Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 6506
Hva er deres syn på at Frp vil forby muslimske privatskoler?
Det er jo åpenlys diskriminering at dette faktisk skal forbys, mens kristne privatskoler for blomstre i fred og ro.
For det så kommer de med et godt poeng. Det hindrer muslimske elever å lære seg norsk. Det gjelder jo selvsagt ikke alle, men det er noen som ikke kan særlig godt norsk og vil velge opplæring i arabisk istedenfor ,fordi de på den måten kan unnslippe norsk opplæringen, som forståelig nok er tung og vanskelig.

Det jeg egentlig lurer på er om det blir opp til hver og en privatskole hvorvidt de vil tilby norsk opplæring eller om de må følge en læreplan som alle andre? Må de det så ser jeg ingen grunn til å forby dette. Blir det slik at disse nye privatskolene setter hinder for forståelsen mellom innflytterne og vi som har bodd her litt lenger, så stiller jeg meg litt skeptisk. Jeg er for at vi skal akseptere de som personer, like fult som vi skal akseptere den arven de har med seg hit, men om de ikke lærer seg norsk så blir det jo en splittelse innad i landet som vi ikke trenger. Da blir det faktisk ”oss” og ”de” fordi vi ikke kan kommunisere og dermed fjerner oss fra hverandre.

Så her er midt forslag, tillat muslimske privatskoler med pålegg om norsk opplæring, gjør om nynorsk til et valg fag, innfør arabisk som sidemål og eller alternativ til fransk/tysk. Hvis ikke, så forby privatskoler av alle slag.

og ja, jeg er blod alvorlig når det gjelder et generelt skoletilbud om å lære seg arabisk. Det er en stor og rik kultur som er på vei inn i Europa for fullt og vi må akseptere dette! Vi kan ikke stå i veien for forandring.
Sist endret av gulunderstrek; 13. februar 2009 kl. 09:43.
Er enig med deg, om de ikke lærer norsk på disse privat skolene ville de låst set ute fra det norske folk. De har trossalt komt til norge og her snakker vi NORSK!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei til å skippe norsk, nei til å diskriminere. Skal det forbys bør man forby kristne privatskoler også, da det er ca like mye bullshit i begge deler.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvis "muslimsk privatskole" innebærer at de ikke lærer seg norsk og andre ting f.eks. evolusjon så er jeg helt klart i mot dette.
Kommer man til Norge innebærer det at man skal lære seg norsk og lære om norske verdier og samfunn. Kan nevne at jeg ikke er så forferdelig glad i kristne videregående skoler heller.
En ting jeg glemte å legge til:

Hva med flyktninger som har klare planer om å forlate landet så fort det blir trygt i i moderlandet? Skal disse bli pålagt en helt klart frustrerende opplæring i norsk til tross for at de ikke har noen framtid i Norge?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis "muslimsk privatskole" innebærer at de ikke lærer seg norsk og andre ting f.eks. evolusjon så er jeg helt klart i mot dette.
Kommer man til Norge innebærer det at man skal lære seg norsk og lære om norske verdier og samfunn. Kan nevne at jeg ikke er så forferdelig glad i kristne videregående skoler heller.
Vis hele sitatet...
Helt enig, det er visse ting vi bør kunne forvente av folk som bosetter seg i landet, og blant dem har vi språket og grunnleggende kunnskap om våres historie.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
En ting jeg glemte å legge til:

Hva med flyktninger som har klare planer om å forlate landet så fort det blir trygt i i moderlandet? Skal disse bli pålagt en helt klart frustrerende opplæring i norsk til tross for at de ikke har noen framtid i Norge?
Vis hele sitatet...
Det er en langsiktig plan. Hvor lenge har det vært krig mellom Israel og Pakistan? De få årene flyktningene bor her kan norsk komme veldig godt med.
Snur vi dette innvandringsopplegget andre veien, at det hadde vært VI som var innvandrere i et av de muslimske landene, så tviler jeg STERKT på at vi ville fått oppretta kirke, norske skoler, og vi ville iallefall ikke fått noen nordmenn på "stortinget" eller hva det heter neddi der, en hvit man ville ikke hatt en dritt han skulle sakt!

Jeg er ikke rasist, og jeg har flere kompiser som er både muslimer og-hva-de-ikke-er.. Samme om det, de sier selv at det er mange som prøver og tilpasse seg et "normalt" liv i norge (hva enn det skulle bety), men så er det flertallet fra deres hjemland og religion som ødelegger for de...
Om jeg skal gjennfortelle deres egne ord, så blir det noe som dette ; "De drar alt for lett på rasist beskyldninger, om noen sier imot de, eller ikke lar de gjøre som de vil!" .. "Det er de som skal presse den muslimske tro over hode på nordmenn som ikke har denne troen, og da blir nordmannen rasist."
Ut fra det de har fortalt meg, så må jeg si meg jævlig enig!

Ute på byen, så er det jævlig lett å komme i en situasjon, der det oppstår shitsnakk, knuffing osv... Dette gjelder både nordmenn og folk fra andre land.. Men jeg har enda ikke hørt en norsk mann\dame, kalt en annen minoritet for "rasisit", i en slik situasjon ! Heller omvendt..

Kan ikke si jeg unner de en muslimsk privatskole her i norge! Det er mange (ikke alle!!), som har mye å lære om norge, og hva det vil si å være rasist!!
Syns det er bra jeg, for da får dem mer smak på norske kulturen og kan smelte seg bedre inn! Bra av FRP!
Jeg er (kanskje ikke så overraskende) helt klart mot å forby dette. Bare det at FRP kommer til orde med disse utrolige forslagene sine er med å skape ytterligere splid i og med at en ganske stor del av det norske folk faktsik stemmer på disse folka. Også enig i at fortsatt norskundervisning må være pålagt i samme grad som ved andre VGS.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvis "muslimsk privatskole" innebærer at de ikke lærer seg norsk og andre ting f.eks. evolusjon så er jeg helt klart i mot dette.
Kommer man til Norge innebærer det at man skal lære seg norsk og lære om norske verdier og samfunn. Kan nevne at jeg ikke er så forferdelig glad i kristne videregående skoler heller.
Vis hele sitatet...
De som eventuelt begynner på en muslimsk VGS har allerede vært igjennom vanlig barne- og ungdomsskole i de aller fleste tilfeller så de er nødt til å beherske norsk i større eller mindre grad. Jeg mener grunnlaget er lagt etter ungdomsskolen og at det sånn sett ikke er noe problem å styre utdannelsen i en annen retning etter det akkurat som man kan velge kristne alternativer, vanlig allmenn eller yrkesfag. Norsk folkeskikk osv bør man også ha fått med seg før VGS om man noengang skal få det med seg. Dette er dog etter min erfaring mer manglende hos ikke-religiøse ungdommer enn hos muslimer.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=535958
Sist endret av DeMenT; 13. februar 2009 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Snur vi dette innvandringsopplegget andre veien, at det hadde vært VI som var innvandrere i et av de muslimske landene, så tviler jeg STERKT på at vi ville fått oppretta kirke, norske skoler, og vi ville iallefall ikke fått noen nordmenn på "stortinget" eller hva det heter neddi der, en hvit man ville ikke hatt en dritt han skulle sakt!
Vis hele sitatet...
Jeg blir nesten like irritert hver gang jeg leser dette argumentet...

Fatter vi beslutninger for vår egen del, for å komme nærmere det vi selv mener er en idealtilstand for samfunnet, eller er det slik at vi bare målløst beveger oss fremover i verden uten aspirasjoner for å legge oss over et minstemål; i dette tilfellet et muslimsk land uten religionsfrihet og meddeltagelse i politikken for utlendinger?

Det er helt irrelevant hva som foregår i hjemlandet til innvandrerne. Vi skal gjøre det som er rett for rettens skyld, ikke late som vi lever i hjemlandet til innvandrerne og må forsvare våre retter med prinsipper om øye for øye og tann for tann.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=535958
Her kan man se forslaget gjelder 1.-10. klasse. Og det kommer derfor til å bli viktig å ha kontroll med innholdet, men det er søren ikke noe mindre viktig med innholdet på kristne alternativer. Jeg finner dog ingen rimelig grunn til å tvile på hensikten til de som ønsker å starte dette tilbudet.
Sist endret av DeMenT; 13. februar 2009 kl. 14:11.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er helt irrelevant hva som foregår i hjemlandet til innvandrerne. Vi skal gjøre det som er rett for rettens skyld, ikke late som vi lever i hjemlandet til innvandrerne og må forsvare våre retter med prinsipper om øye for øye og tann for tann.
Vis hele sitatet...

Enig der, men skal de få kreve hva som helst?
Jeg mener at de skal behandle oss med lik respekt, som de vil at vi skal respektere de med! Min mening og oppfatning, er at muslimer krever utrolig mye, å forventer at norge skal oppfylle kravene! Om ikke, er det nedtrykkelse av muslimer, rasisme osvosvosv...
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Enig der, men skal de få kreve hva som helst?
Jeg mener at de skal behandle oss med lik respekt, som de vil at vi skal respektere de med! Min mening og oppfatning, er at muslimer krever utrolig mye, å forventer at norge skal oppfylle kravene! Om ikke, er det nedtrykkelse av muslimer, rasisme osvosvosv...
Vis hele sitatet...
Kan du spesifisere hva muslimer som helhet krever som er så urimelig?
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Snur vi dette innvandringsopplegget andre veien, at det hadde vært VI som var innvandrere i et av de muslimske landene, så tviler jeg STERKT på at vi ville fått oppretta kirke, norske skoler, og vi ville iallefall ikke fått noen nordmenn på "stortinget" eller hva det heter neddi der, en hvit man ville ikke hatt en dritt han skulle sakt!
Vis hele sitatet...

Dette fanstastiske utsagnet kommer opp i hver eneste jævla debatt som involverer invandrere.

Er det virkelig så provoserende at vi i Norge tillbyr så mye bedre rettigheter, og ikke minst tillater ytringsfriheten nesten 100% kontra så mange andre land?

Ser ikke dere på det som en positiv ting at folk faktisk kan organisere seg her i landet, uavhengig om de kommer fra Sverige, Azerbaijan eller Hvite-Niggerland? Er det ikke godt å tenke: "Ah, selv om x-land misshandler sin egen befolkning er det i det minste godt at Norge ikke gjør det."?

Tygg på den.
Beklager offtopic.

Edit: Kinseek beat me.
Sist endret av Joachimsen; 13. februar 2009 kl. 14:19.
Dette var en merkelig debatt. Fredsskolen har søkt om å få starte en privatskole akkurat som alle andre som ønsker å starte privatskoler. Som alle andre privatskoler er de pliktig til å følge læreplanen, som blant annet innebærer norsk. Nå er jeg i utgangspunktet motstander av privatskoler, men så lenge det er lov med privatskoler her i landet så kan jeg ikke se noen legitim grunn til å nekte oppstart av en muslimsk privatskole. At FrP som har vært forkjempere for privatskoler i alle år får seg til å stemme imot utelukkende fordi det er en muslimsk skole er bare kvalmt.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Antakeligvis blir en slik skole overvåket nøye, i motsetning til Steinerskolen som er i drift uten godkjent læreplan. Der har man et langt større problem, spør du meg. Dersom friskoler skal være tillatt kan man ikke forskjellsbehandle noen.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Personlig synes jeg ikke det skulle vært hverken kristne privatskoler eller muslimske privatskoler. Eneste som burde skille privatskoler fra en vanlig skole er pedagogikken, så lenge skolen holder seg til læreplanen. Det eneste unntaket til dette kan kanskje være internasjonale skoler. Kultur eller religion burde ikke være en sentral del av programmet til skolen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wb- Vis innlegg
Er enig med deg, om de ikke lærer norsk på disse privat skolene ville de låst set ute fra det norske folk. De har trossalt komt til norge og her snakker vi NORSK!
Vis hele sitatet...
Elendig argument.

Vi nordmenn har jo for vane å etablere norske skular rundt om, til og med underlagt norsk læreplan, så kvifor i helvete skal vi vere så avvisande...?
Jeg har ikke lest hele tråden men jeg tror tanken til frp bak dette er at de heller vil foretrekke å snakke morsmålet sitt der med de andre istedenfor å lære seg norsk. Jeg sier ikke at de ikke kommer til å lære å snakke norsk men tror det vil ta litt lenger tid.

Litt offtopic:
Vi har noen få Kloster igjen i sydøstre Tyrkia der mange elever ofte leser arameisk og blir der i noen år for å lære seg ting. Det er noen miljoner som beøker klosteret hvert år som turister, og fler tusen barn som elever reiser dit hvert år fra europa. Nå sier tyrkerene at det var en moske der før klosteret ble bygd men klosteret ble bygd 397 e.kr og islam ble grundlagt 600 e.kr om jeg ikke tar feil. De som vil ha klosteret er kurdere, så har staten sett på saken som en alvorlig sak og tok den videre til rettskak, det har vært fler rettsaker nå og mange politikere fra europa har vært til stedet og støttet klosteret. Klosteret har også en fast inkomst fra Norge vært år hvis jeg ikke tar feil.

http://www.reuters.com/article/world...BrandChannel=0
Jeg er verken for eller mot dette. Egentlig er jeg enig med Skyfex, men det er ikke noe jeg bryr meg veldig mye om.

På tross av det er det en problemstilling som slår meg. Dette kommer helt garantert til å være en skole der det (nesten) bare går muslimer som har en veldig annerledes kultur enn Ola Nordmann, og det kommer til å bidra til å gjøre integrering vanskeligere over tid. Det kan også ha litt å si på folks evne til å lære seg norsk. Den eneste måten å bli helt selvsikker og flink på et språk er jo å snakke det mye i hverdagssituasjoner, og det kan det bli mindre av om andre språk blir vanlige blant folk på en slik skole.
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Snur vi dette innvandringsopplegget andre veien, at det hadde vært VI som var innvandrere i et av de muslimske landene, så tviler jeg STERKT på at vi ville fått oppretta kirke, norske skoler, og vi ville iallefall ikke fått noen nordmenn på "stortinget" eller hva det heter neddi der, en hvit man ville ikke hatt en dritt han skulle sakt!

Jeg er ikke rasist, og jeg har flere kompiser som er både muslimer og-hva-de-ikke-er.. Samme om det, de sier selv at det er mange som prøver og tilpasse seg et "normalt" liv i norge (hva enn det skulle bety), men så er det flertallet fra deres hjemland og religion som ødelegger for de...
Om jeg skal gjennfortelle deres egne ord, så blir det noe som dette ; "De drar alt for lett på rasist beskyldninger, om noen sier imot de, eller ikke lar de gjøre som de vil!" .. "Det er de som skal presse den muslimske tro over hode på nordmenn som ikke har denne troen, og da blir nordmannen rasist."
Ut fra det de har fortalt meg, så må jeg si meg jævlig enig!

Ute på byen, så er det jævlig lett å komme i en situasjon, der det oppstår shitsnakk, knuffing osv... Dette gjelder både nordmenn og folk fra andre land.. Men jeg har enda ikke hørt en norsk mann\dame, kalt en annen minoritet for "rasisit", i en slik situasjon ! Heller omvendt..

Kan ikke si jeg unner de en muslimsk privatskole her i norge! Det er mange (ikke alle!!), som har mye å lære om norge, og hva det vil si å være rasist!!
Vis hele sitatet...
Vel, nå vet jeg faktisk at det ER både norske og andre varianter av skoler i ganske mange hovedsaklig muslimske land, så det argumentet der gikk rett i søpla.

Forøvrig er jeg MOT forslaget som FrP har kommet med det, men hvis de også forbyr kristne privatskoler, så er jeg for det. Problemet med norskopplæring er jo ikke værre enn å gjøre norskfaget obligatorisk, noe det vel allerede er? I samme slengen kan man godt også påby en viss mengde naturfag, der bl.a. moderne evolusjonslære er en viktig del av pensum.

I og med at religionen Islam heller ikke har noe helt felles språk som alle muslimer kan, så vil nok det mest naturlige i alle fall være at undervisningen foregår på engelsk og norsk, og i de tilfeller der en unge nettopp har kommet til norge, og ikke kan hverken engelsk eller norsk, så blir jo problemet bare enda større i en vanlig norsk skole, der man har veldig begrensede resursser til morsmålslærere. I en muslimsk skole vil det sannsynligvis være flere unger i samme situasjon, og dermed kan man utnytte resurssene mye bedre når man skal lære ungene norsk.
Sist endret av atomet; 13. februar 2009 kl. 19:39.
Synes muslimske privatskoler er helt greit, om de selfølgelig lærer norsk og elementær samfunnskunnskap.
Hvis det skal forbys så må kristne og andre religiøse skoler også forbys. Noe som kansje ikke hadde vært så dumt?
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er en stor og rik kultur som er på vei inn i Europa for fullt og vi må akseptere dette! Vi kan ikke stå i veien for forandring.
Vis hele sitatet...
En kultur full av omskjæring, undertrykkelse, drap og tvangsekteskap. Tror ikke at jeg aksepterer det. Bare min mening.

Men til resten av tråden din. Selvfølgelig skal de få ha privatskoler på lik linje med kristne privatskoler, så lenge de har norsk og samfunnsfag opplæring. For det skal de ikke klare å lure seg unna så lenge de bor her i Norge. Det aller beste hadde jo vært å fjernet alle religiøse skoler i Norge, for vi har KRL fag på grunnskolen og det er mer enn nok.
Sist endret av Mexxy; 13. februar 2009 kl. 21:23.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Kan du spesifisere hva muslimer som helhet krever som er så urimelig?
Vis hele sitatet...
Jeg tillater meg å svare selv om innlegget ditt ikke var myntet på meg.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenri...icle240268.ece
Lederen for Norges Muslimske Ungdom, Athar Akram, har klare krav til statsråd Erna Solberg: – Vi vil be på skolen, ha dusjer med dør og kjønnsdelt svømming.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2800385.ece

Muslimer krever halal-mat i fengsel.


http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle2210924.ece

Ønsker alkoholfrie dager på utesteder.


..og selvfølgelig hijab til politiuniformen som alle har fått med seg i det siste.

Dette tok meg 2 minutter, og samtidig så silte jeg ut alt som ikke kom fra en anerkjent kilde og utenriks.
1: Be på skolen? Hva er problematisk med det? Dusjer med dør? Dette kunne helt sikkert mange ikke-muslimer også ha satt pris på, spesielt i puberten, og kjønnsdelt gym/svømming? Hallo? Hva er så sensasjonelt med det? Vi hadde ihvertfall det på ungdomsskolen, og det var ikke pga mange muslimer i klassen (usedvanlig få til å være oslo øst)

2: Halalmat: Hva er så fordømt urimelig med DET? Jeg kjøper ofte halalkjøttdeig (av lam) hos en av slakterne nede i gata her fordi det er BILLIGERE enn vanlig kjøttdeig på kiwi. I alle fall er da det der et såpass basic ønske at det burde være helt selvsagt.

3: Ok, alkoholfrie dager på utesteder er litt drøyt, men at det kan være vanskelig å "bli med i gjengen" uten å drikke, ser jeg absolutt. Jeg vet om ikke-muslimer som ikke drikker som også syns det kan være plagsomt. Kanskje arbeidsplasser/et.c. heller burde ta initiativ til flere sosiale happenings hvor det IKKE er "obligatorisk" med alkohol slik som det veldig ofte er i dag?

Det siste punktet der er jo faktisk rett og slett folk som gjerne VIL bli mer integrert, men de vil bare ikke drikke alkohol. Selv om jeg drikker selv, så syns jeg da absolutt ikke noen av de to der er negative.
Sist endret av atomet; 13. februar 2009 kl. 22:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
atomet dekket det godt, så jeg holder meg til å si at ja det fremsettes noen merkelige krav her og der (som alkoholfrie dager på utesteder) men vi vet ikke noe om hvor mange muslimer som faktisk mener at det er riktig at andre skal la være å drikke fordi de selv ikke ønsker å drikke. Det var litt derfor jeg brukte "muslimer som helhet", da man ikke kan tillegge alle muslimer denne meningen fordi den er begrunnet i islam. Problemstillinger som dette (påtvinge andre sin kultur) tror jeg er mest gjeldende for 1. generasjons innvandrere av den gamle skolen og er noe som vil drukne helt ettersom større deler av befolkningen får blandet/annet etnisk opphav.

Vi må legge til rette for modernisering av islam og det gjør man med åpne armer, ikke en kald skulder.

Men on topic så må jeg presisere at jeg heller i bunn og grunn ikke er for religiøse skoler, men sterkt imot å forby muslimske når det finnes andre. Men at det kan være bedre å opprette en muslimsk skole her i landet enn at de sender unga til hjemlandet på en streng gammeldags skole ser jeg som sansynlig. Passe lei at det skal være så inmari oppstyr hver gang det er noe med muslimer. Virker nesten som deler av dette kjøret er smålige folk sin hevn for demonstrasjonene som gikk til h......
Sist endret av DeMenT; 13. februar 2009 kl. 23:23.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
at det kan være bedre å opprette en muslimsk skole her i landet enn at de sender unga til hjemlandet på en streng gammeldags skole ser jeg som sansynlig
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng! Spesielt med tanke på at mange av disse skolene i f.ex. pakistan er sponsa av de virkelig virkelig ekstremistiske gutta med mange penger i saudi-arabia (som vi allikevel er kompiser med fordi de har hemningsløst mye olje, til tross for at det er et av de minst sympatiske landene i hele området, både i forhold til lov og rett, og styreform).
Sist endret av atomet; 13. februar 2009 kl. 23:25.
Men hele poenget her er jo at dette vil sette integreringen tilbake med mange tiår!

Skole er jo det viktiske som man har for å skaffe seg en omgangskrets, få nye utfordringer og lærer andre personer kulturer og meninger å forstå! Ingen religiøse privatskoler burde være lov før man er godt oppe i årene. Når man begynner å bli rundt 20 og vil studere islam feks så greit med en egen skole... Men barne og ungdomskole er helt bak mål!!! Og dette mener jeg med kristne osv andre religiøse skoler de eksluderer jo sin barn mot å få en ordentlig oppvekst.

Når muslimer kommer i jobb skal de da bare jobbe i muslimsk bedrift? Nei seriøst hijab i politiet, egne skoler og bønne rop? Nei faen heller får nok av de kristne som skal gjøre alt kristent her i landet trenger ikke enda flere av dette tullet. Er kristen selv men det holder jeg da for meg selv og retter meg inn i hvordan samfunnet vårt funker, og jeg prøver ikke å tvinge igjennom min religiøse vilje på andre eller jobb/skole!

Nei jeg gir opp dette samfunnet kommer bare til å bli mer mer skillt fra hverandre, og religion er det som har begynnt å splitt oss mest. Religion bure være noe som holder til i hjemmet!
Sist endret av Ezzi; 14. februar 2009 kl. 01:52. Grunn: Avsnitt
Det paradoksale er at det er mennesker som deg, som ikke klarer å tollerere at andre er annerledes som skaper dette skillet som du er så oppgitt over. Hvis man godtar at andre er annerledes blir det ikke noe skille.
Sist endret av DeMenT; 14. februar 2009 kl. 12:03.
Delvis enig ezzi, men når det nå engang er lov med kristne privatskoler, så må også muslimske være lov. Samtidig må det da være endel minimumskrav til undervisningen/pensum på disse skolene, som f.ex. norsk og engelsk, naturfag (inkludert evolusjonslære), historie, samfunnsfag, livssynsfag osv. Så kan man heller ha religion som et ekstrafag.

Gjøres dette riktig kan det faktisk være med på å styrke integreringen, og ikke minst - være en veldig god motvekt mot ekstremisme.

Hvordan kan det styrke integreringen? Jo, f.ex. ved at undervisningen i så stor som mulig grad foregår på norsk, men at enda flere av lærerne også kan de andre aktuelle språkene og dermed kan bedre norskopplæringen til barna, ved at lærerne understreker for barna (og oppmuntrer til) at det er viktig at de er aktive i samfunnslivet og ikke isolerer seg fra de "norske", ved at samfunnsfag i større grad kan dra paraleller mellom andre aktuelle land, og norge (vise at forskjellene er mindre enn man ofte tror), osv osv osv.

Å lære mer om sin egen religion trenger absolutt ikke å skape et skille til andre, i stor grad tror jeg både verden generelt, og mange muslimer ville hatt svært godt av å lære litt mer om islam, og ikke bare få de drøyeste og mest forvrengte tolkningene innprentet av ekstremister i media og skoler sponsa av ekstremister.
Sitat av atomet Vis innlegg
1: Be på skolen? Hva er problematisk med det? Dusjer med dør? Dette kunne helt sikkert mange ikke-muslimer også ha satt pris på, spesielt i puberten, og kjønnsdelt gym/svømming? Hallo? Hva er så sensasjonelt med det? Vi hadde ihvertfall det på ungdomsskolen, og det var ikke pga mange muslimer i klassen (usedvanlig få til å være oslo øst)
Vis hele sitatet...
Kjønnsdelt undervisning skal visst ikke forekomme ifølge opplæringsloven.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Kjønnsdelt undervisning skal visst ikke forekomme ifølge opplæringsloven.
Vis hele sitatet...
Vel, det gjorde det ihvertfall, men nå er det en del år siden jeg gikk på ungdomsskolen. Og, i noen tilfeller hadde det nok ikke vært så dumt om det fremdeles var lov (mener da ikke spesifikt i henhold til muslimer/jenter, men mer generelt på akkurat gym/svømming).
Sist endret av atomet; 14. februar 2009 kl. 15:58.
Beklager! Selvsagt når det nå engang er lov med kristne privatskoler, så må også muslimske være lov!
DET er et utrolig godt argument, spør du meg!
Moderatorene her er raskere enn Lucky Luke.....
Sist endret av woff; 14. februar 2009 kl. 16:05.
Sitat av woff Vis innlegg
Jaha?

Siden det nå engang er lov med politilue MÅ OGSÅ hijab være tillatt?
Det ene innebærer IKKE det andre automatisk... Og ikke kom her med rasisme de gangene noe går mot våre nye landsmenn!
Får håpe FRP får lov å styre landet en periode!
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet er det ingen lov mot hijab, men det er derimot IKKE lov for andre enn politiet å bruke politiuniform.

Jeg har vel aldri nevnt noe om rasisme i denne tråden, og det du babler om henger ikke sammen med dette i det hele tatt, men vi kan godt dra en parallell: Hvis det skulle bli lov med hijab til politiuniformen, måtte det også bli lov med andre religiøst tilknyttede hodeplagg. At du ikke klarer å forstå dette er nok dessverre ditt problem.

Heldigvis ser det ut til at en stadig større del av landets befolkning innser at FrP er alt annet enn velegnet til å ha noe som helst makt, så det ser ut til at vi slipper å se Siv i regjering med det første.
La meg først si dette: jeg har ingenting mot invandring. Jeg er av den oppfatningen av at uavhengig av hvor invandrere kommer fra er de nøyaktig like hyggelige, jordnære og up to date som de fleste Nordmenn. Og med hensyn til saken må da selvfølgelig Muslimske privatskoler få etablere seg om Kristne skoler ska få kunne det, og jeg støtter på ingen måter forslaget.

Men:
Muslimer krever halal-mat i fengsel.
Vis hele sitatet...
Det syns jeg de skal få lov til å kreve.
Lederen for Norges Muslimske Ungdom, Athar Akram, har klare krav til statsråd Erna Solberg: – Vi vil be på skolen, ha dusjer med dør og kjønnsdelt svømming.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg ser ingen problemer med at de skulle få be på skolen så lenge det ikke forstyrrer undervisningen. Gjerne for meg. Men ærlig talt: dusjer med dør? Kjønnsdelt svømming?! La oss starte med vegger og dører i dusjen.

Ganske mange gutter er kanskje litt redde for at andre skal kunne få et blikk av den sansynligvis helt gjennomsnittlig store penisen deres i garderobedusjen, til tross for at nakenhet er det noe av det absolutt mest naturlige jeg kan tenke meg. Noen jenter har kanskje en lignende situasjon de vegrer seg for. At dette skal være et tabu er virkelig en uting, og det er de fleste enige i. Hvorfor? Fordi det er totalt meningsløst å fornekte nakenhet! Det er like meningsløst som å sensurere bannord på tv! Om jeg går til rektor på skolen og krever dører i garderobedusjen fordi jeg har blodtiss, og alle de andre guttene har kjøttpikk, da hadde de nok sendt meg rett til rådgiver og helsesøster, som hadde forklart meg at media har ødelagt meg totalt, og snakket med de personene som eventuelt hadde mobbet meg. At skolen hadde brukt flere tusen på å instalere vegger og dører i garderobene er noe som uansett ikke hadde skjedd. Og takk og lov for det! Da er det i allefall enda mer absurd om noen skulle få medhold i dette på religiøse grunnlag! Innhengninger i garderoben fordi en flere tusen år gammel bok sier det? Jeg er i allefall sikker på min sak.

Kjønnsdelt svømming: Ærlig talt. Må jeg virkelig nevne hvor direkte smakløst, gammeldags, diskriminerende og helt fantastisk på trynet dette kravet er? Det som skuffer meg mest er synet av at rødsiden(politisk), som jeg annser meg som del av, til enhver tid skal støtte utlendinger, da spessielt muslimer, i hver eneste sak de kommer opp med. Jeg støtter muslimer og invandrere i utallige saker som involverer forhåndsdømmelse, arbeislivet, boligmarkedet, skolesystem med mer. Jeg vil enkelt og greit at de skal likestilles med Nordmenn, fordi majoriteten er like flotte som Nordmenn, og fortjener et liv deretter. Men at noen kan støtte slike slike saker som dette gjør meg direkte kvalm. Om noen hadde kommet til meg og sagt at svømmingen burde være kjønnsdelt hadde jeg vært sterkt fristet til å gi dem et svingspark i kjeven. Men noen kan gjerne prøve å skifte meningene mine, så bring it on om dere har noen innvendinger.
Ønsker alkoholfrie dager på utesteder.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter heller ikke dette forslaget. Om noen ønsker alkoholfrie utesteder(som jeg er sikker på at folk gjør, muslimer og nordmenn alike) burde det jobbes mer for å opprette slike. Dessuten finnes det mange flotte alternativer, som kaffibarer(Norske, snakker ikke om Nederland) og lignende. Jeg er enig i at alkoholkulturen, kanskje spessielt her i Norge, nærmest ekskluderer de som er avholds, men da er ikke løsningen å opprette alkoholfrie dager fordi en gammal bok sier det. Vi har benytter en viss gammel bok til mer enn nok allerede..

Anngående hijaber har jeg ikke bestemt meg enda. Forslaget strider litt i mot prinsippene mine, og jeg støtter det egentlig ikke, men jeg hadde definitivt godtatt og akseptert forslaget, og muslimsk politi med hijab om det hadde blitt håndhevet.

Beklager totalt offtopic, men jeg vil motbevise at oss på rødsiden støtter muslimer og invandrere generelt i hvert eneste forslag og handling de har/utfører.
Enig i mye av det du sier Joachimsen, men deler ikke oppfattning av at rødsiden "til enhver til skal støtte utlendinger . . .". Min oppfattning er at rødsiden deler seg i de fleste av disse sakene, men at det fremfor alt argumenteres sterkt mot negative holdninger. Skal være den første til å innrømme at jeg dessverre lar meg påvirke av all den usakelige gørra som bobler til overflaten som fører til at jeg tar litt hardt i og således kanskje kan oppleves som "ja til alt som har med muslimer å gjøre". Mulig jeg ubevisst faktisk blir litt mer positivt innstilt til muslimer av at andre er så utrolig negativt innstillt for å prøve å balansere vektskålene.

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg, men det jeg mener er at vi bør tillate så mye som mulig av kulturelle foskjeller, så lenge det ikke går utover noen. I det så ligger det også at vi kanskje må moderere oss litt på noen felter(ved behov) for at det ikke skal gå utover muslimer. Jeg ser det som eneste rute til en forsoning, som _må_ innebære at den moderne islam vokser frem, og fundamentalistene blir et ubetydelig mindretall. Skal vi få til dette i Norge så må vi vise de som er moderate at vi er villige til å la de beholde kulturen sin hvis de imøtekommer oss på punkter vi setter høyt. Da må vi igjen sette ned foten der det virkelig trengs (tilfeller der religionsutlevelsen går på bekosning av andre) og ikke hvor enn det prøves å få litt innpass.
Sist endret av DeMenT; 14. februar 2009 kl. 18:21.
Jeg er for alt som muslimer krever siden det vil få hodet til "innvandringsmotstanderne" til å eksplodere.
Jeg imot både privatskoler og indoktrinering av religion basert på foreldrenes ønsker. Helst ser jeg at alle skoler er komplett livssynsnøytrale opptil barnet når en alder hvor han eller hun anses som moden nok til å bestemme dette selv. Men da mister vel religiøse privatskoler hele poenget, siden meningen er jo å banke verseboka hardt nok inn i nøtta di til den blir der resten av livet.

Men slik som lovene står i dag er en muslimsk privatskole helt akseptabelt og realistisk. Det er vel ihvertfall bedre enn å sende unga på koranskoler i utlandet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg blir skremt av og tenke på at for 15 år siden takket jeg Gud for maten, trodde delvis på at vi var skapt slik vi er nå, av gud for ca 10000 år siden. At jorda var skapt i løpet av 6 dager, Adam og Eva, Noah's ark osv( samtidlig som de lærte oss om evolusjon. Kan bli forvirra av mindre).
Jeg er døpt i kirka men har ikke spesielt kristne foreldre (kan aldri huske de har gått i kirka), så dette med kristendom har jeg fra skolen(en vanlig norsk barneskole). Hva om jeg i dag, 15 år etter fortsatt ikke har tatt til fornuft og innsett at alt læreren sa bare var bull shitt? For det er faktisk ikke alle som gjør det.

Hadde det ikke vært bedre om jeg ikke hadde noen form for tro fram til jeg var gammel nokk til og skjønne hva de forskjellige trosretningene står for og betydde? Poenget med en religiøs skole må jo være å lære barna og leve etter et vist levesett med en bestemt religion. Det er vell ingen som tror at en kristen skole vill lære bort islam på lik linje som med kristendommen eller motsatt? Slik at elevene for ett godt innblikk i alle religionene, og selv kan ta ett valg.

På dette grunnlaget mener jeg at all form for religiøse skoler skal forbys.

Jeg sier som Richard Dawkins: NEI til religiøs indoktrinering av barn!!!
Til dere som er så jævlig redde for at muslimene skal komme å ødelegge den fantastiske norske kulturen: Dra hodet ut av ræva! Norsk kultur er stadig i utvikling, og mye av det vi idag ser på som selve symbolene på Norge, er importert fra utlandet. Hvis dere skal være så naive så får dere gå tilbake til runer og norrønt, for vet dere hva? Bokmål er fornorsket dansk... En annen sterk del av den "norske" kulturen er demokratiet. Demokratiet er her for at alle skal bli hørt, ikke bare de gamle gnierne som sitter å mumler at alt var mye bedre før i tiden. Når prosentdelen av muslimer i Norge øker, er det helt naturlig at vi slipper dem inn i varmen, og viser at vi er villige til å tilpasse oss, så lenge de også er det.

Når det er sagt, så synes jeg at privatskoler er feil i utgangspunktet, da jeg mener at staten burde klare å levere brukbar utdanning til alle. Religiøs indoktrinering er også noe jeg er veldig imot, så kristne privatskoler er jeg særlig skeptisk til, og jeg vil selvfølgelig ikke ha noen muslimske heller, eller jødiske... Religionsfrihet er en viktig frihet, men jeg synes at denne egentlig at barna bør holdes så nøytrale som mulig frem til de er voksne, selv om det er umulig å stoppe hjernevasking fra foreldre og andre som føler de må spre det gode ord. Jeg vil at mine barn skal læres opp til å tenke selv, og jo mer nyttig informasjon de får, dess bedre valg kommer de til å ta.

Ang. Hijab-saken så mener jeg at hodeplaggene er kvinneundertrykkende, og at mange muslimer kanskje burde få et spark i ræva i retning modernisering. Dersom kvinnene ønsker dette av egen, fri vilje, så skal jeg ikke klage, men jeg mistenker at det ikke er helt fritt.
Jeg mener at privatskoler i prinsippet er en fin ting. Det gir en frihet til å velge som jeg prinsippielt støtter. At FRP ønsker kristne privatskoler, men vil forby muslimske privatskoler er jo bare latterlig. Hvis de muslimske privatskolene klarer å hoste opp en brukbar undervisning er det jo ikke noe galt med det...? Det jeg synes er viktig er at det ikke blir FOR mye fokus på islam i undervisningen. Men jeg ser jo problemet med muslimske privat skoler, det er jo at innvandrere da i mindre grad vil bli integrert og vil bli skjermet fra det norske samfunnet. Men det vil jo strengt tatt også de i kristne privatskoler. Et vanskelig spørsmål det her med privatskoler. Jeg er prinsippielt for, men ser en god del ulemper med privatskoler. Vanskelig vanskelig...
Om en skal kunne ta stilling til hvorvidt muslimske privatskoler skal forbys eller ei, må en først definere "muslimsk"privatskole.

Om muslimsk privatskole betyr en skole hvor barna lærer norsk, engelsk, historie og naturfag som alle andre barn, og hvor undervisningen i de fagene ikke på noen måte er preget av islam, er jeg for. Dette er da med den forutsetningen at den versjonen av islam som læres, er den moderate versjonen, dvs. den som ikke tar til orde for selvmordsbombing, omskjæring av jenter, steining av homofile, steining generellt, osv. Religionsfrihet er viktig, men vi skal ikke likevel tillate en hat indoktrinering midt i vårt eget land.

Det må også legges til grunn at disse skolene etter beste evne skal oppfordre til integrering, samarbeid og forståelse på tvers av kulturene, og jeg ser for meg en modell hvor de kan ha tidvis felles opplegg med andre norske barneskoler, slik at distanseringen mellom de ulike gruppene ikke blir for stor. Det samme gjelder vgs.

Om "islamsk"privatskole derimot er en fundamentalistisk og ekstrimistisk tolkning av islam, som indoktrineres, og sår splid mellom ulike kulturelle og religiøse grupper, så er jeg imot...

religionsfrihet er viktig, men ikke frihet til oppfordringer til hat og vold.
Mens vi er igang, kan ikke vi like godt innføre arabisk som et oblikatorisk språk i både grunnskole og videre utdanning ? Vi må jo forstå di når di ikke har lyst å lære seg vårt språk !

Uavhengi hvor lenge planene deres er å vere her, må de kunne kommunisere mens de oppholder seg her. Ikke bare sitte her å vente på at krigen skal ta slutt, men ta del i vårt samfunn, ikke vere en byrde.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Om en skal kunne ta stilling til hvorvidt muslimske privatskoler skal forbys eller ei, må en først definere "muslimsk"privatskole.
Vis hele sitatet...
En muslimsk privatskole forholder seg selvsagt til nøyaktig samme regelverk som andre religiøse (i absolutt all hovedsak kristne) privatskoler.
Privatskoler trenger vi etter min mening FLERE av her i landet. Jeg synes i stor grad at privatisering av utdanningen på den måten det er gjort i Norge spessielt med videregående er en positiv utvikling, da det er gjort på en måte uten å øke klasseforskjeller eller ha skolepenger på 100.000 for et semester, slik som det er mange steder. En 100% privatisering, og "vi gjør hva vi vil" skolepolitikk er jeg veldig imot.

Derrunder er jeg også imot religiøse privatskoler, eller skoler som følger en fast politisk, kulturell eller religiøs ideologi. Jeg er selv fra jeg var veldig liten av lært til og tenke selv. Jeg var ikke mange årene før jeg sa mine foreldre imot i diskusjoner, og selv om mine meninger og uttalelser kanskje var noe idiotiske i ung alder, så lærte jeg at man skal ikke ta det som blir sagt for gitt, uansett hvem det kommer fra. Jeg var i min fulle rett til og spørre hvorfor, og stille spørsmål ved eller stille meg uenig med uttalelser, uansett hvem de kom fra. Noen har ledelsen, og noen har autoritet som skal respekterers, det er jeg også lært, men ytre sin mening, det hadde, og har jeg alltid lov til, uansett.

Dette fjernes i en religiøs skole. Hva tror du hadde skjedd dersom en elev ved bergen kristne grunnskole, for og ta en skole jeg kjenner til hadde stilt spørsmål til guds eksistens. Tror dere virkelig den eleven hadde blitt stimulert til og gjøre seg opp en egen mening?

Og man skal være SVÆRT forsiktig med og innføre religion i barns liv, synes jeg. Religion er en privatsak, og skal ikke blandes hverken med politikk eller utdanning. Det skal ikke læres inn og festes ved barndommen, men "tas opp til diskusjon". Jeg ser en svært stor ukultur av enkelte personer jeg kjenner, i familier som er sterkt engasjert i religiøse menigheter. Ofte veldig oppegående mennesker, men med en slags sperre. Religionen er noe som bare er. Det er ALDRI, eller har aldri vært et tema og stille spørsmål til religionen, eller noe som gjøres i dens navn.

Så NEI. Til muslimske privatskoler, og øvrige religiøse utdanningsinstitusjoner.
en ting jeg egentlig lurer på er hva som er forskjelden på muslimsk skole og den norske grundskolen utenom religion opplærlingen?
Så lenge skolene har de samme verdiene utenom religion, syns jeg det er helt bak mål å komme med utsagn som at vi må forby muslimske privatskoler
Jeg er for religiøse privatskoler på videregående nivå, da elevene kan bestemme selv hvilken skole de vil gå på. Jeg går forøvrig selv ikke på noen religiøs privatskole, men jeg skjønner de som vil det. Men det jeg er mer skeptisk til er muslimske privatskoler. Ikke fordi jeg har noe imot den muslimske troen e.l. Men argumentet om integrering kommer opp hele tiden i andre innvandringsdebatter, så jeg tar det likegodt opp nå også. Blir det ikke forferdelig mye vanskeligere for dem å integrere seg i det norske systemet, hvis de fortsetter å bare holde seg for seg selv?

Jeg kan godt se for meg at det kommer private muslimske høyskoler og det som er etter videregående. I og med at da har utlendingene vært igjennom det norske skolesystemet, og får lært seg hvordan "nordmenn generelt er". Hvis integreringen skal gå smertefritt, må også utlendingen gå på skole sammen med andre norske barn. Hvis det kommer muslimske private barneskoler, ungdomskoler og videregående skoler, kommer det til å bli ett enormt skille i Norges befolkning. Da blir det liksom "utlendingene og nordmennene". Jeg tror vi alle er enige med at hvis vi først skal slippe inn flyktninger og innvandrere, så vil vi at de skal komme på samme "nivå" som oss. At de kan se på oss som "medmennesker" og omvendt.
Synes muslimske privatskoler funker ganske bra og ikke burde forbys.

- I muslimske land! Dette er Norge, og da får man for pokker lære seg språket eller pakke sammen å dra igjen...
Sist endret av Jorge Rivi; 1. mars 2009 kl. 08:34.
Sitat av Jorge Rivi Vis innlegg
Synes muslimske privatskoler funker ganske bra og ikke burde forbys.

- I muslimske land! Dette er Norge, og da får man for pokker lære seg språket eller pakke sammen å dra igjen...
Vis hele sitatet...
Tror du muslimer snakker muslimsk?