Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7212
Jeg har bare ett lite spørsmål angående MDMA!

Jeg har røyket hasj/weed i ca 5 år nå, og sa til meg selv at jeg aldri kom til å prøve pulver/piller og lignende. Men natt til 1.Mai var jeg og 3 kompiser på ett lite vors i Oslo, bare oss gutta. Han ene hadde med amfetamin og lurte på om vi ville ha litt. Jeg måtte tenke meg om før jeg faktisk takket ja, men fy. Jeg har aldri opplevd en sånn rus noengang før, det var helt utrolig. Jeg drakk også veldig lite den kvelden pga lite penger osv.

Tilbake til spørsmålet, haha!

Har lest mye inne på forumene her, men aldri lagd meg bruker før nå.
Alle sier at MDMA er det beste de noengang har opplevd.
Så da lurer jeg på ;
Er rusen fra amfetamin og MDMA noe av det samme?

For den kvelden jeg prøvde Amfetamin for første gang ble jeg en helt annen person. Jeg er veldig lukket, tørr ikke å ta initiativet til å prate til mennesker jeg aldri har møtt før. Men da vi stakk ut pratet jeg nesten med alle jeg fant. Har hørt at det er noe som skjer da du går på Amfetamin.

Takk for svar!:3
elevatormusician
sorrY's Avatar
Jeg har ikke så mye erfaring med MDMA, annet enn at jeg er enig med de som sier det er det beste de har opplevd. De få gangen jeg har prøvd det har jeg vært med gode venner i rolige omgivelser, og det har rett og slett vært helt euforisk.
Så om du tenker å prøve det er det lurt å, for det første være heeelt sikker på at du vil, og lese deg opp så mye du klarer om det.
Det finnes mange tråder her inne, hvor du kan lese om hvordan folk opplevde både den første og de påfølgende gangene de testa det

MDMA og amfetamin er absolutt ikke det samme. Ikke etter min erfaring iallefall. ( MIN erfaring)
Og hva amfetamin, som jeg har testet vesentlig mer angår, vil jeg vel egentlig bare si to ting..
- Det får fram det beste og verste i folk, og det er en rus-spiral som bare går nedover.
Trådstarter
6 2
Takk for svar, sorrY!
Vil si meg litt enig i det sorrY skriver. Med MDMA får man en annen rus enn på amf. Med amf så er man mere "på" alle du møter, og som sorrY sier, kan få fram både bra og dårlige egenskaper. MDMA får kun fram de gode. Eufori man ikke kan sammenligne med noe annet og en kveld en aldri glemmer. Men igjen.. Vær sikker på at du vil prøve det, før du faktisk gjør det
Har ikke noe spesiell ærfaring med amfetamin, men første gangen jeg prøvde mdma, klarte jeg for første gang å forstå hvordan/hvorfor folk klarer å havne på "kjøret" pga et rusmiddel.

Nå tar jeg mdma ca 1gang hvær 3/4måned med min bedere halvdel, å løser alle "problemer" å gennerellt har en helt magisk kveld

Mens de 2gangene jeg har prøvd amf har jeg kun følt meg pluttselig våken/gira, føler egentlig det har ødelagt alkoholrusen min

Men som de sier over hær tenk deg om, les deg opp, så bestem deg
Trådstarter
6 2
Jeg får veldig lyst til å prøve etter det jeg har lest herfra.. Men åssen er det med doseringer?
1- 2 mg per kilo kroppsvekt.

anbefaler å starte med 1 mg per kilo, i og med det er første gang. Det er også lurt å lese seg opp på hva du tar, hvilken effekter du får og eventuelle bieffekter. Viktig å få i seg moderat mengde med vann, og ikke bland med alkohol da dette demper effekten. Rusene er uansett såpass intens at andre rusmidler blir unødvendige.
Alltid vær svært forsiktig første gangen, så du utelukkende får en god opplevelse. Etterhvert som du får litt mer erfaring med stoffet kan du øke doseringene. Jeg selv er som regel oppe i 200mg drops etter å ha brukt stoffet en _good_ del.
Når jeg tar amfetamin, pleier jeg alltid å drikke og røyke litt også, og da synes jeg rusen er ganske lik MDMA, man blir pratsom, har syk bodyfeeling og alt er bare fett. Men MDMA er best!
Trådstarter
6 2
Tusen takk for tips folkens!
Personlig syntes jeg man ikke kan sammenligne amfetamin med mdma, blir litt som å sammenligne øl og sprit
Begge stoffene er beslektet, så du har litt av den speeda følelsen som amfetamin har men den euforiske følelsen og humøret du får av mdma kan ikke beskrives!
Ser at folk anbefaler 1mg/kg her, noe jeg mener blir for lite, med mindre du veier over 100kg.
Kjør heller på med 100-140mg, så blir du vertfall ikke å angre på at du tok for lite

Anbefaler deg å ha noe å røyke på i tilegg, er super digg og ta seg en jay eller 5 når effekten begynner og gå ut.
Nedturen er ikke så hard som alle skal ha det til, du føler deg litt kjip og tappet for energi i 2-3 dager, men det er selfølgelig veldig inviduelt. Jeg merker vertfall nesten ikke noe til nedturen lenger.
Sist endret av EyesWideShut; 2. mai 2014 kl. 16:23.
De av dere som vil på MDMA tur bør lese på rollsafe.org

Bare en sterk anbefaling.

PS! Husk at store doser gir økt risiko for hard nedtur, noe som er ufattelig tungt i dager etter en tur på MDMA.
Trådstarter
6 2
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Personlig syntes jeg man ikke kan sammenligne amfetamin med mdma, blir litt som å sammenligne øl og sprit
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg spurte om det var noe av det samme, er jo fordi det er det eneste jeg har prøvd (sett bortifra hasj/weed).
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Personlig syntes jeg man ikke kan sammenligne amfetamin med mdma, blir litt som å sammenligne øl og sprit
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at øl og sprit begge gir samme type rus, mens amfetamin og mdma ikke gir samme type rus...


Erowid skriver følgende, og som du ser kommer du til å få deg en overraskelse om du tar MDMA og forventer amfetamin-lignende rus.

MDMA - Effekter
POSITIVE
  • mild to extreme mood lift, euphoria
  • increased willingness to communicate
  • increase in energy (stimulation)
  • ego softening
  • decreased fear, anxiety, and insecurities
  • feelings of comfort, belonging, and closeness to others
  • feelings of love and empathy
  • forgiveness of self and others
  • a sense of inner peace and acceptance of self, others, and the world
  • increased awareness & appreciation of music
  • increased awareness of senses (taste, smell, touch, hearing, vision)
  • increased tactile sensation (pleasure from the sense of touch and being touched)
  • life-changing spiritual experiences
  • sensations bright and intense
  • urge to hug and kiss people
  • analgesia, anti-nocioception, decreased pain perception

NEUTRAL
  • decreased appetite
  • visual distortion
  • rapid, involuntary eye jiggling (nystagmus)
  • mild visual hallucinations (uncommon)
  • moderately increased heart rate and blood pressure (increases with dose)
  • restlessness, nervousness, shivering
  • change in body temperature regulation
  • upwellings of unexpected emotion, emotional lability
  • strong desire to do or want more when coming down

NEGATIVE
(negative side effects increase with higher doses and frequent use)
  • inappropriate and/or unintended emotional bonding
  • anxiety or paranoia (less common than opposite)
  • agitation (less common than opposite)
  • tendency to say things you might feel uncomfortable about later
  • mild to extreme jaw clenching (trisma), tongue and cheek chewing, and teeth grinding (bruxia)
  • difficulty concentrating & problems with activities requiring linear focus
  • short-term memory scramble or loss & confusion
  • short periods of swooning, or disconnection from the external world, usually at very high doses or during brief blasts of intense rushing while coming up.
  • muscle tension
  • insomnia, inability to fall asleep when physically tired
  • erectile disfunction and difficulty reaching orgasm
  • increase in body temperature, hyperthermia, dehydration (drink water)
  • hyponatremia (don't drink too much water)
  • nausea and vomiting
  • headaches, dizziness, loss of balance, and vertigo
  • sadness on coming down, sense of loss or immediate nostalgia
  • post-trip Crash - unpleasantly harsh comedown from the peak effect
  • hangover the next day, lasting days to weeks
  • mild depression and fatigue for up to a week
  • severe depression and/or fatigue (uncommon)
  • possible strong urge to repeat the experience, though not physically addictive
  • possible psychological crisis requiring hospitalization (psychotic episodes, severe panic attacks, etc) (rare)
  • possible liver toxicity (rare)
  • possible neurotoxicity (controversial)
  • small risk of death; approximately 2 per 100,000 new users have extreme negative reactions resulting in death (rare)


AMFETAMIN - Effekter
POSITIVE
  • increased alertness
  • increased motivation
  • increased sociability / talkativeness
  • positive mood shift, sense of well-being
  • euphoria (at high doses)
  • increased sex drive

NEUTRAL
  • reduced appetite (anorexia)
  • dilated pupils
  • flushing
  • loss of coordination (at high doses)
  • restlessness

NEGATIVE
(likelihood of negative side effects increases with higher doses)
  • increased aggressiveness
  • paranoia
  • dry mouth
  • headache
  • increased heart rate (tachycardia)
  • increased breathing rate
  • increased blood pressure
  • rise in body temperature
  • fever and sweating
  • diarrhea or constipation
  • blurred vision
  • impaired speech
  • dizziness
  • uncontrollable movements (twitching, jerking, tremors, etc...)
  • insomnia
  • numbness
  • irregular heartbeat (palpitations, arrhythmia)
  • impotence / inability to achieve erection in men (high dose or chronic use)
  • convulsions (high dose)
  • dry, itchy skin (chronic use)
  • acne, sores (chronic use)
  • pallor (high dose or chronic use)
  • psychotic episodes (rare except in overdoses or after chronic use)
Sitat av Leary's thing Vis innlegg
Har ikke noe spesiell ærfaring med amfetamin, men første gangen jeg prøvde mdma, klarte jeg for første gang å forstå hvordan/hvorfor folk klarer å havne på "kjøret" pga et rusmiddel.

Nå tar jeg mdma ca 1gang hvær 3/4måned med min bedere halvdel, å løser alle "problemer" å gennerellt har en helt magisk kveld

Mens de 2gangene jeg har prøvd amf har jeg kun følt meg pluttselig våken/gira, føler egentlig det har ødelagt alkoholrusen min

Men som de sier over hær tenk deg om, les deg opp, så bestem deg
Vis hele sitatet...
På hvilken måte har den ødelagt alkoholrusen din? :-)
MDMA er et amfetamin, men de to kan overhodet ikke sammenlignes, annet enn på et kjemisk nivå (likheter i molekylstruktur). Begge er også stimulanter...

Amfetamin reverserer DAT og frigjør enorme mengder dopamin og har veldig lav affinitet for SERT. MDMA reverserer SERT og har også en effekt på DAT, men ikke i nærheten av på samme måte som amfetamin. Hvis du tar deg en tur i et tungt misbrukermiljø vil du finne veldig mange som er avhengige av amfetamin, men veldig lite trolig noen som er avhengige av MDMA. Serotonin tar mye lenger tid å lage in vitro enn dopamin, og derfor er det "umulig" å bli avhengig av MDMA, fordi det har veldig lite effekt i seg selv, men frigjør kroppens egne hormoner.

Videre kan jeg si at den subjektive opplevelsen er HELT forskjellig. MDMA vil gi deg en intens lykkerus og få deg til å strømme over av "godhet". Nå er selve opplevelsen subjektiv, men å sammenligne disse to vil være rimelig på jordet rent farmakologisk. Jeg har aldri hørt noen beskrive rusen av amfetamin som i nærheten av MDMA, og det er det nok god grunn til.

Jeg skal ikke påstå at noe av dette er helsekost som rusmidler, men selve rusen er i alle fall ikke sammenlignbar overhodet, og jeg tror nok de aller fleste som har prøvd begge deler (og ikke blitt lurt) vil foretrekke MDMA.

Du får prøve det, og komme tilbake med en sammenligning Det som er sikkert er at serotonin+oxytocin vs dopamin gir VELDIG forskjellige effekter.

Og ikke minst; uansett hva du velger, så pass deg for å bli for glad i noen av delene. Den største risikoen er amfetamin, men om du tar MDMA fredag og lørdag hver uke vil du nok merke de negative effektene på sikt. Det generelle rådet er MINST 1 måned mellom hver gang, helst 3 og optimalt så sjelden som mulig. Jeg vet om folk som tar det langt oftere enn en gang i måneden, og det er som med alle rusmidler; mengde og hyppighet betyr alt.

Sist men ikke minst; om du bestemmer deg for å prøve MDMA så sørg for å ha riktig setting. Kortversjonen er at du har folk du er glad i rundt deg, og at du er med folk der du ikke trenger å legge bånd på deg... For litt lengre varianter kan du lese en del om det på forhånd, men det er en "ekstrem" rus i "wow"-forstand, og det betyr veldig mye at man har noen å dele den med... IKKE ta det hjemme alene f.eks...
Sitat av BananasIPyjamas Vis innlegg
På hvilken måte har den ødelagt alkoholrusen din? :-)
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det. Men har vell følt meg mer eller mindere edru etter inntaket av amfetaminet, og i gjengjeld ikke følt at jeg har fått noe igjenn av det.

Men er vell kanskje det som er poenget med det , som gutter sier så kan de regulere med amfetaminet å bare fortsette å stupdrikkd restn av kvelden.

Kanskje det er bare det er meg som ikke forstopåenget med det
Sitat av Leary's thing Vis innlegg
Vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det. Men har vell følt meg mer eller mindere edru etter inntaket av amfetaminet, og i gjengjeld ikke følt at jeg har fått noe igjenn av det.

Men er vell kanskje det som er poenget med det , som gutter sier så kan de regulere med amfetaminet å bare fortsette å stupdrikkd restn av kvelden.

Kanskje det er bare det er meg som ikke forstopåenget med det
Vis hele sitatet...
Jeg føler også amfetamin dreper nesten alt av alkoholrus, kan sikkert ha 2 i promille og føle meg helt oppegående når jeg har tatt amfetamin
Sist endret av EyesWideShut; 5. mai 2014 kl. 16:20.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Jeg føler også amfetamin dreper nesten alt av alkoholrus, kan sikkert ha 2 i promille og føle meg helt oppegående når jeg har tatt amfetamin
Vis hele sitatet...
Begge deler påvirker CNS men det ene er + og det andre er -. Totalt sett vil de ha en "negativ" synergieffekt og utjevne hverandre. Det som er farlig er at ikke alle effekter "nullstilles" da noen av dem ikke overlapper +/- og kroppen vil få veldig mange forskjellige og motstridende signaler. For eksempel vil du kunne drikke enormt mye mer om du tar amfetamin uten å føle deg skikkelig full, og du vil også kunne ta mer amfetamin uten å føle deg overstimulert.

Å blande CNS-stimulanter med CNS-dempere er ingen god idé. Du utsetter deg selv for unødvendig høy risiko forbundet med begge stoffene, og mister samtidig mye av effekten du er ute etter...

Å blande opiater og amfetamin er f.eks en temmelig dårlig idé og selv om du tåler mer av begge, vil du sende veldig mange blandede signaler til kroppen som kan forvirre hjerterytme og lignende.

tl dr; Ikke bland stimulanter og CNS-dempere...
Opplever også at Amf ødlegger alkoholrusen, den tar over alkohol formen å jeg blir lys våken, nesten som jeg blir edru igjen, så jeg tar sjelden Amf før jeg har fått nyte alkoholen en stund først.
Sitat av Joker136 Vis innlegg
Jeg har bare ett lite spørsmål angående MDMA!

Jeg har røyket hasj/weed i ca 5 år nå, og sa til meg selv at jeg aldri kom til å prøve pulver/piller og lignende. Men natt til 1.Mai var jeg og 3 kompiser på ett lite vors i Oslo, bare oss gutta. Han ene hadde med amfetamin og lurte på om vi ville ha litt. Jeg måtte tenke meg om før jeg faktisk takket ja, men fy. Jeg har aldri opplevd en sånn rus noengang før, det var helt utrolig. Jeg drakk også veldig lite den kvelden pga lite penger osv.

Tilbake til spørsmålet, haha!

Har lest mye inne på forumene her, men aldri lagd meg bruker før nå.
Alle sier at MDMA er det beste de noengang har opplevd.
Så da lurer jeg på ;
Er rusen fra amfetamin og MDMA noe av det samme?

For den kvelden jeg prøvde Amfetamin for første gang ble jeg en helt annen person. Jeg er veldig lukket, tørr ikke å ta initiativet til å prate til mennesker jeg aldri har møtt før. Men da vi stakk ut pratet jeg nesten med alle jeg fant. Har hørt at det er noe som skjer da du går på Amfetamin.

Takk for svar!:3
Vis hele sitatet...
Hei, De som sier MDMA/emma er det beste de har opplevd så har de ikke prøvd så mye.. Man kan få mye hallusjoner av amfetamin, Bruker man amfetamin i 4-8 dager uten og sove noe så vill man få hallusjoner som bare F... Og da havner man som regel i psykose. Har testa salvia som man opplever mye syke ting , Og DMT som er en av de verste psychedelic opplever man ekstremt mye rart.. Og får en følelse nær døden, Men 15 dager med amfetamin uten søvn fikk jeg mer hallusjoner av, jeg så Politi og folk overalt .. Innbilte meg att det hang folk i busker og trær å politie var på månen xD Trodde att det gikk folk rett bak meg og kompisen min da vi gikk ute helt aleine , Og jeg innbilte meg att det var 2-3 stk med oss så vi var ikke aleine, Amfetamin slår DMT og MDMA å alt med Hallusjoner i lengre bruk uten søvn Så jeg vil si Amfetamin er egentlig det sykeste jeg har opplevd ;p
Var du våken 4-8 dager eller 15?
Prøv å vær våken noen døgn uten amfetamin så skal du du se at du ikke trenger rusmidler for å havne i psykose (eller få hallusinasjoner som du kaller det.)
Syntes ikke man kan Sammenligne MDMA og amfetamin uansett, da det er to helt forskjellig rus på de.
MDMA gir feks. mer eufori enn Amf.
Å man er våken mye lenger på Amfetamin, kan love at du ikke orker sitte våken på emme fler dager uten noe søvn!
Å jeg ville MYE heller anbefalt MDMA enn Amfetamin om jeg skulle anbefalt noe.
Sist endret av KjellFresh; 12. mai 2014 kl. 06:18.
Sitat av Driftchevy Vis innlegg
Hei, De som sier MDMA/emma er det beste de har opplevd så har de ikke prøvd så mye.. Man kan få mye hallusjoner av amfetamin, Bruker man amfetamin i 4-8 dager uten og sove noe så vill man få hallusjoner som bare F... Og da havner man som regel i psykose. Har testa salvia som man opplever mye syke ting , Og DMT som er en av de verste psychedelic opplever man ekstremt mye rart.. Og får en følelse nær døden, Men 15 dager med amfetamin uten søvn fikk jeg mer hallusjoner av, jeg så Politi og folk overalt .. Innbilte meg att det hang folk i busker og trær å politie var på månen xD Trodde att det gikk folk rett bak meg og kompisen min da vi gikk ute helt aleine , Og jeg innbilte meg att det var 2-3 stk med oss så vi var ikke aleine, Amfetamin slår DMT og MDMA å alt med Hallusjoner i lengre bruk uten søvn Så jeg vil si Amfetamin er egentlig det sykeste jeg har opplevd ;p
Vis hele sitatet...
Herregud, det høres jo bare jævlig ut. Hvem vil utsette seg for 7 dager uten søvn for og oppnå psykose og hallusinasjoner.

Jeg tror ikke det er derfor flere sier at MDMA er herlig.
Sist endret av Picard; 12. mai 2014 kl. 08:48.
Blir så avslappet på mdma at jeg lett kunne kubbet på det i motsetning til amfetamin.
Sist endret av eyecandy654; 12. mai 2014 kl. 10:48.