Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2740
Jeg kjøpte en såkalt "DVD KABEL 5 METER" på Elkjøp i dag. Så kobla jeg sammen pcen og tven ved hjelp av SCART og PAL. Alt virker, bortsett fra et ganske relevant ting: Fargene. Skjermkortet er GF3 Ti200 (Aopen). OS: WinXP
Mener du at det er svart/hvitt?

Isåfall, forklar litt mer om hvilke kabler du bruker. Jeg har også tv-ut på pc'en min og om jeg bruker s-vhs kabel mellom pc'en og overgangen til scart så blir det svart hvitt, jeg må bruke composite kabel. Måske du må det òg?
Opprinnelig postet av sharken
Mener du at det er svart/hvitt?

Isåfall, forklar litt mer om hvilke kabler du bruker. Jeg har også tv-ut på pc'en min og om jeg bruker s-vhs kabel mellom pc'en og overgangen til scart så blir det svart hvitt, jeg må bruke composite kabel. Måske du må det òg?
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke må sette egenskapene på kortet ditt til PAL-B og ikke Ntsc? Jeg bruker 0,75 kvadrat hjemmelaga kabel for bilde,og jeg har farger....
Jeg mister også fargene hvis jeg bruker dvd kabel.. derfor gjør jeg ikke det
Gforce 3 / winxp

kjører s-video kabel og tvtool 5.5 som software.
Funker fint.. åssen går det vis du skipper scarten da?
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
prøv å start opp pcn med kabeln ute, funket for meg
Defekt's Avatar
Trådstarter
Ok, oppsummer for meg her nå

Hva er en s-vhs kabel? Er det coax inn i PCen? Hvordan ser den enden man stapper inn i kortet ut? Bildet blir svart/hvitt, ja. Jeg har skiftet til PAL-G.
noob killer
elukS's Avatar
Problemet her er at tv'en din ikke støtter s-vhs

Det du da må gjøre er å kjøpe en RCA-kabel + at du må ha overgang fra s-vhs til RCA fra skjermkortet ditt.

Har hatt samme problemet før og dette ordna saken, pluss at jeg vet om flere like eksempler fra den forrige jobben min...
Defekt's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av elukS
Problemet her er at tv'en din ikke støtter s-vhs

Det du da må gjøre er å kjøpe en RCA-kabel + at du må ha overgang fra s-vhs til RCA fra skjermkortet ditt.

Har hatt samme problemet før og dette ordna saken, pluss at jeg vet om flere like eksempler fra den forrige jobben min...
Vis hele sitatet...
koster det mye ?
RCA aka. Composite (Utales Kompositt)

Btw. s-vhs ser ut som en ps-2 kontakt (musekontakten din). Composite koster ikke mye og compositen er gjerne gul
Sist endret av sharken; 12. februar 2002 kl. 12:50.
jeg har en "dvd-kabel", med s-video out til scart med lyd, har ikke hatt noe problemer med fargene.
noob killer
elukS's Avatar
Opprinnelig postet av sorath
jeg har en "dvd-kabel", med s-video out til scart med lyd, har ikke hatt noe problemer med fargene.
Vis hele sitatet...
Dette er fordi du har en "nyere" tv.
noob killer
elukS's Avatar
Opprinnelig postet av Defekt


koster det mye ?
Vis hele sitatet...
Komplett har dem her, har hørt rykter om at de er billigere hos Clas Ollson eller.no

Du trenger også et slikt adapter hvis du ikke har.
Sist endret av elukS; 12. februar 2002 kl. 12:23.
Defekt's Avatar
Trådstarter
Hm, en slik transformator sak har de på butikken på byen, men den kabelen ante de ikke hva var en gang (de skjønte ikke hva slags adapter/transformator det var heller, da - de er amatører). Men, denne kabelen jeg trenger, hvordan ser den ut? Han nerden på verkstedet deres sa at denne burde følge med kortet, men det gjorde den altså ikke.
jeg får svart/hvitt med dvd kabel jeg også, men med s-vhs får jeg farger!
defekt: du må gå bak disken og peke for at de skal skjønne det, jeg ringte halve byen og ingen hadde, så gikk jeg ned i den første sjappa jeg hadde ringt, spurte igjen, fikk nei til svar. er det den der eller? "peke"

ehh .. ja?
noob killer
elukS's Avatar
Opprinnelig postet av Defekt
Men, denne kabelen jeg trenger, hvordan ser den ut?
Vis hele sitatet...
Den ser ut som en vanlig phono-kabel, litt tykkere bare, og betgnelsen er RCA eller Composit-video.
Jeg har S-vhs kabel eller hva det var, men jeg får ikke bilde fra pcen, trenger jeg noe program til det? (får no fargegreier, slik venteskjerm med mange striper)
noob killer
elukS's Avatar
Opprinnelig postet av RanDall
Jeg har S-vhs kabel eller hva det var, men jeg får ikke bilde fra pcen, trenger jeg noe program til det? (får no fargegreier, slik venteskjerm med mange striper)
Vis hele sitatet...
Sånt setter du opp i driveren:

høyreklikk skrivebord + egenskaper -> instillinger -> avansert -> twinview elns.
mens vi er inne på emnet, jeg har hatt problemer med å få skjermbildet til å bli like stor som tv'en. ja, jeg setter den til 800*600, ja jeg har sett den som endrer screensizen, men den er ikke en option når jeg har bildet på tv'en.

jeg har creative geforce 3 460 ddr.
noob killer
elukS's Avatar
Opprinnelig postet av sorath
mens vi er inne på emnet, jeg har hatt problemer med å få skjermbildet til å bli like stor som tv'en. ja, jeg setter den til 800*600, ja jeg har sett den som endrer screensizen, men den er ikke en option når jeg har bildet på tv'en.

jeg har creative geforce 3 460 ddr.
Vis hele sitatet...
Med de fleste gammle tv'er må du sette oppløsningen til enten 640*480, 800*600 eller 1600*1200 / 60 hz, da disse ikke er istand til å "forstå" andre oppløsninger og endre oppløsning selv.
som du sikkert leser ovenfor har jeg en nyere tv. et år gammel.
Defekt's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg kjøpt en sånn "omkoder" som det ble linka til på komplett. Men, i tillegg til den, hva skulle jeg ha? Jeg har kjøpt en SuperVHS (S-vhs) kabel, men jeg ikke fikk fortsatt ikke farger. Jeg har ikke output for noe phono-aktig på skjermkortet, så det kan jeg heller ikke bruke...

*sukk*
Opprinnelig postet av Defekt
Nå har jeg kjøpt en sånn "omkoder" som det ble linka til på komplett. Men, i tillegg til den, hva skulle jeg ha? Jeg har kjøpt en SuperVHS (S-vhs) kabel, men jeg ikke fikk fortsatt ikke farger. Jeg har ikke output for noe phono-aktig på skjermkortet, så det kan jeg heller ikke bruke...

*sukk*
Vis hele sitatet...
det gjorde jeg og til gamle tven og det funka fint. Men når eg kjøpte nu støtta tven ikkje s-vhs , derfor måtte jeg bruke RCA kabelen og adepteret og det funka.
Konklusjon prøv med RCA og adepteret du og det funker ganske sikkert
Opprinnelig postet av elukS


Sånt setter du opp i driveren:

høyreklikk skrivebord + egenskaper -> instillinger -> avansert -> twinview elns.
Vis hele sitatet...
Jeg har winXP, fant det ikke der
noob killer
elukS's Avatar
Opprinnelig postet av Defekt
Nå har jeg kjøpt en sånn "omkoder" som det ble linka til på komplett. Men, i tillegg til den, hva skulle jeg ha? Jeg har kjøpt en SuperVHS (S-vhs) kabel, men jeg ikke fikk fortsatt ikke farger. Jeg har ikke output for noe phono-aktig på skjermkortet, så det kan jeg heller ikke bruke...

*sukk*
Vis hele sitatet...
Du må ha en liten kabel-bit som omformer fra s-vhs til rca, denne er faktisk vanskelig å få tak i (vet ikke om noen Norske webshop's som selger dem). Jeg måtte faktisk gå til innkjøp av nytt skjermkort for å få den, men må man ha så...
Har faktisk Svart hvitt problemet jeg oxo...
Kjøpte en super "dritt" kabel - Svin dyr! Men det ble svart hvitt... Jeg ble bare super oppgitt når jeg fant det ut! Tenkte det kansje hadde noe med Programmet jeg da......
Defekt's Avatar
Trådstarter
Hvordan ser egentlig en sådan RCA kabel ut?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har samme problem.

På søsteren min sin tv som er 7 år gammel så funker det (hun har s-vhs inngang, og jeg får farger med både scart-omformeren og rett inn i s-vhs inngangen.

På tven hjemme hos meg som er 2 år gammel og ikke har s-vhs inngang så får jeg bare svarthvitt.

Jævlig kjedelig ettersom jeg betalte 250 kr for 15-meterkabelen.

Jeg hadde altså s-vhs fra skjermkortet til en s-vhs/composite/phono til scart omformer.
Better than thou.
Det blitzer sa minus tv'en til søstra.

God natt...
computercity i sandvika har alle de kablene der, og de som jobber der vet hva det er også :] du kan jo ikke vente annet når du handler på elkjip lissom :P

regner med at du har s-vhs ut fra hk, men at tv ikke støtter det, da trenger du som sagt den adapteren til rca, og en rca kabel, koster < 300 spenn totalt.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tar opp denne tråden igjen for å komme med et nytt problem innenfor samme sjiten....Altså, jeg har en gammel tv koblet til en ny videospiller. Den har en scart inngang som pc'en er koblet til via en Svideo->scart kabel...når jeg nå skal se desktopen på tv'en blir det bare svart-hvitt(samme hvilken PAL jeg har eller hva slags oppløsning)...

Videospilleren har og en komposittinngang, og kobler jeg pc'en til via denne blir det farger og paradis(Svideo->kompositt/phono kabel)...denne løsningen er mye mer stress pga. kabelrot o.l....så:

hvordan får jeg vekk svart/hvitt når jeg kobler til via scart?

takk for svar
Det er mulig videospilleren din bare har èn inngang som støtter svideo, vanlige svideo->kompositt eller scart kabler omformer ikke signalet, er bare overganger mellom forskjellige typer plugger.
Jeg bruker en overgang fra s-vhs til rca fra skjermkortet mitt, men allikevel blir det svart/hvit... Noen forslag til hva som er galt?

Er det tv'n som ikke støtter s-vhs, og hvordan kan jeg finne ut om tv'n støtter dette?