Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4449
Går på lyrica som fast medisin og får utlevert for tre måneder i slengen. Nå fikk jeg sist resept i mai, og reiser til utlandet nå i midten av august og blir borte tre uker. Er det innafor å ringe å få fornyet resepten «litt før tiden» eller bør jeg forberede meg på å gå tom i ferien min? Aner ikke hvor strengt det pleier å være på sånt når det gjelder b preparater.
Pleier som regel å gå ganske greit, ring legen din og forklar omstendighetene og at du skal på ferie.

Om det er medisin du virkelig trenger og du ikke er markert som rusmisbruker så er jeg sikker på at han vil forstå
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
helt innenfor det. Hvor skal du?
Lyrica er noe man absolutt IKKE vil gå fri for, iallefall når man er på ferie og man bruker det fast. Snakker erfaring.

Jeg vil anbefale deg å bestille time hos legen og legge frem problemstillinga så slipper du mistanke om overforbruk. Legen vil nok vise skjønn og hjelpe deg. Å ringe resepsjon feks og fortelle at du trenger ny resept pga ferie KAN mistolkes da slike unnskyldninger ofte blir brukt for å skaffe mer når man missbruker og trenger mer før man egentlig skal ha det.
Er ikke noe problem så lenge det ikke er noen vane.
Takk for svar. Nei har aldri bedt om noe slikt tidligere og har ellers bevist at jeg kan håndtere langt sterkere medisin enn lyrica med måte. Men er jo litt det jeg har i bakhodet, at legen kan misforstå å tenke at det er snakk om rus eller noe. Skal til tyskland og såvidt jeg har skjønt kan man ikke benytte seg av norske eresepter der?
Er jo ikke tom enda så tenker at jeg får bare ringe å høre hva dem tenker...om legen sier nei må jeg heller være uten noen dager nå fram til jeg reiser slik at ferien ikke blir spolert. Bruker de fast mot angst så det ville være litt krise om jeg skulle gå tom midt i ferien
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Kjær Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Du bør ALLTID LA VÆRE og be om medisin før tiden for ny resept! De noterer det ned i journalen din, og skjer det oftere og oftere, eller det de er FOR ofte, så har du laga starten på å ha en skeptisk lege. Noen av dem vil tolke også dette som misbruker oppførsel.
Ja det er helt innafor en gang men de legger merke til om det er et mønster og er det det så får du problemer og mindre medisin. Høres ikke ut som det er tilfellet her så det går nok fint!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Du bør ALLTID LA VÆRE og be om medisin før tiden for ny resept! De noterer det ned i journalen din, og skjer det oftere og oftere, eller det de er FOR ofte, så har du laga starten på å ha en skeptisk lege. Noen av dem vil tolke også dette som misbruker oppførsel.
Vis hele sitatet...
Nei det der blir for enkelt tenker jeg. Leger er forskjellige. Riset bak speilet for legene er jo at dersom tilsynsmyndigheter finner at en lege har skrevet ut uforsvarlige mengder eller ikke vist moderasjon så kan legene miste retten til skrive ut slike medisiner. Så med det bakteppet så kan en jo forstå tankegangen din.

Det er nok likevel slik at de fleste leger klarer å tenke selv, og gjør seg opp en mening før de tar en avgjørelse. Og fastleger med stor pasientliste har garantert også rusmisbrukere på listen og har hørt alle mulige underlige forklaringer på hvorfor noen trenger ekstra. Likevel tenker jeg at leger flest vil gjøre en vurdering i hvert enkelt tilfelle. Stoler de på pasienten vil de nok skrive ut ekstra pga ferie, dersom det er en historie med andre rare unnskyldninger for ekstra medisiner så blir det fort vanskelig.