Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1386
Hallo

Jeg begynnte nylig med linux, nærmere bestemt ubuntu 12.04 LTS. Jeg hadde først tenkt å virtualisere, men av grunner jeg ikke forstår var dette ekstremt tregt, læreren sa et eller annet om tull med de seneste versjonene av enten ubuntu eller virtualbox. Uansett, jeg kjørte dualboot.

Det fungerte helt fint, første gangen. Greia var bare den at jeg på en eller annen måte klarte å ødelegge skrivebordsmiljøet slik at det forsvant helt, hvordan må du ikke spørre meg om, det bare forsvant.

Så jeg reinstallerte engang til, men i motsettning til første gangen hvor jeg brukte ubuntus windows installer, så installerte jeg denne gangen rett fra CD. Mens dette rettet opp linux tullet mitt, så skapte det et nytt, windows xp kan ikke lenger startes.

Jeg må ha gjort noe galt under partisjoneringen under oppsettet av ubuntu, det var garantert et eller annet der som ødela bootinformasjon til XP. For windows partisjonen med tilhørende data er der enda, den kan bare ikke bootes. Grub, ubuntus bootmanager har nå erstattet windows xp sin, lister sannelig opp windows xp som valg mulighet. Hvis jeg velger xp, så skjer det at skjermen blir svart et lite øyeblikk, før man er tilbake i grub. Da totalt uten en eneste feilmelding av noe slag.

Jeg kan boot ubuntu normalt.

Jeg lister opp valgmulighetene man får i grub, samt boot dataene man kan endre på manuelt hvis man trykker e, hva nå riktig terminologi er.

GRUBs valgvindu:
Ubuntu, with Linux 3.2.0-29-generic-pae
Ubuntu, with Linux 3.2.0-29-generic-pae
memory test (memtest86+)
memory test (memtest86+, serial console 115200)
microsoft windows xp professional(on (dev/sda1)
Vis hele sitatet...
når man trykker e:

Kode

setparams 'Memory test (memtest86+,serial console 115200)'

insmod part_msdos
insmod ext2
set roots='(hd0,msdos2)'
search --no floppy --fs-uuid --set=root bb784597-557a-4d83-9272-7af064a5b78e
linux16 /boot/memtest86+.bin console=ttyS0,115200n8
Jeg har altså to partisjoner, den ene med xp, den andre med ubuntu. Pluss den swappartisjonen linux på liv og død måtte ha av en eller annen grunn.

Jeg syns det er rart at msdos er listet opp der, er det fortsatt rester av dos i windows xp? Uansett, det ser for meg ut som om xp partisjonen rett og slett ikke er listet opp i selve bootkoden, men er samtidig det i grubs valgvindu.

En kamerat kjørte et program som prøvde å rette opp feilen automatisk, den fungerte ikke. Det tror han hentet det ved å skrive "sudo apt-get install --y boot-repair && boot-repair"

Det er ihvertfall en av de linjene terminal husker har vært brukt tidligere, det kan fint stemme for jeg har ikke skrevet det inn.

Noen som vet hva jeg må gjøre for å rydde opp?
Ser ut som om du tok edit på memtest valget? Prøv på windows valget heller?
Å faen, så det spørs på pekern?

Det er uansett for seint, jeg ga opp. La inn windows 7 istad, samt at jeg skal prøve virtualisering igjen, jeg fikk noen tips av en kamerat.
Om du skal virtualisere, sett deg litt bedre inn i programvaren som skal virtuallisere og så det er nevnt, Ubuntu sitt unity DE (desktop enviroment) slet i vbox uten 3d driver. Opplevde dette selv.
Men med Additional Drivers installert i vbox virket det bedre.
Prøv gjerne en nyere versjon av Ubuntu og mens du er i gang, tror noen av bugsa er fikset i nyere versjoner.

atlef.
Slet selv en del med Ubuntu 12.04 i VB. Det løste seg ved at jeg enabla 3D Acceleration og litt mer VRAM under Settings før du installerer Ubuntu. I tillegg dette er det lurt å legge til guest drivers.
Hvis du fortsatt sliter med VB, er VMWare Player en alternativ løsning!
Fortsatt treigt, tok ekstremt lang tid å installere. Jeg lurer på om det henger sammen med det faktum at den bærbare ikke har virtualisering, det har denne her imidlertid.

That said, det går fort uansett om jeg har deaktivert virtualisering i VB eller ikke på denne maskina.