Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1490
Skal inn i militæret snart, i denne forbindelse hadde jeg et spørsmål. Det jeg lurer på er når man kommer inn i f.eks sep, hvordan fungerer det da med dimming ? Dimmer jeg etter 12 mnd ? Dette vil jo med andre ord si jeg ødelegger et helt skoleår på dette, å dette bare pga at jeg ble født sent på året...

Ville satt pris på alle info ang dette..

takker
du kan utsette millitæret til du er ferdig med å gå på skole.
Du kan vel også dimme når du vil? Men de fleste dimmer vel ikke før sirka en månede før Tjenesten dems er ferdig. Tror jeg
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Hvis du ikke begynner på en ny skole (f.eks førsteåret på universitet osv) når du skal inn i September, kan du søke om utsettelse og være sikker på at du får innvilget.

Altså: Om utdannelsen på en skole allerede er på begynt i skoleåret 2003/2004, kan du få utsettelse på militærtjeneste 2004/2005. Dette gjelder altså ikke om du går tredjeåret på VGS nå.

PS: Jeg gikk også inn i September for noen år siden. Jeg fikk ikke utsettelse på min bachelor-utdanning jeg egentlig skulle begynne på. Men jeg søkte om førtidsdimming, og dimmet på fredagen i August året etter, uken før skolestart. Det går nok fint å gjennomføre en slik tjeneste, forsvaret er IKKE kjipe på å førtidsdimme soldater pga skolestart.
Kan man søke om utsetelse på grunn av økonomiske årsaker?
når du tenker på økonomsike årsaker, tenker du da på lite penger? Vist du tenker det så kan du nok ikke få utsettelse, for penger tjener du i militæret :P
Ok, er litt i samme situasjon som deg, bare 1år tidligere ute. Du søker som vanlig på studier våren 2005. Hvis du kommer inn der du vil, kan du søke om skoledimmnisjon (i troppen min må jeg legge fram betalt studeavgift som godkjent bevis). Når du skoledimmer kan du slippe inntil 6 uker tidligere enn din egentlige dimmisjonsdato (som er 12 måneder etter du kommer inn). Hvis du fortsattt ikke rekker å bli ferdig innen studiet begynner eller hvis du feks. må flytt ol. , kan du søke om velferdsperm. Da vil du iallefall få nok perm til at du får møte opp på de obligatoriske møtene i studiet (som innruleringsdagen osv.).

Jeg tror ikke dette er noe å bekymre seg om. Det er ikke sånn at forsvaret bevisst prøver å hindre deg i å ha et liv etter du er ferdig med førsteganstjenesten.
Sist endret av pseudo; 3. mai 2004 kl. 13:16.
Opprinnelig postet av Tangaalf
når du tenker på økonomsike årsaker, tenker du da på lite penger? Vist du tenker det så kan du nok ikke få utsettelse, for penger tjener du i militæret :P
Vis hele sitatet...
Jeg leier en leilighet som må betales ( 3800 per måned) og har kommet inn på NITH (påmeldnings avgiften er betalt) som koster ca 50000 årlig. Jeg går i det siste året på VGS nå (heia russen 2004! ). Er det god nok grunn til å kunne utsette førstegangstjenesten?
vist du allerede har betalt påmeldings avgiften så må det vel gå ann å få utsettelse fra militærete skulle jeg tro, jeg har egentlig ikke peiling tho Vet bare at jeg får utsettelse pga jeg tok grunnkurs om igjen
ok. takk for det sjappe svaret Tangaalf
Når det gjelder leiligheten, betaler forsvaret den for deg (mens du tjenestegjør), så sant du kan vise at du har leiet den i ihverfall 3 måneder før du går inn.

Ellers tror jeg at betalt påmeldingsavgift burde holde til søknad om utsettelse av tjenesten. Hvis ikke kan du bare utsette studiet, du mister ikke de pengene du har betalt i påmeldingsavgift når du må inn i førstegangstjenste.
hadde en kompis som søkte utsettelse i år. Han begrunnet med at han skulle gå på skole til høsten, innrullinga kom ubeleilig mtp arbeidsplassen og at han ikke hadde økonomi til å slutte like etter jul (skulle være der i 6 måneder).
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Hawk: Det er ikke dette et godt nok grunnlag. Jeg vet at NITH utsetter ditt skoleår pga militæret uten at man må betale noe ekstra*, og leiligheten betaler forsvaret uten problemer.

Dette vet jeg av erfaring, skulle egentlig begynne på DPH (nå NITH) da jeg ble innkalt. Fikk faktisk penger igjen fra høgskolen av påmeldingsavgiften (som jeg betalte før jeg ble innkalt) da jeg begynte, fordi avgiften hadde blitt mindre siden året før.

Jeg var på VPV under førstegangstjenesten, så jeg kan alle triksa.
Trådstarter
oi. tusen takk for all tipsa =D hjalp meg utrolig mye...

RUSS 2004 =D
takk Gusto

RUSS 2004 go red