Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  111 22642
Vitenskap er ikke et vestlig fenomen, men noe som brukes, og har blitt brukt, over hele verden.

Det finnes nok av "overnaturlige" ting innenfor vitenskapens rekkevidde, heh, alt er faktisk basert på "overnaturlige" ting, innenfor vitenskapens univers. Hvis "overnaturlig" er synonymt med "ikke-forklart", selvsagt. Ingenting kan forklares helt og holdent ut.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det er flisespikkeri, men det er likevel interessant. Fordi her bruker du nemlig nøyaktig samme argumentasjon som de som tror på spøkelser.

"Jeg så et spøkelse, du så et spøkelse, han så et spøkelse i går, og jeg har en tvilsom fetter på gjøvik som har en kompis som tissa i buksa når han var nede i kjelleren for å hente mer øl, altså finnes det spøkelser."

Dette er igrunnen bare en mer folkelig formulering av at "tilstrekkeleg mange konvergerer om eit punkt, som t.d. ei måling".

Hvorfor denne argumentasjonen er gyldig som bevis når den støtter deres egne synspunkt, men ikke gyldig når den støtter andres synspunkt, er for meg uforståelig. Det at mange er enige om at det er sånn, er ikke et bevis.
Vis hele sitatet...
Det er aldeles ikke samme argumentasjon, og du blander dessuten to argumenter. 1) At det er overtro i samme grad som spøkelser at det eksisterer en objektiv verden fordi det ikke er absolutt bevist, og 2) at veldig mange sier de har sett spøkelser, noe som sannsynliggjør deres eksistens på samme måte som når mange er enige om en måling. Det er lett å vise at du tar grundig feil på begge punktene:

1) Argumentet om at en objektiv verden er overtro på samme måte som spøkelser fordi en objektiv verden ikke er absolutt bevist (og du hevder faktisk at den ikke eksisterer uten bevis, og tråkker i den samme fella som du mener andre gjør) svikter fordi du glemmer at vi må forholde oss til alt som sannsynligheter. Ja, det kan hende at hele verden har samme hallusinasjon, men er det spesielt sannsynlig? Sannsynligheten for at akkurat du hallusinerer og tror solen skinner ute er ikke spesielt stor i seg selv – spesielt hvis du ikke har historie for å hallusinere fra før. Sannsynligheten for at bare én person til i samme område har nøyaktig samme hallusinasjon, helt ned til solens intensitet og posisjon på himmelen, er forsvinnende liten og praktisk talt umulig. At alle alltid skal ha de nøyaktig samme hallusinasjonene på samme tid er så fantastisk usannsynlig at det ikke er verdt å vurdere som noe annet enn en festlig tanke. Det er altså troen på at det ikke finnes en objektiv verden som er ekstremt usannsynlig og "tåpelig overtro, akkurat som spøkelser".

2) Selv om mange sier de har sett spøkelser så er ikke det noe godt tegn på at det faktisk finnes spøkelser, så lenge alle skikkelige forsøk på å dokumentere at de eksisterer viser at det ligger misforståtte dagligdagse hendelser bak. Alle "hjemsøkte" hus som er gjennomgått på en vitenskapelig og grundig måte viser at fenomenene skyldes ting som skygger fra billykter i bevegelse, vann som drypper fra taket, vind som trekker, og i enkelte tilfeller infralyd generert fra tunneler og liknende. Hvis man går litt mer i detalj her, så vil du se at personene som hevder at de har sett spøkelser egentlig hevder de har sett menneskeliknende former, ofte i bevegelse, og opplevd at ting har begynt å røre på seg uten at de, i observatørens øyne, burde gjøre det. Og på bakgrunn av dette konkluderer de med at dette må ha vært et dødt menneske, og altså da et spøkelse. Spørsmålet da er om konklusjonen er riktig eller om det har ligget noe annet til grunn. Og igjen er sannsynligheten for at det har ligget noe annet til grunn meget stor, og sannsynligheten for at det finnes spøkelser meget liten, nettopp fordi ekstremt mange detaljerte og nøytrale observasjoner konsekvent viser at opplevelsene har sine naturlige forklaringer. Man betviler altså ikke opplevelsene i seg selv, man hva som ligger til grunn for opplevelsene.
Sitat av Walter White Vis innlegg
Faen, jeg hadde håpet denne tråden skulle være full av spennende og mystiske historier..... Men nei..
Vis hele sitatet...
Jeg og... :-P Der begynte bra, helt til jeg falt for fristelsen og ble dradd off-topic. Men kan fortsatt komme flere historier og konkrete kommentarer til disse :-).

Og da uten at folk skal bli rakket ned på som kunnskapsløse tullinger fordi de har opplevd noe som har litt mystikk eller lignende over seg, om man har en logisk forklaring på det hele så er det jo bare ypperlig. Man trenger hverken tro eller være åpen for noe for at historien i seg selv kan være underholdende :-). Videre diskusjon om hvor "dustete" de som tror på eller er åpen for slikt er foreslår jeg (som det er blitt gjort før) kan gå i en annen tråd.
Sitat av Provo Vis innlegg
vi må forholde oss til alt som sannsynligheter
Vis hele sitatet...
Igjen blander du sammen begrepene sannsynlighet og sannhet, og du blander sammen en adaptiv virkelighetstilnærming med en objektiv virkelighetstilnærming.

En adaptiv tilnærming innebærer at man oppfører seg som om empiri gir oss sannheter, fordi det er dette vi opplever at funker.
En objektiv tilnærming betyr at man går ut i fra at det vi opplever at funker, er objektivt. Noe som er et logisk hopp.

og du hevder faktisk at den ikke eksisterer uten bevis
Vis hele sitatet...
Dette var ikke min mening å hevde. Min mening var at når ingen har sett den objektive virkelighet, og det heller ikke finnes bevis, så finnes det ikke noe grunnlag for å hevde at den finnes.

Ja, det kan hende at hele verden har samme hallusinasjon, men er det spesielt sannsynlig?
Vis hele sitatet...
Ja, dette er sannsynlig fordi det er åpenlyst at noen hallusinasjoner er mer adaptive enn andre, og det er i seg selv adaptivt at alle har lignende hallusinasjoner. Akkurat som at det er adaptivt at alle har de samme sosiale normene. Men adaptivt er ikke bevis for objektivt.
Sist endret av Kråkelefse; 20. september 2011 kl. 12:11.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Igjen blander du sammen begrepene sannsynlighet og sannhet, og du blander sammen en adaptiv virkelighetstilnærming med en objektiv virkelighetstilnærming.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg blander ikke sammen begrepene "sannsynlighet" og "sannhet". Hvor har du det fra? Fordi jeg poengterer at man fra tilstrekkelig mange og gode målinger kan konkludere med hva som sannsynligvis er sant?

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
En adaptiv tilnærming innebærer at man oppfører seg som om empiri gir oss sannheter, fordi det er dette vi opplever at funker.
En objektiv tilnærming betyr at man går ut i fra at det vi opplever at funker, er objektivt. Noe som er et logisk hopp.
Vis hele sitatet...
Det er kun et logisk hopp fordi du ikke har fylt ut argumentasjonen som ligger mellom disse påstandene, og det er vel mer et lite stuss enn et helt hopp. En objektiv virkelighet er det som eksisterer utenfor sinnet, og som ikke er avhengig av et sinn for å eksistere. Jo grundigere vi kan fastslå at empirien konvergerer mot et punkt uavhengig av hvilket sinn som foretar målingen, desto sikrere kan vi være når vi konkluderer med at empirien antyder en del av en virkelighet som er felles for alle og ikke avhenger av sinn for å eksistere – altså en del av en objektiv virkelighet.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Dette var ikke min mening å hevde.
Vis hele sitatet...
Da har du formulert deg rimelig klønete i så fall, når du sier 'Jeg er faktisk av den oppfatning at selve begrepet "virkelighetsnær" er meningsløst, fordi det ikke finnes en objektiv virkelighet.'

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Min mening var at når ingen har sett den objektive virkelighet, og det heller ikke finnes bevis, så finnes det ikke noe grunnlag for å hevde at den finnes.
Vis hele sitatet...
Her ser det ut til at du blander sammen absolutt bevis og bevismaterialeproof og evidence på engelsk. Det er nok umulig å bevise absolutt at det finnes en objektiv virkelighet, men all omfattende, konsekvent empiri er bevismateriale for at dette er tilfelle. Med andre ord er det i høyeste grad et grunnlag for å hevde at det finnes en objektiv virkelighet.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Ja, dette er sannsynlig fordi det er åpenlyst at noen hallusinasjoner er mer adaptive enn andre, og det er i seg selv adaptivt at alle har lignende hallusinasjoner. Akkurat som at det er adaptivt at alle har de samme sosiale normene. Men adaptivt er ikke bevis for objektivt.
Vis hele sitatet...
Adaptivt er et annet ord for tilpassende. Hvordan kan det være en bedre tilpasning at vi er enige i samtlige av resultatene av 200 myntkast enn at vi er uenige? Hva skal denne adapsjonen være gunstig for, om ikke konsekvensene av en ytre, objektiv virkelighet? Hvilke midler skjer den kollektive tilpasningen gjennom, og hva eksisterer sinnene i, om ikke en objektiv virkelighet?

Kort sagt, å likestille et velbegrunnet og velfundert utgangspunkt i at det eksisterer en objektiv virkelighet med et på samtlige måter sviktende utgangspunkt i at det finnes spøkelser er ikke annet enn det reneste tullball.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Jeg er faktisk av den oppfatning at selve begrepet "virkelighetsnær" er meningsløst, fordi det ikke finnes en objektiv virkelighet.
Vis hele sitatet...
Nei, begrepet er på ingen måte meningsløst, da vi faktisk har en metode for å beskrive virkeligheten. Denne metoden kalles "den vitenskapelige metode".

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det er flisespikkeri, men det er likevel interessant. Fordi her bruker du nemlig nøyaktig samme argumentasjon som de som tror på spøkelser.
Vis hele sitatet...
Nei, han gjør faktisk ikke det. Det er forskjell på tommme påstander gjentatt utallige ganger, og reproduserbare, verifiserbare forsøk.
Sist endret av hemmeligegreier; 16. oktober 2011 kl. 16:47.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var en gong jeg satt på byen med noen venner og hadde drukket litt,
det kommer bort noen yngre menn som begynner å snakker med oss
paranoid som jeg er spør jeg de om de er politi,
men de svarer de er fra bedehuset og spør oss om vi trur på gud osv.
Den ene personen spør meg om han kan la gud fylle meg med energi, eller noe sann..
Han legger armen sin på skulderen min, og sier:
"Fyll denne gutten med håp om.." (Husker virkelig ikke helt hva han sa..)
Merkelig nok følte jeg en slags varme fylle kroppen,
mest sannsynlig bare jeg som var full.. Men det var ganske stilig/rart uansett
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Merkelig nok følte jeg en slags varme fylle kroppen,
mest sannsynlig bare jeg som var full.. Men det var ganske stilig/rart uansett
Vis hele sitatet...
Oh, the power of suggestion.

Hvis du tenker litt på det, så er ikke det du beskrev noe mer mystisk enn når noen blir genuint skremt av en skrekkfilm som de vet er fiksjon.
Sist endret av Balderac; 29. oktober 2011 kl. 02:02.
Natta før muttern begynte på ny jobb så hadde jeg en drøm som jeg gikk rundt igjennom den nye arbeidsplassen hennes og "så meg rundt", dagen etterpå kunne jeg beskrive bygget detaljert. Alt fra fargene på veggene til hvor bord og stoler var plassert og åssen du måtte gå får og komme til spiserommet og åssen det så ut osv.
Skal også nevnes at jeg hadde aldri vært i nærheten av arbeidsplassen før drømmen..

Merkligste jeg har vært med på...
Sist endret av Taywe; 30. oktober 2011 kl. 13:09.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
*thread necro*

Nei hadde en opplevelse akkurat nå for..30 minutter siden her.

I går gikk meg og kjæresten ned til barnehagen med ungen hennes, omtrent i 9 tiden. Og da plutselig sa han, uten videre, hvor mye han hatet kreft og død, og når han døde ville han komme tilbake som en ny unge. vi prøvde å lirke det ut av ham hvor han fikk dette fra, han bare sa at han drømte om det. Gutten er jo bare 5 år.

Så i dag prøvde vi å få det ut av ham, og han sa bare at det var en drøm og han hatet kreft. det var ikke noe vits i å dø...Ja, dette i mine øyne og barnehagens øyne er..sært at en fem år gammel gutt prater sånn.

Uansett, i dag hentet faren ham for det var hans dag i dag. Han leverte ham nesten akkurat, og da kjærsten min sa at i morgen skal du sove hos far, sa faren nei, han skulle sove hos tante.

Vi ble litt rare og spurte hvorfor, nei, oldefaren til ungen lå på sykehuset. I går ettermiddag, i ett-til-to tiden hadde han vært inne på en legesjekk og deretter lagt in siden de fant en svulst på halsen hans og det er prat om opperasjon nå.

først tenkte jeg "Jaja, da fikk vi svaret da"..Til det plutselig gikk opp for meg..Ettermiddag imot morgen tidlig..ingen viste om det, og det var ikke blitt pratet om siden det kom som ett sjokk på mange.

Dette var noe som satte hjernen min i kok,.
Selv har jeg ingen relevante historier å komme med, men flere i familien min har opplevd "mistenkelige" saker.

En gang hentet min mor et brev i posten, åpnet det og la det til side. Et par dager senere fant hun det samme brevet i postkassen, med åpningen teipet igjen. Dette syntes hun var ganske merkelig, men tenkte ikke så mye mer over det. Før omtrent en uke senere, da dukket det samme brevet opp i postkassen, bare at denne gangen var det uåpnet. Ingen rifter, ingen teip. Hun er svært påståelig på at brevene var ett og det samme. Jeg får ikke dette til å henge på greip på noen som helst måte.

Har også en søster som insisterte på at "noen" prøvde å dra ungen hennes ut av barnesenga. Hun hørte visst stemmer som snakket sammen inne på rommet, flere ganger, og kjente at det var noen tilstede der når hun gikk for å sjekke. Det endte med at hun fikk den lokale presten til å komme og drive ut disse ugangskråkene.
Har en litt spesiell hendelse.

Min mor, lillebror og jeg sitter en morgen å ser på tv da vi plutselig hører ett dunk i gulvet i andre enden av rommet. Det har da falt ned en bibel etter tipp, tipp oldefaren min. Det er ingen grunn til at den skulle dette ned, far kjøpte huset av bestefar som bygde det for 50 år siden så bibelen har stått på samme hylle i rundt 20 år. Dette var på vinteren så vi hadde ingen ventiler oppe, og det var i ett hjørne som ikke har noe med luftsirkulasjonen å gjøre engang. Den var slått opp på en side, men tenkete ikke langt nok til å sjekke hvilken dette var. Hadde vært kult å sjekka om det sto noe morsomt der Det finnes sikkert en logisk forklaring, men jeg synes det fortsatt er rart.