Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5415
Kort sagt, aktiviteten i gjærlåsen stoppet. Jeg ventet enda et døgn eller noe før jeg skulle stikke den om. Den smakte utrolig søtt fortsatt og mistenker derfor at den ikke er ferdig. Puttet oppi «restart», men ingenting skjedde.

Brukte hetvinsgjær, så jeg innbiller meg at sluttproduktet burde vært «tørr» i smak.

Noen som har noen peiling på hva som kan ha skjedd?
Hva slags frukt/bær/blomst har du lagd vinen på? Har du målt alkoholprosenten? Hvilken temperatur har du, der vinen skal gjære?
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Oppskrift:
16 liter FP eplejuice
3 liter eldorado mixed juice av drue, blåbær, solbær og aronia
2 liter FP appelsinjuice
0,5 liter vann med 11 lipton sort te poser
6 kg sukker
1 pk hetvinsgjær
1pk gjærnæring til bordvin
1pk vinenzym 5g
1 spiseskje glyserin.

Stått i ca 20 grader

Har ikke målt alkoholprosent.
Sist endret av Taxidriver; 23. september 2020 kl. 23:07. Grunn: Feil
Er det ikke problematisk å lage vin av juice fra konsentrat, som jeg antar first price er?
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Hvorfor er det problematisk?
Dra til europris og kjøp deg en oechlevekt også måler du "vekta" i vinen. Deretter venter du et par dager og tar en ny måling. Hvis du får samme resultat, så har gjeringa slutta
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Jeg har en sånn vekt her et sted. Jeg målte og lagde vin med omtrent de samme ingrediensene for noen år siden. Da gjæret det helt ut og ble tørt som faen, og sterkt.

Uansett nå har det skjedd noe dritt for nå smaker det søtt.
Sorry, siden har hatt tekniske problemer så har ikke sett nye poster.

Prøv å lag en starter, https://eckraus.com/using-yeast-star...-fermentation/

Med en slik vil det være nok gjærmangfold til å ikke bli overveldet av andre ting.

Hvis det ikke fungerer er nok prosenten for høy til at gjæret klarer seg, altså vinen er ferdig.
Prøv å juster opp temperatur til rundt 25 grader og rist i dunken.

Vær sikker på at dunken ikke står på ett kaldt gulv. Legg gjerne ett teppe under dunken for jevn varme.