Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7049
Noen som klarer å beskrive metamf vs amf?

Har brukt speed en gang i blant til fest og har egentlig ikke peiling.
Det har vel alltid vært søppelblandinger med masse metamf det har vært å få tak i regner jeg veldig med.

Nå tror jeg at jeg har fått tak i skikkelig amfetamin.

Prøvde en veldig liten strek litt tidlig på dagen i går. Bare for å få en liten boost på dagen. Merket egentlig ikke så mye til den, jeg hadde ting å gjøre hele dagen. Men når jeg først kom hjem seint på kvelden og fikk satt meg ned jeg merket hvor våken og klar jeg var.

Det var ingen rus eller "form" på en måte, men mer skjerpet og våken og sånn. Merk det var en veldig liten strek.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
metaamfetamin har ihvertfall på meg en veldig mye mer "manisk" rus, med fin eufori. jeg sitter gjerne og hopper med ett smil om munnen, gir en god faen i det meste og bare er helt i hundre speeda.

god amfetamin gir meg mer en "stimulerende" følelse, uten at jeg (ironisk nok) blir veldig speeda. jeg merker ikke mye til rus, men føler meg mer våken, og har en deilig stimulant-feeling, selvom jeg gjerne kan bli slapp.
Haze in your Space
Chemyo's Avatar
31 6
Meta ødelegger deg, men du blir ganske så mye finere i farta
Det er vanskeligere å merke forskjell på enn folk flest gir uttrykk for. Selv har jeg brukt speed i mange år, og jeg kan fortsatt ikke bedømme på en strek. Dagsform, andre rusmidler etc spiller alle inn og gjør at ruseffekt, selv fra samme pose, kan variere svært fra gang til gang.

Den tydeligste forskjellen merker jeg på evne til å sove og spise ifht tiden det er gått siden jeg har tatt. Med skikkelig amf kan du være speedet tidlig på dagen, og utover kvelden kommer både sulten og søvnen. Gjør jeg det samme med meth så får jeg kjempet ned et lettspist måltid før jeg blir liggende å game et eller annet banalt spill på telefonen til det blir lyst igjen.
Amfetaminer øker aktiviteten i 3 reseptorer; dopamin, adrenalin, serotonin.

Dopamin står for "feel-good" følelsen (det som gjør deg avhengig) og adrenalin står for våkenhet (og hjertebank etc.). Serotonin har en mer innviklet effekt da det finnes mange sorter av de, men det står hovedsaklig for lykke (eufori) og persepsjon (tolkning/oppfatning).

Både amfetamin og metamfetamin øker alle de tre reseptorene, men metamfetamin har en betydelig kraftigere virkning på serotonin.
Dessuten har metamfetamin en halveringstid på ~12 timer, hvor amfetamin har en halveringstid på ~8 timer.
Enig, Tøffetom. Når jeg forsøkte å spise under påvirkning av Metamfetamin klarte jeg ikke å få ned noe som helst. Hadde kjøpt meg noe så enkelt som en nøytral yoghurt fordi jeg trodde at da skulle det bli bedre å få det ned. Men jeg brakk meg bare etter en liten skje. Sove var det absolutt ikke snakk om. I mange, mange timer bare lå jeg på en sofa og vred meg mens jeg så på at klokken tikket. Syns også at "mansik" er mer beskrivende for meta enn amfetamin. Det psykomotoriske tempoet bare økte og økte. Kunne sikkert ha klatret oppover veggene i den rusen der. Syns at metamfetamin har en tendens til å rett og slett få folk til å gå av hengslene. Når det gjelder nedtur ville jeg tatt amfetamin over meta any day.
Mye riktg om meth kontra vanlig amf her. Meth booster deg mye mer, gir større euforisk feeling, tilfører solide skylapper og gjør deg langt mer manisk, tildels psykotisk enn det vanlig amf gjør.Kåtere blir du også, med, eh, større gjennomføringsevne, for å si det slik!-)
Rent praktisk, har knapt noen gang gått løs på en femmer m meth, og slutta før baggen en tom, mens med 5g amf har jeg sjelden problemer med å bestemme meg for å kulen, sov litt, spise etc, og faktsk gjøre det!
elevatormusician
sorrY's Avatar
Meta gjør meg til kongen på haugen, og amf gjør meg til han som alltid streber etter å klatre opp.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Når det gjelder metamfetamin vs. amfetmin vil jeg tro kvalitet/renhet har mye å si for opplevelsen av rusen. Metamfetamin er enklere og billigere å produsere enn amfetamin, noe som resulterer i at metamfetamin ofte kan oppdrives veldig rent, mens amfetamin veldig ofte har svært liten renhet. Tilsynelatende like doseringer av de forskjellige substansene kan derfor være med på å gjøre at de oppleves veldig forskjellige. En stor dose amfetamin kontra en tilsvarende mindre dose metamfetamin ville nok fått mange til å endre oppfatning om de store forskjellene på disse stoffene, ihvertfall med oralt inntak.

Jeg sier ikke at de ikke er forskjellige, men med tanke på dette og med tanke på at opplevelsen av rusen til en gitt substans er induviduel og avhengig av mange faktorer, er nok forskjellen mer vag enn mange skal ha det til.

Amfetaminrusen kan også variere ettersom om det er dextro-, levo- eller racemisk amfetamin, og evt. ratio på miks. dextro-varianten har egenskaper som levo-varianten ikke har, og vica verca.

Metamfetamin har også et kiralt molekyl, men dette har ikke den store virkningen som sentralstimulant.

I tilegg til renheten av disse stoffene har også formen de er på noe å si. Hvor vannløselig de er har mye å si for effekten av en dosering, da litt avhengig av metode for inntak.

Det forekommer også varianter med en blanding av amfetamin, dets kirale varianter i form av sulfat, fosfat, klorid eller base-form, og metamfetamin i ymse former, og kanskje igjen tilsatt stoffer som også vil ha en viss effekt på opplevelsen av rusen.

Men når det er sagt vil nok de fleste oppleve metamfetaminrusen som kraftigere enn amfetaminrusen, alt i alt
Nuvel. Grunnen til at meta virker kraftigere enn amfetamin selv om de er svært like og nært kjemisk beslektet er at metamfetamin er mer fettløselig. Det gjør at stoffet går raskere over til sentralnervesystemet enn amfetamin. Noe som innebærer at man trenger en lavere dose for å oppnå samme effekt. Noe av metamfetaminet omdannes også i kroppen til amfetamin, og av den grunn vil inntak av metamfetamin gi en forlenget rus sammenlignet med pepper.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Nuvel. Grunnen til at meta virker kraftigere enn amfetamin selv om de er svært like og nært kjemisk beslektet er at metamfetamin er mer fettløselig. Det gjør at stoffet går raskere over til sentralnervesystemet enn amfetamin. Noe som innebærer at man trenger en lavere dose for å oppnå samme effekt. Noe av metamfetaminet omdannes også i kroppen til amfetamin, og av den grunn vil inntak av metamfetamin gi en forlenget rus sammenlignet med pepper.
Vis hele sitatet...
Enda det du sier selvfølgelig er korrekt har zOp et veldig relevant poeng.

Renheten på amfetaminbeslag er i snitt på rundt 20% om jeg ikke husker feil. For methamf er snittet faktisk det dobbelte! Så sitter du på en liner meth fra et gjennomsnittlig parti og en med amf så vil det i tillegg til å være sterkere mg for mg inneholde dobbelt så mange mg.

Med andre ord er det ikke rart at folk opplever meth som mye mer potent, siden mengde nesten utelukkende relateres til linjestørrelser og gram.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Jeg sier ikke at de ikke er forskjellige, men med tanke på dette og med tanke på at opplevelsen av rusen til en gitt substans er induviduel og avhengig av mange faktorer, er nok forskjellen mer vag enn mange skal ha det til.

Amfetaminrusen kan også variere ettersom om det er dextro-, levo- eller racemisk amfetamin, og evt. ratio på miks. dextro-varianten har egenskaper som levo-varianten ikke har, og vica verca.

Metamfetamin har også et kiralt molekyl, men dette har ikke den store virkningen som sentralstimulant.
Vis hele sitatet...
Fryktelig interessant, generelt hele innlegget fra z0p, spesielt det som er uthevet. Tilsvarende fryktelig kult er det hvis noen her som kunne forklare den ruseffekt-forskjellen mellom 1)dextro-, 2)levo-, og 3)racemisk- amfetamin.

Jeg visste godt at det var forskjell, og disse har ulik potensiale for skadevirkninger. Også at man bruker dem i forskjellige situasjoner. Eksempelvis gir man vel ikke racemisk amfetamin for militære piloter(i usa) under svært lange oppdrag, men heller dextro. Men kult om noen kunne forklare litt om detaljene der.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Walter White (breaking bad) forklarer kiralitet

Jeg er definitivt ingen ekspert, men det finnes en del lesestoff på f.eks wikipedia

Kiralitet
Dextrorotasjon og levorotasjon

En rasemisk blanding inneholder 50/50 av begge enatiomer.

Amfetamin - generelt
Dextroamfetamin
Levoamfetamin

(Dextro)Metamfetamin
Levometamfetamin
Sist endret av z0p; 20. april 2013 kl. 02:27.
Førstegang jeg prøvde speed fikk jeg sove kanskje 12 timer etter siste linja.
Førstegang jeg prøvde meta lå jeg våken i 3 døgn etter siste linja før jeg dro til legen å fikk en 10pack med imovane.

Never again. Kan virkelig ikke skjønne at noen i det hele tatt vil ha meta :S
Sitat av frantzen91 Vis innlegg

Never again. Kan virkelig ikke skjønne at noen i det hele tatt vil ha meta :S
Vis hele sitatet...
Det er vell ikke noe rart at folk vil ha meta.Lenger virkningstid og sterkere effekt,noe som gjør det mer økonomisk.I tillegg er rusen mer euforisk.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Det er vell ikke noe rart at folk vil ha meta.Lenger virkningstid og sterkere effekt,noe som gjør det mer økonomisk.I tillegg er rusen mer euforisk.
Vis hele sitatet...
Men FYFAN for en nedtur. Vis man legger vekt på rus vs nedtur så synes jeg det ikke er verdt det. De som bruker det "fast" bruker vell benzo for å drepe nedturen da..
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Amfetaminer øker aktiviteten i 3 reseptorer; dopamin, adrenalin, serotonin.

Dopamin står for "feel-good" følelsen (det som gjør deg avhengig) og adrenalin står for våkenhet (og hjertebank etc.). Serotonin har en mer innviklet effekt da det finnes mange sorter av de, men det står hovedsaklig for lykke (eufori) og persepsjon (tolkning/oppfatning).

Både amfetamin og metamfetamin øker alle de tre reseptorene, men metamfetamin har en betydelig kraftigere virkning på serotonin.
Dessuten har metamfetamin en halveringstid på ~12 timer, hvor amfetamin har en halveringstid på ~8 timer.
Vis hele sitatet...

Det er alt jeg trenger, hvorfor kan ikke alle legge igjen sånne kommentarer. Rett til poenget med minst mulig text og mest mulig informasjon.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Fordi det er langt fra hele sannheten?
forklar, hva som er sannheten. I mine øyener og forståelse er forklaring til Lacertosus ok forklart og gir god mening.

jeg tar dog ikke ordet hans 100% på det, men når noe er skrivd og gir så mye mening er det vanskelig å ta det får løgn med mindre jeg vet bedre av ekspertise. Og siden du har informasjon jeg og Lacertosus ikke har, kan du vel uten problem forklare?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg sier ikke at jeg sitter på informasjon dere ikke har, men mekanismene disse stoffene har vel ingen fasit. Man har jo forskning som viser normen, men dette er vel sånn at vi faktisk har en noe begrenset kunnskap om dette, ja, det påvirker seretonin, dopamin og adrenalin, men det sier ihverfall meg veldig lite. Hvilke deler av hjernen som blir påvirket av dette sier mye om opplevelsen av økte dopamin, seretonin, og adrenalin utslipp.Opplevelsen av dette er også induviduell. Det finnes mok noen hypoteser som forteller mye, men å påstå at dette sier deg mye har jeg lite tro på.

Desuten er dette et diskusjonsforum, der vi faktisk kan diskutere slikt som dette, og det vile vært å drømme å få et konkret svar på dette
▼ ... over en måned senere ... ▼
For min del så merker jeg det lett om jeg har fått i meg Meth eller "ren" amfetamin. På meth hakker jeg tenner uten å merke det, mister følelsen i deler av ansiktet, får verk i musklene og jeg blir mye mer aggressiv og føler meg som kongen av hauen. Jeg blir heller ikke i nærheten så loka på meth som på amf. På amfetamin blir jeg fort loka, tung i hodet, og ikke like gira/entusiastisk og aggressiv. Liker dessuten meth bedre en amf, selv om jeg lett blir psykotisk på det i forhold. Men liker å i det miste føle meg litt rusa når jeg først tar noe. Men når sant skal sies så er det meste av speed man kjøper i Norge 50/50 meth og amf. Men skikkelig god meth blir man sykt fucked up av.