Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1675
I dag satt jeg og leste på en artikkel på vg-nett, og fikk vite att USA nå har fått igjennom utlevering av en russisk våpensmugler, så dramatisk kalt "The Merchant of Death (Dødens kjøpmann), til USA, der han skal stilles for retten. Russland raser selvfølgelig over dette, noe som de har all grunn til, da denne Victor Bout så vidt jeg skjønner, aldri har gjort noe kriminelt på amerikansk jord, men det å bidra til att terrorister over hele verden får tak i våpen, dette må jo være ett lovbrudd mot verdenspolitiet, USA?

Hvordan i all verden USA har fått overtalt Thailandske myndigheter til dette, skulle jeg gjerne likt å vite. Jeg håper inderlig att enten Russland, eller en Internasjonal Domstol får saken, slik at han kan bli behandlet mer rettferdig, og på grunnlag som faktisk ikke er lovstridig, da sannsynligheten for att han blir stemplet som terrorist, eller en "trussel for rikets sikkerhet" og slengt i Guantanamo, virker for meg overhengende stor.

Hva synes dere om det USA gjør her, er det totalt idiotisk, og rett og slett frekt å anta att det er deres ansvar å dømme internasjonale kriminelle, eller er det helt greit att de, som den største supermakten i verden, tar på seg denne rollen?

Og hvorfor er han blitt pågrepet av DEA? ( tilsynelatende), som har med narkotikasaker å gjøre.
Sitat av Open Vis innlegg
Og hvorfor er han blitt pågrepet av DEA? ( tilsynelatende), som har med narkotikasaker å gjøre.
Vis hele sitatet...
Sikkert fordi det var beviser for narkotikakriminalitet de klarte å forfalske
Eller fordi at i de fleste våpenhandler bytter man narkotika mot våpen.
Leste artikkelen selv. Hvordan de klarte å få han utlevert er jeg ikke sikker på, men mener å si at amerikanske myndigheter hadde hjulpet til i å fange han ved bruk av undercover agenter. At USA skal dømme han skjønner jeg VIRKELIG ikke, russland eller en international domstol burde vel få han utlevert til seg. Kan skjønne at USA vil dømme han grunnet at han har solgt våpen til deres største fiender, men her går de vel en "smule" langt?

Aldri vært noe fan av amerikanske myndigheter at det gjør noe...
Når en stat får for mye makt er det lite man kan gjøre. De tar seg til rette akkurat som de selv ønsker... Gidder rett å slett ikke å bry meg lenger.
Fyren har vært etterlyst av Interpol i lang tid, så det er ikke akkurat slik at USA bare dikter opp alt han skal ha gjort:

http://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Bout
Jeg skjønner ikke helt sympatien. Fyren har jo sannsynligvis solgt våpen som har foret en rekke konflikter i verden.

USA har egeninteresse i å ta ham både fordi det kan tros at våpensalgene hans rammer amerikanske soldater i disse konfliktene og nærer interesser som går imot USA - f.eks styrkingen av i praksis narkokartellet FARC i Columbia.

Hverken USA, Russland eller Thailand har ratifisert ICC-avtalen, og USA har sterke prinsippinvendinger mot det.
De vil sikkert ha han så de kan frikjenne han på manglende beviser eller noe. De trenger jo tross alt menn som han. Som selger våpen til alle som vil og har penger til det. USA er jo tross alt verdens største våpen produsent og eksportør. Problemet er jo at de ikke kan selge til "ALLE".
konspirasjon i rene "lord of war" stil.
Sitat av javaFreak Vis innlegg
De vil sikkert ha han så de kan frikjenne han på manglende beviser eller noe. .
Vis hele sitatet...
Så USA får Thailand til å arrestere en i utgangspunktet fri mann - for så å få ham overført til dem slik at de kan frikjenne han og la ham gå fri igjen.

Super konspirasjon!

Sitat av javaFreak Vis innlegg
De trenger jo tross alt menn som han.
Vis hele sitatet...
Nei det gjør de ikke.
Sist endret av Kinseek; 17. november 2010 kl. 16:58.
Sitat av javaFreak Vis innlegg
De vil sikkert ha han så de kan frikjenne han på manglende beviser eller noe. De trenger jo tross alt menn som han. Som selger våpen til alle som vil og har penger til det. USA er jo tross alt verdens største våpen produsent og eksportør. Problemet er jo at de ikke kan selge til "ALLE".
konspirasjon i rene "lord of war" stil.
Vis hele sitatet...

Er vel faktisk Victor Bout filmen Lord of war er basert på.

Regner med at USA kommer til og gi han en laaaang straff, fordi de allerede har nok våpenhandlere til og gjøre drittjobbene for dem. Og Bout har vært alt for mye i søkelyset til mediene i det siste, så han er ubruklig..
USA er verdens største våpenshandler, de eksporterer våpen til en verdi av 7000 millioner USD årlig. De trenger menn som han til å utføre salg til grupper/opprørere som det kanskje ikke etisk er korrekt å selge til. Sier ikke at de selger til taliban nå, men det er fakta at taliban var støttet av USA på 80 tallet. Og gjennom Pakistan eksporterte 65000 tonn med usa produserte våpen til taliban. En av lederne i taliban var en kjent mann med navn osama bin laden. En organisasjon som usa bekjemper nå. Både al-qaeda og taliban. Som morgenstern nevnte er han nok oppbrukt, men hadde vært artig å se det korupte systemet slippe han fri. Det må jo være noen som slipper disse våpnene ut på det illegale markedet? Narkotika kartellene tviler jeg på at kan kjøpe våpen lovlig fra usa. Allikavel mangler de ikke akkuratt våpen derfra.
Det som er marken i ræva for USA. Når de først har solgt våpen til de "kriminelle" som kjemper deres krig mot styrker de ikke kan kjempe mot selv har de ikke lengre kontroll på hvor disse våpnene ender opp. Og selvfølgelig er en STOR andel våpen som USA blir skutt på med i krigen i dag, eller hjemme i USA deres egne våpne som de solgte engang for flere år siden.
Ett av fraktflyene til Victor Bout ble faktisk brukt til å transportere våpen for USA under Irak invasjonen. Kanskje de ikke liker å bæsje på leggen?

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/607255/

Program som omhandler Bout i stor grad.