Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1399
Hei

Jeg har lengtet lenge etter en stasjonær pc nå som jeg sitter på min laptop og gamer alt.

Uansett.. Budsjetet er på ca 8k så kan jeg heller oppgradere til sommern eller noe. når det trengs. Jeg har alt av tastatur og skjerm o.l. så det er bare, som min mor ville sagt d, "harddisken" som mangler. Jeg har ikke så veldig masse peiling på hva som er bra og dårlig lenger så jeg takker for all hjelp jeg kan få.

Jeg tenkte muligens simpelt å kjøpe denne og el liten harddisk i tillegg til SSDen. Er det noe dere vil anbefale eller er det ikke verdt pengene? Det skal ikke være noe problem å bygge selv om alt av kabler og sånt følger med.

Det mest avanserte jeg skal bruke datamaskinen til for tiden er BF4, det burde bli drevet på ultra i max oppløsning uten fare for fps lagg når det skjer noe. Så er det en del andre spill i tillegg men det kommer av seg selv når jeg drar BF4 regner jeg med :P

Jeg vil takke på forhånd for seriøse svar!
Foreslår denne. Her får du mye bra. Ett solid skjermkort som makser det meste som kommer. Prosessor og hovedkort som muligjør for litt overklokking, så jeg valgte å legge ved en ganske bra luftkjøler ekstra. Denne er bedre og stillere enn kjøleren som kommer med. Du kan alltids droppe denne, men anbefaler en annen kjøler siden stock er så fryktelig dårlig.

Stille kabinett, solid strømforsyning. Ikke så mye annet å si.

Kan alltids gi noen alternativer. Du kan droppe kjøleren og gå for enten:

1. En stillere og litt bedre versjon av skjermkortet.
2. En mye stillere strømforsyning.
3. Legge ved en SSD. Da går du derimot littegrann over 8K.

Alternativet jeg har lagd er mye bedre enn i-deler-løsningen til komplett, og alt av kabler følger med

Kan også legge til at 600w holder helt fint, selv om jeg vet at skjermkortets "minimum" er 750w. Dette er bare anbefalt, den vil faktisk ikke trekke mer enn 400w.
Trådstarter
Takk for svaret. Jeg har tenkt mer og snakket med noen kompiser. Jeg skal ihvertfall ha en SSD. Siden det da passerte budsjettet så måtte jeg tenke meg godt om. Jeg har to kompiser som har dette skjermkortet og mener på at det er veldig bra. De spiller BF4 fint ihvertfall. Så jeg tok alt i din liste og bytta ut skjermkortet på netonnet siden det er billigere. endte da på ca 7,5k. Jeg valgte da den stillegående strømforsyninga og 2TB haddisk i tillegg til SSD på 120GB. Skjermkortet kan jeg bytte ut når jeg har bedre råa og dette her er utdatert.

Hva syns du om dette? tror du det går fint?
Når jeg leser første posten har du ett krav på at det skal klare BF4 på ultra..
Nå må du være klar over at det skjermkortet lang,langt ifra vil klare det. 650ti er allerede utdatert når det kommer til kravene du stiller. 1gb minne på skjermkortet blir veldig lite på BF4. Men du kan jo kjøpe det du har kommet frem til nå, bare vær klar over at det er 1100kr rett ut av vinduet. For det er ikke dugene til høye innstillinger i BF4, men heller veldig lave. Kan du leve med det til du får råd til et bedre kort er det vel helt greit.
Nå er du rett og slett på jordet sweem. Jeg har akkurat dette skjermkortet, og jeg kjører BF4 glatt med samtlige innstillinger på HIGH. Dette er veldig mye skjermkort for 1100 kr. At det kjører Bf4 på ultra skal jeg ikke uttale meg om for jeg har ikke prøvd, men at du må spille på "veldig lave" innstillinger er bare en latterlig kommentar. At dette 280x-kortet er bedre er det jo ingen tvil om, men det koster jo det dobbelte også.
Sist endret av staM; 7. januar 2014 kl. 20:47.
Trådstarter
Sitat av sweem Vis innlegg
Når jeg leser første posten har du ett krav på at det skal klare BF4 på ultra..
Nå må du være klar over at det skjermkortet lang,langt ifra vil klare det. 650ti er allerede utdatert når det kommer til kravene du stiller. 1gb minne på skjermkortet blir veldig lite på BF4. Men du kan jo kjøpe det du har kommet frem til nå, bare vær klar over at det er 1100kr rett ut av vinduet. For det er ikke dugene til høye innstillinger i BF4, men heller veldig lave. Kan du leve med det til du får råd til et bedre kort er det vel helt greit.
Vis hele sitatet...
Som jeg nevte så har jeg kompiser som nylig kjøpte det samme skjermkort da disse spiller BF4 og er glad. Jeg skal ikke si hvilke innstillinger disse har aktivert på spillet, men det så meget bra ut ihvertfall.
Sitat av staM Vis innlegg
Nå er du rett og slett på jordet sweem. Jeg har akkurat dette skjermkortet, og jeg kjører BF4 glatt med samtlige innstillinger på HIGH. Dette er veldig mye skjermkort for 1100 kr. At det kjører Bf4 på ultra skal jeg ikke uttale meg om for jeg har ikke prøvd, men at du må spille på "veldig lave" innstillinger er bare en latterlig kommentar. At dette 280x-kortet er bedre er det jo ingen tvil om, men det koster jo det dobbelte også.
Vis hele sitatet...
Kall det gjerne en latterlig kommentar. Det her er ett utdrag fra Singel player i BF4 http://www.techspot.com/review/734-b...rks/page2.html
Multiplayer krever mer. Og ut i fra dette som TS krever "max oppløsning uten fare for fps lagg når det skjer noe" så blir en nødt til å justere ned til lave innstillinger. Når du sammenligner gtx 650ti og gtx 660 (koster 100kr mer) er ikke gtx 650ti så gunstig å handle heller.
Kjøp deg heller Asus 660 ti TOP
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av sweem Vis innlegg
Kall det gjerne en latterlig kommentar. Det her er ett utdrag fra Singel player i BF4 http://www.techspot.com/review/734-b...rks/page2.html
Vis hele sitatet...
Kan legge til at 1680x1050 er en latterlig lav oppløsning. Så og si alle spiller med minst 1920x1080, og mange har en skjerm i tillegg, da er det bare å gi opp med 1GB ram.

Gå for et godt skjermkort om du skal game.
Det er fullt mulig å spille med 1gb vram, selv om det er lite. Men en må være klar over begrensningene dette har. Det aller viktigste en bør tenke på er hva ens egne krav er og hvilken hardware en selv sitter med, ikke hva alle andre har. At BF kan se pent ut på litt lavere innstillinger enn ultra også, er helt klart, her spørs det hvor storforlangen en skal være. Det er stor forskjell på hva som kreves for at det skal se noenlunde pent ut og opp til ultra. Ellers får jeg en liten klump i magen hver gang jeg hører BF og ultra i samme setning, (helst i forbindelse med svake grafikk kort og høye fps tall), for det er utrolig mye villedende informasjon rundt akkurat dette. Da er det like så greit å finne seg andre grafikk tunge spill å sammenligne med, for akkurat dette er på kanten til håpløst blitt, (eller har vært det en god stund).

Det finnes mange skjermkort der ute. Så kan en finne ett en lurer på holder til de kravene en stiller og sammenligne hva en får for kronene i forhold til andre kort rundt samme prisklasse når det kommer til ytelse og kanskje støynivå, hvis en tar hensyn til slikt. Vil ikke si ett Asus gtx 660ti TOP, som ps3hacker nevnte ovenfor, ville lønt seg å kjøpe nytt til over 2000kr, hvis det hadde vært å oppdrive hadde prisen vært omkring der. 280x er ikke for alle og enhver, men blir nesten automatisk anbefalt uavhengig av bruk, skjerm, hardware og det som er, her inne på forumet. Det mener jeg blir litt feil.
Jeg håper det går greit at jeg bruker denne tråden.

Jeg tenkte også å bygge en pc for første gang. Planen er å gå for så og si det eksempelet fatfro la fram. Men siden jeg er relativt ny i det å bygge pc så lurte jeg på om jeg må kjøpte OS i tillegg? (går ut i fra jeg må det) og evt hvilken burde jeg kjøpe, windows 7 eller 8?
Sitat av Duke the nuke Vis innlegg
Jeg håper det går greit at jeg bruker denne tråden.

Jeg tenkte også å bygge en pc for første gang. Planen er å gå for så og si det eksempelet fatfro la fram. Men siden jeg er relativt ny i det å bygge pc så lurte jeg på om jeg må kjøpte OS i tillegg? (går ut i fra jeg må det) og evt hvilken burde jeg kjøpe, windows 7 eller 8?
Vis hele sitatet...
Du må på ingen måte kjøpe OS, det finnes alternative måter, "bukta" er stikkordet her

Hvis du alikevel vil kjøpe OS må du plusse på OS og ett dvd-drev som vil sette deg tilbake 1000kr ekstra. Syns ikke dette er verdt det med tanke på at du kan få det gratis andre måter.