Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 34038
Hei!
Jeg hadde fravær fra jobb pga sykdom og tok derfor ut en egenmelding i forbindelse med dette.
Jeg informerte min arbeidsplass samme dagen, ca kl. 09:20, om at jeg ikke kunne komme på jobb, men jeg ønsket ikke å oppgi årsak. Sjefen sier at han skal ha beskjed direkte, men han var i møte når jeg ringte.
Fikk vite fra min kollega at han ville at jeg skulle ringe til han igjen for å på nytt fortelle at jeg ikke kom på jobb. Dette gadd jeg ikke fordi det bør holde å ringe en gang og gi beskjed. Er ikke min feil at han ikke er tilgjengelig når jeg ringer. Jeg var ikke så syk at jeg ikke kunne ringt igjen, men jeg orker ikke å gå inn i diskusjon med sjefen.

I dag kommer han til meg og spør hvorfor jeg var vekke fra jobb. Da svarer jeg at jeg ikke ønsket å oppgi hvorfor, men at det var sykdom. Da svarer han med at da måtte fraværet føres som avspasering.
Jeg sier at arbeidsgiver ikke har rett på å vite årsak til at en ansatt er syk, og at dette fører jeg på en egenmelding. Da får jeg til svar at det hadde han aldri hørt om, og at han skulle sjekke opp i det.

Jeg har prøvd å søke, og det eneste jeg finner er en side fra NAV som bekrefter min påstand. Noen som har noe mer å tilføye her, bortsett fra at sjefen bør skjerpe seg og begynne å følge lovverket?

Er nemlig ikke første gang han lager sine egne regler. Han har laget mange urimelige regler for oss lærlinger i bedriften.
Blant annet regler om at vi MÅ ha lunsj, selv om den ikke er betalt, kan ikke spise på kontoret.
Vi har flexitid, og i følge timelister så kan vi ha 10 minustimer i månedsskiftet. sjefen kommer til oss og sier at nå er det nye regler og nå må vi gå i null i hvert månedsskifte. Slik var det for lærlinger sa han. Ingen andre læærlinger har det slik i samme bedriften.
Du har helt rett, arbeidsgiver har ikke rett til å vite hva som feiler deg ved egenmelding annet enn du er syk.
Sist endret av dggr; 16. august 2013 kl. 10:35.
Dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å tro at du ikke har vært syk kan han kreve dokumentasjon ved sykemelding fra Lege. Dersom slik dokumentasjon ikke legges frem kan han da holde fraværet som ugyldig.

§ 8-27. Tap av retten til å nytte egenmelding
En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding
a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring,
b) dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.
Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg. En beslutning om å ta fra en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder.
Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Cikey; 16. august 2013 kl. 10:40.
Noen som kan finne noe lovverk å referere til?
Folketrygdloven §8-23 sier:
Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring.
Vis hele sitatet...
Står ikke noe om hva han har rett på å vite eler ikke.

Jeg har hatt totalt 13 dager vekke nå, der 5 av de, og 3 av de var sammenhengende.
Hvis du f.eks får sykmelding i fra lege så står det IKKE hva som feiler deg på den delen som leveres arbeidsgiver. Så jeg mener fortsatt at du ikke har noen grunn til å opplyse dette ved egenmelding. Har jobbet i nesten 20 år og aldri opplevd at en sjef har spurt om hva som feilet meg ved egenmelding....
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvis du f.eks får sykmelding i fra lege så står det IKKE hva som feiler deg på den delen som leveres arbeidsgiver. Så jeg mener fortsatt at du ikke har noen grunn til å opplyse dette ved egenmelding. Har jobbet i nesten 20 år og aldri opplevd at en sjef har spurt om hva som feilet meg ved egenmelding....
Vis hele sitatet...
Du oppgir vel at det er pga sykdom, gjør du ikke?
Jeg har sagt at det var pga sykdom, men at jeg ikke ønsket å forklare hva som feilte meg.
Du dreit litt smått på leggen når du ikke gadd å ringe en gang til.

Din arbeidsgiver har arbeidsgiveransvar for deg. Dermed har han også oppfølgningsplikt ihht. alle sykemeldinger\egenmeldinger.

En arbeidsgiver har rett til å kreve at vedkommende som har oppfølgings\rapporterings og personalansvar for deg får snakket med deg slik at situasjonen blir avklart. Du har som arbeidstaker plikt til å samarbeide med din leder ihht. Aml § 4-2, da for å avklare at det ikke er arbeidets art\indre\ytre påvirkning på grunn av arbeidet som er grunnen til fraværet.

Å ikke følge regelverket \ nekte medvikrningsplikt kan resultere i skriftlig advarsel\oppsigelse\avskjedigelse ihht. arbeidsgivers styringsrett.

Han kan derimot ikke. kreve diagnose\sykdomsforløp av deg da dette er privat som nevnt over.
Sist endret av Mxzyzptlk; 16. august 2013 kl. 11:10. Grunn: faktaopplysninger
Normal folkesikk og fortelle arbeidsgiver om hvorfor du er syk...
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Ja han rett til det hvis du ikke tar kontakt, elle rkommer med en eventuell egenmelding eller sykemelding hvis det går lengre enn 3 dager.
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Ja han rett til det hvis du ikke tar kontakt, elle rkommer med en eventuell egenmelding eller sykemelding hvis det går lengre enn 3 dager.
Vis hele sitatet...
Jeg var vekke en arbeidsdag. Men arbeidsgiver har ikke rett på å vite hva som feiler meg om jeg hadde vert vekke i 2 uker. Han kan vite at jeg er syk. Thats it.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Normal folkesikk og fortelle arbeidsgiver om hvorfor du er syk...
Vis hele sitatet...
Sitat av GangM Vis innlegg
Bare jeg som ser feilen i det innlegget..?
Vis hele sitatet...
Skal vel stå AT du er syk, og det har jeg gjort.
Om Notoneofthem mener at det er normal folkeskikk å fortelle HVA som feiler når du er syk så tar han feil. Er ike alt man har lyst å dele med alle heller.
Syns du han er en bra sjef? Isåfall forteller du han hva som er galt og har et bra forhold med han. Det vil du tjene på i lengden. Hvis du syns han er en dårlig sjef, så bør du kanskje se deg om etter andre jobber for din egen trivsels del?

Jeg vil også at du skal spørre deg selv om du har gjort alt du kan gjøre selv i denne situasjonen. Du mener det ikke skal være nødvendig å ringe to ganger for å få tak i han, det vitner om feil verdier og holdninger. Han ønsket jo å samarbeide med deg. Du må ta hånden når den blir rukket ut. Du kan bli oppfattet som vanskelig å samarbeide med. Det ønsker du vel ikke?

Når det kommer til det timeopplegget, be om en prat og få det utredet.
Det som er verdt å merke seg er at arbeidsgiver kan iverksette samtaler og interne utredninger om hvorfor egenmeldingsandelen er så stor for en enkelt arbeidsgiver.. Det kommer meget ofte frem misbruk av ordningen på dette viset.
Det er meget ofte tilfellet at det ikke kommer noe negativt ut av slike samtaler hvis en holder tunga rett i kjeften (Forutsatt at alle egenmeldingsdager er reelle og ikke NAH JEG ER LAT OG VIL GAME ISTEDET FOR Å GÅ PÅ JOBB)

Om en arbeidstaker påstår at noe er et gjentakende fenomen \ tilstand kan bedriften også kreve at lege som bedriften har oppnevnt (Bedriftslege) benyttes for å avklare situasjonen.

Husk at du heller ikke har annledning til å ta ut så mange egenmeldinger du vil innenfor en gitt periode.

"Blant annet regler om at vi MÅ ha lunsj, selv om den ikke er betalt, kan ikke spise på kontoret."
Vis hele sitatet...
Les følgende "§ 10-9. Pauser" i arbeidsmiljøloven.. dette er ikke noe han har funnet på for å være jævlig.
Sist endret av Mxzyzptlk; 16. august 2013 kl. 12:56.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Normal folkesikk og fortelle arbeidsgiver om hvorfor du er syk...
Vis hele sitatet...
Tullball!
Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hva som feiler deg. Å fortelle om det skaper et press for kollegane dine for å gjøre det samme. Noen av dem har kanskje gode grunner for å ikke ville fortelle.

Normal folkeskikk er derfor å ikke fortelle hvorfor du er syk, med mindre du er et svin som bryr deg mer om arbeidsgiver enn kollegane dine.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Normal folkeskikk er derfor å ikke fortelle hvorfor du er syk, med mindre du er et svin som bryr deg mer om arbeidsgiver enn kollegane dine.
Vis hele sitatet...

Aldri vært borti. Ringer du inn syk, så er det da vanlig å si at du har fått influensa eller hva det nå er. Får man akutt pungbrokk eller har kutta seg på penisen så er det kanskje nok å fortelle at det er privat.

Det er dessuten ofte ting man ikke bruker egenmelding på.

Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg informerte min arbeidsplass samme dagen, ca kl. 09:20
Vis hele sitatet...
Du sier du har flexitid, men når er normal arbeidstid?
Når stenger kontoret du jobber på?
Er man syk er det å forvente at man ringer så snart det er åpent.
Sjekk lovdata.no selv, men såvidt jeg vet har ikke arbeidsgiver rett på å få vite hva som feiler deg. Uansett om det er egenmelding eller sykemelding. Når du leverer sykemeldingsskjemaet til arbeidsgiver er årsak til framvær feltet fjernet.

Hvis det er slik at arbeidsgiver har lov til å be om årsak til fraværet vil jeg tro han må ha en spesiell grunn til å være mistenksom som holder juridisk vann, og som kan dokumenteres. Det er ikke nok å si at sjefen "hadde det på følelsen". Det holder ikke i retten.
Til info, så har dette rodnet seg. Sjefen kom til meg og sa at jeg hadde helt rett. Ikke så høy i hatten for å si det slik.

Mr. Flash: Normal arbeistid er fra kl. 08:00 til 15:30 Kjernetid fra 09:00 til 14:00
Noen ganger har man ikke mulighet til å gi beskjed før. Som i mitt tilfelle.
Kontoret "stenger" ikke i den forstand. Kan sitte folk her til kl. 21 om det er nødvendig, men normal arbeidstid er fram til kl. 15:30.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Mr. Flash: Normal arbeistid er fra kl. 08:00 til 15:30 Kjernetid fra 09:00 til 14:00
Noen ganger har man ikke mulighet til å gi beskjed før. Som i mitt tilfelle.
Kontoret "stenger" ikke i den forstand. Kan sitte folk her til kl. 21 om det er nødvendig, men normal arbeidstid er fram til kl. 15:30.
Vis hele sitatet...
Da burde du helt klart gitt beskjed før. At du ikke har mulig, synes jeg er merkelig. Hva gjorde at du ikke hadde mulighet?

Nå har ikke vi flexitid på min arbeidsplass, men hvis noen som f.eks skal begynne på jobb kl. 15, ringer inn 9.20, så er det lovlig sent i mine øyne.
Og skulle de begynt f.eks 8, så tilsier det en muntlig advarsel.

Jeg skjønner at sjefen din er litt pissed, det hadde jeg også blitt. Det at du i tillegg har brukt flere egenmeldinger tidligere gjør det jo ikke bedre.
Det er faktisk vanlig å ha tvunget ubetalt lunsj i en halvtime.

Og ikke bare det, siden du er lærling burde du hvertfall respektere reglene til arbeidsgiveren din, selv om det er han som har funnet de på ja. Hvor vanskelig er det å si "jeg hadde feber" eller "jeg kasta opp hele dagen". Jeg har hvertfall aldri ringt sjefen min og sagt "jeg er syk, hade bra", det er vanlig folkesikk som han ene over her sier.

Og så var det veldig dumt av deg å ikke ringe han på nytt, fordi det er sjefen som skal ha beskjeden av deg personling, ikke av noen andre. "Det er ikke mitt problem at han ikke er tilgjengelig når jeg ringer" - holdningen din sier meg at du ikke kommer langt i arbeidslivet etter at lærling tia di er over

edit: Desuten så har du jo lov til å bare bruke 1 egenmelding i året. Så før du går å undersøker hver lille detalj som sjefen din gjør galt, sjekk deg selv for du kan få sparken fortere enn du aner. Og da regner jeg med at du kommer hit igjen og prøver å få hjelp til å finne noe feil som noen har gjort og at du egentlig ikke skulle hatt sparken og bla bla bla. Så voks opp, og slutt å ta egenmeldinger hele tiden. Hvis du er syk kan du gå til legen din og få sykmelding.
Sist endret av Spelevinken; 16. august 2013 kl. 16:46.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Noen som kan finne noe lovverk å referere til?
Folketrygdloven §8-23 sier:

Står ikke noe om hva han har rett på å vite eler ikke.

Jeg har hatt totalt 13 dager vekke nå, der 5 av de, og 3 av de var sammenhengende.
Vis hele sitatet...
Over hvor lang tid har du vært borte fra jobb i 13 dager? Nå er det vel slik, om jeg ikke husker helt feil, at man skal han sykemelding på alt over 3 dager. Det betyr med andre ord at du har tatt ut 6 egenmeldinger over perioden, hvor 5 av disse var enkelt-dager.

Dette, i tillegg til måten du taklet nevnte situasjon på, får meg til å tro at du ikke er verdens beste arbeidstaker heller. Si hva du vil om sjefen din, har ikke kjennskap til han, men se deg gjerne i speilet før du begynner å søke opp lovverk og lignende.

Hvis det er slik at du er nødt til å søke opp lover og regler for hver situasjon du havner i, så er det nok uansett et usunt forhold dere har. Det meste ordner seg hvis man bare klarer å prate sammen som normale folk. Det er i alle fall min erfaring.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Det er faktisk vanlig å ha tvunget ubetalt lunsj i en halvtime.

Og ikke bare det, siden du er lærling burde du hvertfall respektere reglene til arbeidsgiveren din, selv om det er han som har funnet de på ja. Hvor vanskelig er det å si "jeg hadde feber" eller "jeg kasta opp hele dagen". Jeg har hvertfall aldri ringt sjefen min og sagt "jeg er syk, hade bra", det er vanlig folkesikk som han ene over her sier.

Og så var det veldig dumt av deg å ikke ringe han på nytt, fordi det er sjefen som skal ha beskjeden av deg personling, ikke av noen andre. "Det er ikke mitt problem at han ikke er tilgjengelig når jeg ringer" - holdningen din sier meg at du ikke kommer langt i arbeidslivet etter at lærling tia di er over

edit: Desuten så har du jo lov til å bare bruke 1 egenmelding i året. Så før du går å undersøker hver lille detalj som sjefen din gjør galt, sjekk deg selv for du kan få sparken fortere enn du aner. Og da regner jeg med at du kommer hit igjen og prøver å få hjelp til å finne noe feil som noen har gjort og at du egentlig ikke skulle hatt sparken og bla bla bla. Så voks opp, og slutt å ta egenmeldinger hele tiden. Hvis du er syk kan du gå til legen din og få sykmelding.
Vis hele sitatet...

I min bedrift er det 8 kalenderdager de siste 12mnd.

Sitat av NAV
Arbeidsgiveren kan bestemme at du ikke skal få bruke egenmelding hvis: du har brukt egenmelding fire ganger i løpet av en 12-måneders periode,
Vis hele sitatet...
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Da burde du helt klart gitt beskjed før. At du ikke har mulig, synes jeg er merkelig. Hva gjorde at du ikke hadde mulighet?

Nå har ikke vi flexitid på min arbeidsplass, men hvis noen som f.eks skal begynne på jobb kl. 15, ringer inn 9.20, så er det lovlig sent i mine øyne.
Og skulle de begynt f.eks 8, så tilsier det en muntlig advarsel.

Jeg skjønner at sjefen din er litt pissed, det hadde jeg også blitt. Det at du i tillegg har brukt flere egenmeldinger tidligere gjør det jo ikke bedre.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg burde gitt beskjed tidligere, men nå er det nå slik at det er ikke alltid man har mulighet til det. Hadde jeg hatt mulighet til det hadde jeg jo selvfølgelig gjort det. Sitter jo ikke hjemme på sofaen, glor på tv og tenker at jeg kan vente enda litt til med å gi beskjed.

Har jo ingenting å si hvor mange egenmeldinger man har brukt. Blir man syk så blir man syk, er jo ikke noe å gjøre med det. Jeg sitter ikke hjemme fordi jeg har hodepine. Går p åjobb med mindre jeg har en god grunn til å bli hjemme.




Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Det er faktisk vanlig å ha tvunget ubetalt lunsj i en halvtime.

Og ikke bare det, siden du er lærling burde du hvertfall respektere reglene til arbeidsgiveren din, selv om det er han som har funnet de på ja. Hvor vanskelig er det å si "jeg hadde feber" eller "jeg kasta opp hele dagen". Jeg har hvertfall aldri ringt sjefen min og sagt "jeg er syk, hade bra", det er vanlig folkesikk som han ene over her sier.

Og så var det veldig dumt av deg å ikke ringe han på nytt, fordi det er sjefen som skal ha beskjeden av deg personling, ikke av noen andre. "Det er ikke mitt problem at han ikke er tilgjengelig når jeg ringer" - holdningen din sier meg at du ikke kommer langt i arbeidslivet etter at lærling tia di er over

edit: Desuten så har du jo lov til å bare bruke 1 egenmelding i året. Så før du går å undersøker hver lille detalj som sjefen din gjør galt, sjekk deg selv for du kan få sparken fortere enn du aner. Og da regner jeg med at du kommer hit igjen og prøver å få hjelp til å finne noe feil som noen har gjort og at du egentlig ikke skulle hatt sparken og bla bla bla. Så voks opp, og slutt å ta egenmeldinger hele tiden. Hvis du er syk kan du gå til legen din og få sykmelding.
Vis hele sitatet...
Så det du prøver å si er at fordi jeg er lærling s kan skal jeg drite i det man har krav og rett på, og bare følge urimelige regler som bryter med lovverk og kontrakten jeg har signert på? Nei, det gidder jeg ikke. Om jeg føler meg urettferdig behandlet eller vet at ting jeg blir pålagt strider mot lovverket så gir jeg beskjed. Det er sånne som deg som gjør at enkelte sjefer gjør som de vil fordi de ansatte ikke gjør noe med de tingene sjefer pålegger sine ansatte.

Gjetter på at sjefen din har fortalt deg at man kun kan bruke en egenmelding i året. Hadde du sjekket opp i lovverket hadde du funnet ut at det ikke stemmer.

La meg sitere til deg
Etter to måneders ansettelse, kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til tre kalenderdager (helgedager telles med). Denne retten kan benyttes inntil fire ganger i løpet av en 12-måneders periode, og det er her uten betydning om fraværet er en, to eller tre dager.
Vis hele sitatet...
Og i mitt tilfelle:
Dersom bedriften er med i ordningen Inkluderende Arbeidsliv (IA), kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til åtte kalenderdager pr sykdomstilfelle, totalt opptil 24 dager pr. år.
Vis hele sitatet...




Sitat av poehzler Vis innlegg
Over hvor lang tid har du vært borte fra jobb i 13 dager? Nå er det vel slik, om jeg ikke husker helt feil, at man skal han sykemelding på alt over 3 dager. Det betyr med andre ord at du har tatt ut 6 egenmeldinger over perioden, hvor 5 av disse var enkelt-dager.

Dette, i tillegg til måten du taklet nevnte situasjon på, får meg til å tro at du ikke er verdens beste arbeidstaker heller. Si hva du vil om sjefen din, har ikke kjennskap til han, men se deg gjerne i speilet før du begynner å søke opp lovverk og lignende.

Hvis det er slik at du er nødt til å søke opp lover og regler for hver situasjon du havner i, så er det nok uansett et usunt forhold dere har. Det meste ordner seg hvis man bare klarer å prate sammen som normale folk. Det er i alle fall min erfaring.
Vis hele sitatet...
Les sitat over.

Det at jeg takler situasjonen slik jeg gjør er fordi jeg har fått nok av at sjefen min styrer på som han vil uten å vite at det han gjør faktisk er lov.
Dette var ikke en tråd jeg laget for å få svar p åhvordan dere ser på meg som en arbeidstaker, men om sjefen min faktisk har krav på å vite årsaken til at jeg er vekke fra jobb ved bruk av en egenmelding. Ja, jeg har sagt at det er pga sykdom, men ønsker ikke å gå inn på hvorfor, noe sjefen min ville vite.

Jeg søker ikke opp i lover og regler for hver situasjon jeg havner opp i. Dette er første gangen det har vert behov for det fordi jeg var usikker selv.



God helg!
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Ja, jeg burde gitt beskjed tidligere, men nå er det nå slik at det er ikke alltid man har mulighet til det. Hadde jeg hatt mulighet til det hadde jeg jo selvfølgelig gjort det. Sitter jo ikke hjemme på sofaen, glor på tv og tenker at jeg kan vente enda litt til med å gi beskjed.

Har jo ingenting å si hvor mange egenmeldinger man har brukt. Blir man syk så blir man syk, er jo ikke noe å gjøre med det. Jeg sitter ikke hjemme fordi jeg har hodepine. Går p åjobb med mindre jeg har en god grunn til å bli hjemme.






Så det du prøver å si er at fordi jeg er lærling s kan skal jeg drite i det man har krav og rett på, og bare følge urimelige regler som bryter med lovverk og kontrakten jeg har signert på? Nei, det gidder jeg ikke. Om jeg føler meg urettferdig behandlet eller vet at ting jeg blir pålagt strider mot lovverket så gir jeg beskjed. Det er sånne som deg som gjør at enkelte sjefer gjør som de vil fordi de ansatte ikke gjør noe med de tingene sjefer pålegger sine ansatte.

Gjetter på at sjefen din har fortalt deg at man kun kan bruke en egenmelding i året. Hadde du sjekket opp i lovverket hadde du funnet ut at det ikke stemmer.

La meg sitere til deg

Og i mitt tilfelle:








Les sitat over.

Det at jeg takler situasjonen slik jeg gjør er fordi jeg har fått nok av at sjefen min styrer på som han vil uten å vite at det han gjør faktisk er lov.
Dette var ikke en tråd jeg laget for å få svar p åhvordan dere ser på meg som en arbeidstaker, men om sjefen min faktisk har krav på å vite årsaken til at jeg er vekke fra jobb ved bruk av en egenmelding. Ja, jeg har sagt at det er pga sykdom, men ønsker ikke å gå inn på hvorfor, noe sjefen min ville vite.

Jeg søker ikke opp i lover og regler for hver situasjon jeg havner opp i. Dette er første gangen det har vert behov for det fordi jeg var usikker selv.



God helg!
Vis hele sitatet...
Finnes det ikke dokumenter fra din fastlege som kan bekrefte at du er syk? Spør generelt, ikke bare relatert til denne situasjonen.
Jeg håper virkelig ikke denne innstillingen er vanlig blant unge mennesker i sin første jobb.

Du har vært ganske mye borte med 'sykdom' og som arbeidsgiver er det helt normalt å ønske å vite om dette er noe kronisk eller langvarig. De må jo forsøke å planlegge hva de trenger av ressurser.

Tror du virkelig at du kommer til å ha en jobb i dette firmaet lenge med din innstilling? Lykke til med det.

Off topic, jeg håper snart folk lærer seg å være takknemlig for at man har en jobb å gå til. Kidza nå til dags er rett og slett for late og kravstore. Sånn går det når man får sydd puter under armene når man er liten

.
Sist endret av Freakaholic; 18. august 2013 kl. 05:46.
Du har vært ganske mye borte med 'sykdom' og som arbeidsgiver er det helt normalt å ønske å vite om dette er noe kronisk eller langvarig.
Vis hele sitatet...
Det er så pukka enkelt at hvis arbeidsgiver ønsker å vite om det er kronisk eller langvarig, ja da spør han om det: "er det kronisk eller langvarig?" Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Han trenger ikke vite hva det er. Mange sykdommer finnes det mange fordommer rundt, og denne sjefen høres ut som et premieeksemplar angående forhastede slutninger.

Tror du virkelig at du kommer til å ha en jobb i dette firmaet lenge med din innstilling? Lykke til med det.
Vis hele sitatet...
Ja, han blir sikkert mye friskere hvis han endrer innstilling, for ekte sykdom finnes jo ikke, ikke sant? Alle er egentlig friske, de er bare late. Ja, for de er jo så veldig heldige de som ikke kan gjøre noe av det de har lyst til, så derfor vil de ikke bli friske.

Jeg håper snart folk lærer seg å være takknemlig for at man har en helse. Det som er selvfølgelig for deg, at kroppen din og hodet ditt fungerer så du kan gå, sykle, lese, snakke, være sosial, smøre deg en brødskive, ringe i telefonen osv, bare du presser deg litt, det er ikke selvfølgelig for alle, alltid. Når jeg var liten lærte jeg at man ikke sparker de som ligger nede.
Sist endret av Kråkelefse; 18. august 2013 kl. 11:12.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Finnes det ikke dokumenter fra din fastlege som kan bekrefte at du er syk? Spør generelt, ikke bare relatert til denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør det ikke. Jeg kunne nok skaffet da jeg hadde fravær på 5 og 3 dager da dette gjaldt det samme. Men da var jeg så full i smerter og opptatt av å bli bedre at jeg ikke tenkte over det når jeg var der.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Jeg håper virkelig ikke denne innstillingen er vanlig blant unge mennesker i sin første jobb.

Du har vært ganske mye borte med 'sykdom' og som arbeidsgiver er det helt normalt å ønske å vite om dette er noe kronisk eller langvarig. De må jo forsøke å planlegge hva de trenger av ressurser.

Tror du virkelig at du kommer til å ha en jobb i dette firmaet lenge med din innstilling? Lykke til med det.

Off topic, jeg håper snart folk lærer seg å være takknemlig for at man har en jobb å gå til. Kidza nå til dags er rett og slett for late og kravstore. Sånn går det når man får sydd puter under armene når man er liten

.
Vis hele sitatet...
Du mener at 5.6% av arbeidsdager i 1 år er mye fravær?
Jeg vet at jeg ikke kommer til å ha en jobb i dette firmaet lenge siden jeg er lærling og snart er ferdig med læretiden.

Til din off-topic; Føler dette også er relatert til meg iom at du skriver det i denne tråden. Du kjenner ikke meg, og vet ikke hva jeg har gjort gjennom oppveksten min. Jeg har aldri fått puter sydd under armene og har stått på egne ben siden jeg var 8 år. Aldri blitt kjørt til skolen, fått ferdig matpakke om morningen eller hatt "privat taxi" hvor enn jeg har måtte trengt å komme meg til. Da ble det å ta frem sykkelen, og sykle. Jeg har betalt alt av mobiltelefoner, pc'er skolesaker og andre ting selv. Rydding, vasking og maling av hus har vert obligatorisk så lenge jeg kan huske og jeg har aldri sittet inne hele sommeren for å game, eller "rømme" fra plikter hjemme for å LAN'e hele påsken. Uten å skryte vil jeg påstå at jeg ligger over gjennomsnittet på min alder, med utdanning og eget firma på siden. Så ikke kom her å si at jeg har fått sydd puter under armene i oppveksten og at jeg er for kravstor. Dette er rimelig enkelt og handler om å ikke ta i mot all driten som arbeidsgivere rundt om i lille Norge pakker på sine ansatte.

Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det er så pukka enkelt at hvis arbeidsgiver ønsker å vite om det er kronisk eller langvarig, ja da spør han om det: "er det kronisk eller langvarig?" Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Han trenger ikke vite hva det er. Mange sykdommer finnes det mange fordommer rundt, og denne sjefen høres ut som et premieeksemplar angående forhastede slutninger.

Ja, han blir sikkert mye friskere hvis han endrer innstilling, for ekte sykdom finnes jo ikke, ikke sant? Alle er egentlig friske, de er bare late. Ja, for de er jo så veldig heldige de som ikke kan gjøre noe av det de har lyst til, så derfor vil de ikke bli friske.

Jeg håper snart folk lærer seg å være takknemlig for at man har en helse. Det som er selvfølgelig for deg, at kroppen din og hodet ditt fungerer så du kan gå, sykle, lese, snakke, være sosial, smøre deg en brødskive, ringe i telefonen osv, bare du presser deg litt, det er ikke selvfølgelig for alle, alltid. Når jeg var liten lærte jeg at man ikke sparker de som ligger nede.
Vis hele sitatet...
Takk for at du klarer å se det fra min side
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Du mener at 5.6% av arbeidsdager i 1 år er mye fravær?
Vis hele sitatet...
Uh, ja. Definitivt!
Du er borte mer enn 1 av 20 dager fra jobb, og du mener dette ikke er mye?

Dette kan skape store vanskeligheter for en arbeidsgiver. La oss si at du tjener 400.000,- i året. Da betaler arbeidsgiver 20.000,- kroner rett ut av vinduet hvert eneste år. Hvis det er et lite firma med 10 ansatte med samme lønn og alle disse også skal være borte 5% av tiden, så er det med andre ord 200.000,- ut av vinduet for arbeidsgiver hvert eneste år. Dette kan være mye penger for en liten bedrift med 10 ansatte. I tillegg kommer alle merkostnadene med å få folk til å dekke inn fraværet ditt. Det blir mye penger for arbeidsgiver, og uansett hvordan du vrir og vender på det, så er dette å regne som mye fravær fra jobb. Uavhengig om du har en god grunn eller ikke, så er dette ansett som høyt fravær i det voksne arbeidsliv.

Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg vet at jeg ikke kommer til å ha en jobb i dette firmaet lenge siden jeg er lærling og snart er ferdig med læretiden.
Vis hele sitatet...
Men det var jo en god trøst. Det kan virke som om du synes en fraværsandel på 5,6 % er noe å skryte av, så da vil jeg benytte anledningen til å tipse deg om å ikke fortelle dette til din neste vordende arbeidsgiver på et intervju e.l. Jeg tviler nemlig på at din neste sjef kommer til å være like imponert som det du selv er.



Se forøvrig Cikeys innlegg #3 i tråden.
Selv har jeg ikke holdt igjen på å si hva slags syk det har vært snakk om, fordi leder da blir roligere og har en bedre forståelse, men det er klart man har rett til å holde det for seg selv, om det er en fordel altid, for eksempel om du har hatt diare, er jeg ikke så sikker på.
Realist1: Jeg har netto lønn på 138 000,- i året. Det vil si at min arbeidsplass taper 7800 i penger som NAV støtter bedriften med. Summen i seg selv er ikke mye men jeg er fullt klar over at bedriften taper penger når ansatte er syk.

La meg igjen sitere:
Dersom bedriften er med i ordningen Inkluderende Arbeidsliv (IA), kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til åtte kalenderdager pr sykdomstilfelle, totalt opptil 24 dager pr. år.
Vis hele sitatet...
Arbeidet som jeg ikke klarer å utføre pga sykdom må jeg selv ta igjen når jeg er tilbake i arbeid. Er ikke noe merkostnader for å få inn vikar el.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Selv har jeg ikke holdt igjen på å si hva slags syk det har vært snakk om, fordi leder da blir roligere og har en bedre forståelse, men det er klart man har rett til å holde det for seg selv, om det er en fordel altid, for eksempel om du har hatt diare, er jeg ikke så sikker på.
Vis hele sitatet...
Bare for å ta et eksempel ut av løse luften. Om du hadde vert vekke fra jobb på grunn av at du ikke følte deg bra, og gikk til legen og fikk påvist Gonoré og Hemoroider. Hadde du da fortalt det til sjefen din, eller hadde du villet holde det for deg selv?

Det er enkelte ting man faktisk ikke ønsker å fortelle til sjefen sin.
Helt ærlig tror jeg jeg hadde vært mer bekymret for om du vil bruke han som referanse for eksempel. Da er det en stor fordel om han ikke tror du sluntrer unna, eller har inntrykk av at du har dårlig moral, eller er vanskelig, bare for å være vanskelig. Jeg opplever at du er litt vanskelig for å være vanskelig ihvertfall..
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Realist1: Jeg har netto lønn på 138 000,- i året. Det vil si at min arbeidsplass taper 7800 i penger som NAV støtter bedriften med. Summen i seg selv er ikke mye men jeg er fullt klar over at bedriften taper penger når ansatte er syk.

La meg igjen sitere:


Arbeidet som jeg ikke klarer å utføre pga sykdom må jeg selv ta igjen når jeg er tilbake i arbeid. Er ikke noe merkostnader for å få inn vikar el.
Vis hele sitatet...
Ja, avhengig av situasjon og arbeidsgiver, så er det ikke sikkert det er noe kjempestort økonomisk tap for arbeidsgiver. Det er likevel ikke sikkert at din neste arbeidsgiver er i samme situasjon, noe som gjør at dette kan ha mye mer å si da.

Jeg har også jobbet i en IA-bedrift, og det er jo veldig fint at man som arbeidstaker kan ta ut mye egenmelding når man er syk. Selv om man da med loven i hånd kan ta ut masse egenmeldinger, er det overhodet ikke noe positivt om du får med deg på attesten at du faktisk har vært så mye borte. Er du mye borte fra jobb, selv om du har god grunn, og selv om du har lov via IA, så svekker dette dine sjanser betydelig for å få drømmejobben neste gang.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Helt ærlig tror jeg jeg hadde vært mer bekymret for om du vil bruke han som referanse for eksempel. Da er det en stor fordel om han ikke tror du sluntrer unna, eller har inntrykk av at du har dårlig moral, eller er vanskelig, bare for å være vanskelig. Jeg opplever at du er litt vanskelig for å være vanskelig ihvertfall..
Vis hele sitatet...
Vi fører statistikk via helpdesk systemet på jobb og ser hvor mye hver enkeltperson får gjort, og går gjennom dette på avdelingsmøtene våre. Der ligger jeg på topp av alle (19) lærlinger over antall oppgaver utført. Så jeg har ikke gitt han inntrykk over at jeg er en unnasluntrer. Moralen min er ikke noe i veien med mener jeg selv, men kan jo hende han har fått inntrykk av det fordi jeg gir beskjed om jeg ikke er fornøyd. Men vi kommer som regel til enighet når vi diskuterer ting
Jeg er ikke vanskelig for å være vanskelig hvertfall. Det lager bare dårlig stemning på arbeidsplassen.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, avhengig av situasjon og arbeidsgiver, så er det ikke sikkert det er noe kjempestort økonomisk tap for arbeidsgiver. Det er likevel ikke sikkert at din neste arbeidsgiver er i samme situasjon, noe som gjør at dette kan ha mye mer å si da.

Jeg har også jobbet i en IA-bedrift, og det er jo veldig fint at man som arbeidstaker kan ta ut mye egenmelding når man er syk. Selv om man da med loven i hånd kan ta ut masse egenmeldinger, er det overhodet ikke noe positivt om du får med deg på attesten at du faktisk har vært så mye borte. Er du mye borte fra jobb, selv om du har god grunn, og selv om du har lov via IA, så svekker dette dine sjanser betydelig for å få drømmejobben neste gang.
Vis hele sitatet...
Jeg tar ikke ut egenmeldinger bare fordi jeg kan. Alle mine egenmeldinger er tatt ut fordi det har vert et reelt behov for det.
Sist endret av fulloggal; 19. august 2013 kl. 13:27.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Jeg tar ikke ut egenmeldinger bare fordi jeg kan. Alle mine egenmeldinger er tatt ut fordi det har vert et reelt behov for det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt noe annet. Jeg sier bare at neste arbeidsgiver prioriterer kanskje heller en som kan jobbe det forventede antall timer/dager, fremfor en som har behov for å bruke mange egenmeldinger.

I et intervju med ny arbeidsgiver, bør du med andre ord spille på de gode tilbakemeldingene som du nå nevner, og prøve å dysse ned fraværet ditt så mye som mulig. Selv om du har en grunn, så ER det mye fravær, og overhodet ikke positivt.
5.6 pst fravær er mye. Veldig mye.

Tror du skal prise deg lykkelig fordi du fikk gullegget å er i en IA bedrift.

Å sånn for future reference, en arbeidsgiver kan nekte deg å bruke egenmelding om han har skjellig mistanke om at du misbruker retten din. Derfor spør de fleste arbeidsgivere hvorfor du er borte. Vi er fullstendig klar over at vi ikke kan kreve svar å det er jo greit. Når folk blånekter har jeg flere ganger opplevd at det nettopp er misbruk av egenmelding (satt en gang i samme kinosal med en som var '' syk'' å har en gang truffet en syk ansatt drita full ute på byen) det er jo ikke for å være jævlig, stort sett så blåser jeg i det. Men du må skjønne at mange arb. Givere synes det er irriterende å betale i søkk å kav for mandagssyken..

Uansett, han innrømmer jo at han har feil, å han slipper jo å betale 5pst fravær i årene som kommer da du bare er lærling. Så no worries
Skjønner ikke hvordan dere kan si at 5,6% sykefravær er så himla mye. Gjennomsnittet i Norge ligger på 6,6%. Enten må dere være av dem som går syk på jobb og smitter alle kollegene deres, eller så blir dere aldri syke. Bra for dere
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan dere kan si at 5,6% sykefravær er så himla mye. Gjennomsnittet i Norge ligger på 6,6%. Enten må dere være av dem som går syk på jobb og smitter alle kollegene deres, eller så blir dere aldri syke. Bra for dere
Vis hele sitatet...

Grunnen til det høye fraværet er at det er alt for lett å være syk.

Burde vært en dags ubetalt karantene før egenmelding kunne benyttes.
Har selv hatt 0 fraværsdager på jobb de siste 21 månedene. Kanskje 5 dager de siste fem åra.
Er jeg litt forkjøla drar jeg selvfølgelig på jobb, skulle bare mangle.
Sist endret av Mr. Flash; 19. august 2013 kl. 16:00.
Jeg har selvfølgelig forståelse for at enkelte er mer syk enn andre, vi er jo tross alt forskjellige. Men jeg tror dessverre at det er en stor andel som har en alt for lav terskel for hva det å være syk er. Dersom jeg skulle vært hjemme hver gang jeg hadde litt ondt i hodet eller var litt groggy i kroppen så hadde jeg nok også ligget på 6-8%.

Jeg har ligget på rundt 0-3 dager i året, og da har jeg smått dårlig samvittighet for å være hjemme.
Sist endret av norboost; 19. august 2013 kl. 16:19.
Jeg er sortsett frisk og rask jeg også, bare 2013 som ikke har gått helt min vei.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
edit: Desuten så har du jo lov til å bare bruke 1 egenmelding i året. Så før du går å undersøker hver lille detalj som sjefen din gjør galt, sjekk deg selv for du kan få sparken fortere enn du aner.
Vis hele sitatet...
Om jeg tolker deg rett, mener du at man kun har rett på 1 egenmelding i året?

Det var i hvert fall ikke tilfelle for meg. Jeg fikk beskjed, direkte av sjefen, at jeg hadde 3 eller 4 egenmeldinger til gode, og at dersom jeg brukte opp alle sammen måtte jeg ha legeerklæring neste gang.
Glad flere av de over her ikke er sjefen min, for å si det slik. Det er heldigvis ofte et krav for en viss menneskelig forståelse for å bli sjef, ikke gneldre fordi noen er syk mer enn 2 dager i året. Som nevnt tidligere kommer dere kanskje på jobb, smitter andre, gjør en dårligere jobb/feil og skaper enda større kostnader for bedriften, tenkt på det?

Enig i at mange kanskje tar litt lett på det og melder seg syke, men å leke bear grylls og "jegerhardfør" har ingenting med saken å gjøre. Jeg tror norske arbeidsgivere skal prise seg lykkelige om folk holder seg til egenmeldingsdagene og unngår å bli sykmeldt over tid.
Sist endret av flexx; 20. august 2013 kl. 22:38.
Arbeidsgiver har ikke rett til å vite det; : D
Sitat av flexx Vis innlegg
Jeg tror norske arbeidsgivere skal prise seg lykkelige om folk holder seg til egenmeldingsdagene og unngår å bli sykmeldt over tid.
Vis hele sitatet...
Merkelig av Sverige, med strengere regler når det gjelder egenmeldinger og sykemeldinger, har lavere sykefravær en Norge da.