Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 947
Hei,
Har tidligere spurt om noe som ligner litt på dette, men tar sjansen på at dere tåler et spørsmål til; selvsagt leser jeg om dette - dog er det ok med bekreft/avkreftelse noen ganger.
Som mitt tidligere spørsmål her har vært gjelder dette å ha en server, men uten static IP(hvorfor vil ikke ISP gi dette? - økonomisk baktanke, er det så enkelt?)
Kunne jeg til eksempel bruke serveren min som nameserver, altså, jeg ser problemet med dette siden min ISP endrer ip i ny og ned.
Tenkte snarere om det var en mulighet på en eller annen finurlig måte?
Vet om dyndns og slike type ting, men det er så kjedelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan, men du vil ikkje.

Det du vil er å ha NS eksternt. Bruk ein provider som lar deg køyre API-kall, slik at du kan oppdatere programmatisk. Det kan du f.eks. med Cloudflare, eller du kan kjøpe billigaste VPS du finn og settje opp NS der. Det krev ikkje mykje RAM eller diskplass.

Som god grunnregel er det to ting du aldri vil hoste heime, og det er NS og mail. NS fordi det er såpass følsomt for endringer, og fordi det potensielt tar timer å pushe ut oppdaterte data om det skjer feil, og mail fordi såpass mange blokkerer mail frå sluttkunde-IPer.
Takk @vidarlo .
Ok, men er det da slik at jeg kan bruke nameserver et annet sted som peker til serveren jeg har hjemme? Er det hva du mente, eller ble det en liten rundtur for meg der?
Altså for å være ærlig er det ingen spesiell grunn til at jeg skal ha en liten server hjemme, jeg behøver det ikke slik sett. Det er bare at det er ganske gøy og morsomt å lære. Prøver å sette opp cluster render til CAD og bare har det litt morsomt generelt, men da er det vimsete når jeg vil sitte å leke med dette på hytta eller dertil egenede sted.
Kjøp minste vpsen hos hetzner for eks som koster ca 25,-/mnd. Så kan du hoste dns der for eks.

Du kan også bruke det som gateway for epost om du vil lagre den hjemme. Så slipper du litt av problemene rundt semi-dynamisk IP og slikt.
Å ha sin egen dns-tjener eksponert på internett er mer stress enn det er verdt. Da er det langt bedre å bare bruke f.eks. cloudflare som gir bort en helt finfin dns-tjeneste.

I alle fall når man åpenbart ikke vet hvordan man skal drifte IT-tjenester som har masse gøyalt potensiale for å bli misbrukt
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sett opp dynene som.gir deg whatever.dyndns.org.

Så kan du hos cloudflare eller whatever sette opp domene dine til å peke mot whatever.dyndns.org vha CNAME
Sist endret av nso; 17. april 2019 kl. 07:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nso Vis innlegg
Sett opp dynene som.gir deg whatever.dyndns.org.

Så kan du hos cloudflare eller whatever sette opp domene dine til å peke mot whatever.dyndns.org vha CNAME
Vis hele sitatet...
Dyndns tar 20-30$ i året for det.

Enklare å bruke cloudflare direkte. Og billigere. Dei har eit API som lar deg endre ting direkte hos dei rimelig enkelt