Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2825
jeg har søkt utsettelse i militæret pga. har kommet inn på universitet i england på 3. året.
har også jobbet med forkurs i sommerferien som er godkjent for å få plass.

er dette god nok grunnlag for å få utsettelse?

hvor lang tid tar det før jeg får svar?
Er sikkert nok grunnlagt. Når jeg sendte utsettelse så fikk jeg svar etter 14 dager. På papiret fra VPV så står det at det kan ta opp til 4 uker. Når det nærmer ser skolestart og du ikke har fått svar, så tar du bare en telefon til VPV så kan de sjekke om du har fått utsettelse.
Trådstarter
gjelder de nye reglene høyskole/universiteter i utlandet også?
man får ikke utsettelse hvis man skal på høyskole/uni i norge
hvis jeg ikke får utsettelse må jeg finne en annen måte...fikse lege attest eller noe
Sorry mac, det militæret sine behov som står på spill, ikke dine. Du skal sone så tidelig som mulig før du fyller 22. Det er kongen som bestemmer dette i følge den loven.

Edit: Å nei, det er ikke god nok grunn. Det er mange punkt som må stemme for at de skal vurdere det. F.eks at man ikke kan reservere plassen sin til neste år.
Sist endret av utmeldt; 24. august 2005 kl. 21:04.
Jeg tror at dette er nok grunnlag til å sleppe militæret. Både jeg og mange andre jeg kjenner har sluppet militæret pga. utdanning først.
Sitat av Apelsinsatan
Jeg tror at dette er nok grunnlag til å sleppe militæret. Både jeg og mange andre jeg kjenner har sluppet militæret pga. utdanning først.
Vis hele sitatet...
Det var nok før..
Sist endret av utmeldt; 24. august 2005 kl. 21:17.
Det var før ja. I år vil det bli mindre folk i militæret.
det er grunn nok for og få utsetteles, men så lenge du er under 27, så må du inn etter skolen, jeg var 5timer i militæret og det var lenge nok for meg
Sitat av wrap
det er grunn nok for og få utsetteles, men så lenge du er under 27, så må du inn etter skolen, jeg var 5timer i militæret og det var lenge nok for meg
Vis hele sitatet...
Hvor tar du det fra? Fakta/Kilder?
fakta,jeg og en kompis reiste i samme leir og han hadde hatt utsettelse i mange år pga. studie
- Det vil bli vanskeligere å få utsatt førstegangstjenesten på grunn av skolegang og studier.

- Det betyr at de som får innkallingen i posten, må planlegge ut fra at de skal inn til førstegangstjeneste til vinteren. Det vil bli vanskelig å få tjenesten utsatt, understreker han.

Ungdom som har startet på utdanninger som det er umulig å få permisjon fra, må dokumentere dette. Da vil Vernepliktsverket vurdere utsettelse.

Det er Forsvarets behov som er styrende ved innkalling av vernepliktig personell til førstegangstjeneste.
oftopic: Hvordan er grunnlaget for å slippe militæret hvis du bruker briller og du er avhengig av de for å utføre diverse handlinger?
Sitat av Freeloader
oftopic: Hvordan er grunnlaget for å slippe militæret hvis du bruker briller og du er avhengig av de for å utføre diverse handlinger?
Vis hele sitatet...
Hvis du blir erklært tjenestedyktig så må du vel uansett inn. Hva du blir satt til å gjøre kan vel variere:P
jeg selv skal inn i militæret den 10. jan.... uansett!

En kamerat av meg har begynt på NiTH og også fått innkallelse, prøvde å få slippe Førstegangstjenesten, men det ser ut til at han ikke får det til. Fikk svar idag og de vil ha han inn...

"Problemet" (for de som er innkalt men ikke vil inn) er at forsvaret satser veldig på de som har gode karakterer og klarte det veldig bra på sesjon, etter det jeg har hørt etter en telefonsamtale med vernepliktsverket! Derfor blir det også vanskelig å slippe unna når du først er innkalt. Man burde jo selvfølgelig se på det som et kompliment å bli kalt inn, men det er kjipt når det ødelegger 1/2 - 1 studieår!
Hvor stor er sjansen for at man bare kan uttrykke at man ikke ønsker å gå i millitæret, for å så faktisk slippe unna på lik linje med de som ikke blir tatt opp i det hele tatt..?

Jeg har et sterkt ønske å bare slippe unna hele greien, for å begynne rett på studier - er det naivt av meg?
Matthiesen: Det er Forsvarets behov som er styrende. De gir blanke i hva du har lyst til.
Trådstarter
Reglene er vel annerledes når det gjelder høyskole/universitet i utlandet?
Dessuten søkte jeg på skolen i februar/mars, lenge før jeg fikk brevet.
Jeg kan jo bare dra uansett..for de kan ikke komme til england å hente meg.
Ellers må jeg nok fake en ryggskade hos legen pga. jobben.

Gyldige utsettelsesgrunner
Utsettelse av førstegangstjenesten innvilges normalt kun til studenter som allerede er i gang med studier.

http://www.mil.no/felles/vpv/start/v...rticleID=78977

Har jo ikke akkuratt begynt på en ny utdannelse, jeg må få fullført siste året i utlandet.
Sist endret av cspace; 25. august 2005 kl. 00:26.
Sånn oppsummert: Det er bare en måte å finne ut om det er god nok grunn på, og det er å faktisk søke om utsettelse
vragh, jeg har ett nr til en kul fyr i vernepliktsverket som garantert hjelper deg! Skal ordne det når jeg kommer hjem.
Jobba i vernepliktsverket før, og fikk noen kompiser av meg som ville ha utsettelse til å ringe han, og alle fikk det.
Tenkte jeg skulle ta det her:

Vel, jeg har klart det helt store.. Jeg har da klart å ikke søke utsettelse innen fristen.. Jeg må ringe de i morra.. Noen som vet om jeg sannsynligvis vil få utsettelse? Det som er er at jeg har bindt meg til hybel for ett år, betalt studieavgift, og flyttet til hybelen(!). Noen som eventuellt vet om noen knep som jeg kan vri meg unna med?
Jeg har enda ikke vært i militæret. I to år fikk jeg (de respektive) sjefene til å skrive brev om at det var kritisk for firmaet at jeg forble ansatt på fulltid. Sånn, hvis jeg måtte i militæret var det fare for konkurs. Ikke hørt noe mer etter det. Såe, det er iaff et triks jeg veit funker.
Som sagt, så skal jeg ordne ett nr til imorra. Det kan hende han gjorde meg noen kompistjenester, men jeg tror egentlig ikke det.
ta året i grønt som et friår da? godt å gjøre noe annet enn å slite skolebenken også.. syns det jeg iallefall... det er ikke så jævlig som alle skal ha det til..
mr_burn: Spar oss da. Respekter at noen ikke ønsker å ta seg et friår.
hehe, var bare et forslag.. men ordner seg sikkert med utsettelse vettu, de er overraskende avrundet på den fronten
problemet er at studieavgiften er betalt og jeg har bindt med til hybel i 12 mnd.
Sitat av mr_burn
hehe, var bare et forslag.. men ordner seg sikkert med utsettelse vettu, de er overraskende avrundet på den fronten
Vis hele sitatet...
Jeg har fått AVSLAG på grått papir. Så ikke kom å snakk om at det ordner seg.. Med mindre jeg klarer å komme opp med noen sykdommer/plager snart.
Det er ikke så lett å få utsettelse selv om du har sykdommer\plager. En venn av meg var hos legen som skrev at han hadde sterk støvalergi og at han trengte spesialmadrass på rommet osv. I brevet fra militæret stod det at det skulle greie å fikse det. Har og venner med serdeles dårlig syn og rygg plager, men de får bare en alternativ tjeneste. Vil si det nesten er umulig å få utsettelse i år.
betyr det at jeg blir sittende med -35000 pga at jeg har en hybel jeg må betale på da? Får jo faen ikke brukt den hvis jeg er i militæret.. jeg SKAL klare å ordne utsettelse.. har jobbet med deg siden klokka 9 i dag..
djman: forsvaret betaler den, om kontrakten er inngått 3-4 måneder før.
Sitat av l0hre
Det er ikke så lett å få utsettelse selv om du har sykdommer\plager. En venn av meg var hos legen som skrev at han hadde sterk støvalergi og at han trengte spesialmadrass på rommet osv. I brevet fra militæret stod det at det skulle greie å fikse det. Har og venner med serdeles dårlig syn og rygg plager, men de får bare en alternativ tjeneste. Vil si det nesten er umulig å få utsettelse i år.
Vis hele sitatet...

hehe, det fikser de aldri! så det beste er nesten bare å møte opp, være med noen dager, også gå til kompanisjef og prest, og fortell ærlig om problemene, så blir det fortgang... da jeg begynnte, for nesten nøyaktig ett år siden hadde de iallefall en tendens til å sende hjem folk lett, fordi de vil ikke ha de som syter og klager, og som har en skade som kan være til stor bry utover vinteren... men det der systemet forsvaret har er ikke lett å bli klok på, så lykke til!
Sitat av mr_burn
hehe, det fikser de aldri! så det beste er nesten bare å møte opp, være med noen dager, også gå til kompanisjef og prest, og fortell ærlig om problemene, så blir det fortgang... da jeg begynnte, for nesten nøyaktig ett år siden hadde de iallefall en tendens til å sende hjem folk lett, fordi de vil ikke ha de som syter og klager, og som har en skade som kan være til stor bry utover vinteren... men det der systemet forsvaret har er ikke lett å bli klok på, så lykke til!
Vis hele sitatet...
Du får nok reise hjem ja, men da har du møtt opp. Poenget her må vel være å få utsettelse uten å møte opp, for så å bli dimmet.
Tydeligvis enn del ting å klare opp i her...Jeg jobber selv som befal i Forsvaret og vi startet opp med rekruttskole nå for 3 uker siden..

For det første Djman: Hybel/Boliglån osv. som du inngikk min 4 måneder før tjeneste vil bli dekket av Forsvaret, du vil ikke lide noen økonomiske tap av å gå inn i førstegangstjeneste(med mindre du da er i jobb og har en tapt inntekt)

Og når vi snakker om dimming(nå skal ikke jeg komme med noen pekefingre): Hvor lett det er å få utsettelse vet jeg ikke med sikkerhet, men hvis du har ett år igjen av studiet ditt vet jeg hvertfall flere som har fått utsettelse...
Ellers hvis du først skal få dimmet må du få gjort det i løpet av de 2-4 første dagene etter innrykk, etter det blir det bare verre og verre. Ryggproblemer/Motivasjon/Syting/Etc er typiske folk som ryker først. Hvis man kaller inn 200 stk. regner Forsvaret uansett ikke med at alle skal komme seg gjennom. Bare si du ønsker snakke med prest/lege/psykolog, whatever, og ikke gi deg før du får prate med dem, da begynner ting å skje..

Ellers tror jeg du uansett vil få et kjempefint år i militæret, de vernepliktige har aldri vært mer motivert og aldri trives bedre enn de gjør nå..

mvh.
sjt. Hjelpsom
Trådstarter
må jeg ettersende bekreftelse på endelig skoleplass?

jeg sendte bekreftelse på att jeg kom inn dersom jeg bestod forkurs (jeg skrev samtidig att jeg bestod forkurset).
Ja,du må sende bekreftelse. Du må dokumentere at du har skoleplass. Alt dette står på arkene som kom fra VPV. :P
Sitat av djman
problemet er at studieavgiften er betalt og jeg har bindt med til hybel i 12 mnd.
Vis hele sitatet...
Jeg er i akkurat samme situasjon. Men jeg fikk vite at Forsvaret betaler hvis jeg ahr bodd der i fire måneder før jeg skal inn, som tidligere nevnt. Eneste måten jeg kan få utsettelse er hvis jeg ikke får permisjon fra skolen. Jeg var innom administrasjonen i dag, og de sa at det var bare en liten formalitet så fikk jeg det

Jeg har ikke noe problem med å måtte være i militæret. Men det jeg ikke liker er at jeg først må enten ha et halvt år hvor jeg ikke gjør noe, eller et halvt år med studier, for så å ta et års permisjon hvor jeg kan glemme alt jeg har lært, og så komme tilbake til eksamener. Det er ikke bra å kalle folk inn til januar