Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2929
Jeg har topp 5 garanti (LO favør) i norgesenergi. Prisen der er nå 69,99 øre/KWH. Ser jeg på gul e-strøm som er et annet "produkt" de har så er prisen på det 47,29 øre/KWH. Lurer på om jeg snart skal drite i hele norgesenergi og bytte tilbake til trønderenergi som er min netteier.

De har jo så villedende markedsføring. Men er de egentlig noe billigere??
Akkurat nå vil du oppleve at produktene som heter Standard variabel har en lavere strømpris enn produktene som følger spotprisen. Dette fordi spotprisen går opp og ned hver dag (ja, hver time faktisk), mens standard variabel er fastsatt 14 dager i forveien. Den prisøkningen man opplever nå på spot, vil med andre ord standard variabel-kundene oppleve om et par uker. Som regel i større omfang.

Over tid er det en objektiv sannhet at spotpris lønner seg kontra standard variabel, men hvilken strømleverandør skal du så velge? Svaret er at det ikke spiller noen rolle, i hvert fall ikke på pris. Spotpris er innkjøpsprisen fra Nordpool, og er den samme for alle leverandører. Som regel er det lagt på et lite påslag, sjelden mer enn ett øre per kWh, og et månedgebyr på rundt en femtilapp. Avhengig av forbruket ditt, utgjør kronene til strømleverandøren din dermed ca 600-1000 kr per år dersom du har spotpris, noe som kun er en brøkdel av dine totale strømutgifter.

Et alternativ til spotpris er fastpris, noe som kan være lurt nå om vinteren. Disse avtalene har imidlertid den siste uken blitt ganske dyre, og med mindre du allerede har bestillt, eller finner et eller annet tilbud til rundt 50 øre kWh, er det nok best og legge denne ideen på is frem til neste høst. Et tredje alternativ er spotpris med prisgaranti, som kan være lønnsomt dersom du finner et gunstig pristak. Vær imidlertid oppmerksom på at det skal være en spotprisavtale, og garantien skal gjelde per måned, og ikke snitt per år eller andre luregarantier.

Norgesenergi går for og være en seriøs strømleverandør, og du skal ikke ha noe og frykte ved å bli der. Men det har jo sine fordeler og ha strøm og nettleie fra samme selskap.
Sist endret av Jarne; 25. november 2010 kl. 22:01.