Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 901
Heisann. Vil først bare nevne at dette ikke er noe jeg har tenkt å gjøre noe med, jeg stiller kun spørsmål rundt lovligheten rundt dette.
En venn av meg døde nettopp. Legen skrev "ukjent årsak" eller "ulykke" (noe i den duren i hvertfall) på dødsattesten - familien har dermed blitt fortalt at det var en ulykke og mange av mine venner har troen på det samme.. Tingen er at han falt fra en ganske høy plass (ca 50-60 meter ned) som er beskyttet med et 2 meter høyt gjerde (med litt piggtråd på toppen). En venn av meg med tilknytning til politiet (ikke kriminell tilknytning) sier at han skrev en beskjed på mobilen, et selvmordsbrev.
Har politiet lov til dette? Kan de tilbakeholde slik informasjon? Var selv på plassen han hoppet fra i dag og jeg kan rett og slett ikke se at dette var noe annet enn selvmord.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, eg ville tru dei ikkje kan halde tilbake informasjon slikt, *med mindre* det kan skade ei pågåande etterforsking, og sjølv då vil ofte dei pårørande få informasjonen.

Det kan vere lause rykte, og eg hallar mot slikt, for politiet er som regel ganske snille og omtenksome. Så eg ville tippa på at det var lause rykte at han hadde skrive noko på mobilen.
Er du sikker på at familien ikke har blitt fortalt sannheten og valgt å la resten av verden tro det var en ulykke?
Selvmord er et følsomt tema for pårørende, og det er ganske vanlig å ikke føre dette opp på dødsattesten av hensyn til dem.
Akkurat det samme skjedde da en jeg vet om tok selvmord, fordi familien ikke ville si det.
Jeg kondolerer.

OT: Er ganske enig med "bread". Mange familier vil gjerne pynte på saken eller holde det skjult. Tenk på skyldfølelsen de sitter igjen med? Skulle bare mangle at folk visste respekt og lot de være.
Trådstarter
3 0
Det kan såklart hende at familien velger å tilbakeholde denne informasjonen, men jeg tviler.
Det er forresten ikke mulig at det er løse rykter da denne bekjente av meg også var en god venn av avdøde.
Kjip historie, men mener du noe holdes tilbake av politiet her så kontakt de! Familien har så klart krav på å få vite sannheten, og ikke minst hva som stod i den meldingen. Men det kan også være et ønske fra de om at saken fremstår som den gjør. Så prat med politiet og vær varsom selv...
drQ
Egendefinert
Sannsynligheten er nok stor for at familien selv har mobilen med selvmordsbrevet. Eventuelt har politiet den fortsatt, og da er det nok snakk om at det fortsatt etterforskes. Det sier seg vel selv at hvis saken fortsatt etterforskes så løper ikke politiet nødvendigvis til familien med en gang noe kan tyde på ett selvmord.

Jeg har stor tro på at familien forteller ting med en liten vri her, uten at jeg vil si at det er det minste rart. Dette kan jo selvfølgelig avhenge av hvor nær du er familien, men det er neppe noe man sprer ut akkurat.

Du kan jo til slutt stille deg spørsmålet om hvorfor politiet skulle holde noe tilbake, det finnes jo egentlig ikke noen grunner til det. I forhold til familie/etterlatte er det i hvert fall sjelden det gjøres.
Selvfølgelig har politiet lov til å ikke fortelle DEG noe som helst. Faktisk var det han som fortalte deg om selvmordsbrev som brøt taushetsplikten sin, og altså gjorde noe ulovlig. Hva familien får vite fra politiet er noe helt annet.
Trådstarter
3 0
Sitat av ptt
Kjip historie, men mener du noe holdes tilbake av politiet her så kontakt de! Familien har så klart krav på å få vite sannheten, og ikke minst hva som stod i den meldingen. Men det kan også være et ønske fra de om at saken fremstår som den gjør. Så prat med politiet og vær varsom selv...
Vis hele sitatet...
Som jeg sa; Dette er ikke noe jeg har tenkt å gjøre noe med. Jeg ville bare vite om det var lov. Takker for svar.
Sist endret av kookoo; 20. november 2006 kl. 20:02.