Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7009
Jeg har ofte hørt om folk som har blitt fulle av å røyke
vannpipe med sprit istedenfor vann.

Helt siden første gang jeg hørte om dette har jeg
stillt meg litt skeptisk til saken. Folk sa jo at man
kunne dyppe en sigarett i sprit, tørke den og bli
full av å røyke den, men dette var jo selvfølgelig bare tull.

Er dette med vannpipe med sprit i en myte på lik linje
med banaskall og røyking av paracet, eller fungerer det faktisk?

Jeg vet at mange har testet og "fått effekt", men er
det noen som har noe litt mer håndgripelig å vise til?
Noen som har erfaringer med dette når de var helt
edru fra før?
Det der lurer faktisk jeg på også.
Men jeg kan tenke meg til at det ikke går, siden det ikke er er mye varme som kommer ned i pipen og dermed varmer du ikke opp spriten til å få skikkelig med alkoholdamp, som må være det som gir rusen.
Godt mulig jeg har feil her altså. Hvorfor ikke prøve? En har ikke så mye å tape på det. et par dl sprit kanskje.
Så på nyhetene på tv for lenge siden at de hadde funnet opp noe lignende, der de innhalerte (damp?) og fikk en rask og visst nok farlig rus (Var vel noe noe om at man kan ta opp alkoholen veldig fort osv, pumpes bla bla bla) Uansett så var det noen unge i en by i Storbritannia (London?) som prøvde det på tv, og sa at det fungerte som bare det.
De fikk det servert på klubben, restauranten.
Jeg tror det er ekstra fælt og at det ikke funker noe serlig, kanskje det er bra vist man er på fylla og skal røyke uansett.
Men tror ikke man får noe effekt av å ha sprit i en vannbonge.
Når du puster inn røyken tror jeg mettningen er mest røyk og minimalt med damp fra spriten, ta heller et trekk og en shot rett etterpå
Jeg har hørt om at dette har blitt gjort og kan ordnes på diverse utesteder i utlandet, men dette er ikke i sammenheng med vannpiper.
Jeg stusser litt på hvordan dere røyker i pipene deres for at dere skulle kunne fordampe etanolen forresten. Jeg har alltid forstått det slik at vannet i pipen blir brukt for å kjøle ned røyken sånn at du letter kan røyke mer. Med det formålet i tankene må jo etanol, som har et lavere frysepunkt enn vann, fungere ypperlig.
Jeg kan ikke tenke meg at du på vanlig vis skal kunne få en temperatur på 78,4 °C, som da er det den mengden varme du trenger for å få etanolen til å fordampe (avhengig av mengden med vann i etanolen). Varmen vil jo i tillegg spre seg ut i bongen og brenne fingrene dine!

edit: Merk dere at dette kvalifiserer kun som litt løs og kjapp resonering basert på fakta jeg har tilgjengelig og er ikke et definitivt svar.

Kilde for temperatur: wikipedia.
Sist endret av Anxietas; 19. oktober 2005 kl. 21:35.
Trenger da ikke koke for å fordampe. Etanol evaporer relativt fort i romtemperatur (ihvertfall i forhold til vann), og med litt drahjelp fra varm røyk så...
Men det blir nok mer som ett supplement, en noe man går i dørken av, tror jeg.
enkleste måte å bli beruset via dampen av etanol er å hive en sixpack eller no sprit oppi en kasseroll og sette den på plata, varm til det damer å stikk hodet over.. funker jævlig bra faktisk, men i store mengder meget farlig!
F.eks. finland var det noen som hivde ei flaske vodka på en bastueovn(eller hva det nå kalles), de var fulle etter ca 15sekunder og døde etter ca 10 minutter.. Så det er absolutt ikke anbefalt og holde på å ekpremintere med dette..

Det de gjør i barene i utlandet er at de blander etanolgass og oksigengass i en helt ok og testa metoda som de vet ikke er farlig så suger man dette til seg via en slange
Dette er bare tull. Eneste at det røsker mye mer i lungene. Har prøvd med Vodka og tequilla. Masse Vodka og Tequilla.
Kakcoo; ja der har vi den vi snakker om
Sitat av okaminaru
Trenger da ikke koke for å fordampe. Etanol evaporer relativt fort i romtemperatur (ihvertfall i forhold til vann), og med litt drahjelp fra varm røyk så...
Men det blir nok mer som ett supplement, en noe man går i dørken av, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Ja, det er som du selv sier. Hvor effektivt dette blir må settes i tvil og det vil på ingen måte kunne sammenlignes med det som blir nevnt i en VG artikkel som ble postet litt ovenfor her. Det er bortkastet sprit, for å drikke den etter å ha røykt i den er vel ikke et alternativ?
Sitat av Popp
F.eks. finland var det noen som hivde ei flaske vodka på en bastueovn(eller hva det nå kalles), de var fulle etter ca 15sekunder og døde etter ca 10 minutter..
Vis hele sitatet...
For en røverhistorie. Hvordan kan man vite at de var fulle etter 15 sekunder, og døde etter 10 minutter hvis de døde? Typisk vandrehistorie med tidsangivelser som kun kan vites av de som selv var med i historien (og døde).
Gesundheit!
felix_poker's Avatar
Trådstarter
Jeg har også hørt den sauna-historien et utall ganger, i forskjellige varianter.
Det er mest sansynlig bull.

Som flere nevner her blir det nok ikke me damp man får i seg. Antakelig
ikke nok til å bli full, med mindre man røyker ekstremt mye.

Disse alko-damp maskinene er noe annet. Synd mentalmelt her på forumet
droppet ut av skolen Vi hadde tenkt å teste det på klassetur til London.

Vi kan vel konkludere med at dette er en (nesten) ineffektiv måte å innta alkohol på,
akkurat som jeg mistenkte.

Takk for svar.
Jeg har prøvd vodka i vannbong. Det gir en litt annen smak og man kan kjenne bittelitt, men ikke nok til å bli full på. Er nok bedre å drikke den (ikke etter man har røyket på den da).

En morsom ting er jo å legge spriten i fryseren. Siden ikke etanol fryser før ved -100 grader C så holder spriten -15-20 og gir en kald og smooth røyk.


Fant forresten noe annet interessant: It is HIGHLY recommended that one does NOT use alcohol-based liquids as bong water, as THC and other cannabinoids are alcohol-soluble and will get soaked up in the bong water.
Sist endret av Cannablizz; 21. oktober 2005 kl. 00:22.
Bør vel gå ann å bestille slike apparater over nett!? Finnes sikkert en mulighet for ungå den sperren
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ministry of Love
sptz's Avatar
Så vi konkluderer her med at det ikke funker? Vil ikke sløse med edledråper, så om jeg tolker dere rett så er dette bare bullshit?
Ahh.. høres ikke så lurt ut spør du meg. Ikke for å være en moraldritt eller noe men jeg tror man kan få løsemiddelskader av å innhalere dette! Har en kompis som for et par dager siden faktisk sniffet hjemmebrent den tufsen. Han fikk effekt, nesten samme som drivgasseffekten.
Jeg kasta 1dl 40% vodka på badstueovnen hjemme da jeg har hørt at man blir umiddelbart full av å puste inn alkoholdamp.
Det ble en ganske bra flamme i noen sekunder. Det svei noe jævlig i lungene å puste inn dampen, måtte ut. Men det værste var øynene, svei som f!

Men jeg har vert i rom der folk brenner hjemmebrent og skrudd av kjølingen på apparatet, da fylles rommet ganske kjapt med alkoholdamp, da blir man faktisk skikkelig full med en gang, men blir også edru ganske kjapt når man kommer ut av rommet igjen.
jeg har en alkohol-inhalerings-maskin
merker ingenting...
jeg har også testet sprit i røykmaskinen min. Det funket dårlig å puste inn luften i rommet.
Men fullte opp en bossekk og inhalerte fra denne, svei godt i halsen.
Dette fungerte. men var ikke spesielt godt i halsen.
brukte jægermeister i vannpipa før.ikke å anbefale akkurat.