Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4352
Ja som tittelen sier så er eg på jakt etter en måte og få grisehyl til og ikkje hyle, bare slippe ut røyken.
Noen som har noen meninger om dette går?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvis du tar en grisehyl og en tang og klemmer på den slik at du får kruttet inne i grisehylen til å bli mykt og løs.
Så kan du tenne lunta så vill det flashe litt og komme røyk. Og den vil ikke hyle.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sikkert bare å kappe røret rett over hylerkomposisjonen. "Stasjonære" hylere må ha ca halvparten av hylsen tom for å hyle vet du.
Takker
skal teste dette ut.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
bøy den ca 40* på tuppen
ja, du bøyer tuppen på papprøret der med lunten
der med lunten?
ja rett med lunten...Prøvde for 10 min siden :P

Siden jeg har hatt mangel på svovel er 15 thundere kjøpt inn for å erstatte tapet :P
Og da kom det bare røyk, og ikkje noe hyl? :P
Du kan jo prøve?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
det kommer en slags spinner-lyd, men kan du ikke bare prøve da?
Edit: Bjølg før meg..
Prøvde nå netopp men når eg `bøyde`den så knakk den jo i 2, ble en åpning.
skal det gjøre det?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Fatter ikke at det er så vanskelig å tenke seg frem til svaret. Kjøper du hylere på Europris har du 100stk å prøve deg på.

Det er meningen at den blir ødelagt litt på siden, men ikke delt i 2.
har rundt 300 hylere så et går greit :P
Hvis du har hylere fra Europris så kan du først ta ut den plast greia på toppen, så tar du å klemmer enden helt flat med lunta i hyleren, så kan du brette den flate enden på midten igjenn etter det trer du lunta gjennom den plast greia å setter den oppned over den bretta enden, du klarer å få pressa plast greia kanskje en halv cm nedpå.

Da kan du enten bare tenne på å se på den eller så kan sette på en styrings pinne å lage en liten rakett!!
Funker fett, og er lett å lage..
kjøpte 2 esker med slike fra europris i dag, så nå har eg 200 slike
Skal teste ut det du sa over, virket ganske kult at man kan lage rakett som flyr til værs med dem :P
Hehe, det er drit fett.... Jeg lagde meg et rør med to små hull som lunta og styrepinnen kom ut, så hadde jeg "bazooka"
haha XD
hva bruker du som styrepinne på disse små? bare en styrepinne fra en oppbrukt rakett?
Og dem vill vell ikkje fly så langt? :P
Hehe...
Jeg kuttet grillspyd pinner i to og rispet opp bak enden sånn at det ble større luftmotstand bak....
Jeg ville ikke brukt styrepinne fra en gammel rakett, de er nok for tunge.. Du trenger bare en liten pinne av noe slag, q-tips funka nesten..

De flyr ikke så veldig langt men det er sykt funny forde!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hva i all verden skal du egentlig med hylere som ikke hyler?
Sitat av mandelnils Vis innlegg
haha XD
hva bruker du som styrepinne på disse små? bare en styrepinne fra en oppbrukt rakett?
Og dem vill vell ikkje fly så langt? :P
Vis hele sitatet...
Slike grillpinner som du bruker i grillspyd er perfekt til styrepinne. Noen av rakettene jeg har lagd har gått langt over lyktestolpe-høyde...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Hva i all verden skal du egentlig med hylere som ikke hyler?
Vis hele sitatet...
Tenkte akkurat på det samme selv! All morroa forsvinner jo!
Hei!, jeg lagde 100 av disse rakettene i dag, jeg fikk de til å fly minst 40meter opp.
så så vidt den lille gule flammen i mørket da de føyk oppover.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Regner med du telte meter hva? finaleraketter går ca 80 meter... Noen som har veid en grisehyl noen gang?
Hva er det egentlig i grisehyl som gjør at de hyler? En spesiel komposisjon eller er det utformingen på dysen?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Det er en spesiell hylerkomposisjon og at røret bare er presset med komposisjon i halvparten ca.
ja, for viss man knuser kruttet og teter enden så smeller denn :P
Hva er det i grisehylkomposisjonen som gjør at den lager lyd da?
Sitat av Up Vis innlegg
Regner med du telte meter hva? finaleraketter går ca 80 meter... Noen som har veid en grisehyl noen gang?
Vis hele sitatet...
Jepp veide nå. En speedfire hyler fra europris veier 3.32g
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hallojs Vis innlegg
Hva er det i grisehulkomposisjonen som gjør at den lager lyd da?
Vis hele sitatet...
Den er så energisk at gassene vibrerer. For at den skal høres trenger den et rør å lage lyd i. Vet ikke akkurat hvorfor, men slik er det nå bare.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Den er så energisk at gassene vibrerer. For at den skal høres trenger den et rør å lage lyd i. Vet ikke akkurat hvorfor, men slik er det nå bare.
Vis hele sitatet...
Tomrommet i whistlerakettene fungerer akkurat som en hulrommet i en akkustisk gitar. en elgitar som ikke har noe "tomrom" låter nesten ingenting (hvis man ikke kobler den til en forsterker selvfølgelig), mens en akkustisk gitar (kassegitar) har et tomrom som skaper resonans og forsterker lyden.

Strengen som vibrerer tilsvarer da gassene.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Akkurat samme greiene som med høytalere
▼ ... over en uke senere ... ▼
limpistol+ noe hardt + hyler = kinaputt

kjempeenkelt, lim igjen bakenden, knus kruttet inni hyleren, lim nedi toppen der som lunta går nedi, sånn at det blir tett, og det smeller fett
Endelig funnet noe nyttig å bruke alle hylerene til
Er foressten lettere øm i fingrene no, etter ein "hyler" antente litt fortere enn planlagt, på vei ut av hånden:S kom meg heldigvis unna med sjokket, og noen ømme fingrer
▼ ... over et år senere ... ▼
Er det sånn det skal se ut ?
http://www.youtube.com/watch?v=CeJtOVerEEk
Når jeg har klemt med tang og teipey
Sist endret av Loliiiiiui; 3. januar 2010 kl. 06:11.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei. Det skal smelle.
Dette fungerer bedre med en dråpe smeltelim istedenfor tape.
Det tar også mindre tid å påføre lim.
Men det tar enda mindre tid å bare brette tuppen og klemme over den plasttingen.
Det er sant, men selv liker jeg å tett igjen åpningen helt på hyleren slik at disse kan oppbevares til en passende anledning uten at kruttet drysser ut.

Også syns jeg det ser litt penere ut!
Sitat av Up Vis innlegg
Nei. Det skal smelle.
Vis hele sitatet...
Det smalt da :P
Sist endret av Loliiiiiui; 3. januar 2010 kl. 17:40.
Sitat av Loliiiiiui Vis innlegg
Det smalt da :P
Vis hele sitatet...
Nåvel.. Jeg syns mer det hørtes ut som et "fffffloff! "

Gjør du dette skikkelig vil resultatet bli et skapt smell.

Men vær forsiktig.
Disse hylerne smeller mye fortere enn man skulle tro.
Derfor er det meget lurt å plassere hylerne på bakken før man antenner dem første omgang.