Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 969
Hei!

Jeg har en stasjonær PC, som begynner å bli ganske treg. Jeg vet at jeg har masse junk på den, og mange av mappene har blitt flyttet på slik at programmer ikke fungerer riktig. Jeg liker å starte på nytt, så jeg tenkte å reinstallere Win7 denne gangen. Har en piratkopi, som fungerer fint hvis jeg laster ned en activation crack i tillegg.

Jeg vil at PCen skal yte så godt som mulig med det jeg har å rutte med. Jeg har en 1,8Tb HDD og en 120Gb SSD. Stemmer det at maskinen fungerer bedre hvis jeg installerer OS på SSDen og kun bruker HDDen til lagringsplass? Og hvis det er tilfellet, hvordan velger jeg dette? I BIOS? Eller kommer det ann på hvilken inngang diskene er koblet til i hovedkortet?

Også lurer jeg på om det hjelper å gå over innmaten i kabinettet med en ministøvsuger?

Jeg bygde denne selv for 4 år siden, men har ikke holdt PC-kunskapene ved like siden da, så alle tips og triks mottas!
Støvsuger eller enda bedre trykkluft, spørs hvor gjengrodd det er. Du får trykkluft på boks.

SSD, du får valg om partisjon det når du skal innstallere.

Du burde jo vurdere W10, det er supersweet.
Sist endret av Yalla; 28. mars 2016 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Støvsuger eller enda bedre trykkluft, spørs hvor gjengrodd det er. Du får trykkluft på boks.

SSD, du får valg om partisjon det når du skal innstallere.

Du burde jo vurdere W10, det er supersweet.
Vis hele sitatet...
Takk for kjapt svar! Med den Win7en jeg har nå, har jeg muligheten til å oppgradere til Win10 gratis. Er dette fordi jeg hadde Win7 før en viss dato? Da går jeg kanskje glipp av tilbudet om å oppgradere hvis jeg reinstallerer win7?
Sitat av Irie Vis innlegg
Takk for kjapt svar! Med den Win7en jeg har nå, har jeg muligheten til å oppgradere til Win10 gratis. Er dette fordi jeg hadde Win7 før en viss dato? Da går jeg kanskje glipp av tilbudet om å oppgradere hvis jeg reinstallerer win7?
Vis hele sitatet...
Alle aktiverte kopier av windows 7 kan oppgraderes til windows 10 gratis, i hvert fall inntil videre. Du sparer jo penger hvis du oppgraderer nå. Om noen år vil ikke windows 7 lenger få sikkerhetsoppdateringer, samme som xp.
Men liker du grensesnittet på windows 7, så er jo det bare å holde på det.
NB: Cracks som ulovlig aktiverer windows kan inneholde malware, selv om det virker legit.
Sist endret av Zherxyl; 28. mars 2016 kl. 15:06.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Noter ned navnene på diskene, svipp innom BIOS eller sjekk diskbehandlingsverktøyet i under Administrative verktøy så noterer du deg rekkefølgen og navnene på diskene dine.

Ofte refereres de til ved navn som ST1000LM014 og ikke ved enkle identifiserbare navn og du aner ikke hvilken disk du skal velge i windows installasjonen.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Alle aktiverte kopier av windows 7 kan oppgraderes til windows 10 gratis, i hvert fall inntil videre. Du sparer jo penger hvis du oppgraderer nå. Om noen år vil ikke windows 7 lenger få sikkerhetsoppdateringer, samme som xp.
Men liker du grensesnittet på windows 7, så er jo det bare å holde på det.
NB: Cracks som ulovlig aktiverer windows kan inneholde malware, selv om det virker legit.
Vis hele sitatet...
Skjønner, da reinstallerer jeg win7 for så og installere win10. Regner med at jeg bare kan oppgradere direkte til win10, men det er så mye kaos her at jeg har OS-filer overalt på både ssd og hdd. Det blir nok en ny start

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Noter ned navnene på diskene, svipp innom BIOS eller sjekk diskbehandlingsverktøyet i under Administrative verktøy så noterer du deg rekkefølgen og navnene på diskene dine.

Ofte refereres de til ved navn som ST1000LM014 og ikke ved enkle identifiserbare navn og du aner ikke hvilken disk du skal velge i windows installasjonen.
Vis hele sitatet...
SSDen min inneholder heldigvis SSD i navnet sitt, men bra at du minnte meg på det!
Sist endret av Irie; 28. mars 2016 kl. 15:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.