Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 546
Jeg skulle formatere en hardisk som satt på et Acer e61ML hovedkort.

Hovedkortet hadde en sperre slik at jeg måtte formatere hardisken på ett annet hovedkort.
Det som nå har skjedd er at jeg ikke kommer inn i windows når jeg setter den på hovedkortet hardisken originalt satt på (e61ML).

Det som skjer er at oppstartings prosessen kommer helt til wondows loading screen, men der stopper det. Blir en rask bluescreen også rebooter maskinen.

Noen som veit hve jeg skal gjøre her? Prøver å finne ut hvordan jeg resetter biosen på maskinen, men har ikke brukermanualen.

Hjelp motas med stort takk!
Hvis du vil prøve å restarte bios'en pleier det være et lite batteri plassert en plass på hovedkortet... Dette batteriet er det bare å ta ut for så å vente en liten stund før du setter det inn igjen... Maskinen må være slått av under prosessen
Trådstarter
66 4
hmm, prøvde det nå, og jeg kan ikke merke noen forskjell

Det rare er at det oppstår ingne feil når jeg booter med den samme hardisken i en annen pc. Det vil si at det må være noe som er feil med original pc'n, og da helt sikkert hovedkortet?
Er du sikker på at OS'et du har lagt inn fungerer? Har du testet hardisken på en annen maskin?
Trådstarter
66 4
ja, er akkuratt det jeg har gjort. Formaterte pc'n for en venn av meg, så akkuratt nå har jeg to datamaskiner her. Og den fungerer helt fint på min. Os'en starter helt normalt og jeg kommer inn i windows som normalt. Men det er når jeg starter den i hans maskin at det ikke fungerer.

Det rare er jo at den fungerte jo før jeg formaterte, men jeg har ikke endret noe i biosen eller noe annet i hans maskin:S
Sist endret av BBoogieman; 30. juli 2008 kl. 13:58.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du har installert windows på en maskin med et helt annet chipset, denne vil aldri boote på noen annen maskin enn maskiner som har det chipsetet som den maskinen du installerte windows på.

Hovedkortet har en sperre så du ikke fikk installert på den maskinen du skulle ha det på? Høres ut som brukerfeil enn noe annet.
Trådstarter
66 4
Da skjønner jeg litt mer... Ja det er sperre på den. Tror den er kjøpt i en butikk. Noen måte jeg kan få fjernet denne sperren på da?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Definer sperre, jeg har aldri sett en sperre på et hovedkort.

Definer, forklar, fortell, hva ser du, sier hovedkortet "SPERRET" på skjermen når du putter inn platen?
Trådstarter
66 4
Hehe, skal prøve å forklare så godt som mulig:P

For å få formaterd hardisken er jeg avhengig i å få boota fra en cd-rom. Da må jeg inn i biosen og endre boot priority. Det er her problemet ligger. Jeg får endret boot rekkefølgen i biosen som vanlig slik at neste gang jeg booter skal den lese fra cd-romen istedenfor hardisken. Men når pecen da booter kommet det opp en annen grå boot-meny som ikke er standard for hovedkortet (tror jeg) I denne menyen er det valgmuligheter i forrhold til boot-priority. Men uansett hva jeg velger her så setter den seg tilbake til å boote fra hardisken. Det vil si at jeg ikke klarer å boote fra cd'n på denne maskinen, og da heller ikke formatert...
Sist endret av BBoogieman; 30. juli 2008 kl. 14:14.
Finner du cd-rom i bios? Altså fullt navn på den etc..
Sist endret av wb-; 30. juli 2008 kl. 14:20.
Trådstarter
66 4
tusen takk skal du ha! Autodetect IDE device var turned off!! Så nå fikk jeg boota fra cd'n.

Av og til så enkelt som det!:P takk for all hjelp begge to!:P
hehe Det var bare det som skulle til ja...