere og har da måttet tenke meg om for å finne de riktige ordene, for det er et spesielt tema, men det har ikke vært noe problem å bruke det vanlige nicket.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Det vi ønsker å oppnå er at en knytting til en profil ikke skal være et hinder for diskusjon. Det være å måtte registrere en ny bruker eller å måtte ordlegge seg veldig korrekt kan være nok til at brukeren velger å ikke ytre seg.
Hmm, ok. Med dette slipper man i større grad å måtte stå for det man mener og sier.
Ser ikke helt problemet med at man må ordlegge seg veldig korrekt heller.

At det opprettes ekstra brukere kan derimot betraktes som et problem, men de mest paranoide vil nok neppe anerkjenne funksjonen som et fullgodt alternativ til dette uansett, da admin/crew har tilgang til orginalnicket.

Likevel blir det spennende å se hvordan hyppigheten av bruken blir på sikt og hvordan funksjonen kan påvirke diskusjoner

edit: Et tips til fargevalg er å endre bakgrunnen på anon-avataren til samme gråfarge som standardtemaet.
Sist endret av Pope; 8. mars 2017 kl. 08:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er selv veldig fornøyd med funksjonen og tror det er ett steg i riktig rettning. Jeg er en av de som har opptil flere brukere for å ikke avsløre meg selv. Det blir fort problematisk å poste tråder i vidt spektrum samtidig som man holdes annonym.

Jeg klarer dog å se at det kan misbrukes, men det kan forøvrig flere brukere også.

Jeg vil påstå at både kvalitet, mangfold og kvantumet av poster har økt betraktelig etter den nye funksjonen uten at jeg har noe annet en egen erfaring å sikte til.

Alt i alt veldig fornøyd!
Det blir jo litt vanskelig å holde rede på profilene dersom alle skal kalle seg Anonym bruker.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det blir jo litt vanskelig å holde rede på profilene dersom alle skal kalle seg Anonym bruker.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Ja, det er altså litt av poenget med anonyme brukere -- at du ikke skal kunne holde rede på profilene.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fant nettopp ut at jeg kan ikke redigere anonyme innlegg selv om det er innenfor tidsfristen.
Vis hele sitatet...
Redigering er ikke støttet i første versjon. Mulig vi lager støtte for det senere.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det blir jo litt vanskelig å holde rede på profilene dersom alle skal kalle seg Anonym bruker.
Vis hele sitatet...
Langt fra alle benytter funksjonen hele tiden (case in point), og til og med om vi gjorde: Er det ikke innholdet som er det viktige?

Eksempel fra virkeligheten: 4chan. Ja, det finnes tripcodes, men mange (de fleste?) bruker dem ikke. Anonymous all over the place. Likevel vender folk tilbake igjen og igjen.
Ok, jeg skjønner hva dere mener. Det er innholdet en bør fokusere på, uavhengig av hvem som fremfører budskapet?
Vi mennesker er sammensatte, vi kan vite og mene noe om helt ulike tema.
Skulle gjerne prøvd den chaten, men ennå har jeg ikke fått det til fra min
iPad.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 10. mars 2017 kl. 00:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det er innholdet en bør fokusere på, uavhengig av hvem som fremfører budskapet?
Vis hele sitatet...
Det bør være målet for enhver diskusjon. Døm personer utifra hva de sier og hva de gjør, ikke hva de sier og gjør utifra hvem de er.

Det sagt, synes jeg anonymitetsfunksjonen er feil løsning. Istedenfor at folk lærer å stå for det de mener og ytre seg så veltalende de kan, og høre på andre med godviljen de selv ønsker å møtes med av andre, så fjerner man behovet for alle tre ved å gi anonymitet. Men jeg er åpen for at jeg kan ta veldig feil her, og at hele min løsning er utopi, vi får se etterhvert hvordan det utvikler seg.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det bør være målet for enhver diskusjon. Døm personer utifra hva de sier og hva de gjør, ikke hva de sier og gjør utifra hvem de er.

Det sagt, synes jeg anonymitetsfunksjonen er feil løsning. Istedenfor at folk lærer å stå for det de mener og ytre seg så veltalende de kan, og høre på andre med godviljen de selv ønsker å møtes med av andre, så fjerner man behovet for alle tre ved å gi anonymitet. Men jeg er åpen for at jeg kan ta veldig feil her, og at hele min løsning er utopi, vi får se etterhvert hvordan det utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår bekymringen, men jeg synes ikke at kvaliteten på postene har falt siden denne funksjonen ble implementert.
Der må jeg nok si meg uenig, Steili.
Kanskje fordi det nå postes mer om ting som jeg synes er uinteressante, men også kanskje fordi brukere i mindre grad legger krefter i å formulere seg på en god måte.

Når jeg møter nye mennesker prøver jeg å opptre som en hyggelig fyr som har litt mellom øra. Hadde jeg hatt på meg en maske, som gjorde meg anonym, ville jeg sannsynligvis vært mindre opptatt av dette, og jeg mistenker at den nye funksjonen kan ha samme virkning for noen.

Jeg håper jeg tar feil, og at muligheten til å kunne poste anonymt øker kvaliteten på postene, selv om dette, i mine øyne, er høyst usannsynlig.
Sist endret av Pope; 21. mars 2017 kl. 16:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope Vis innlegg
Kanskje fordi det nå postes mer om ting som jeg synes er uinteressante, men også kanskje fordi brukere i mindre grad legger krefter i å formulere seg på en god måte.
Vis hele sitatet...
Merk at vi har roa ned på modereringa i samme tidsrom, så det er eit bilde med fleire variabler...
Jeg syntes det er fint med litt flere poster og innlegg, selv om det kommer fra anonyme. Enkelte ganger klør jeg meg litt i hodet når folk bruker anonymitet bak de vanligste spørsmål, men det får være opp til hver enkelt. For min del er det blitt littegrann mer 'liv' i freakforum etter at folk kunne skrive anonymt, ihvertfall når man til vanlig blokkerer rusforumet.
Ekke noe fan av anonymiseringen jeg heller.
Alternativt kan dere ha at kun topic-starter kan være anonym. Viss da dette er en ny som er usikker på noe.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Merk at vi har roa ned på modereringa i samme tidsrom, så det er eit bilde med fleire variabler...
Vis hele sitatet...
Forøvrig et godt poeng, men ser ikke for meg at postene det nå virker å være flere av, er poster som ville blitt slettet i særlig større grad med en strengere moderering.

@Marori Om kun TS skal ha muligheten til å gjemme seg bak anonymisering, så forsvinner kanskje litt av poenget som er ment med funksjonen, da andre som deler erfaringer med TS e.l. også kunne trengt å være anonyme i diskusjoner om litt spesielle temaer.
Sitat av Marori Vis innlegg
Ekke noe fan av anonymiseringen jeg heller.
Alternativt kan dere ha at kun topic-starter kan være anonym. Viss da dette er en ny som er usikker på noe.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår tankegangen din, og du er inne på noe. Slik jeg ser det er det flere sider av denne saken som motgår hverandre og man må se på hele bildet for å kunne avgjøre noe som helst. Jeg vil benytte sjansen til å legge på en motvekt til siden du viser til: Dersom kun trådstarter kan være anonym, vil dette også være en negativ endring fra idag med tanke på potensielt svarmangfold. Mange vil heller la være å svare på spørsmål om sex/ kriminalitet/ tabu, enn å opprette en ny bruker kun for dette formålet.

På en annen side kan vi jo også se motvekter til dette igjen. Det blir nemlig lettere å skrive svar i tabu temaer, teste ut påstander og tanker uten å være like redd for å bli ydmyket. En kan veldig lett distansere seg selv fra innlegget en selv skrev. Jeg mistenker at mange som innerst inne vet at de ikke er kvalifiserte til å komme med en påstand i tråden nå gjør det. Dette kan resultere i at tråden blir forsøplet. På samme tid vil andre mennesker som leser i tråden se disse påstandene bli avkastet, og lære noe. Folk får også samtidig utforsket tankene sine og lærer seg å vokse på temaet.

En kan jo drøfte i det uendelige. Det er i min mening slettes ikke et svart/hvitt bilde, og når en skal forklare hvorfor en ikke liker eller liker hele konseptet er det ikke stor verdi å komme med en enkelt negativ eller positiv faktor.
Jeg er heller ingen fan av den overdrevne bruken av unødvendig anonym posting. Hva med å gjøre sånn at anonyme poster ikke kan motta kp? Kan kanskje redusere den unødvendige bruken noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gunnar Gul Vis innlegg
Jeg er heller ingen fan av den overdrevne bruken av unødvendig anonym posting. Hva med å gjøre sånn at anonyme poster ikke kan motta kp? Kan kanskje redusere den unødvendige bruken noe.
Vis hele sitatet...
KP gitt til anonyme innlegg vil ikkje telje inn på brukaren som posta sin statistikk uansett, så tviler litt på at det er viktig
Sitat av vidarlo Vis innlegg
KP gitt til anonyme innlegg vil ikkje telje inn på brukaren som posta sin statistikk uansett, så tviler litt på at det er viktig
Vis hele sitatet...
Ah, det var jeg ikke klar over.
Når jeg trykker meg inn på mine innlegg så viser ikke det som jeg har skrevet anonymt. Hvordan finner jeg de anonyme innlegga jeg har skrevet? Husker at jeg skrev noe anonymt i går men husker ikke hvilken tråd, eller hva jeg skrev, men vil finne det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vippetavpinnen Vis innlegg
Når jeg trykker meg inn på mine innlegg så viser ikke det som jeg har skrevet anonymt. Hvordan finner jeg de anonyme innlegga jeg har skrevet? Husker at jeg skrev noe anonymt i går men husker ikke hvilken tråd, eller hva jeg skrev, men vil finne det.
Vis hele sitatet...
Du finn det ikkje. Det er ei av ulempene med det. Tilsvarande er det ein av fordelane med det - nokon som har tilgang til kontoen din kan ikkje bevise at du skreiv noko som anonym person.

Vi har lagt litt arbeid i å få anonymitetsfunksjonen god, m.a. med hash per tråd, og ikkje per brukar, slik at det er vanskeleg å følgje brukarar på tvers av tråder.
Svar til vidarlo
For meg virker det som om anonymt innlegg ikke har hensikt å skjule seg for politi eller andre store myndigheter. Jeg trodde formålet var å skjule seg fra fellesskapet her inne på freak og blant det offentlige på nettet.
(må legge til at det er en kul funksjon som jeg uansett setter pris på at dere har utviklet, stå på gutter)

Vedlegg
Sitat av nso Vis innlegg
Vi kan bare utlevere dataen vi har. Hvis du har sørget for å bruke anonym epostadresse og TOR, VPN eller lignende hele tiden så er politiet like langt. Å poste som "anonym bruker" vil IKKE være tilstrekkelig.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Vippetavpinnen; 27. mars 2017 kl. 22:04.
Hensikten er å kunne delta i diskusjoner som du ikke vil at skal kunne knyttes til ditt ordinære brukernavn. Kanskje du har bekjente som kjenner til brukernavnet ditt, og det stopper deg fra å oute deg som rus(mis)bruker. Altså et alternativ for å lage en ny bruker, når det du har å si har noen verdi, men du vil ikke outes.
Nettopp det jeg sa. Men konsekvensen av at dette "prøver" å være sikkert på myndighet nivå fører til at brukeren selv ikke kan søke opp sine egne anonyme meldinger. For meg hadde det vært nok om det bare holdt skjult for allmenheten. For ytterlig sikkerhet har man VPN osv.
Sitat av Vippetavpinnen Vis innlegg
Nettopp det jeg sa. Men konsekvensen av at dette "prøver" å være sikkert på myndighet nivå fører til at brukeren selv ikke kan søke opp sine egne anonyme meldinger. For meg hadde det vært nok om det bare holdt skjult for allmenheten. For ytterlig sikkerhet har man VPN osv.
Vis hele sitatet...
De prøver ikke å sikre seg mot myndigheter med denne anonymiseringen, det ser man om man leser det nso selv har skrevet. Ikke at noe av det vidarlo sier ikke er helt innenfor rammene av det samme. De kan selv finne ut av hvem som postet hva dersom de vil. Poenget er at dersom én bruker konsekvent hadde én hash på sin "anonyme bruker", så kan man fint spore en anonym bruker ved å se på skriften de bruker. Det hadde bare blitt en ny bruker, men man slapp å logge over, og har ikke noe for seg om man først vil være anonym ovenfor resten av forumet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Et spørsmål eller to.

Jeg er absolutt ikke fornøyd med denne funksjonen slik den er per i dag. Det er håpløst hvor mange som slenger inn anonyme kommentarer, og jeg klarer rett og slett ikke ta de seriøst. Lukter troll av flere av kommentarene og virker som folk blir mye mindre selvkritisk til hva de poster.

Er det mulig å opprette en tråd anonymt for så å kommentere med sitt eget brukernavn og dermed trolle en hel jævla tråd? Føler dette er tilfellet i et par diskusjoner oppe å går, men det er mulig jeg er paranoid. Er det et system som sjekker at TS ikke kommenterer med sin vanlige bruker i samme tråd, slik at dette ikke kan skje..?

En ting jeg synes kunne vært en god idé er at dersom man ønsker å poste anonymt må man ha et vist antall innlegg eller kp, evnt. vært registrert såpass lenge etc. noe av det de har på Reddit. Kanskje man til og med må krysse av i en boks eller noe hvorfor man ønsker at innlegget skal være anonymt slik at dere kan få bedre forståelse av hvor problemene faktisk ligger. Hele poenget med et diskusjonsforum er jo at man knytter innlegg til brukere og derfor kan ha et vist bilde av de i senere diskusjoner. Alle disse anonyme innleggene og kommentarene gjør at man mister ansikt, og jeg klarer rett og slett ikke ta de seriøst. En eller annen form for mer informasjon mer enn "anonym" hadde vært greit for å få et lite bilde av hvem de er. Kanskje kan de fylle inn alder, år, kjønn etc. basic info før de poster, eventuelt noe annet.

Jeg synes det er alt for lett og bare klikke på "svar anonymt", da jeg ser at veldig mange "misbruker det"..
Sist endret av kn^tte; 6. april 2017 kl. 19:28.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Kanskje kan de fylle inn alder, år, kjønn etc. basic info før de poster, eventuelt noe annet.
Vis hele sitatet...
Kjønn, legning, (år??) bør ikke være nødvendig å vite når en diskuterer på Internett? Jeg liker denne funksjonen og det blir flere personer som skriver på forumet.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg synes det er alt for lett og bare klikke på "svar anonymt", da jeg ser at veldig mange "misbruker det"..
Vis hele sitatet...
Vel, det skal vel ikke være vanskelig å kunne poste på et forum? Folk har det kanskje vanskelig fra før av og en trenger ikke gjøre ting vanskeligere for dem.

Folk åpner seg mye mer når de er "anonyme", noe jeg ser på som positivt. Har sett minimalt med "netthets" på freak, både før og etter denne funksjonen.

Flere diskusjoner/ tråder jeg har villet svare på/ hjulpet andre, men som jeg har latt være, fordi jeg ikke vil assosiere mitt brukernavn til det. Denne nye funksjonen gjør dermed slik at de som har vært lurkers, kanskje ønsker å bidra i diskusjoner.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg er absolutt ikke fornøyd med denne funksjonen slik den er per i dag. Det er håpløst hvor mange som slenger inn anonyme kommentarer, og jeg klarer rett og slett ikke ta de seriøst. Lukter troll av flere av kommentarene og virker som folk blir mye mindre selvkritisk til hva de poster.
Vis hele sitatet...
Det er unektelig mye rar bruk av anonfunksjonen. Men hva så? Vil folk være anonyme, så får de være det, tenker jeg. Noen ganger er det opplagt hvorfor folk vilvære anonyme, andre ganger komplett uforståelig. Men hvorfor de vil være anonyme er ikke min sak. Just roll with it, I guess.

Jeg skjønner at det kan være fristende å ikke ta anonyme biddragsytere seriøst fordi de er anonyme, men prøv å se forbi nicket. Akkurat som veletablerte og seriøse brukere av og til har en skikkelig brainfart, så hender det at folk med notorisk dårlige poster kommer med gode innlegg. Egentlig er kanskje den riktigste innstillinga å vurdere alles poster slik du vurderer anon sine?

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Er det mulig å opprette en tråd anonymt for så å kommentere med sitt eget brukernavn og dermed trolle en hel jævla tråd? Føler dette er tilfellet i et par diskusjoner oppe å går, men det er mulig jeg er paranoid. Er det et system som sjekker at TS ikke kommenterer med sin vanlige bruker i samme tråd, slik at dette ikke kan skje..?
Vis hele sitatet...
Ja, det er mulig. Det har blitt prøvd og det blir oppdaga veldig fort. Anbefales ikke. Eksempel på akkurat det scenariet du skisserer finner du her.

Vi sjekker selvsagt ikke opp slike ting med mindre vi får mistanke om trolling, men når man har operert som moderator en stund blir man ganske god på å gjenkjenne slikt. Dessuten har vi ganske tett kontakt med hverandre via ymse kanaler, så vi sammenfatter våre ulike syn på sakene ganske kjapt.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
En ting jeg synes kunne vært en god idé er at dersom man ønsker å poste anonymt må man ha et vist antall innlegg eller kp, evnt. vært registrert såpass lenge etc. noe av det de har på Reddit. Kanskje man til og med må krysse av i en boks eller noe hvorfor man ønsker at innlegget skal være anonymt slik at dere kan få bedre forståelse av hvor problemene faktisk ligger. Hele poenget med et diskusjonsforum er jo at man knytter innlegg til brukere og derfor kan ha et vist bilde av de i senere diskusjoner. Alle disse anonyme innleggene og kommentarene gjør at man mister ansikt, og jeg klarer rett og slett ikke ta de seriøst. En eller annen form for mer informasjon mer enn "anonym" hadde vært greit for å få et lite bilde av hvem de er. Kanskje kan de fylle inn alder, år, kjønn etc. basic info før de poster, eventuelt noe annet.

Jeg synes det er alt for lett og bare klikke på "svar anonymt", da jeg ser at veldig mange "misbruker det"..
Vis hele sitatet...
Misbruk forekommer egentlig i overraskende liten grad. Virkelig. Vi fryktet at vi åpnet helvetes porter, men folk flest opptrer like saklig og sivilisert som de gjør ellers. Hvis du sammenligner med facebook og avisenes kommentarfelt - der alle ikke bare har et fast nick, men endog fullt navn - så er det temmelig opplagt at korellasjonen mellom oppførsel og anonmitet ikke er så endimensjonal som mange tror.

Vi har aldri hatt funksjoner som åpnes når man når en viss mengde kp og innlegg, men det har blitt foreslått føri mange ulike sammenhenger. Konsensus har alltid endt opp på at det bør være mest mulig likhet og at forumets funksjonalitet ikke skal avhenge av slike faktorer. Så nei, det kommer vi neppe til å gjøre. Men å gjøre anonymitetsfunksjonen litt mindre iøyenfallende kunne kanskje være en idé.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. april 2017 kl. 21:17.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vi har aldri hatt funksjoner som åpnes når man når en viss mengde kp og innlegg, men det har blitt foreslått føri mange ulike sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Iiiiiikke helt korrekt, vi har faktisk hatt en slik funksjon på noen deler av forumet. Dette var for lengelengesiden, og var "warez-fora". Man måtte ha noe sånt som 30 poster for å kunne lese det mener jeg å huske, og som resultat fikk vi istedenfor at folk spurte rett ut om det de ville ha (som var invites til torrent-nettsteder) så ble det 30 drittposter og så en med det de ville spørre om. Så vi fikk 30 ganger mer drittposter enn de få (den gang da mange)vi trodde vi ville slippe.

Så grunnen til at vi ikke gjør slikt med noen funksjoner er stort sett den samme til alle regler vi har her; vi har lært av våre feil.
Sist endret av meitemark; 6. april 2017 kl. 21:52. Grunn: relevant lenke
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Req som 2-måneders presang snart: Kverne anonyme innlegg og innlegg fra disse brukerne i samme tidsperiode gjennom stave- og grammatikk-kontroll, og sammenligne resultatene. Virker som en bekymring som blir uttrykt flere ganger, og er ganske enkel å sjekke.

Eksempel:

Jontas innlegg fra 13. februar til 13. april: 60% av teksten inneholder stave- eller grammatikkfeil.
Jontas anonyme innlegg i samme periode: 95% av teksten inneholder stave- eller grammatikkfeil.

Woops. Virker som om den lømmelen løsner på ferdighetene når det ikke er så lett synlig.

Og om det viser seg å være 60 vs 62: Mange sinn litt roligere.

Brukernavn skal såklart ikke offentliggjøres, så sluttresultatet kunne vært noe som "Ved 95% av anonym posting er forskjellen mindre enn 3%, den største forskjellen var 50%"
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Jeg forstår at det er lett å slenge sammen uttrykk som "stavekontroll" og "kverne", men realiteten er at det er en stor jobb å automatisere slik, og det finnes få (om noen i det hele tatt) gratistjenester for slik.

Jeg tror uansett at tankegang som "nå skal jeg svare anonymt fordi jeg ikke gidder stave" ikke er noe mange har.

Her er forresten alle innleggene skrevet som anonym.
https://freak.no/forum/search.php?do=finduser&u=2
Skummet igjennom et par sider med søkeresultater og ser egentlig ikke hva som skal være problemet.
Sist endret av nso; 8. april 2017 kl. 00:06.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
En liten oppdatering på denne funksjonen er at istedetfor å vise en generert hash per anonyme bruker så vises det nå et generert navn.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Hadde det vært mulig at det genererte navnet kommer frem når man siterer en anonym bruker? Er litt enklere å se hvem man siterer da.