Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2014
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fekk lyst til å lage en cryptochallenge her på forumet. Her følger første oppgave. Det er en enkel transposition-cipher, dvs at bokstavane i setninga bytter plass innbyrdes.

I denne oppgava er det brukt et nøkkelord som burde vere kjent for dei fleste. Nøkkelordet har 5 tegn.

Kode

INUESPQ ERSFUYQ TTTSSCO NEN,ETQ HEIAORQ
Mao, følgande er gitt:
*String
*At det er transposition-cipher (merk at eg opplyser ikkje *kva* cipher det er...)
*At nøkkelordet er 5 tegn
*Det er ei engelsk setning.
*Setninga er om IT
*Q er padding.

Kom, igjen!Prøv!
Sist endret av vidarlo; 30. januar 2007 kl. 20:58.
<Vondt i hodet>Hadde dette vært på norsk hadde jeg tatt den tvert! En racer på slikt.
Men er det liksom 6 ord? Skjønner ikke helt oppgaven tror jeg. <Fortsatt vondt i hodet>
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Pope: Det er ikkje 5 ord. Det er fem av noko anna.

Kva det er fem av kjem litt an på kva key det er, men keyen er fem tegn.

Oppgava er enkel. Ciphertekst er gitt. Finn klartekst. Algoritma får du finne sjølv, men den er rimelig enkel.
Hmm.. Nå skjønte jeg hvertfall oppgaven.
Fortsatt helt blank, da.
Vet ikke om det tar deg lang tid å lage en slik oppgave, men er det muligheter for at du kan oppgi svaret og lage en ny oppgave, slik at alle, inkl. meg, skjønner helt hvordan dette fungerer?
Hmm...sitter her og tror jeg veit hva nøkkelordet er...men får ikke helt til hvordan oppsette av koden er
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg foreslår at han ikke gjør det, hvis du ikke skjønner hvordan det er satt opp foreslår jeg at du leser litt mer om transportion ciphers. Les litt, lag en liten selv - så ser du med en gang hvordan disse funker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Eg kjem ikkje til å avsløre det. Algoritma er enkel, og den er dokumentert på wikipedia, dersom du kjem fram til rett algoritme. Eg har sagt at det er et femtegns keyword, og andre har påpeikt at det er fem ord. Da er det ikkje *så* vanskelig. Dersom denne blir løst kjem det ei ny oppgave, med anna cipher...

Kakebak,du kan sende meg det på pm, er nysjerrig på om du har komt fram til rett... Nei, eg vil ikkje gi hint eller tilbakemeldinger om det er rett eller ikkje
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
pope: Spørs om du hadde klart det selv om setningen var på norsk. Det er tross alt såpass mange bokstaver her at du trolig ikke klarer det bare ved å "bruteforce" setninga.
Sitat av |d13m0b
pope: Spørs om du hadde klart det selv om setningen var på norsk. Det er tross alt såpass mange bokstaver her at du trolig ikke klarer det bare ved å "bruteforce" setninga.
Vis hele sitatet...
Ja, nå som jeg har skjønt hvordan disse greiene fungerer, ser jeg at det er mer innviklet enn som så..
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jepp, for i så tilfelle kunne du sikkert tatt denne, som er samme tekst - bare på norsk.

Kode

ETITKOPQ TTSRUFYQ INRKBEKO REK,DRTQ NEUERRRQ
herregud jeg holdt på å bli idiot. Men jeg må ha skakkgjort noe et sted, for jeg får ikke mening ut av følgende løsning:

THE INTERNET IS UNSAFE, COUSE ORYPT
Sist endret av m0b; 2. februar 2007 kl. 14:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Hirr... Nydeleg golder.
Vel, eg har fått løsnina på PM, dog med feil key, men løsninga er altså:

Kode

THE INTERNET IS UNSAFE, SO USE CRYPTO
KEY: freak
        35214
Hvilket gir:
 3 5 2 1 4
 T H E I N
 T E R N E
 T I S U N
 S A F E ,
 S O U S E
 C R Y P T
 O Q Q Q Q
Ny challenge i løpet av dagen.
Sitat av etse
The internet is unsafe, so use crypto

nøkkelen er faktisk thein?
Vis hele sitatet...
Der er første PM med rett løsning. Ettersom golder er så usannsynleg nabb at han ikkje greide det, så må han leve i evig unåde...
Sist endret av vidarlo; 31. januar 2007 kl. 08:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Denne gangen er det ei opgave der Autokey Cipher er tingen. I denne oppgava har eg med vilje valt kort key, for å gjere kryptoanalyse lett. Key er mellom 3 og 5 tegn, og da burde du ha alt du treng for å bedrive kryptoanalyse!
Ciphertekst er:

Kode

GPSGI TEMSG MIMIQ
Q er som vanlig padding.
For å gjere oppgava enklare så er teksten på norsk.

Key er ikkje et ord btw, så å finne key er den vanskelige måten. Det enklaste er nok cryptanalyse, som det er eksempel på på wikipedia

Og bonus:403+143=546. Den der er ikkje relatert til resten av oppgava dog.
Sist endret av vidarlo; 31. januar 2007 kl. 10:09.
Men da bruker du en tabula recta med det norske alfabetet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Tobb
Men da bruker du en tabula recta med det norske alfabetet?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ei setning uten norske tegn, så fant ingen grun til å lage en sjølv... Så det er nok engelsk alfabet som er brukt. Beklager at det ikkje kom med i oppgava.
Beklager feilen. Men, som jeg sa til |d13m0b: Notepad er ikke idiotsikkert. Mest sannsynlig litt feiltrykking i notepad.
At keyen var freak fant jeg ut først etter jeg fant reggefølgen på setningen.

Edit: Jeg fant ut hva jeg gjorde feil. "Q er padding" tolket jeg som at Q kunne fjernes. ble derfor litt skakk i rekkene.
Sist endret av Golder; 31. januar 2007 kl. 14:37.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Ingen som har lyst til å svare?
Jeg kan jo prøve, selv om jeg ikke vet hva padding betyr.
Padding = Space = Mellomrom = Whitespace
Tror ikke jeg skjønner det, fordi jeg forstår ikke hvorfor han skriver det i grupper på 5 bokstaver, og med en Q helt på slutten da.

Skal bare laste ned compiler, skrev et enkelt program som kan hjelpe meg litt, fordi jeg gidder ikke sjekke av hver bokstav fra listen på wikipedia.
letteste var å bruke excel for å løse oppgaven og skrive tallene i et rutenett =) og bare flytte om på de =)
Neh, jeg testet i programmet nå, med lengde fra 3 til 5.
Ingen av de 3 jeg fikk virket norske en plass.

Jeg gjør sikkert noe feil, skal prøve å finne det ut.
Sist endret av TanteSpiker; 13. februar 2007 kl. 20:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
1: uten å sjå i notata mine, så er eg rimelig sikker på at det ikkje var norske tegn. Det står da også at eg brukte engelsk alfabet i oppgava, men norsk tekst.
2: padding er fylltekst, altså ting som ikkje er del av setninga, men vert brukt for å gjere den til ei bestemt lengde.
Jada, fant ut min feil, jeg hadde misforstått en ting på wikipedia, så jeg trengte bare å gjøre en liten modifikasjon på programmet mitt, så fikk jeg en enkryptor.

Skal prøve på nytt da.

Edit: Har nok ikke tid i dag..
Selv med mine dårlige nynorsk kunnskaper kan jeg se at du blander inn masse bokmål.
Eller så blander du inn mye nynorsk i bokmålen..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Beste tipset er faktisk å drite i datamaskina, skrive det ned på et papir, og sitte en times tid og flytte litt rundt på bokstaver. Det er mindre pinefullt enn å gjere det på pc.
Kan du gi oss et emne?
F.eks. å finne dekryptere noe fra krigen er jo enklere, fordi da har man faktisk et emne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Du har ei oppgåve som er forklart grundig, både her og på WP. I tillegg har du løysinga. Kva meir treng du?

Å ha emnet er 100% uviktig. Finn du rett løysing, så er du 99.9% sikker, fordi du vil sjå et mønster som blir kalla det norske språket. Finn du ikkje løysinga, så vil ikkje det å ha emnet hjelpe deg en puck. Enkelt og greit.