Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3341
Skal stemme imorgen å har lyst å velge de partiet som er for legalisering. Noe tips?
Anonym bruker
"Øm Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Venstre og Mdg står sterkt for reformen ihvertfall. Erna også, men det tror jeg er valgflesk. Hun har tross alt hatt 8 år på seg til å gjøre noe.

Bastant i mot, så har vi AP (hovedsakelig Støre), FrP og Senterpartiet.
AP er ikke så i mot reformen som alle skal ha det til.
Flere sentrale AP politikere som vært positive til reformen de siste årene.

Jeg tror standpunktet de har tatt rundt dette nå ikke har noen ting som helst med Støre sine personlig mening å gjøre.
Ren taktikk. Noen i valgkampanjen hans har analysert hva som gir best mulighet for å vinne valget.
Og Støre er statsminister kåt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
AP er ikke så i mot reformen som alle skal ha det til.
Flere sentrale AP politikere som vært positive til reformen de siste årene.

Jeg tror standpunktet de har tatt rundt dette nå ikke har noen ting som helst med Støre sine personlig mening å gjøre.
Ren taktikk. Noen i valgkampanjen hans har analysert hva som gir best mulighet for å vinne valget.
Og Støre er statsminister kåt.
Vis hele sitatet...
Jeg mener likevel at Støre er en vandrende utedass som faen ikke har noe i et parti som kaller seg for "arbeiderpartiet" å gjøre, men han er vel ikke den eneste.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-selger-seg-ut

Ta denne gamle saken her som eksempel. Man hevder å kjempe arbeiderens sak. "Oppdager" at firma han har invistert i ikke sikrer arbeidstakers rettigheter på en god måte og benytter deg av smutthull. Hva gjør en god leder og investor? Føkkings ordner opp, eller løper med halen trøkkt igjennom anus og halvveis opp i esophagus? Tydeligvis nr 2...
Nå er ikke rusreform synonymt med legalisering da, det er en litt annen debatt.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg mener likevel at Støre er en vandrende utedass som faen ikke har noe i et parti som kaller seg for "arbeiderpartiet" å gjøre, men han er vel ikke den eneste.
Vis hele sitatet...
Dette er litt av AP sitt problem generelt. Det blir færre og som identifiserer seg som Arbeidere slik vi er kjent med fra tidligere.

Sitat av *pi Vis innlegg
Nå er ikke rusreform synonymt med legalisering da, det er en litt annen debatt.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i.
Sist endret av vindaloo; 12. september 2021 kl. 12:04.
Liberalistene er for legalisering.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av iColdman Vis innlegg
Liberalistene er for legalisering.
Vis hele sitatet...
Men om du diskuterer realpolitik er det fullstendig bortkasta å stemme på dei for legalisering. Dei vil garantert ikkje inngå i regjeringskonstellasjoner etter valet.

Kort sagt er det vel fire-fem aktuelle parti som støtter rusreformen.
  • Venstre
  • MDG
  • SV
  • Høgre
  • Raudt

Kva for eit av dei skal ein stemme? Vel, det som har andre saker ein støtter. Einsaksveljarar vert fort skuffa uansett.

Stemmer du på venstresida er haken at SP og AP er imot rusreformen som foreslått. No har AP tradisjon for å snu i verdispørsmål, og det er godt mogeleg dei snur etter neste landsmøte, altså i 2023.

Stemmer du på høgresida er jo problemet omlag tilsvarande; FRP er sterkt imot, og kjem neppe til å snu med det første.

Liberalistene derimot... det er bortkasta. Det er ikkje plausibelt at det kjem på tinget, og om dei skulle greie å få inn ein person er det ikkje plausibelt at den personen vil inngå i ein regjeringskonstellasjon.

Det beste tipset er å ta ein valgomat hos t.d. NRK, og sjå kva parti du ender opp med. Om det er eitt av dei fem eg har nevnt over så har dei alle uttrykt støtte til reformen, med venstre og MDG som dei tydelegaste tilhengjarane.
Sist endret av vidarlo; 12. september 2021 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men om du diskuterer realpolitik er det fullstendig bortkasta å stemme på dei for legalisering. Dei vil garantert ikkje inngå i regjeringskonstellasjoner etter valet.

Kort sagt er det vel fire-fem aktuelle parti som støtter rusreformen.
  • Venstre
  • MDG
  • SV
  • Høgre
  • Raudt

Kva for eit av dei skal ein stemme? Vel, det som har andre saker ein støtter. Einsaksveljarar vert fort skuffa uansett.

Stemmer du på venstresida er haken at SP og AP er imot rusreformen som foreslått. No har AP tradisjon for å snu i verdispørsmål, og det er godt mogeleg dei snur etter neste landsmøte, altså i 2023.

Stemmer du på høgresida er jo problemet omlag tilsvarande; FRP er sterkt imot, og kjem neppe til å snu med det første.

Liberalistene derimot... det er bortkasta. Det er ikkje plausibelt at det kjem på tinget, og om dei skulle greie å få inn ein person er det ikkje plausibelt at den personen vil inngå i ein regjeringskonstellasjon.

Det beste tipset er å ta ein valgomat hos t.d. NRK, og sjå kva parti du ender opp med. Om det er eitt av dei fem eg har nevnt over så har dei alle uttrykt støtte til reformen, med venstre og MDG som dei tydelegaste tilhengjarane.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig Blir veldig overrasket om en legalisering skjer neste stortingsperiode uansett hvem som vinner.
MDG er vel de eneste av partiene som er verdt å snakke om som er for regulering av cannabis.

Sp, KrF, AP og Frp er i mot rusreform. AP vil visstnok ha en reform for tunge misbrukere så man må bare bli narkoman nok før man slipper å tenke på Politiet.
Rotevatn (Venstre) har varslet omkamp vedrørende rusreformen etter valget.

https://www.vg.no/i/ALR6or
Sitat av vindaloo Vis innlegg
AP er ikke så i mot reformen som alle skal ha det til.
Flere sentrale AP politikere som vært positive til reformen de siste årene.

Jeg tror standpunktet de har tatt rundt dette nå ikke har noen ting som helst med Støre sine personlig mening å gjøre.
Ren taktikk. Noen i valgkampanjen hans har analysert hva som gir best mulighet for å vinne valget.
Og Støre er statsminister kåt.
Vis hele sitatet...
Jeg skal våge meg på å si at han sansyneligvis hadde hatt større mulighet til å oppnå Statsminister om AP hadde gått inn for reformen. Noen prosentandeler av stemmene dem ville vunnet på det går nok til SV og Rødt.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Jeg skal våge meg på å si at han sansyneligvis hadde hatt større mulighet til å oppnå Statsminister om AP hadde gått inn for reformen. Noen prosentandeler av stemmene dem ville vunnet på det går nok til SV og Rødt.
Vis hele sitatet...
Han blir jo fortsatt statsminister om noen prosentandelen går til SV og Rødt.

Problemet når man har to blokker uten noe egentlig sentrum slik vi har i dag, er at de to reelle statsministerkandidatene i hovedsak kjemper om de som ligger i skjæringspunktet mellom. Det gjør AP og H irriterende like på mange måter. Det er jo mye bedre for AP å miste noen stemmer til SV enn å miste dem over streken til de borgerlige.
Sist endret av *pi; 12. september 2021 kl. 20:23.
Utklipp partiprogram til Liberalistene:

Liberalistene vil avkriminalisere og deretter legalisere samtlige forbudte rusmidler.
Sitat av Nåkksågått Vis innlegg
Utklipp partiprogram til Liberalistene:

Liberalistene vil avkriminalisere og deretter legalisere samtlige forbudte rusmidler.
Vis hele sitatet...
Liberalistene vil jo knapt ha noen stat i det hele tatt, kun politi, rettsvesen og forsvar. Er legalisering av alle rusmidler virkelig det eneste viktige?
Sitat av Nåkksågått Vis innlegg
Utklipp partiprogram til Liberalistene:

Liberalistene vil avkriminalisere og deretter legalisere samtlige forbudte rusmidler.
Vis hele sitatet...
De vil mye rart..
"De vil ha null skatt på all lønnsinntekt, åpne grenser og fjerne byråkrater og politikere.
legalisere kjøp og salg av seksuelle tjenester og tillate eierskap av sivile våpen uten søknad,
til enhver med god vandel."
TS spurte hvem som er for legalisering. Ingen andre er vel like klare som Liberalistene, på akkurat det.
OT: Personlig liker jeg, i tilegg, at norsk tipping-monopol, oppheves, slik at man kan spelle legal poker. (Dog uten gønner :-)
At Liberterianere kommer til makta i Norge er vel ca like sannsynlig som at USA får en kommunistisk President.
Mdg ønsker å få cannabis på polet, og støttet rus reformen.

Men legalisering av salg av tyngre stoffer er det ingen stortingsparti som går til valg på.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
  • SV
  • Rødt
  • Høyre
  • Venstre
  • MDG
  • Liberalistene
Bump. Gå nå og stem, det er like enkelt som å kjøpe en flaske vin.
Rødt har programfestet at de vil avkriminalisere all bruk og besittelse av illegale rusmidler til eget bruk. Du kan lese mer her.

SV har mye av samme politikken. Mer her.

MDG er de eneste av Stortingspartiene som ønsker full legalisering av cannabis, og ellers avkriminalisering av brukerdoser andre rusmidler.

Ap er for en delvis avkriminalisering som skal gjelde for kun tunge rusbrukere.


Sitat av iColdman Vis innlegg
Liberalistene er for legalisering.
Vis hele sitatet...
Jeg håper ikke folk er så dumme å stemmer på Liberalistene bare fordi de er for legalisering. Det hjelper liksom ikke noe når resten av programmet og politikken dems er bånn i bøtta, mildt sagt. For eksempel skriver de rett ut i partiprogrammet at de aksepterer rasisme og diskriminering. De også for eksempel i mot et velferdssystem der staten hjelper fattige og syke med penger. De mener heller at om man ikke kan jobbe må familie og evn venner eller organisasjoner som andre frivillig donerer penger til (for vi ser jo hvor mye milliardærene bidrar for de vanskeligstilte nå ikke sant?) skal betale for de istedet. De har null bakkekontakt de der. Pappagutter som tror at syke bare må ta seg sammen for å jobbe, og at alle kommer fra rik familie som kan forsørge deg resten av livet.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
De [Liberalistene] vil mye rart..
Vis hele sitatet...
Mildt sagt.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
At Liberterianere kommer til makta i Norge er vel ca like sannsynlig som at USA får en kommunistisk President.
Vis hele sitatet...
Hehe norske Liberalister får heller dra til statene. Sklir rett inn hos Trumpere og QAnon!
Sist endret av Harek; 13. september 2021 kl. 23:49.