Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3212
Håper noen kan komme med litt tips om hva jeg bør gjøre, da jeg ikke vet alle regler og rettigheter jeg som arbeidstaker har.

Jeg jobber for et renholdsfirma som er ganske stort her i landet. Jeg begynte i mai 2013 og det gikk greit i begynnelsen. Men nå i det siste har problemene begynt å komme.

1. Jeg var vikar for en dame i sommer på et kontor. Hun hadde ikke gjort noen bra jobb, det var skittent OVER alt (og hun jobber der fast!) så jeg sa til sjefen at det ser ikke bra ut, det er støv og drit på absolutt alle bord. Da sa han bare "ja, men nå har jo du tid til å vaske det etter hun. " jaja, greit nok det, men tenkte jo bare å si i fra om at han lønner en som ikke en gang gjør jobben sin.
Før jeg var på denne plassen var det en annen i firmaet som ikke hadde gjort en bra jobb på et annet kontor, og hun jeg jobbet sammen med ringte til sjefen. Da kom han ned med en gang og tok det hele veldig alvorlig. Og da jeg sa i fra så det mye verre ut.

Er det rett av sjefen å "forskjellsbehandle" oss slik? Ikke vær interessert når en person sier i fra, mens når en annen sier det samme er han plutselig interessert?

2. Jeg avtalte med sjefen på telefon at jeg skulle ha 5 timer hver dag på et kontor i juli. Han sa til meg at det var 5 t, og hun som jobbet der sa også at det var 5. Så plutselig på lønningen denne mnd hadde jeg fått 6000 for lite, så jeg sa i fra om at det var en feil. Da begynte sjefen å si at jeg hadde jobbet for mye, at jeg ikke skulle ha 5 timer og at det var vanskelig for han å betale meg SÅ mye penger, men at han kanskje kunne få ordne det til neste mnd.

3. Han er veldig glad i å sette minst mulig folk på den største jobben han har. Nå denne uken skal jeg jobbe på et ganske stort hus helt alene. Jeg har vært på det stedet tidligere men da hadde jeg ikke hele huset. Jeg får 7,5 timer på å gjøre meg ferdig, og det er alt for lite!! Jeg spurte sjefen om jeg kunne få hjelp av en person til, ja det kunne jeg men da fikk vi bare 5 timer. Har han rett til å gjøre slik? Er ikke hms viktig i renholdsbransjen også?

Det kan hende jeg overreagerer, men det er jo jobben min og jeg trenger virkelig pengene til å betale gjeld med. Jeg har husleie på 5000,- hver mnd og gjeld på 10.000 som jeg også betaler hver mnd. Nå fikk jeg bare 9000 utbetalt, noe som gjør meg ganske irritert når jeg faktisk gjør en god jobb for de.

Hva ville dere gjort? Jeg har begynt å søke på litt andre jobber, og har lyst å si opp om jeg får tilbud om en annen stilling.

Kan jo også nevne at det er mange fra firmaet som har samme problem med lønn og for mye arbeid for en person.
Sist endret av Wonderland; 18. august 2013 kl. 10:03.
Du må i hvert fall få betalt for den tiden du har jobbet. Om du får 7,5 timer så må du gjøre det du rekker på den tiden. Det sier seg da selv at alt ikke blir perfekt - kanskje det var dette problemet de som har gjort en dårlig jobb før deg også har hatt.
problemer med lønn ? vel så tru han med å kjøre firmaet konkurs
Har du ikke en kontrakt hvor det står hvor mange timer du skal jobbe hver dag?
1: Vanskelig å si noe om dette, kjenner ingen av partene involvert så det kan hende at sjefen din har noen andre baktanker, eller bare hadde en dårlig dag, eller egentlig ikke bryr seg.

2: Bullshit, har dere avtalt 5 t pr dag skal du ha det, samt betalingen for det. Mer om dine rettigheter når det gjelder dette kan du lese her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210
Antar du fører timelister eller noe annet? Selv om en muntlig avtale om arbeidstid er vanskeligere å bevise gjelder den fortsatt. Skaff deg en skriftlig kontrakt som sier det den skal om lønn, arbeidstid osv.

3: Dette høres ut som sjefen din er en gjerrigknark, får du 7,5 time til å gjøre en jobb som tar 14 timer, og du sier ifra at dette går ikke, så kan han strengt talt ikke klage når jobben ikke blir gjort. Da ville jeg eventuelt informert kunden om dette slik at du personlig ikke får skylden.
Som en "sikkerhet" bør du alltid skrive ned arbeidstimene du jobber for et firma på et skjema som bare du har tilgang til.
Min bror slet med dette, og hadde alle timer notert pluss at han tok bilde av speedometeret med klokken i firmabilen han kjørte når han kom på jobb, og gikk hjem igjen. Han fikk også for lite betalt, la fram alle bevisene for sjefen sin og fikk utbetalt det han hadde rett på.
Å gi alt for lite tid til en stor jobb, og antyde at det er ditt ansvar å rekke over tidsnok, er et gammelt triks. Da jobber du dobbelt så fort, og han slipper unna med å betale deg for halvparten av den tiden du egentlig hadde trengt. Jeg ville begynt å se meg om etter en annen jobb.
Takk for svar folkens! Ja jeg har timeliste som jeg skriver opp alle timene og plassen jeg jobbet på. I dag var det veldig mye å gjøre på jobb, så jeg sa til sjefen at jeg ønsket hjelp i morgen. Da sa han "nei jeg har ingen som kan hjelpe deg, det er ikke alle som kan slippe inn i rettsalene. " så snakket jeg med to damer på jobben som hadde lyst å ringe til sjefen og si at det er alt for mye å gjøre for meg, etter de hadde snakket med han fikk jeg melding om at jeg får hjelp i morgen alikevell.

Har begynt å søke på ny jobb, orker ikke å jobbe for et useriøst firma som bare bruker de ansatte.
Privat sektor? Er dere organisert?
Hva betyr privat sektor? Jeg er ikke organisert nei..

Sitat av Maol33t Vis innlegg
Har du ikke en kontrakt hvor det står hvor mange timer du skal jobbe hver dag?
Vis hele sitatet...
Nei, alt skjer muntlig...
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Håper noen kan komme med litt tips om hva jeg bør gjøre, da jeg ikke vet alle regler og rettigheter jeg som arbeidstaker har.

Jeg jobber for et renholdsfirma som er ganske stort her i landet. Jeg begynte i mai 2013 og det gikk greit i begynnelsen. Men nå i det siste har problemene begynt å komme.

1. Jeg var vikar for en dame i sommer på et kontor. Hun hadde ikke gjort noen bra jobb, det var skittent OVER alt (og hun jobber der fast!) så jeg sa til sjefen at det ser ikke bra ut, det er støv og drit på absolutt alle bord. Da sa han bare "ja, men nå har jo du tid til å vaske det etter hun. " jaja, greit nok det, men tenkte jo bare å si i fra om at han lønner en som ikke en gang gjør jobben sin.
Før jeg var på denne plassen var det en annen i firmaet som ikke hadde gjort en bra jobb på et annet kontor, og hun jeg jobbet sammen med ringte til sjefen. Da kom han ned med en gang og tok det hele veldig alvorlig. Og da jeg sa i fra så det mye verre ut.

Er det rett av sjefen å "forskjellsbehandle" oss slik? Ikke vær interessert når en person sier i fra, mens når en annen sier det samme er han plutselig interessert?

2. Jeg avtalte med sjefen på telefon at jeg skulle ha 5 timer hver dag på et kontor i juli. Han sa til meg at det var 5 t, og hun som jobbet der sa også at det var 5. Så plutselig på lønningen denne mnd hadde jeg fått 6000 for lite, så jeg sa i fra om at det var en feil. Da begynte sjefen å si at jeg hadde jobbet for mye, at jeg ikke skulle ha 5 timer og at det var vanskelig for han å betale meg SÅ mye penger, men at han kanskje kunne få ordne det til neste mnd.

3. Han er veldig glad i å sette minst mulig folk på den største jobben han har. Nå denne uken skal jeg jobbe på et ganske stort hus helt alene. Jeg har vært på det stedet tidligere men da hadde jeg ikke hele huset. Jeg får 7,5 timer på å gjøre meg ferdig, og det er alt for lite!! Jeg spurte sjefen om jeg kunne få hjelp av en person til, ja det kunne jeg men da fikk vi bare 5 timer. Har han rett til å gjøre slik? Er ikke hms viktig i renholdsbransjen også?

Det kan hende jeg overreagerer, men det er jo jobben min og jeg trenger virkelig pengene til å betale gjeld med. Jeg har husleie på 5000,- hver mnd og gjeld på 10.000 som jeg også betaler hver mnd. Nå fikk jeg bare 9000 utbetalt, noe som gjør meg ganske irritert når jeg faktisk gjør en god jobb for de.

Hva ville dere gjort? Jeg har begynt å søke på litt andre jobber, og har lyst å si opp om jeg får tilbud om en annen stilling.

Kan jo også nevne at det er mange fra firmaet som har samme problem med lønn og for mye arbeid for en person.
Vis hele sitatet...
Mine svar:

1. Sjefen gjør ikke noe ulovlig her, selvom det er svært dårlig av han å ikke ta sine ansatte seriøst når de kommer med en klage.

2. Det kan fort skje noen små feil ved lønnsutbetalinger, enten har noen glemt/mistet eller ført noe feil på en timeliste eller kanskje noen har trykket på en feil knapp et sted på lønningskontoret. Det har skjedd noen ganger for meg og har da gått med på at det blir rettet opp ved neste lønning.
Men hadde jeg fått den beskjeden du fikk, at du kanskje får de ved neste lønning (om du her heldig) og at han ikke klarte å betale deg det han skyldte, så hadde jeg heller ikke kommet på jobb til pengene stod på konto og dermed basta.

3. Sjefen din står fritt til å disponere arbeidsstyrken sin slik han mener er riktig. Det betyr selvsagt ikke at ting tar den tiden han tror for det.
Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt faen, dratt ditt og vasket i den tiden han bestemte og avsluttet når tiden var over uansett hvor langt du var kommet.
HMS gjelder i alle bedrifter så også for renholdsbransjen, men mindre du vasker et kjøkken som skal produsere mat for andre kommer nok ikke dette under noen hms regler, men heller som et kvalitets avvik som skal bli fanget opp av IKKS systemet til bedriften.
Har dere fått noen rapporterings lapper eller lignende i bedriften ville jeg utfylt en slik en og levert den til sjefen eller verneombudet ditt.

Jeg hadde nok også sett meg etter en annen jobb hadde jeg vært deg. Jeg er selv daglig leder for en bedrift og vet veldig godt at er det en ting jeg ikke kødder med så er det lønninga til gutta.

Edit: Så du skrev at du ikke har skriftlig kontrakt. Krev dette asap zulu honululu! Jobb aldri uten kontrakt, da har du et skriftlig dokument som sier hva dere har blitt enige om både av arbeidstider, lønnsvilkår og ferier.
Sist endret av r0bin; 20. august 2013 kl. 15:37.
Ikke vær redd for å søke andre steder. Snakk med alle du kjenner, helst utenom jobben, men også folk du møter på jobben, som da helst ikke sier noe videre til andre. Se på jobbsøkersider på nettet, søk på alt.

Hvis du vil ha noe bedre forhold, så må du be om en kontrakt, med faste arbeidstider og faste oppgaver. Hvis sjefen klager på at det går for sakte, og du mener det er urettferdig i forhold til mengden jobb, så må du be han om å komme og se på jobben og hvor mye det faktisk er!

Du må forsvare rettferdighetsfølelsen din.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
problemer med lønn ? vel så tru han med å kjøre firmaet konkurs
Vis hele sitatet...
........hvordan?
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
........hvordan?
Vis hele sitatet...
Jeg tror han selv ikke vet det engang... Bare å hoppe over/overse.

Ser for meg T.s. liksom skulle troppe opp på kontoret til sjefen og; ["får jeg ikke sånne og sånne arbeids -og lønnsbetingelser så skal jeg f*** meg sørge for at firmaet går te helvete"]
Sist endret av aeon_illuminate; 20. august 2013 kl. 16:26.
1 er bare tøys fra din side. Det er vitterlig ikke din jobb å slenge dritt om den du er vikar for, sannsynligvis var hun like overarbeidet som deg.

2 hvis arbeidsavtalen sier 5 timer er det det du skal ha betalt for, men hvis du ikke har det skriftlig så kan du ha et problem med å bevise det. Skaff deg skriftlig avtale og medlemskap i fagforening.

3 ikke ditt problem. Vask det du rekker på de tildelte timene, informer sjefen om at du (som du advarte om) ikke ble ferdig og gå hjem. Når kunden klager får sjefen håndtere det.
vi har alle en dickhead av en boss..
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg tror han selv ikke vet det engang... Bare å hoppe over/overse.

Ser for meg T.s. liksom skulle troppe opp på kontoret til sjefen og; ["får jeg ikke sånne og sånne arbeids -og lønnsbetingelser så skal jeg f*** meg sørge for at firmaet går te helvete"]
Vis hele sitatet...
Eventuelt så søker man på google, og finner ut at det faktisk går ann og begjære konkurs ovenfor firmaer som ikke betaler ut lønn, eventuelt feriepenger.

Se hva google fant
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg tror han selv ikke vet det engang... Bare å hoppe over/overse.

Ser for meg T.s. liksom skulle troppe opp på kontoret til sjefen og; ["får jeg ikke sånne og sånne arbeids -og lønnsbetingelser så skal jeg f*** meg sørge for at firmaet går te helvete"]
Vis hele sitatet...
Eh, hvis sjefen ikke har råd til å betale lønnen til arbeidere så vil jo det si at bedriften er gått konkurs allerede. Dette er penger han SKAL betale.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Eh, hvis sjefen ikke har råd til å betale lønnen til arbeidere så vil jo det si at bedriften er gått konkurs allerede. Dette er penger han SKAL betale.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, dog slett ikke nødvendigvis.. Er endel drittfirmaer som målrettet lurer seg unna lønnsutbetaling. Selv har jeg blitt for to år siden lurt for ei halv månedslønn da jeg jobbet for et vikarbyrå.

Sitat av Oprah Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei søren, du var lur altså.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. august 2013 kl. 17:07.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Godt mulig, dog slett ikke nødvendigvis.. Er endel drittfirmaer som målrettet lurer seg unna lønnsutbetaling. Selv har jeg blitt for to år siden lurt for ei halv månedslønn da jeg jobbet for et vikarbyrå.



Nei søren, du var lur altså.
Vis hele sitatet...
Er slik i mitt tilfelle, de sitter og tar halve lønnen til de fleste som jobber for dem. Snakket med en i dag som ikke hadde sjekket lønnslippen sin de to årene hun hadde jobbet, men så i forrige mnd hadde hun plutselig blitt oppmerksom på at hun bare fikk halvparten hun og

Får lønn igjen den 15 september, så skal se om jeg har fått det jeg skal ha. Om jeg får for lite igjen, kan jeg nekte å gå på jobb før de blir utbetalt?