Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2095
For andre gang har noen klippet min fiber kabel rett utenfor døra mi. For å få det erstattet gratis har jeg måtte anmelde det, noe jeg har gjort. Første gangen ble så klart saken henlagt da det nok var umulig å finne ut hvem som gjorde det. Regner med at det blir henlagt denne gangen også. Begynner å bli lei nå! Spurte politiet om jeg kunne sette opp kamera, men det mente de at det ikke var lovlig da jeg bor midt i et boligfelt.

Hva gjør jeg?
Sett opp kamera, skulle noen klage, så for klarer du saken. nå sier ikke du hvordan du bor, er det leilighet, enebolig osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Trekk kabelen i stålrør. Det gjer at det må litt meir innsats til for å skade den.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Regner med at det blir henlagt denne gangen også.
Vis hele sitatet...
Antakelig.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Begynner å bli lei nå!
Vis hele sitatet...
Forståelig. Heldigvis er anmeldelsen nok for å å få reparasjonen dekket. Mager trøst, men dog.


Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Spurte politiet om jeg kunne sette opp kamera, men det mente de at det ikke var lovlig da jeg bor midt i et boligfelt.
Vis hele sitatet...
Nåh, kanskje, kanskje ikke. Politifolk er ikke jurister. Her er datatilsynets veileder om kameraovervåkning i private hjem. Så lenge du kun filmer din egen inngangsdør eller noe, så burde det være mulig.

Forøvrig: Hva om du legger kabelen i stålrør slik vidarlo beskriver, og heller legger en annen kabel som ligner lett synlig? Da kan du for eksempel aktivere kameraet kun når en kabel på din eiendom kuttes, og akkurat det burde være uproblematisk uansett hvordan kameraet er plassert.
Sist endret av Myoxocephalus; 2. mai 2019 kl. 16:04.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Anmeld + foreslå for nettleverandør å slenge kabelen i stålrør? Evt. sett opp kamera mot egen tomt/bygg?
Sist endret av Freddy_fred5; 2. mai 2019 kl. 16:52.
Hva med å bare sette opp et (falsk) skilt med kameraovervåking? Burde skremme de fleste.

Og legg kabelen i rør, som mange andre foreslår.
Skal ikke fiberkabelen graves ned?
Sitat av Tommsern92 Vis innlegg
Skal ikke fiberkabelen graves ned?
Vis hele sitatet...
Fiberkabel graves eller lufttrekk til huset, man kan ikke grave på husveggen der legges åpent når fibern når man ikke bygger nytt