Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4457
Okey, så jeg har veldig lyst til å starte en bedrift.
Jeg har godt peiling på å starte opp nettsiden, få kontrakter osv. Kanskje ikke beste til marketsføring, men jaja. Får noen til å ta det jobben + noen annonser.
Det jeg faktisk lurer på er.
Hva vil folk kjøpe/se på nettbutikken hvis jeg starter opp en
Du vil starte nettbutikk, men vet ikke hva du vil selge?
Da må du jo se litt hva makedet er ute etter. Finnes jo utallige nettbutikker som selger samme ting. Da handler det mest om pris, og hvis du kan slå andre på pris så er det mulig å selge mye.

Men jeg tror ikke du får sikret "fremtiden" din ved å spørre her. Du må jo også like det du selger, for å kunne selge bra. Jeg kunne aldri solgt kosmetikk f.eks fordi jeg først og fremst ikke bruke det, og for det andre så bryr jeg meg fint lite om det. Men jeg kunne sikkert startet nettbutikk med kosmetikk selv om. Men jeg kunne aldri konkurrert med en av "de store" fordi de har mye mer kompetanse enn meg, og vil vinne på det.
Så du vil starte opp en nettbutikk simpelthen fordi du kan? Vel, du bør vel satse på et produkt som du har interesse for, sånn at når kunder spør om alt mulig rart kan du svare på det. God kundeservice er nesten like viktig som produktet du selger nå om dagen.

Hvilke interesser har du?
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Veldig sant det folk sier. Litt merkelig å være en gründer uten en egen idè.. Tror majoriteten her klarer å sette opp en nettbutikk, og få fram produkter. Men er jo totalt uinteressant hvis det finnes 1000 av 'samme' siden.

Har jo veldig basic ting som klær, mobiltilbehør, pynt etc..

Jeg har startet et par selv, som ikke gikk helt som jeg hadde tenkt meg. Krever gode idèer og mye tålmodighet. Har jobbet med digital markedsføring, så fikk markedsført det, men bør være litt spesielt for å få mye ordre.
Sist endret av SDRLx3; 21. november 2016 kl. 21:59.
Folk vil kjøpe det de har lyst på, folk kjøper det du tilbyr dem avhengig av hvor god selger du er selvsagt
Det riktige spørsmålet du må stille er "hva kan jeg selge?".

Ikke selg varer du ikke vet noe om, det finnes ikke en større dealbreaker enn selgere som ikke kan sitt eget produkt/bransje.
Ikke selg varer som er på toppen, det vil si at varer som allerede er snakkiser og ofte har nådd sin "peak".

Vi har jo sett mange nisjeprodukter slå ann de siste årene, jeg skal ta noen eksempler:
Hoverboard, disse kan du importere med gode marginer fra Kina, men du havner i konkurranse med etablerte nettbutikker og kjeder pluss at lovgivningen strammes inn.

E-sigaretter, tok voldsomt av men her har det dukket opp levedyktige selgere og du havner i hard konkurranse.

Det samme gjelder mobildeksler og andre smådingser.

Men se på matvarer, vi har daglivarebutikker så å si overalt, både store og små. Men allikevel finnes det ett behov disse butikkene ikke dekker og det er levering på døren som åpnet for flere bedrifter (matkasser, vanlige matvarer levert på døren).
Og det er slik du må tenke, enten må du finne på noe helt nytt eller redefinere en eksisterende bransje eller produkt.

Om du skal inn i markedet for å bli der må du finne det neste store (du har nok hørt det før, men det er sant!) eller finne en bit av kaken som de store neglisjerer (en såkalt nisje som kan være alt fra mobildeksler til klokkereimer og reservedeler til iphone), du må lese analyser og statistikker over hva som trender i forbrukermarkedet.
Hva blir populært neste år?
Blir det nødlader mangel når neste versjon av Pokemon Go kommer? Kjøp ett parti nødladere!
Vil Kim Karadishan gjøre platåsko populært igjen neste sommer? Kjøp ett parti platåsko!
Hoverboard er populært, kan du se noe tilbehør som kan selges?
Sist endret av Cybergasm; 22. november 2016 kl. 14:15.
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Følg nøye med på hva som er populært, 'up and coming' og hva som er på vei ut av markedet i Nord-Amerika.
Det er ikke alltid man trenger å vite særlig om produktet på forhånd heller som Cybergasm skriver men kan være lurt dersom man ikke er dreven på business enda.

Det er veldig mange som har lyst på Amerikanske duppeditter og vil slippe å bestille overseas
Trådstarter
18 3
Har en del ideer, men vil også vite hva folk vil se. Kan en del om kundeservice delen og jeg liker å drive med butikker på nett osv.
Sitat av Jill Vis innlegg
Har en del ideer, men vil også vite hva folk vil se. Kan en del om kundeservice delen og jeg liker å drive med butikker på nett osv.
Vis hele sitatet...
Folk vil se en proff nettbutikk med rask og god support og som har varer på lager i Norge.

Om du fisker etter hvilken nisje du bør gå inn i så synes jeg du begynner i feil ende, hva jeg forventer av en bedrift kommer an på hva de driver med. Jeg trenger ingen 24/7 supportavdeling om jeg kjøper gråstein av deg, men om du tilbyr meg internett ville det vært greit med support.

Jeg ser litt meg selv i måten du skriver på, elsket det tekniske aspektet ved netthandel men i realiteten ender du opp med å skrive eposter og gjøre papirarbeid.

Om du liker å lage nettbutikker bør du bli utvikler ikke butikksjef.
Jeg høres kanskje litt pessimistisk ut, men om du skal gå inn i dette alene og med begrensede midler ender du ofte opp med å jage etter småpenger.
Det er fullt mulig å bli stor med få midler men da må du ha en bedre forretningsplan enn å spørre her på freak hva de vil se i en nettbutikk (ikke at det er noe galt i det) poenget er å tilby kunden noe de ikke viste de ville ha.
Kanskje du rett og slett kan bli en suksessrik tilrettelegger/ driver av nettbutikker for ANDRE mennesker?
Finnes sikkert mange kremmere der ute som brenner etter å selge og markedsføre det de selv elsker å holde på med, men som mangler tekniske løsninger for å omsette tingene/ tjenestene sine online.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En viktig ting for meg som kunde er at selger kjenner produktene og deres bruksområde.
Ikke bare start en nettbutikk med tilfeldige produkter du ikke kjenner, tenk på hva du kan og finn gode produkter relatert til det.
For å være helt ærlig, skrinlegg hele prosjektet. Utifra hva du skriver og tråden din om "Webmail Server" viser at denne nettbutikken trolig ikke går noen lys fremtid i møte. Du kan jo starte opp på finn.no sitt marked, der er det gratis å legge ut annonser og se hvordan det går.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Folk vil kjøpe det de har lyst på, folk kjøper det du tilbyr dem avhengig av hvor god selger du er selvsagt
Det riktige spørsmålet du må stille er "hva kan jeg selge?".

Ikke selg varer du ikke vet noe om, det finnes ikke en større dealbreaker enn selgere som ikke kan sitt eget produkt/bransje.
Ikke selg varer som er på toppen, det vil si at varer som allerede er snakkiser og ofte har nådd sin "peak".

Vis hele sitatet...
Enig i det aller meste du sier, men det er jo ikke slik at konkurranse, eller etablerte butikker betyr at man må droppe en ide. Kanskje må en bare justere målsetningen. Er målsentingen å lære mest mulig, eller er det kanskje å ha en bi-inntekt? Om det er mange aktører i din nisje så kan det ligge veldig langt fram å skape et godt og solid levebrød, men en hyggelig bi-inntekt kan likevel være innafor.

Feks det å faktisk lage en bra nettbutikk vil kunne være et pluss. Det er mye dårlige greier der ute. Og veldig mye som bare såvidt passerer som brukbart. Her kan ts sine kunnskaper hjelpe. Samt kundeservice, rask responstid, etc.


Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Folk vil se en proff nettbutikk med rask og god support og som har varer på lager i Norge.

Om du fisker etter hvilken nisje du bør gå inn i så synes jeg du begynner i feil ende, hva jeg forventer av en bedrift kommer an på hva de driver med. Jeg trenger ingen 24/7 supportavdeling om jeg kjøper gråstein av deg, men om du tilbyr meg internett ville det vært greit med support.

Jeg ser litt meg selv i måten du skriver på, elsket det tekniske aspektet ved netthandel men i realiteten ender du opp med å skrive eposter og gjøre papirarbeid.

Om du liker å lage nettbutikker bør du bli utvikler ikke butikksjef.
Vis hele sitatet...

Igjen enig i det du skriver men om ts tenker at målet ikke er nisjedominans men heller binæring så kan det likevel gjøres salgsfremstøt sålenge ts er komfortabel med risiko og arbeidsinnsatsen.

Målet for virksomheten og ikke minst omfanget av virksomheten kan jo endre seg underveis. Kanskje finner ts en nisje hvor han treffer godt med timingen, eller tilbyr andre fordeler de etablerte ikke matcher. Da kan det være naturlig å endre målet. Også motsatt om det viser seg at ting blir langt vanskeligere enn forutsatt. Livet det går fremover, av og til må vi bare henge emd å justere underveis.
Sist endret av frtoretang; 25. november 2016 kl. 20:28.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om det er mange aktører i din nisje så kan det ligge veldig langt fram å skape et godt og solid levebrød, men en hyggelig bi-inntekt kan likevel være innafor.

Feks det å faktisk lage en bra nettbutikk vil kunne være et pluss. Det er mye dårlige greier der ute. Og veldig mye som bare såvidt passerer som brukbart. Her kan ts sine kunnskaper hjelpe. Samt kundeservice, rask responstid, etc.
Vis hele sitatet...
Ja du er jo inne på noe der, har som sagt selv tjent OK + som en knøttliten aktør innen gadgets og forbrukerelektronikk (har tilogmed vært innom makeup, klær, mobilverksted og virtuelle tjenester), men om man regner på det så jobber man ekstremt mange timer for en fryktelig lav timebetaling tatt i betraktning risikoen og ansvaret man påtar seg.

Men du har ett godt poeng og det er erfaring, om du først skal inn i netthandel så kan det være fint å ha gått på noen smeller før du finner din nisje slik at du kan kjøre på 110% når du først finner det neste store produktet.

Så økonomisk sett kastet jeg bort 3 år på å jobbe livet av meg, men erfaringen er verdt veldig mye.

TS: Du må spørre deg selv, er det varesalg du vil drive med eller den tekniske driften av nettbutikker/nettsider?
Om det er det siste så vil jeg anbefale deg å finne en partner som kan ta seg av selve varehandelen for når du først starter vil den delen ta all din tid (litt avhengig av bransje og kapital selvsagt).
Sexleketøy.. alltid noen som vil ha-
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Sexleketøy.. alltid noen som vil ha-
Vis hele sitatet...
Og alltid noen som selger, finnes derimot mange dropshipleverandører så nærme som England med ganske OK priser i forhold til Norske butikkpriser så det er ganske lett å komme i gang. Men jeg vil tro du må være påpasselig med materialbruk osv, og det er ett lite mareritt om du ikke importerer selv og har direkte kontakt med fabrikkene.

Erotikknett fikk en del negativ PR for noen år siden når de solgte dildoer med høye verdier av ftalater.

Ting som skal inn i kroppen og barneleker er det best å holde seg unna om du ikke har veldig god kjennskap til produktene, spesielt om det produseres i asia.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ja du er jo inne på noe der, har som sagt selv tjent OK + som en knøttliten aktør innen gadgets og forbrukerelektronikk (har tilogmed vært innom makeup, klær, mobilverksted og virtuelle tjenester), men om man regner på det så jobber man ekstremt mange timer for en fryktelig lav timebetaling tatt i betraktning risikoen og ansvaret man påtar seg.

Men du har ett godt poeng og det er erfaring, om du først skal inn i netthandel så kan det være fint å ha gått på noen smeller før du finner din nisje slik at du kan kjøre på 110% når du først finner det neste store produktet.

Så økonomisk sett kastet jeg bort 3 år på å jobbe livet av meg, men erfaringen er verdt veldig mye.

TS: Du må spørre deg selv, er det varesalg du vil drive med eller den tekniske driften av nettbutikker/nettsider?
Om det er det siste så vil jeg anbefale deg å finne en partner som kan ta seg av selve varehandelen for når du først starter vil den delen ta all din tid (litt avhengig av bransje og kapital selvsagt).
Vis hele sitatet...

Ja det er klart om en skal finregne på timepris så blir det fort et kjipt regnstykke, og en jobb på Rema 1000 blir fort lukrativ i forhold. Men så var det erfaringen, som du selv har opplevd så lærte du mye underveis.

Avhengig av økonomien til ts så kan jo feks et varehotell være en løsning som krever lavere arbeidsinnsats fra ts side. Det blir jo et regnestykke om ts vil klare å få netto på produktene om han har andre til å håndtere lager, motta varer, pakke og sende ut men det kan være en mulighet.

En bekjent gjorde et slikt prosjekt for noen år tilbake. Han skaffet et produkt som han var alene om - produktet hans var ikke unikt på noen måte det bare gjorde tingene på en litt annen måte enn andre og mer kostbare løsninger som var i markedet. Eller sagt på en annen måte - han fant et produkt som var rimelig i innkjøp som var laget for et bestemt mål, men det viste seg at det også kunne brukes i helt andre sammenhenger med noe billig elektronikk koblet til.

Produktet ble solgt for ca halv pris av tilsvarende utstyr. Han hadde ikke noe lager hjemme, kun nettbutikk som han styrte, lagde produkt manualer, forklarende videoer etc. Var aktiv på forskjellige forum, fikk kunder som likte produktene og som også kjøpte mer. Han gjorde rett og slett det han var god på, og lot andre ta de trivielle arbeidsintensive øktene.

De som tok seg av lagerstyring for selskapet hans tok i mot varene, samt elektronikken og diverse tilleggsutstyr som han tok svært gode marginer på, men som de fleste kjøpte hos ham likevel fordi de ønsket et komplett sett fiks ferdig. Varehotellet plukket produktene, elektronikk og tilleggsutstyr og sendt ut. Dette solgte han i nesten 3 hele år før etterspørselen avtok pga at andre også fant enklere og billigere løsninger.

Tenker at om en går med en liten gründer i magen så kan det være greit å lytte til den, og gi den litt næring. Altfor mange har ideer, tanker og planer som aldri blir gjennomført og som senere blir liggende i hukommelsen som en irriterende "tenk om jeg bare hadde turt".

Om ts har stram økonomi, så må nok mer arbeidsinnsats legges ned men det kan jo likevel bli butikk av det.