Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 16521
Trenger hjelp her. Jeg har blitt hacket (antakeligvis via min hotmail-konto), men vet ikke hvordan jeg skal finne ut av dette. Meget sensitiv informasjon har lekket ut, og jeg har blitt utpresset som følge av dette. Personen som har hacket meg har sendt meg en melding på facebook med disse truslene om utpressing. Derfor lurer jeg på om det finnes noen måte å spore ip-adressen hans via hans facebookprofil? Den er selvfølgelig falsk, men kanskje man kan finne ut noe. Vet det ikke hjelper så mye, men prøver alt jeg kan nå. Hvis noen kan hjelpe meg med å finne ut om hotmail-kontoen min er blitt hacket hadde det også vært supert! Han sier selv at han bruker et nettverk som ikke kan spores opp, og jeg er redd for at han har skremmende rett...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kort svar er nei, det kan du ikkje. Du kan imidlertid anmelde det, og håpe på at politiet ikkje henlegger saka. Dei kan få utlevert IP-adresser fra facebook og microsoft.

Og om du hadde fått utlevert IPen kunne du uansett ikkje gjort så veldig mykje med det. Så einaste som kan fungere er å anmelde det.
derimot om de har sendt en mail fra konton din, kan du se mail kilden og derfra få ipadress om de ikker har brukt vpn.

for face derimot så veit jeg ikke

og igjen min hotmail teori kan hende at ikke stemmer, har bare bruk reverset den jeg har satt her. for og spore scammere

men da som skrevet over her tror politiet er den beste veien og gå..
Sist endret av sachsmaster; 2. januar 2011 kl. 13:47.
Trådstarter
5 0
takk for svar. var det jeg regnet med. har anmeldt forholdet til politiet idag, har bare lite tro på at de faktisk klarer å finne ut av noe.. men, sånn er vel dataverden en gang imellom. hvis noen andre har noen gode tips, ikke nøl med å kontakte meg!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som kan fungere - som alltid - er jo social engineering. Har vedkommande eit svakt punkt som kan utnyttast? Grådigheit? Spør etter kontonummer for å overføre penger? Har du kontonummer har du jo noko du kan overrekke politiet, og som vil lede dei direkte til rett person utan stort meir enn et par telefonsamtaler.

Eg vil tippe at i ei slik sak må du presse litt på politiet for å få dei til å gidde å bruke ressurser på det, desverre.
Trådstarter
5 0
Ja, snakket med politiet om å evnt. gjøre det, men er redd for å havne enda mer i klemma da, og at politiet ikke reagerer raskt nok hvis jeg får et kontonummer, men vurderer saken. Skal presse litt på politiet for å se om det blir noen fremgang i saken!
1. Gå på http://www.whatstheirip.com/
2. Skriv inn din mail
3. Trykk "Get Link"
4. Da får du opp linker som kan se ekte ut, f.eks:

http://www.hondachat.com/showthread....SGYcrVx5l3mczz
Det som skjer når han trykker på den linken, er at han får opp en falsk feilmelding, og du får IP-addressen hans i innboksen din.

Bilde 1: Fra whatstheirIP siden
Bilde 2: Den falske feilmeldingen som viser for dem som klikker linken.

Denne linken kan du sende til han, skriv noe som får han til å trykke på den linken.
Hvor langt du kommer med en IP-addresse, er en annen sak. Har han peiling, så bruker han mest sannsyneligvis en VPN, eller proxy.
Lykke til!
Sist endret av RosaElefant; 2. januar 2011 kl. 23:51.
Gå på Facebook profilen din.
Naviger deg til Bruker konto > Konto Instillinger > Konto sikkerhet.
Der kan du se IPen til de som har vært på kontoen din og sånt. Det med sted og sånt kan være nok så misvisende, ikke stol på det.
En bekjent av meg fikk skrevet noen negative ting til seg på Facebook. Han printet det ut, masjerte ned på politistasjonen og skulle anmelde det. Saken endte med at Politiet kontaktet vedkommende som skrev det negative og det hele endte vel i en unnskyldning. Så anmelding er ikke en dum ide.
hei ny på forumet var en på min facebook som ble hacket, han anmeldte det, og påstår han fikk 80,000 i erstattning, jeg vet ikke om det er sant, men vis det er det, så kan det lønne seg og gå til politiet
Sitat av chirsopherman Vis innlegg
hei ny på forumet var en på min facebook som ble hacket, han anmeldte det, og påstår han fikk 80,000 i erstattning, jeg vet ikke om det er sant, men vis det er det, så kan det lønne seg og gå til politiet
Vis hele sitatet...
Screenshot or it didn't happen.
Trådstarter
5 0
Takk, det var et godt tips RosaElefant!

80,000 hørtes drøyt ut. dessuten er det ikke pengene jeg er ute etter
Prøvde du med metoden til Nath?
Mer tekniske detaljer takk. Hvor var den sensitive informasjonen lagret? Mailen din? Facebook?

Det er veldig sjeldent hackere/virusskrivere faktisk går inn og leser informasjonen din, fordi de er kun interessert i datamaskinen din eller bankdetaljene dine. Alle historier og rykter jeg hører om utpressing så er det personer som har ekte kunnskap om saken som ligger bak. Jeg ville tenkt nøye igjennom hvem som har tilgang til informasjonen og hvem du egentlig stoler på. Har du bekjente i finansiell trøbbel? Er de sensitive opplysningene noe om utroskap som gjør at noen ønsker hevn? I det hele tatt, hvorfor ble akkurat du hacket (om du i det hele tatt ble det)?

Uansett, de aller fleste selskaper logger ip-adressene til innloggingene, men de utleverer de kun til politiet. Få dem involvert så fort som mulig. Sannsynligvis kan du kun finne ut hvor i landet personen logget seg inn fra, i verste fall kan du ikke finne ut noe som helst. Logget han seg på igjennom jobben sin kan du finne ut hvor han jobber henn (fast ip-adresse etter all sannsynlighet).
Trådstarter
5 0
Takk for svar!

Det er ingen som har vært inne på min facebook profil som jeg kunne se. IP-adressen som kom opp var fra forrige gang jeg logget inn. Vet ikke om man kan gå tilbake til lenger tid enn det? Uansett dreide det seg om en mail jeg har motatt fra en annen facebook-bruker. Dessuten tror jeg det er mailen min som er hacket, ikke facebook, fordi det var ikke der informasjonen lå.

Den sensitive informasjonen var lagret på min hotmail og min kjærestes hotmail (jeg kan si så mye at det dreide seg om meget privat informasjon). Jeg forstår hva man tenker når man hører det, men dette var informasjon som ligger 1 år tilbake og langt tilbake i innboksen min med mange tusen elementer. Etter hva jeg har lest på diverse forum er det ikke spesielt vanskelig å hacke seg inn på en hotmail? Jeg og kjæresten min er fortsatt sammen og har vært det i mange år. Har aldri slått opp eller kranglet noe utover hva som er vanlig. Passordet på hotmailen min er ikke blitt endret, og jeg bruker kun min bærebare pc som bare jeg har tilgang til.

Jeg vet ikke om jeg har blitt hacket (eller kjæresten min). Det er bare en teori jeg har, fordi jeg kan ikke skjønne annet. Informasjonen ligger lagret på en ekstern harddisk (som bare jeg vet hvor er med unntak av familien min) og på hotmailen min, ingen andre steder. Jeg fikk en melding på facebook fra en person med falsk profil som nå er slettet, om truslene om utpressing.

Politiet spurte også om jeg trodde noen kunne ha gjort dette mot meg. Klarer ikke å komme på noen, hverken jeg eller han jeg er sammen med. Ingen har tilgang til passordene mine heller. Jeg har ingen bekjente i finansiell trøbbel. De sensitive opplysningene dreier seg antakeligvis ikke om utroskap eller noen som ønsker hevn, for det har jeg ingenting av. Jeg tror rett og slett noen kjente eller ukjente har hacket seg inn på hotmailen min, lett gjennom diverse mailer og funnet noe som kan brukes for å tjene penger (det må jo være meget lukrativt dersom man klarer det!).

Jeg er noen ganger innlogget på en pc hvor jeg studerer, men dette er svært sjeldent, og da bruker jeg vpn-tilkobling.

Politiet er koblet inn og jobber med saken, men jeg er litt fortvilt, og syns det er fint å kunne få noen svar her på hvordan ting fungerer. Det virket som om de ikke kunne gjøre så mye dersom de ikke fant ut av noe via ip-adressen til vedkommende som utpresser meg. Hmm!

I tillegg tror jeg (muligens) denne personen har peiling, fordi det ble skrevet i mailen at "jeg bruker et annet nettverk, så det nytter ikke å gå til politiet".. Gærne folk!
Sitat av MargeGu Vis innlegg
Den sensitive informasjonen var lagret på min hotmail og min kjærestes hotmail (jeg kan si så mye at det dreide seg om meget privat informasjon). Jeg forstår hva man tenker når man hører det, men dette var informasjon som ligger 1 år tilbake og langt tilbake i innboksen min med mange tusen elementer.
Vis hele sitatet...
Så noen skal ha hacket seg inn på hotmailen din, lest igjennom tusenvis av mail for å blindt leite etter noe inkriminerende? Ikke fanden. Hvis du tror det så er du enten utrolig naiv eller så troller du.
Etter hva jeg har lest på diverse forum er det ikke spesielt vanskelig å hacke seg inn på en hotmail?
Vis hele sitatet...
Utover at hotmail brukere oftere går på de idiotiske triksene man kjører for å skaffe seg passord (fake innloggingsider etc) så har ikke på noen måte hotmail angrepsvektorer som ikke de andre webmailene systemene har. Alt bunner ut i å lure fra seg passordet ditt, og da er like screwed uansett hvilket system du har.
Jeg og kjæresten min er fortsatt sammen og har vært det i mange år. Har aldri slått opp eller kranglet noe utover hva som er vanlig. Passordet på hotmailen min er ikke blitt endret, og jeg bruker kun min bærebare pc som bare jeg har tilgang til.
Vis hele sitatet...
Riktig, passordet er aldri endret ja? Hvem andre mennesker har passordet? Husk at hvis du har lånt datamaskinen til noen og sjekket mail derifra er det særdeles enkelt for dem å ha en keylogger kjørende for å skaffe seg passordet ditt.
Jeg vet ikke om jeg har blitt hacket (eller kjæresten min). Det er bare en teori jeg har, fordi jeg kan ikke skjønne annet. Informasjonen ligger lagret på en ekstern harddisk (som bare jeg vet hvor er med unntak av familien min) og på hotmailen min, ingen andre steder. Jeg fikk en melding på facebook fra en person med falsk profil som nå er slettet, om truslene om utpressing.
Vis hele sitatet...
Hackinga er særdeles lite sannsynlig. Urg, så familien din har fysisk tilgang i tillegg ja? .. og de hadde nok en anelse om at du muligens hadde interessante hemmeligheter? Et ektepar i familien som deler alt og et tips fra den inngifta personen til noen venner av seg om at du var et godt mål høres ekstremt mye mer sannsynlig ut enn at en eller annen tilfeldig person har skaffet seg passordet ditt og deretter sitti å lest igjennom tusenvis av mail.

Jeg er noen ganger innlogget på en pc hvor jeg studerer, men dette er svært sjeldent, og da bruker jeg vpn-tilkobling.
Vis hele sitatet...
I praksis kan du i stor grad stole på at ingen snapper opp informasjonen som blir sendt mellom maskinen din og mail-serveren (selv om https anbefales sterkt hvis du bruker webmail). Jeg hører derimot jevnlig om keyloggere installert på diverse maskiner.
I tillegg tror jeg (muligens) denne personen har peiling, fordi det ble skrevet i mailen at "jeg bruker et annet nettverk, så det nytter ikke å gå til politiet".. Gærne folk!
Vis hele sitatet...
Hvis personen bruker andre trådløsnettverk som han bare kobler på fra gata (er nok av åpne rundt omkring eller som kjører WPA) så er det helt riktig at du ikke klarer å spore han opp. På et eller annet tidspunkt må dere dog ha geniun kontakt hvis du skal gi han penger. Banknummer, fysisk avlevering eller whatever. Hvis han derimot skrev ordrett "jeg bruker et annet nettverk" tviler jeg sterkt på at han spesiell peiling.
Høres ut som en sciptkiddie (en som bruker hacks funnet/skrevet av andre istdf. å lage dem selv) og at han derfor ikke har spesielt peiling. Det med å si at man bruker et nettverk som ikke kan spores er en vanlig scriptkiddie-setning. Har jo vært tilfeller av personer som har truet med å hacke meg på diverse steder, f. eks. Steam. En fyr skrev på et onlinespill at han skulle hacke Steam-kontoen min og få meg banna. Jeg skrev at han hadde valgt seg ut et litt dårlig offer, da jeg kan en del om datasikkerhet, og at jeg tvilte på om han klarte det. Han skrev da at han satt på et nettverk som var umulig å spore. Ettersom jeg kjørte serveren vil spilte på kunne jeg enkelt finne hans IP-adresse og dermed finne ut ca. hvor han bodde og hvilken internettleverandør han hadde. Da vart det stilt på'n.

Dette var et eksempel på hvordan scriptkiddies bruker den setningen. Det er i 99,894% av tilfellene ren bullshit. Hvis politiet gidder å bruke 2 minutter på saken, kan de spore ham opp så lett som bare det.

Hvis han derimot gikk til, la oss si, Storo og logget seg på et usikret trådløst nettverk der, er det tilnærmet umulig å spore personen.
Sist endret av BjørnHarrier; 4. januar 2011 kl. 02:16.
Hvis du vil ha mer hjel så må du nok komme med litt mere informasjon

HAcka han Facebooken din eller mailen eller begge dela ?
Hva vil du ? HAr revenge eller bare buste han ?

Hva vil han ha ?

Har du fortsatt tilgang til mailen/facebooken din ?
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Hvis du vil ha mer hjel så må du nok komme med litt mere informasjon

HAcka han Facebooken din eller mailen eller begge dela ?
Hva vil du ? HAr revenge eller bare buste han ?

Hva vil han ha ?

Har du fortsatt tilgang til mailen/facebooken din ?
Vis hele sitatet...
samtlige av spm dine er besvart i postene ovenfor
Har flere ganger opplevd at folk som sier de skal gjøre masse drit bruker "du kan ikke spore meg fordi det jeg bruker skjult" og blabla..

5 min senere sender jeg dem masse info om dem selv..

men du skal ikke se bort ifra at han har brukt proxy..