Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4146
Praktisk sp.mål til de mer teknisk innsiktsfulle av oss her inne :

- Hvis man tar en bra lavvo-vedovn i stål som er ideell for både oppvarming og matlaging i et større telt, hvor lurt/ dumt er det å bruke samme typen ovn til også en turbuss/ varebil og/ eller snekke/ gammel seilbåt med takluke...??

Representerer dette en uforholdsmessig brannfare, eller burde det være grei skuring ?
Tenker særlig på farene ved å sove i timevis i samme rom som ovnen, evt forlate kjøretøyet/ fartøyet med fortsatt fyr på veden i ovnskammeret.
De fleste lavvo-ovner er vel laget for å stå i åpne rom der de trygt kan utstråle varme i alle retninger, så det vil nok kreve tilpassing/brannmur om du skal få det trygt nær vegg og annet brennbart matriale. Har du vurdert webasto?
Sist endret av yoloswag; 22. oktober 2016 kl. 17:48.
Sitat av yoloswag Vis innlegg
De fleste lavvo-ovner er vel laget for å stå i åpne rom der de trygt kan utstråle varme i alle retninger, så det vil nok kreve tilpassing/brannmur om du skal få det trygt nær vegg og annet brennbart matriale. Har du vurdert webasto?
Vis hele sitatet...
Det er bare en ting.

Avtrekket er en annen historie, lavvo er jo konstruert for at røyken drar rett opp og ut ventilen i toppen.

Lykke til med å få til det samme under ett tak med en luke.. Må såfall tenkes litt på hvordan ventilasjonen sirkulerer med inntak mot takluke osv.
Det jeg tenkte på, var en lavvo-vedovn ala f.eks DENNE modellen http://komplettfritid.no/nettbutikk/...ovn-horisontal

og hvor det følger med lang pipe som uansett skal stikke langt nok ut; enten det nå er toppen av en lavvo, eller gjennom en takluke.

Takk for tips om webasto-fyring, Yoloswag, men jeg var mest interessert i en vedbasert oppvarmingsvariant, kontra en diesel-ovn.
Sist endret av Eager Igor; 22. oktober 2016 kl. 18:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Det jeg tenkte på, var en lavvo-vedovn ala f.eks DENNE modellen http://komplettfritid.no/nettbutikk/...ovn-horisontal
Vis hele sitatet...
Det er ein ovn i relativt tynne stålplater. Overflata vil verte svært varm, og sende ut mengder av varme som stråling. Du bør mao. ha relativt god avstand til brennbare ting.

Om du ser på båtovner så har dei fleire lag for å redusere overflatetemperatur og varmestråling, slik at dei kan monterast nærare brennbart materiale.
Bare av nysgjerrighet... Hvorfor ønsker du egentlig å ha en vedovn i bilen og/eller båten din?
Jeg må være ærlig å si at synes det virker som en nokså dårlig idé, men det er lettere å gi deg konstruktive innspill hvis man vet litt mer om hva du tenker og hvorfor.
LOL, herlig link du delte her, Random... :-)

Myoxo; grunnen til at jeg funderer på en allround-vedovn, er for å finne ut om det er funkjonelt og fleksibelt gjennomførbart å flytte én og samme vedovn med tilhørende pipe fra lavvo til (parkert) kjøretøy til båt, alt etter hvor man befinner seg.

Kontra å ha 2-3 ulike varme-apparater.

Kall det et ønske om minimalisme, om du vil... :-)