Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  134 12255
Heisann
Leste akkurat denne artikkelen om overvekt i arbeidslivet:
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10033431

Den sier bl.a at overvektige her til lands for dårligere betalt, dårligere jobbtilbud og at de blir diskriminert på jobb og på jobbintervju.

Det står også at:
"Nye studier fra både Danmark og Sverige viser at overvektige har markant lavere lønn enn andre."

"- Mange medlemmer forteller om hendelser på jobbintervjuer som samsvarer med det studiene forteller om. Det oppleves som om enkelte arbeidsgivere nærmest forventer at man skal oppgi at man er overvektig i søknaden, sier Jørgen."

Da stiller jeg meg selv dette spørsmålet, vist man har kommet til dette stadiet hvor du er blitt kategorisert som overvektig, bør du ikke for fanken gjøre noe med det? Og ja noen kan ikke noe for det og noen har ikke "råd" men Jesus christ, vi bor i Norge, overvekt i så ekstrem grad skal ikke forekomme... Det er ikke vanskelig å leve et relativt sunt liv i Norge i dag.

Mitt syn er ikke primært på hva denne artikkelen sier, den vekket noe i meg når det kommer til overvekt i sin helhet i samfunnet og i verden for den saks skyld.
Jeg merker at det er utrolig irriterende og ubehagelig om ikke ekkelt når overvektige skal sitte i sete ved siden av meg på flyturer over Atlanteren og andre lange flyturer, sett bort ifra at de ikke er så store at de må betale for to seter da, men kanskje det mest irriterende av alt så skal de ikke betale for at de SELV er overvektige, å nei, men vi som har 2 kg overvekt i bagasjen vi må betale det hvite ut av øynene...

Mitt spørsmål til dere er da, bør ikke heller fedme "kureres" eller bli sett på som en psykisk sykdom? Av det jeg har sett så har fedme så og si ingen "fordeler" kun ulemper, og har dermed en stor negativ innvirkning på samfunnet. Amerika tendenser er bare mer og mer vanlig i Norden, og det kan snart bli en virkelighet at også vi har en overvekstgruppe som er over 60% av befolkningen!
Sist endret av Crazy-Norwegian; 4. oktober 2010 kl. 03:24.
Jeg merker at det er utrolig irriterende og ubehagelig om ikke ekkelt når overvektige skal sitte i sete ved siden av meg på flyturer over Atlanteren og andre lange flyturer, sett bort ifra at de ikke er så store at de må betale for to seter da, men kanskje det mest irriterende av alt så skal de ikke betale for at de SELV er overvektige, å nei, men vi som har 2 kg overvekt i bagasjen vi må betale det hvite ut av øynene...
Vis hele sitatet...
Det er nettopp sånne mennesker som deg som hjelper og trekke de overvektige lengere ned.
Vet du hva jeg syntes er ekkelt da?
Folk som deg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er ganske lett å dømme folk som sliter med et problem du ikke vet noe om.

Jeg vet ikke, og har ikke noe ønske om å lære, hvordan det for eksempel er å være "hektet" på noe. Jeg vil ikke lære hvor vanskelig det er å slutte å røyke. Jeg vil slett ikke lære hvordan kampen mot alkoholisme ser ut fra innsiden - og jeg vil definitivt ikke vite noe om å veie mange, mange titalls kilo mer enn jeg skal.

Det er kort sagt en rekke lidelser med en rekke årsaker og en rekke symptomer og resultater, som du og jeg aldri kommer til å forstå, om vi i det hele tatt er oppmerksomme på at de eksisterer.

Nå sier ikke jeg at de fleste overvektige er uskyldige i sitt eget problem, (selv om det finnes flere sykdommer som kan forårsake overvekt i seg selv, hypotyroidisme, Cushings, etc.) men dersom det var noe de kunne gjøre med det ville de antakeligvis ha prøvd? I mange tilfeller er det nok psykiske grunner, heller enn fysiske, og jeg vil tro at det å bli kategorisk diskriminert på grunn av en tilstand man allerede ikke er så alt for glad for, kunne dratt de fleste ned i gjørma om de ikke var der fra før av.

Men for å være litt kynisk (og/eller ulovlig, enkelte steder) må jeg innrømme at det ser litt annerledes ut fra en arbeidsgivers synspunkt. Overvektige/obese mennesker har stort sett en forhøyet risiko for hjerteinfarkt osv., og det er ikke akkurat noe man vil skal skje på arbeidsplassen. I tillegg er det mye admin hvis noen plutselig stryker med eller havner på sykehus.
Sist endret av robhol; 4. oktober 2010 kl. 06:36.
Sånn jeg ser det så kan overvekt gi nedsatt arbeidsproduktivitet og i en jobb der kondisjon o.l. spiller en rolle så ser jeg ingenting galt i at en fet person ska få dårligere lønn hvis han ikke kan gjøre en lik stor arbeidsinnsats.

Med det samme jeg er på generaliserings-toget så vil jeg også påstå at en fet person fort kan ha late tendenser og ikke viser like stor vilje til å stå på for og få en god jobb med god lønn.

Jeg tviler sterkt på at fete personer får dårligere lønn sånn helt uten videre, jeg regner med at mye av problemet ligger på deres side, ikke arbeidsgiver.

Stort sett alltid når en person lider "urett" så er det ikke andre som kan klandres, men den ene personen som må stå på. Forandring må ma stå for selv.
Føler det å lage en organisasjon for overvektige er som å slanke seg med kake. Det hjelper ikke fleske å flytte på seg selvom det er flere. Og en ting til, blir du kastet ut når du blir i bedre form? Og ja! På hjemmesiden står det at de har fjellturer bare for overvektige, da diskriminerer jo de også?
Sist endret av Dyrdal; 4. oktober 2010 kl. 10:52.
Fuck sake!
Seriøst? Tror du, Zolantor og Crazy-norwegian, at overvektige mennesker automatisk er late?
Skal fortelle deg en liten ting jeg gutten min: jeg er overvektig, ikke kjempemye, men jeg sprader ikke rundt i baris om sommeren.
Nå skal jeg fortelle deg litt om min innsats i arbeidslivet:
Jeg har tidligere jobbet som kokk. Mange tror at det er hardt arbeid. Og det skal jeg love deg det er. Jeg jobbet 350timer i måneden. 350! Kom igjen fuckface, når har du jobbet 350 timer i måneden? Og ikke kom og si at du jobber overtid en gang i blandt. Jeg jobbet 350 timer i måneden, hele tiden i 2 år.. Lengste arbeidsdagen jeg har hatt var på 26 timer. Jeg hadde ikke èn fridag på 6 mnd.
Og dette er heller ikke en slapp kontorjobb: vi løp, alle sammen. i 50 varmegrader og ekstrem luftfuktighet.. Du kan få lov til å bli med på et gourmet-kjøkken en dag hvis du vil, så skal jeg vise deg overvektige som jobber. De er faen ikke late.
Og så når jeg er ferdig med arbeidsdagen så forventer dere at jeg automatisk skal hit the gym for å kjøre spinning?
Nettopp..
Og nå som jeg har begynt å studere igjen, vet du hvor mye jeg jobber ved siden av? Forrige uke jobbet jeg 43 timer ved siden av studiene. Det vil si over en helttidsjobb ved siden av at jeg studerer.

Kom igjen, fortell meg hvor lat jeg er...

Så, nå er jeg ferdig med å være sur.

For å svare på spørsmålet i førsteposten:
Hva mener du med kureres?
Uansett, tror svaret mitt må bli at hver enkelt person burde få mulighet til å bestemme selv hva de ønsker.
Det aller beste hadde vært tilgang til psykolog, erneringsekspert, og/eller kirurgiske inngrep. Selv om jeg ser de økonimiske vanskeligheter med dette tror jeg at det hadde vært det beste.
For min egen del hadde jeg gjerne møtt opp på noen timer med en psykolog og en ernæringsekspert noen ganger i måneden.
Tror mange andre også gjerne hadde tatt en gastrisk-bypass om muligheten var der.
Jeg synes det er forkastelig å diskriminere overvektige, uansett om de har en diagnose som er skyld i overvekten, eller bare spiser for mye og beveger seg for lite.

Når det er sagt, satt jeg igjen med en tanke etter å ha lest artikkelen; Hvis man er tjukk og sliter med å få jobb etc. og kjenner en voldsom kraft bygge seg opp, et engasjement, kanskje en agressjon, hvorfor ikke bruke dette til å gjøre noe med sitt eget problem? Hvorfor ikke sloss for å bekjempe sin egen overvekt, istedenfor å kanalisere sitt sinne og sin frustrasjon mot arbeidsmarkedet og vårt samfunns forvridde kroppsidealer?

Jeg er av typen som aldri går opp i vekt, uansett hvor mye jeg spiser, så jeg har derfor ingen personlig erfaring med overvekt. Jeg har dog erfaring med å legge om kosthold og livsstil på en radikal måte, og selv om det kan virke hardt, er det gjennomførbart. Dette, samt det at man etterhvert ser at det å være overvektig har en rekke negative helsekonsekvenser, gjør at jeg synes kampen mot overvekt er viktigere enn kampen for overvektiges rettigheter (som er en kamp som i utgangspunktet ikke burde vært nødvendig å kjempe, da grunnleggende rettigheter i samfunnet og arbeidslivet gjelder for alle mennesker, både tykke og tynne).
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Vet du hva jeg syntes er ekkelt da?
Folk som deg.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter trådstarter. Vi er kun mennesker, og det vi synes er ekkelt, synes vi er ekkelt. Det er ikke spesielt merkelig å reagere på abnormaliteter, enten det skulle være en ekstra brystvorte eller sykelige mengder fett.
Landsforeningen for overvektige?
-Genialt.

Neste blir vel en landsforening for røykere

edit: i nærmere øyesyn leser jeg at de driver med rehabilitering og kostholdsopplysning. Trodde først det var en sånn "fat and proud"-organisasjon som de har masse av i USA
Sist endret av KåreKokk; 4. oktober 2010 kl. 12:17.
Fedme er jo ofte pga en psykisk sykdom og jeg er ganske sikker på at så godt som alle overvektige skulle ønske de bare kunne 'kureres'..
Grunnen til at folk blir veldig overvektige er ikke bare at de er late og sitter å stapper kjeften 24/7. Det er både psykisk og fysisk og det kunne like så godt vært deg.

Jeg merker at det er utrolig irriterende og ubehagelig om ikke ekkelt når folk som deg suser rundt i verden å sprer idiotiske meninger som dette.
Hadde mye heller sittet ved siden av en overvektig person som tar halve setet mitt enn å høre på deg.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg synes det er forkastelig å diskriminere overvektige, uansett om de har en diagnose som er skyld i overvekten, eller bare spiser for mye og beveger seg for lite.

Når det er sagt, satt jeg igjen med en tanke etter å ha lest artikkelen; Hvis man er tjukk og sliter med å få jobb etc. og kjenner en voldsom kraft bygge seg opp, et engasjement, kanskje en agressjon, hvorfor ikke bruke dette til å gjøre noe med sitt eget problem? Hvorfor ikke sloss for å bekjempe sin egen overvekt, istedenfor å kanalisere sitt sinne og sin frustrasjon mot arbeidsmarkedet og vårt samfunns forvridde kroppsidealer?

Jeg er av typen som aldri går opp i vekt, uansett hvor mye jeg spiser, så jeg har derfor ingen personlig erfaring med overvekt. Jeg har dog erfaring med å legge om kosthold og livsstil på en radikal måte, og selv om det kan virke hardt, er det gjennomførbart. Dette, samt det at man etterhvert ser at det å være overvektig har en rekke negative helsekonsekvenser, gjør at jeg synes kampen mot overvekt er viktigere enn kampen for overvektiges rettigheter (som er en kamp som i utgangspunktet ikke burde vært nødvendig å kjempe, da grunnleggende rettigheter i samfunnet og arbeidslivet gjelder for alle mennesker, både tykke og tynne).
Vis hele sitatet...
Men alle har det uheldigvis ikke som deg heller Felix. Ikke alle kan spise hvor mye og hva dem vil uten å gå opp i vekt. Selv skulle jeg gjerne ønsket at jeg kunne dette. Det ønsker nok alle overvektige.

Du har jo også et temmelig spesielt kosthold, og hadde alle spist det samme som deg tror jeg ikke vi hadde hatt noe problem med overvektvekt i verden. No, offence. Jeg synes det er fantastisk at du holder det kostholdet som du gjør, stor respekt. Men, for min egen del, og sikkert andre sin også; blir rå kylling med avokado litt for.... spesielt, i mangel på et bedre ord.

Det er ingen som ønsker å være overvektige(bortsett fra et par fetisj-mennesker), det er viktig å huske på.
Sist endret av moret; 4. oktober 2010 kl. 12:40.
Jeg har ikke lest artikkelen, så jeg vet ikke helt hva det fokuseres på der.
Uansett: Jeg har et intrykk av at blant de høyt betalte jobbene i Norge er det for tida om å gjøre å trene mest mulig, spise sunt og generelt være sunn.
I de jobbene som er lavt betalt, gjerne dominert av folk med lav utdannelse, er det ikke så farlig om du drikker cola og spiser pølse i lunchen hver dag.

Jeg synes generelt at undersøkelser som ikke tar med fler faktorer er misvisende.
Er det et problem som kun består av diskriminering av feitinger eller har det også noe med at kulturen blant de godt betalte er sånn at man ikke blir feit i de jobbene?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Nå er det jo slik at i enkelte yrker så kan man rett og slett ikke ha mennesker som er for store, da det går utover sikkerheten. Dette gjelder ikke bare overvektige, men storvokste også. F.eks på norske oljeinstallasjoner er maksvekta på 130kg hvis jeg ikke husker feil. Dette er for at redningslaget ved en eventuell ulykke skal ha en sjangse til å få evakuert personen. Når det gjelder handelsflåten, er det en tommelfingelregel om at man ikke får utskrevet helseattest om man har en BMI på over 35. Sjømannslegene bruker sunn fornuft når det kommer til dette.

Så en digresjon; på en båt jeg var på hadde vi en kokk som var stor av vekst og i tillegg litt overvektig. Skal si dere det var et helvete å få han opp av luka under brannøvelser!
Jeg tror det har mye med at det ikke virker som man har kontroll på livet sitt om man er overvektig. Man mangler gode rutiner i livet og gjør "feile" valg på fritiden. Vil tro det er litt som å møte opp med dårlig hygiene...
Sitat av moret Vis innlegg
Men alle har det uheldigvis ikke som deg heller Felix. Ikke alle kan spise hvor mye og hva dem vil uten å gå opp i vekt.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over, og nettopp fordi jeg er "velsignet" med høy forbrenning, kan jeg ikke uttale meg bastant om det å være overvektig. Jeg har dog erfaring med å se meg nødt til å legge om kostholdet og livsstilen pga. andre problemer som følge av usunt levesett. Dette kan jo sees på som "relevant" erfaring.

Jeg er derfor av den oppfattning at alle kan gjøre noe med vekten sin, selv om det for enkelte vil være ekstremt vanskelig. Jeg synes at dette er et mer spennende felt, og en mer viktig kamp, enn kampen for overvektiges rettigheter i arbeidsmarkedet.
Sitat av moret Vis innlegg
Du har jo også et temmelig spesielt kosthold, og hadde alle spist det samme som deg tror jeg ikke vi hadde hatt noe problem med overvektvekt i verden. No, offence. Jeg synes det er fantastisk at du holder det kostholdet som du gjør, stor respekt. Men, for min egen del, og sikkert andre sin også; blir rå kylling med avokado litt for.... spesielt, i mangel på et bedre ord.
Vis hele sitatet...
Hehe, mitt kosthold er for spesielt interesserte
Jeg har vært i jobb i transportbransjen siden februar, etter mye slit for å få meg jobb. Ingen som ville ansette meg. Jeg har ikke hatt fri siden da, bare på søndagene. Jeg er overvektig og jeg er faktisk raskere enn alle de 7 andre som er ansatt i bedriften, da jobben krever en del gåing og løping.

Jeg skal ikke sitte å juge, for at om jeg hadde jobbet hos en rørleggerbedrift eller et snekkerfirma hvor det krever at man er fysisk sterk og bøyelig, ville jeg blitt fort utslitt av jobben.

Dessuten ble jeg overvektig som barn, og da verken tenkte jeg over eller brydde meg om risikoene med å spise usunt. Har gått ned 20 kilo siden Mai, og er egentlig ganske stolt over det. Begynte å spise mindre og i og med at jobben krever gåing og løping, gikk jeg mer og mer ned i vekt.
Jeg kjenner forresten en som veier 180 kilo (sier han, men jeg tipper han er nærmere 200kg), og han jobber som kokk på en pub/gatekjøkken, i tillegg til at han jobber i en barnehage. Og han har ingen problemer med å jobbe.. Jeg vet at han er en ståpå person som jobber noe jævlig, faktisk mer enn meg av og til, og jeg jobber ganske så mye. Han er det jeg kaller psykelig avhengig av usunn mat, han greier ikke helt å stoppe å spise. Jeg selv var veldig avhengig og måtte bestandig mette magen med godterier eller mat.. Spiste 1 stor stratos og 1,5L brus HVER dag etter skolen og av og til potetgull (jeg kødder ikke), og det endte med at jeg ble så jævlig lei av sukker og fettete mat, at jeg bare sluttet. Jeg var ikke avhengig lengre. Jeg trenger ikke lengre det behovet for en sjokolade i ny og ne slik som andre som kan bli godtesugen eller sukkersugen.. kanskje et lite tips til noen? spis dere lei!

Litt ON-topic: Grunnen til at fete folk ikke får lederstillingen, kan jo f.eks. være at det ikke er så mange fete folk som er kvalifisert. Det er bare så så mange fete folk her i Norge skal man tenke på.
Å være avhengig av sukker og fett, er en sykdom. Det er ikke bare å si, gå å slank deg! Etter egne erfaringer, så er man deprimert som overvektig, kanskje har litt angst. Og når man attpåtil skal høre folk "ta å slank deg", så blir man bare dytta enda lengre ned i gjørma. Vanskelig å komme med en løsning på fedme egentlig, men foreldre burde ta ansvar tidlig i livet til barna sine. De som utvikler fedme mens de er voksen, vet jeg ikke helt hva løsningen kan være.. Man må bare tenke positivt og presse seg selv til å slanke seg.

For å avslutte, er det helt forjææævlig at folk ikke kan respektere overvektige personer. Møter så mange av dem i jobben min, og jeg blir sint rett og slett. Forkastelig at folk kan være så ufattelig slem.
Sist endret av Twistz; 4. oktober 2010 kl. 13:51.
Min BMI er 30+, men jeg har ingen problemer med å banke opp den legen som sier at jeg er for feit,
eller min daglige vane med 3x 5 pull ups pr døgn.

Jeg har gjort meg opp en mening om BMI og det er at 26 må være et mer fornuftig senter enn 19.
Sist endret av fxxked; 4. oktober 2010 kl. 14:11.
For min egen del har jeg konstatert at lønnen har steget jevnt og trutt i takt med BMI.

Men jeg mistenker at det kan være andre faktorer enn BMI som virker inn her...
Det er nok du som sitter med problemet om du ikke kan fordra overvektige mennesker.

Men kanskje hvis vi sender alle overvektige til gymmen, alle vektrasister som deg til psykolog, alle rødhårede til frisøren, og alle Bergensere på språkskole, så kunne vi alle leve i harmoni i en bedre verden!
Det er vel det samme med usunn mat som med rusmidler. De fleste klarer å håndtere bruken på en (relativt) god måte, men dessverre er det noen, som på grunn av diverse bakenforliggende årsaker ikke klarer å "styre seg". Disse menneskene kan ikke noe for at mat/rusmiddelet påvirker belønningssenteret deres sterkere enn hos "normale" folk. Hos de med en diagnose som gjør at metabolismen er fucked up, eller at de ikke kan bevege seg tilstrekkelig, er dette selvsagt også noe de ikke kan noe for.

Å diskriminere og mobbe overvektige er like inhumant som å trakassere rusmisbrukere, enten ved å sette dem i fengsel, støte dem ut, krenke dem etc. Overvektige trenger hjelp med matavhengigheten, pluss kanskje psykologisk hjelp med de bakenforliggende årsakene. Det er forsåvidt enklere for en matmisbruker enn med en pilleavhengig. Den matavhengige vil fortsatt kunne unne seg noe usunt i ny og ne, men den pilleavhengige vil aldri bli anbefalt om å kjøpe seg en rivotril på¨gata i ny og ne.

Men uansett, denne tråden fikk meg til å innse mine egne fordommer og usunne holdninger til overvektige (1. avsnitt er denne "åpenbaringen"), og jeg tror at jeg nå vil ha et mye "sunnere" syn enn tidligere. Takk
ja først. BMI er ikke helt den rette måten å måle om noen er feit på. muskler veier mer enn fett, så om du er ganske beef kan du slå ut som overvektig på BMI skalaen, mens du egentlig er muskuløs..

Angående overvekt og arbeid så tror jeg folk oppover her har misforstått litt.
Grunnen til at en arbeidsgiver ikke er så overbegeistra over å ansette en overvektig mot en ikke overvektig er ikke nødvendigvis innsatsen som mange prøver å rettferdiggjøre over her. (btw, innsatsen du legger i sier ikke noe om hva resultatet blir!) Men at en overvektig mot en ikke overvektig har en større rissiko for sykdom og helseplager og derfor fraværsdager, som igjen koster bedriften penger og tapt arbeidskraft.

Det andre aspektet er jo at du her har muligheten til å ansette en person med (ikke overvektig) eller med mindre (overvektig) selvdisiplin. Og selvdisiplin er alt fra å komme tidsnok på jobb om morgenen, til å levere arbeid i tide, til å lage en ordentlig middag og gå en tur..

Og til mange som kanskje føler seg truffet/støtt; når jeg snakker om overvektig mener jeg ikke lubben, men noe ganske stort.
Sitat av Niveum Vis innlegg
Det er nok du som sitter med problemet om du ikke kan fordra overvektige mennesker.
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt klart de overvektige som sitter med problemet, her. De har både problemer med at enkelte diskriminerer dem i arbeidslivet (hvilket er fullstendig forkastelig, men i mange tilfeller (til en viss grad) forståelig) og med egen helse (noe jeg ser på som enda viktigere).

Om den BMI vi har satt som "riktig" og "normal" faktisk er det beste for oss, er en annen sak. fxxked sier han trives med en BMI som er høyere enn legen hans mener han burde ha, noe jeg er helt sikker på at han ikke er alene om.
bmi er jo rett og slett bare bullshit

ta feks ronnie coleman , han veier 140 kg når han trener til mr olympia og er ca 2 meter høy da har han en bmi på 35 som tillsvarer fedme , men se på han , han er jo bare muskler ffs. så bmi er bare bullslaha
Sitat av Srbija Vis innlegg
bmi er jo rett og slett bare bullshit

ta feks ronnie coleman , han veier 140 kg når han trener til mr olympia og er ca 2 meter høy da har han en bmi på 35 som tillsvarer fedme , men se på han , han er jo bare muskler ffs. så bmi er bare bullslaha
Vis hele sitatet...
Du sier "ta f. eks. Ronnie Coleman", som om han er et heeelt tilfeldig eksempel, som kan være representativt for befolkningen generelt. Imidlertid er Ronnie Coleman et ekstremt ytterpunkt, hva muskemasse og BMI angår.

Ja, jeg er enig i at BMI ikke er en feilfri og perfekt måte å beregne folks vekt og helsetilstand på, men at det bare er tull, blir bare tull å si. Det er et nyttig verktøy, men ingen fasit.
trist at en føler seg nødt til å bruke tid på tilbakestående mennesker og deres fordommer i 2010. Det er ingen selvfølge at en overvektig person er i elendig form og ikke orker. Det er ingen selvfølge at overvektige er late tvert imot føler mange av de dårlig samvittighet hvis de tar samme pausene som de tynne.

Ofte jobber overvektige mennesker smartere enn tynne. De jobber ofte bedre i team fordi de ikke føler seg bedre enn alle andre og fordomsfulle mennesker er så trist så trist. Det som er ekkelt her i verden er fordomsfulle mennesker og hatere. Eneste botemiddel på fordommer er utdanning så idag har endel mennesker her avlagt bevis på sin mangelfulle utdanning og evne til å tenke.

Mange av verdens rikeste og mest vellykka mennesker er dritt feite men ingen beskylder dem for å være late. Ingen sier til dem at du er dum som ikke klarer å slanke deg. Vel feite folk kan slanke seg mens trådstarter er like teit imorgen.
Sitat av Crazy-Norwegian Vis innlegg
Heisann
Leste akkurat denne artikkelen om overvekt i arbeidslivet:
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10033431

Den sier bl.a at overvektige her til lands for dårligere betalt, dårligere jobbtilbud og at de blir diskriminert på jobb og på jobbintervju.

Det står også at:
"Nye studier fra både Danmark og Sverige viser at overvektige har markant lavere lønn enn andre."

"- Mange medlemmer forteller om hendelser på jobbintervjuer som samsvarer med det studiene forteller om. Det oppleves som om enkelte arbeidsgivere nærmest forventer at man skal oppgi at man er overvektig i søknaden, sier Jørgen."

Da stiller jeg meg selv dette spørsmålet, vist man har kommet til dette stadiet hvor du er blitt kategorisert som overvektig, bør du ikke for fanken gjøre noe med det? Og ja noen kan ikke noe for det og noen har ikke "råd" men Jesus christ, vi bor i Norge, overvekt i så ekstrem grad skal ikke forekomme... Det er ikke vanskelig å leve et relativt sunt liv i Norge i dag.

Mitt syn er ikke primært på hva denne artikkelen sier, den vekket noe i meg når det kommer til overvekt i sin helhet i samfunnet og i verden for den saks skyld.
Jeg merker at det er utrolig irriterende og ubehagelig om ikke ekkelt når overvektige skal sitte i sete ved siden av meg på flyturer over Atlanteren og andre lange flyturer, sett bort ifra at de ikke er så store at de må betale for to seter da, men kanskje det mest irriterende av alt så skal de ikke betale for at de SELV er overvektige, å nei, men vi som har 2 kg overvekt i bagasjen vi må betale det hvite ut av øynene...

Mitt spørsmål til dere er da, bør ikke heller fedme "kureres" eller bli sett på som en psykisk sykdom? Av det jeg har sett så har fedme så og si ingen "fordeler" kun ulemper, og har dermed en stor negativ innvirkning på samfunnet. Amerika tendenser er bare mer og mer vanlig i Norden, og det kan snart bli en virkelighet at også vi har en overvekstgruppe som er over 60% av befolkningen!
Vis hele sitatet...
Vel, selv har jeg noen kilo for mye rundt magen. Jeg, av alle, vet best hvordan jeg ser ut, fordi jeg lever med det. Så ikke kom her å si "det er bare å gå ned" . Det blir rett og slett patetisk av deg. Om noe, vil jeg sammenlikne fedme med det å røyke. Det er ikke så lett som du tror å bare bli tynnere (jeg vet, fordi jeg ahr gjot endringer i livet mitt og er på vei ned, men det å takke nei til et kakestykke eller en bit sjokolade er vanskligere enn du tror når du er vant med den slags mat). Og angående dietter, er det bare fjas. Det som må til er en varig livsstils endring for å bli tynnere. Men med alt av rekalme og dietter som vi peppres av med media blir det ikke bedre for de som ønsker, men ikke vet.


"stor negativ innvirkning på samfunnet."

Siden når ble dette en så stor bekymmring? Siden når ble "samfunnet" viktigere enn menneskene i det? Ja, fedme er ikke sundt, men hva med å gjøre sunn mat billigere enn den usunne? Hva med å drive med litt opplysninger og slikt slik at folk flest vet hvoran de best kan håndetere det? Hva med å tilrettelegge slikt at sunn mat også er enkelt å få tak i? Det har vært bedringer de siste årene, ja, men det er fremdeles letter å kjøpe en grandis som egentlgi inneholder for mye mat i en porsjon enn det er å kjøpe sunne ingredienser å lage mat selv.

Så skal det sies, at siden jeg vet jeg har noen kilo for mye, har jeg tatt tiltak mot det og er på vei ned. Men for å få en merkabr endring tar det opptil et år eller mer. Det er lang tid, og i vårt grådig "instant-gratification" samfunn er dette et tidsperspektiv som ikke finnes hod mange, og om ikke den kuren som er på mote funket, vel så prøve de en annen en some heller ikke funker.


Alt i alt er du er person som ikke tenker før du prater, hva tror du grunnen til at så mange er overvektige? kansje det har noe med samfunnet våres å gjøre? Hmm? Kanskje det ikke hjelper å "kjefte" på enkelt personene? Kansje vi brude tenke litt mer over dette og innse at det er samfunnet, ikke menneskene i det som er sykt? Slike holdninger som deg bidrar ikke til noen bedring, men er bare med på å diskriminere mot andre. Vi er trossalt alle mennesker som i bunn og grunn er like, la oss heller tenke på det å prøve å komme med løsninger for oss alle.


Jeg kunen sakt mye mer over rot årsakene jeg tror er grunnen bak dette, men jeg avlutter nå med å bare oppsummere det kort og enkelt: Det er penger å tjene på å selge mat, og dietter til folk.
Sitat av moret Vis innlegg
jeg er overvektig, ikke kjempemye, men jeg sprader ikke rundt i baris om sommeren.
Nå skal jeg fortelle deg litt om min innsats i arbeidslivet:
Jeg har tidligere jobbet som kokk. Mange tror at det er hardt arbeid. Og det skal jeg love deg det er. Jeg jobbet 350timer i måneden. 350! Kom igjen fuckface, når har du jobbet 350 timer i måneden? Og ikke kom og si at du jobber overtid en gang i blandt. Jeg jobbet 350 timer i måneden, hele tiden i 2 år.. Lengste arbeidsdagen jeg har hatt var på 26 timer. Jeg hadde ikke èn fridag på 6 mnd.
Vis hele sitatet...
Er alltid bedre mat på de resturantene hvor kokken har mage!

Ville likevel vært skeptisk til å ansette en overvektig mann (kommer seff an på hvor stor vedkommende er) grunnet økt risiko for sykefravær. Tenker da mest på hjerte og karsykdommer. Riktignok betaler arbeidsgiver bare første 16 dagene av sykefraværet, og NAV resten, men blir likevel ikke bra når en shitload av vikarer kommer inn og ut i sykdommsperioden. Koster også masse å lære opp nytt personell.
Damer i 25-30 års alderen kan slite litt med å få jobb fordi de blir mest sansynlig gravide og dermed borte et år. En mann skal ha pappaperm, men den er vel på 2-3 mnd og ikke et helt år.

Kynisk - ja, men heller være det enn å riske tap.
Kan jo legge til at jeg var sykemeldt 2 dager på 4 år i restaurantbransjen. Dette var pga en infeksjon i halsen.

Selv om jeg kanskje ser forskjellen på meg(23 år) og en eller annen dude i 40-50 årene. Det er ikke sikkert hjertet mitt holder like godt om 20 år, så ser halvveis hvor du vil. Allikvel er bildet litt større enn det. Det er skummelt om verden blir helt Gattaca fordi man er noen kilo tyngre enn gjennomsnittet.
Som moren til en ekstremt overvektig sønn sa til meg en gang " Bedre å være tjukk enn tjukk i hue " :P
Sitat av sopelimars Vis innlegg
tvert imot føler mange av de dårlig samvittighet hvis de tar samme pausene som de tynne.
Ofte jobber overvektige mennesker smartere enn tynne. De jobber ofte bedre i team fordi de ikke føler seg bedre enn alle andre og fordomsfulle mennesker er så trist så trist.
Vis hele sitatet...
Du har vel omtrent like mye belegg for disse påstandene, som trådstarter eller andre har for å si at alle (eller mange) tjukkaser er late døgenikter. Med mindre du har forsket på overvektiges arbeidsvaner, eller kan henvise til noen andre som har det, da?
Overvekt og utdanning/sosial klasse er jo ganske bra påvist i en rekke undersøkelser, så jeg ser det ikke som så rart at en overvektig tjener mindre enn en som ikke er det? Høy utdanning= god lønn, lite overvekt, og motsatt.

" Undersøkinga som er gjort på Ernæringsinstituttet ved Universsitetet i Oslo, viste og at born frå familiar av sosioøkonomisk låg klasse hadde dobla risiko for å verte overvektige samanlikna med dei frå høgare klasse. Overvekt er klart overrepresentert i lag av samfunnet med låg inntekt og låg utdanning. " helsedirektoratet.no

google: "overvekt+sosial klasse" så finner man en del.

Er enig i at mange med lav utdanning bør tjene mer, men da ser jeg helst at man drar debatten over til det og ikke til overvekt. Når det stort sett er utdanning man får lønn etter i norge.

Jeg har aldri hørt om en lærer, megler eller andre som tjener mindre enn kolegaene pga vekt, men det kan jo hende det er tall jeg ikke vet om.
Alle de overvektige ja.........Hva med alle de undervektige ? er det ikke like stor sjangs for at de også sliter på jobb? Kjenner selv en del jenter som går svimle på jobb, og i verstefall besvimer, nettopp fordi de IKKE spiser... selv er jeg overvektig i følge bmi, men har ingen problemer med arbeidsoppgavene mine.. hverken på sats eller helsekosten; )
Forstår hva trådstarter mener, men for min del for det å være tykk være dems problem. Kan umulig være behagelig og svette av å skrelle en appelsin, og da er det verdt å trene et par ganger i uken for å unngå hverdagslige ulemper.

De tykke er late, det er et faktum.
Sitat av brgz Vis innlegg
...
De tykke er late, det er et faktum.
Vis hele sitatet...
Da er dette fastslått en gang for alle av en virkelig autoritet på fagfeltet.
Vel, de hadde nok klart å sitte å skrive rapporter i 8 timer hver dag. Jeg tenker mer latskap som ikke orke å ta med seg sønnen sin ut for å spille fotball. Jeg ville heller prioritert min sønn enn jobben.
Det å si at overvektighet er "ekkelt" er fullstendig irrelevant i sammenhengen.
Det å si at det er upraktisk, er derimot meget relevant.
Fedme er ikke en sykdom, men det forårsaker en mengde sykdommer. Det å være så naiv som å veie 150+ kilo og skylde på noe som egentlig ligger meget psykisk, er blitt en trend til dags. Jeg har ikke noe imot hva man kaller "feite" mennesker, men jeg har noe imot livsstilen, som går imot vår natur om jeg får si det slikt.
Personlig har jeg aldri vært i nærheten av overvektig (17-ish bmi, 7% bodyfat), noe som skyldes trening og et noenlunde sunt kosthold. Overvektighet er faktisk noe man kan gjøre noe med - men det å klassifisere det som "ekkelt" er så bak mål at du tapte argumentet ditt i første post for min del, TS.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av brgz Vis innlegg
De tykke er late, det er et faktum.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. Akkurat som de undervektige og normalvektige er ikke overvektige en homogen gruppe med likt aktivitetsnivå. En overvektig som er litt for glad i mat kan være langt sunnere enn en tynn slappfisk som lever på kaffe og sigaretter. Hvis temaet her er hvor ille det er med latskap så ser jeg ikke hvorfor det fokuseres så mye på kroppsfasong. Å kalle overvektige ekle og late er mobbing, og det kan føre til at mange ikke tør å forlate huset av frykt for å møte dømmende blikk, og da er vi ikke akkurat inne i en god sirkel.
Heavy meninger her. Må si meg litt enig med TS, at om folk er utrolig store så kan det være litt ekkelt. Altså ikke direkte ekkelt å se på, men det blir i form av lukt og noen ganger fysisk kontakt. Jeg kan ikke fordra trange busser/fly der jeg blir ståenes i fysisk kontakt med ukjente personer i det hele tatt jeg da. Det må være skikkelig leit å ha en sykdom som gjør enn stor, eller bare det å ha for lav forbrenning.
Fedme er et problem både fysisk og psykisk, det fører jo ikke med seg noe positivt i det hele tatt; bare negativt.
Tror mange overvektige blir stigmatisert i arbeidslivet, og at mange arbeidsgivere feilaktig trekker konklusjonen at overvektig = lat.

Jeg driver selv en bedrift og har ansatte som er både tykke, tynne, høye og lave. De gjør samme jobb og med samme resultater. Det å dømme noen utifra kroppsvekt er like ille som å dømme noen pga hudfarge. Tror dette kan kokes ned til et holdingsproblem blandt arbeidsgivere.
Til dere som legger til morsomme kommentarer som "svette av å skrelle en appelsin" og kaller folk for "flesket".
Kan dere la vær, det er akkurat den samme skiten de fleste overvektige har fått slengt etter seg sålenge de kan huske.
Og NEI det er faen ikke motiverende.
Sist endret av Bothrops; 11. oktober 2010 kl. 16:03.
Jeg tror muligens at de overvektige tjener mindre på grunn av at de har tatt en lavere utdanning og ikke like lett finner midler til sunn mat og helseapparater
Jeg ser at folk har tendenser til å trekke konklusjoner både når det kommer til mine holdninger og ikke minst andre sine, bare for å klarere dette. Jeg har ikke sakt jeg syns overvektige personer er direkte ekle, jeg syns det KAN bli ekkelt i visse sammenhenger, jeg har heller ikke sakt at jeg syns de er late, mindre effektive eller gjør en dårligere jobb. Jeg klarte vel egentlig ikke uttrykke meg så godt som jeg ville eller kunne i denne tråden.

På en annen side har denne tråden hjulpet meg og jeg har fått et bedre innsyn i overvektige personers liv, holdninger og deres egne problemer i hverdagen. Takk så langt til de som har postet, skal ikke legge skjul på at det var mange kommentarer som ikke var direkte "hyggelige" men de har tross alt hjulpet meg, men folk flest har holdt en sivil tone og det setter jeg pris på.

Vil så legge til at, ja jeg har noen tanker og idêr som kan hvirke støtende for noen, men jeg vil ingen noe vondt med det jeg sier, jeg ville bare høre deres meninger på saken.
hvorfor skal man ha "midler" til å spise sunn mat?
kjøp vanlige poteter, en blomkål, noen gulrøtter, litt brokoli og en pakke med kjøttdeig og lag et kjøttkakemåltid til hele familien!
Like tradisjonell som den er sunn!
Sitat av Dr Whorst Vis innlegg
hvorfor skal man ha "midler" til å spise sunn mat?
kjøp vanlige poteter, en blomkål, noen gulrøtter, litt brokoli og en pakke med kjøttdeig og lag et kjøttkakemåltid til hele familien!
Like tradisjonell som den er sunn!
Vis hele sitatet...
Dette blir vel også billigere enn junk?
Sitat av shickabang Vis innlegg
Dette blir vel også billigere enn junk?
Vis hele sitatet...
Det kan du banne på, junk food i Norge er et av verdens dyreste, vi har blant annet verdens dyreste BigMac i verden bare for å sette det i perspektiv. Men store deler av grunnen til at folk spiser usunt er jo ikke fordi folk ikke har råd, det er jo fordi fast food er så himla mye enklere å både få tak i og mye mer lettvint en å lage "større" måltider slik som Dr Whorst tok opp. Tror ikke informasjonen er så utrolig dårlig på barneskoler heller, jeg fikk da "nok" info på heimkunnskapen til at jeg nå klarer å lage flere måltider som er relativt sunne og ikke minst gode og jeg hadde bare en time i uken...
Sitat av Crazy-Norwegian Vis innlegg
Det kan du banne på, junk food i Norge er et av verdens dyreste, vi har blant annet verdens dyreste BigMac i verden bare for å sette det i perspektiv. Men store deler av grunnen til at folk spiser usunt er jo ikke fordi folk ikke har råd, det er jo fordi fast food er så himla mye enklere å både få tak i og mye mer lettvint en å lage "større" måltider slik som Dr Whorst tok opp. Tror ikke informasjonen er så utrolig dårlig på barneskoler heller, jeg fikk da "nok" info på heimkunnskapen til at jeg nå klarer å lage flere måltider som er relativt sunne og ikke minst gode og jeg hadde bare en time i uken...
Vis hele sitatet...
Det tar meg 10 - 15 minutter å kutte opp grønnsaker, koke opp vann, og lage grønnsaksuppe. Som forøvrig koster ca 10,- pr porsjon.

Hvor lang tid det å sette seg i bilen, kjøre til McDonalds, deretter kjøre hjem igjen?
Sitat av shickabang Vis innlegg
Det tar meg 10 - 15 minutter å kutte opp grønnsaker, koke opp vann, og lage grønnsaksuppe. Som forøvrig koster ca 10,- pr porsjon.

Hvor lang tid det å sette seg i bilen, kjøre til McDonalds, deretter kjøre hjem igjen?
Vis hele sitatet...
Ser poenget du lager her, MEN en faktor du ikke tar inn i bildet, du må inn i butikken, finne varene, kjøre de hjem og lage det, fast food er som vanlig på veien hjem etc, og visse folk syns da dette er "lettere" jeg er totalt enig med deg her, hjemelaget mat er både det sunneste, det som smaker best og ikke minst det billigste, jeg prøver bare å se saken fra flere sider.
Hvem kom først høna eller egget?

Samme problem ser jeg med forskningen vg henviser til. Er det de overvektige som får lavere lønn pga deres vekt, eller kan det være mer en forklaring at de med lavere lønn får overvekt på grunn av deres økonomi?

Dette er enkelt å se med egne øyne i USA. Gå på butikken og kjøpe gode sunne råvarer er dyrt, derimot er det ikke noe dyrt å kjøpe ferdigmat/micromat/fastfood, siden dette er noe av det billigste du kan få.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvem kom først høna eller egget?

Samme problem ser jeg med forskningen vg henviser til. Er det de overvektige som får lavere lønn pga deres vekt, eller kan det være mer en forklaring at de med lavere lønn får overvekt på grunn av deres økonomi?

Dette er enkelt å se med egne øyne i USA. Gå på butikken og kjøpe gode sunne råvarer er dyrt, derimot er det ikke noe dyrt å kjøpe ferdigmat/micromat/fastfood, siden dette er noe av det billigste du kan få.
Vis hele sitatet...
Er halveis enig og uenig med deg her, vist vi nå da snakker om overvekt-ekstrem overvekt, jeg har vært i USA 4 ganger nå og det slår meg altid hvor himla feite folk er der borte, bare for å dobbeltsjekke ryktene tok jeg en titt på supermarkede/wallmart etc, sunn mat (eller noe du ikke blir mega feit av å spise) var ikke så dyrt kontra ferdigmat (selvfølgelig var det dyrere, men du får høyere kvantum derav flere måltider), prisene er ikke det som gjør folk feite der borte, uvitenhet om sunn mat og kosthold generelt.
Jeg har i tillegg familie der borte, de bor i et fint nabolag også kalt sub-urbs der borte og de har en helt okey lønn, de er det du kan kalle overvektig, men ikke i den ekstreme formen, problemet ligger vel mest i at en spiser så mye, og at du blir lært opp til å gjøre det i fra en tidlig alder. De kunne for eksempel spise det vi vanligvis "pleier" å spise her i Norge til middag, men i steden for å spise rundt 250-500g mat, spiste de nærmere en kg, HVER dag... Og i tillegg kjørte de på med desert. Jeg besøkte ikke bare min egen familie, men andre (venners) familie og de hadde så og si det samme mønsteret. Jeg vil nesten si det har mye mer med holdninger og skolesystemet som er problemet der borte... Ikke lønn som de fleste vil ha det til.