Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  145 15388
Opprinnelig postet av Tias
Jeg må bare fraråde alle fra å se Svidd Neger, dette er muligens den dårligste og teiteste filmen jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Det er ganske syk humor i den, men jeg syns den er genial morsom. Historien og alt gjør det hele helt hysterisk! Ikke en produksjonsmessig genial film, men absolutt en genial film!!!
Av de gamle klassikerne kan man jo nevne Fjols Til Fjells og Bussen. Begge med en av norges største humorister, Leif Juster.
Opprinnelig postet av Carl Ottho
Veiviseren er en film jeg hadde stor glede av da jeg så den for lenge siden
Vis hele sitatet...
Veiviseren fascinerte meg også, spesielt hvis man ser den i sammenheng med First Blood Part II som fikk 18-årsgrense.

Veiviseren hadde 12-årsgrense og antall med minutter med frykt/gladvold er vel ganske lik i begge filmene?!?

---
Opprinnelig postet av SleepWalker-
det finnes ikke noen bra norsk film.. skjer ikke.. og kommer aldri til og skje! eneste som kanskje er noe er Villmark
Vis hele sitatet...
Dette hørtes da særdeles kristenfundamentalistisk ut! Tilber du Fjollywood du eller?

---

Syns det er litt synd at "Det største i verden" ikke er nevnt... dere må jo være impotente! Hu er jo det største som har skjedd skandinavisk film siden Ronja Røverdatter i Hanna Zetterberg's skikkelse; Herborg I love you!
Sist endret av fxxked; 10. april 2004 kl. 20:47.
Når han mente ikke-hollywood, tipper jeg ikke-klisjè filmene var inkludert også. Buddy er horribel, så den på kino, var en sukkersøt drittfilm som fikk knallgode kritikker på grunn av at norges anmeldere var på "ooh, norsk film, vedder på at denne også er bra"-bølgen. Hadde det vært hollywood-film, ville den garrantert fått treer! Visste hva som var rundt hjørnet hele veien Med andre ord, jeg syns IKKE Buddy er en av de beste, tvert i mot, en av de værste (etter min mening blabla)

Ok, kanskje jeg er sær og teit, men det er min mening.

Villmark var ganske bra etter min mening, men forklaringen som johan viste oss var jo horribelt dårlig og ulogisk som jeg kan huske det.
Synes generelt nordiske filmer har blitt jævli bra i de siste årene.

Norske
1. Flåklypa GrandPrix (udiskutabelt den beste norske filmen)
2. Buddy
3. Kvinnen i mitt liv
4. Get ready to be boysvoiced (konge film med Eckbo)
5. Himmelfall
6. Deilig er fjorden (Rolv Wesenlund)
7. Norske byggeklosser
8. Alle Olsenbandenfilmene
9. Bare Bea
10.Mongoland
11. Håkon Håkonsen
12. Jonny Vang
13. 101 reykjavik

Svenske:
1. Kopps (avsindig kul film)
2. Jalla! Jalla!
3. Det nya landet
4. Ondskapen (sinnsykt bra)

Danske:
1. I kina spiser de hund
2. Gamle menn i nye biler
3. Blinkende lykter
4. Se til venstre, der er en svenske

Komplett liste over norske filmer:
http://www.imdb.com/List?countries=N...Norway&&skip=0
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Svidd Neger var SYK, men kan anbefale den som bra underholdning..
de dødes tjern er noe av det ekkleste jeg har sett! den anbefales på det sterkeste... det er noe ved det gamle og primitive som gjør den så mystisk og skummel
hehe, Svidd Neger HAR syk humor og syk syk handling. Men allikevel så er den humoren så sinnsykt underholdende.
Tror at dette med å bruke gale finnmarkinger\samer i film kommer til å ta av, for de er så morsomme å høre på når de banner og skriker.
NisseN2k: Ikke så enig med Norsk listen din, men de Danske filmene du kom med er bare konge. De svenske også.

Norsk film har blitt bedre, men kan fortsatt bli bedre.
villmark må være den beste norske filmen jeg har sett..nydelig laget..dette er en film du vil ha i bakhodet neste gang du går på blåbærtur i skumringen
Waffel: Du er sær og teit og bla bla bla. Buddy var en kjempefilm! Den MÅ du se SharQ!

Svidd neger er også en ganske morsom film. Første gang jeg så den på kino holdt jeg på å datt av stolen. Spesielt begynnelsen var bra. Filmen kan til tider være litt dryg, men bør absolutt sees. Den andre gangen jeg så denne filmen var den ikke det helt store. Dette er vel kanskje en typisk engangsfilm?

United var også bra. Bør også sees.


Må bare si at den norske filmindustrien er på vei opp. Har jo blitt en del gode filmer i det siste, med Buddy på toppen. Heia Norge!
Opprinnelig postet av NisseN2k
Norske
1. Flåklypa GrandPrix (udiskutabelt den beste norske filmen)
2. Buddy
3. GetReady to be Boyzvoiced (konge film med Eckbo)
4. Himmelfall
5. Mongoland
6. Jonny Vang
7. United
8. Villmark
9. Mørkets Øy

Islandske:
1. 101 reykjavik

Svenske:
1. Kopps (avsindig kul film)
2. Jalla! Jalla!

Danske:
1. I kina spiser de hund
2. Gamle menn i nye biler
3. Blinkende lykter
4. Stikksagen (Fukssvansen - vanvittig bra!)
Vis hele sitatet...
Oppdaterte listen din jeg, NisseN2k. Hadde sneket seg inn noen filmer som ikke skulle være der.
Fjerna dem jeg ikke har sett også da...

NB! Filmene er listet i villkårlig rekkefølge!
ninja500:
Glemte å få med Mørkets Øy. Det er jo en kongefilm spilt inn på Hidra utenfor Flekkefjord (feriested)
Har hørt at Stikksagen er (som du nevner) er jævli bra. Må få sett den snart.

pinnsvinet: smaken er som ræva, spjæra på midten
Er enig med deg at norsk film har tatt seg opp betraktlig de siste årene, men som med alt annet, kan man alltids gjøre det bedre.

Har store forventninger til: Den som frykter ulven
▼ ... over en uke senere ... ▼
er en ny norsk film på gang nå, asfaltevangeliet! en veldig bra film..hadde før premiere forrige lørdag på filmenshus i oslo skal også ha førpremiere visning neste lørdag . ikke hundre prosent ferdig redigert ennå..men når den kommer ut på kino til høsten er det en lovende norsk film


www.asfaltevangeliet.com
"detektor" vakke med på listeoppdateringen din ninja5000, men det fikser du.
du må heller ikke glemme "Bean i de ekstraordinære hotte kvinners rike" meget god film om jeg får si det selv.

men for å gå litt bort fra norsk film igjen, jeg synes nemlig ikke bare norge har skjerpa seg i filmbransjen men hollywood også i de siste åra.
for bare ett par år siden var det langt i fra like mange filmer som ble like "populære" som mange filmer er nå.

men det er vel sånn at filmbransjen både i norge og usa har sine oppturer og nedturer, og de har vel begge hatt oppturer i det siste.
"Orions belte" er jo og bra dersom du skal litt tilbake i tid. "Buddy", "Villmark" og "Flåklypa Grand Prix" + kanskje "Svidd neger" er vel de beste norske filmene noensinne.

edit: finnes det norske "action" filmer?
De beste norske filmene jeg har sett :

- Svidd Neger
- Villmark
- Buddy

Elling er også veldig bra.

Mors Elling og United likte jeg ikke.
siden vi også tar med svenske filmer vil jeg legge til at lukas moodysson er en ung og lovende svensk regissør med en rekke gode filmer bak seg, blant annet fucking åmal, tilsammans og lilja 4-ever. fine dramaer, mye annerledes enn vi er vant til fra hollywooden.
Kampen om tungtvannet er en dritbrafilm. Omhandler hvordan den norske motstands bevegelsen først sprengte fabrikker i telemark og deretter senket en ferge som skulle frakte tungtvannet til Tyskland.
Dis ligger på 23. plass i IMDB's liste, det er litt av en prestasjon. Hurra for norsk film.

Svidd neger er fantastisk. Siden folk er kommet inn på danske filmer må jeg nevne Siste time, det er den første som gjorde et inntrykk på meg (ansikt møter kokeplate - klassiker).
hva med klassikeren 10 Kniver i hjertet? Og Aldri mer 13! kjempe toeffe
Hehe. Jeg våkna på gulvet til han der hovedrolle-fyren i Aldri mer 13 med en sakkosekk oppå meg etter en kveld i Oslo for noen år siden

Han sang visst i "Midnight Sons" hvis det er noen som husker det. Grand Prix-boyband-greier...

[/offtopic]
Opprinnelig postet av ninja5000
Hehe. Jeg våkna på gulvet til han der hovedrolle-fyren i Aldri mer 13 med en sakkosekk oppå meg etter en kveld i Oslo for noen år siden

Han sang visst i "Midnight Sons" hvis det er noen som husker det. Grand Prix-boyband-greier...

[/offtopic]
Vis hele sitatet...
"Sakkosekk"? Er det sånn homoslang for en tjukk fyr?

Hvorfor er det ingen som har nevnt den nydelige filmen Herman forresten? Basert på boka til Lars Saabye Christensen om en gutt som mister håret i ung alder pga sykdom. Kjempefin film, litt trist men veldig bra.
Har aldri sett "De Dødes Tjern" men gjett om jeg har lyst til å se den!!.. Har nemlig lest boken, og den er utrolig kul

Mine norske film-favoritter:

"Bare skyer beveger stjernene"
"Elling"
"Budbringeren"
"Detektor"
"Mongoland"
"Himmelfall"

Hehe, angående "Dis" så er den helt fjern, rett og slett..
Sist endret av Tone; 28. april 2004 kl. 16:58.
Ja, filmen om Herman er bra.. Så btw Svidd Neger for en stund tilbake, utrolig bra film! Anbefales.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har dere glemt Schpaaa
▼ ... noen uker senere ... ▼
helter i telemark er gaske rå.. burde sees... den norske versjonen altså. den amerikanske sugde!
▼ ... over en uke senere ... ▼
1.Villmark - råeste norske filmen jeg har sett.
2.Buddy - veldig bra den og.
3.Elling - konge film.
Mens vi snakker om Norsk Film, så anbefaler jeg alle å komme på Zoomin-festivalen i Oslo. www.zoomin.no
Kommer til å bli en bra festival. Festival-filmen blir hvertfall rå
Dette høres utrolig fjortiss ut, men Bare Bea er faktisk litt morsom i enkelte tilfeller, så den går ann å sees.
Så har du Flåklypa, Svidd Neger som er skrekkelig morsom og olsenbanden filmene ;P
Jeg har sett på mange norske filmer, og jeg mener at Villmark virkelig er en film som stikker seg ut fra mengden. Denne filmen bør utvilsomt ses, hvis du ikke allerede har gjort det.
jeg fatter ikke hva folk ser i Elling-filmene. bøkene derimot, er hysterisk morsomme og fine. jeg blir bare irritert når jeg tenker på at folk assosierer Ambjørnsens litterære verker med han uansvarlig dustete skuespilleren. måtte han brenne og kveles i sine egne ekskrementer.
Sist endret av Loud; 11. august 2004 kl. 00:36.
1. Villmark
2. Buddy
3. Svidd Neger
4. Elling 1 og 2

Ps: Filmene er ikke satt opp etter hvor bra jeg synes de var, bare de norske filmene som jeg synes er de beste!
Sist endret av genex; 11. august 2004 kl. 00:37.
Opprinnelig postet av Loud
jeg fatter ikke hva folk sier i Elling-filmene. bøkene derimot, er hysterisk morsomme og fine. jeg blir bare irritert når jeg tenker på at folk assosierer Ambjørnsens litterære verker med han uansvarlig dustete skuespilleren. måtte han brenne og kveles i sine egne ekskrementer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg kunne sagt det bedre selv, min gode venn.


btw: satt akkurat og tenkte på om topic her er et lurespørsmål
Jeg vet ikke om de er sagt. Men i hvert fall "I kina spiser de hund" og "Gamle mænd i nye biler" er sinnsykt kule absurde morsome danske filmer.
Hockeyfeber!!!1!!1!!!

Hehe. Kanskje ikke.

Amatørene som noen nevnte før her er ganske kul. Ellers så er det vel nevnt mange bra fra før (Buddy, Elling osv...)

Kan anbefale "Johnny Vang". Den er ganske artig.

Ellers så bør du se "Smala Sussie". Den er svensk og svenske filmer er jo som kjent gøye.

Det kommer jo ganske mange norske filmer på kino nå utover høsten. "Uno", "Min misunnelige frisør" og "Alt for Egil". Disse skal iallefall jeg se.
Så "Salto, salmiakk og kaffe" i dag. KNALLFILM! Ikke la dere lure av den kjempetørre tittelen, dette er en stor norsk film. Ikke humor som i Buddy, men veldig mye blanding av dramatikk, ungdomsproblemer og humor. Fares Fares (fra Jalla Jalla og Kopps) er med her, og utgjør en veldig komisk figur her som vanlig.
Anbefales!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva med Lasse og Geir, kult film fra wam og vennerød
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Schpaa er dritbra
Frida - med hjertet i hånden <3
Opprinnelig postet av Gusto
Og Benken, Festen og Arven.
Vis hele sitatet...

...og Riget Ikke akkurat film, men miniserie.
/me har på dvd
den desidert beste, og morsomste jeg har sett før må være "Norske Byggeklosser".
Opprinnelig postet av Waffel
...og Riget Ikke akkurat film, men miniserie.
* Waffel har på dvd
Vis hele sitatet...
Riget er dansk, ikke norsk.
Du er min venn
niigu's Avatar
Tangaalf: Villmarksliv? Ikke Villmark da..?

Uansett, vet ikke om dette er blirr nevnt før; men du kan jo gå og sjekke ut "UNO" da den tid kommer! Så traileren for den før jeg så "Alt for Egil" på Fredag. Den virka utrolig bra og intens, i tillegg er den blitt VANVITTIG rost!

Btw, Alt for Egil er også kul Veldig musikal-like. Bare på en annen måte. Stilig!

ngu
Veiviseren er å bra da...
▼ ... flere år senere ... ▼
Flåklypa!! beste norske film EVER!
Fritt vilt!
Lange flate ballær! Filmen er så harry, at det faktisk er verdt å se den. Sett den to ganger selv, og synes den var like morsom gang nummer to.
Kill Buljo og Lange flate baller
Iallefall ikke sønner! med mindre du liker å se på en tjukking jage en pedofil rundt i byen... flåklypa er og blir det beste fra norge!