Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2857
Hei! Jeg følger en poll i en av de store distriktsavisene, og kan ikke skjønne annet enn at det jukses kraftig i stemmegivingen. Pollen tar for seg et viktig spørsmål som folk vil ha sterke motiver for å påvirke, men er lett å hacke eksempelvis ved bruk av Incognito-mode i nettleseren. Finnes det noen mulighet enten fra min eller avisens side å avsløre jukset på?

Håper på svar. Veldig takknemlig!
En slik poll er jo ikke verdt en dritt uansett. Ingen viktige beslutninger blir gjort på bakgrunn av en spørreundersøkelse i en nettavis. For det første er det som du sier lett å jukse, og for det andre så er resultatet i beste fall representativt for leserne, men ikke innbyggerne. Hva skal du nøste opp i dette for? Spiller det noen rolle at det jukses i en lekeundersøkelse i en nettavis?
Det beste du kan gjøre er vel heller å skrive et evt. leserinnlegg til avisen. I innlegget belyser du svakhetene ved slike undersøkelser. Er du heldig leses innlegget av en del av avisens lesere. Det handler mer om forståelse av statistikk enn evt. juks. For det trenger ikke være juks. En undersøkelse om innvandring i vigrids avis vil som regel bli rimelig skjevt fordelt, satt på spissen.
Trådstarter
10 0
I dette tilfellet er det snakk om en konkurranse der vinnerne vil få flere hundre tusen. Redaktør og politikere er representert blant den ellers fagdominerte juryen. Redaktøren har allerede flagget at han vil tale for vinneren av pollen, og politikerne er trolige til å gjøre det samme. Selv om ingen av disse er leder av juryen er det politikerne som står for finansieringen, og deres mening vil derfor trolig bli tillagt en del vekt. En fagjurye vil trolig heller ikke velge et alternativt som er blant de som er dårligst rangert.

Selv er jeg overbevist, utenfor enhver tvil, om at pollen har mistet all sin verdi, men jeg vet ikke om redaktør/journalister har fulgt så nøye med/er kritiske av natur. Jeg har tatt noen screenshots underveis, men tror ikke det er nok.
Jeg gjentar derfor mitt spørsmål:
Er det på noe vis mulig for meg eller journalistene i avisen å påvise at det er blitt begått juks; at for eksempel flere av de avgitte stemmene stammer fra samme IP?

På forhånd takk.
Hvis pollen er så lett oppbygget at det kan stemmes flere ganger vha. inkognitomodus, er det ikke umulig at det har blitt jukset.
Dersom inkognitomodus har blitt brukt for å jukse stemmer, og pollen logger IP-adresser, vil en kunne se om samme IP-adresse går igjen flere ganger, ja.

Kan jeg be om en lenke til pollen?
Trådstarter
10 0
Jeg er redd for å linke til pollen ettersom jeg selv er involvert i det "leserne" er satt til å stemme over. Jeg må i så fall tenke grundig over det. Utgangspunktet er at pollen er som en hvilken som helst annen avis-poll, der det er mulig å jukse b.la. ved hjelp av Incognito.3
Send en epost til redaktør hvor du forklarer hvor lett det er å manipulere vote'n.
Jeg tror ikke redaktørene er så dumme at de tror en slik poll er umulig å "påvirke" på forskjellige måter. De har i det minste noen it-folk som bør ha påpekt det. Jeg vil tro de driter 100-null i det. Det er jo for å skape blest man kjører slike poller.
Står det noe i vilkårene om at man kun kan avgi én stemme pr. person? Hvis ikke så er det vel strengt tatt ikke juksing, kun en smart måte å vinne på. Og som murloc påpeker, hvis man ikke sikrer konkurransen bedre enn med en cookie, så bryr man seg antageligvis ikke om at noen trikser med tallene.
Trådstarter
10 0
Kall det juks, kall det hva du vil. At mangelen på vilkår legitimerer det er i alle fall en ganske trang logikk. Hvor smart det er avhenger av om man blir avslørt eller ikke. Hvilket leder tilbake til det faktiske spørsmålet her:

Er det mulig for henholdsvis meg eller avisa å fremskaffe oversikt over IP-adresser, og på den måten lage et resultat som gjenspeiler hvor mange unike stemmer som er blitt avgitt?
Sist endret av Markoz; 23. mars 2016 kl. 11:05.
En IP-adresse kan brukes av flere inne for f.eks samme firma / skole / familie osv, men sikkert mulig å bruke til å filtrere ut noe juks.
Trådstarter
10 0
Ja, tenkte meg det. Det vil altså ikke være mulig for en seriøs avis å slå opp et "sant resultat" på bakgrunn av en useriøs poll? Si meg, hvorfor bruker ikke bare avisene bedre metoder for å avholde poll?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis det er penger involvert så vil det være regulert av Lotteritilsynet. Er det mye penger involvert så vil de være spesielt interessert i hvordan de har tenkt å hindre juks.
Sitat av Markoz Vis innlegg
Kall det juks, kall det hva du vil. At mangelen på vilkår legitimerer det er i alle fall en ganske trang logikk.
Vis hele sitatet...
Det er ganske grei logikk faktisk. Ikke helt i tråd med allmenn oppfatning av hvordan en avstemning burde fungere, men ganske relevant hvis man har tenkt til å anklage noen for juks. Sier ikke at det er rett eller galt, men hva som står i vilkårene er jo absolutt interessant.

Sitat av Markoz Vis innlegg
Ja, tenkte meg det. Det vil altså ikke være mulig for en seriøs avis å slå opp et "sant resultat" på bakgrunn av en useriøs poll? Si meg, hvorfor bruker ikke bare avisene bedre metoder for å avholde poll?
Vis hele sitatet...
Antageligvis fordi bedre verifisering av ID innebærer mer styr for leserne. Dermed vil færre gidde å avgi stemme, hvilket innebærer mindre hype rundt konkurransen.
Sist endret av mentalmelt; 23. mars 2016 kl. 12:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Markoz Vis innlegg
Ja, tenkte meg det. Det vil altså ikke være mulig for en seriøs avis å slå opp et "sant resultat" på bakgrunn av en useriøs poll? Si meg, hvorfor bruker ikke bare avisene bedre metoder for å avholde poll?
Vis hele sitatet...
Fordi resultatet aldri kan bli nøyaktig. Om du lager 100% vasstett avstemming, der alt juks er umulig, så vil du fortsatt vere offer for utvalgsskeivheit. Ein del ting er av den typen der dei som er for ikkje bryr seg så veldig, mens dei som er mot er veldig engasjerte. Det vil gi skeivheit.

Den typen polls er enkelt og greit underholdning. Ingenting meir.
Denne saken virker ganske relevant:
http://www.dagbladet.no/2015/12/01/k...haug/42200378/

Her er det snakk om en nominasjon, og ikke en faktisk kåring av vinner. Høres jo ut som det du beskriver, bare at din situasjon fremstår som enda mer uformell.