Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1877
Hei folks

Har tenkt lenge på temaet hacking og har funnet ut at jeg har veldig lyst til å prøve å få det til. Bli god på det. Er på utkikk etter en mentor som kan lære meg alt som er om hacking, betaler selvfølgelig.

Er det noen her som har lyst til å lære meg, eller kjenner noen som tar seg betalt for slik. Sleng en kommentar her så tar jeg kontakt.
Money talks er klart det. Blar du opp cash så er det garantert noen som vil være din mentor.
Bare lurer, hva slags hacking er det du er ute etter å lære?

Hacking er et såpass bredt område, som inkluderer endring av programvare, finne sikkerhetshull/svakheter for å få tilgang til maskiner/nettverk etc. Hvis du forklarer litt mer hva du vil oppnå kanskje du får litt mer relevante svar.

Hvis du er ute etter å lære "filmhacking", å smashe vilt på tastaturet for å få tilgang til Facebook-kontoen til kompisen din, så er det bare å gi opp. Nevneverdige hackere er oftest gode IT-folk med over gjennomsnittlig kunnskap om programmering og IT generelt. Det er ikke noe man kan lære i løpet av et år om man ikke har gode datakunnskaper.
Sitat av chuckbæss Vis innlegg
Hei folks

Har tenkt lenge på temaet hacking og har funnet ut at jeg har veldig lyst til å prøve å få det til. Bli god på det. Er på utkikk etter en mentor som kan lære meg alt som er om hacking, betaler selvfølgelig.

Er det noen her som har lyst til å lære meg, eller kjenner noen som tar seg betalt for slik. Sleng en kommentar her så tar jeg kontakt.
Vis hele sitatet...
Altså, 'hacking' betyr ikke det du tilsynelatende *tror* det betyr. Det er et ord som er litt vanskelig å definere, men en populær måte å se det på er å si at det er å få noe (trenger ikke å være en datamaskin, selv om det oftest er tilfelle) til å gjøre noe nytt og uventet på en kreativ måte. Hvis du lager et sveiseapparat av en gammel mikrobølgeovn (slik en kar her på forumet nylig gjorde), så vil jeg kalle det et hack. Kode som gjenskaper seg selv, fibonacci implementert via template-recursion i C++, mer eller mindre samtlige entries i obfuscated C-contest er hacks. Ingen av dem handler i dette tilfellet om å få uatorisert adgang til data, og de aller fleste er helt unyttige - hacking er å komme opp med kreative løsninger for sin egen skyld, og har du ikke et problem som trenger en kreativ løsning, ja så får du lage et problem. Nå, å skaffe seg adgang til på uautorisert vis kan ofte være en *del* av hacking - å lure et antatt sikkert system på en kreativ måte er definitivt en form for hacking. Men hacking er så mye mer. Imidlertid har Bill Gates, media og myndigheter (som tilsynelatende vil at folk skal være avhengige av at andre løser deres problemer) brukt mange tiår på å sementere oppfatningen om at hacking er ulovlig, umoralsk og ondskapsfullt. Richard Stallman gir en god beskrivelse av saken her:
http://stallman.org/articles/on-hacking.html

Dersom du har lyst til å herje med andre datamaskiner og ikke bare være en annen script kiddie (dvs. å bruke ferdigmekkede programmer som andre har skrevet), så må du først lære deg å programmere. Deretter må du bli god. Skikkelig god. Da må nemlig *du* være den personen som skriver slike programmer. Og det er ikke trivielt. Her er et eksempel på en generell metode som ble brukt mye før, men som ikke er like effektiv lenger;
http://en.wikipedia.org/wiki/Stack_buffer_overflow
Nå, det der funka i hine hårde dage, nå må man derimot oftere ty til langt mer subtile og kompliserte fremgangsmåter. Og uansett hvordan du vrir på det, så må må du kunne kode. Ikke bare det, du må også lære deg en masse om hvordan operativsystemer funker, internet, kryptografi (som krever heftig matematikk), med mer.

Den letteste måten å få tilgang til andres maskiner på er vel trolig social engineering -
manipulere dem til å gi deg passordet sitt på en eller annen måte.

Det du derimot kan glede deg over er at straks du begynner å programmere, så vil du innse at det er så vanvittig mye mer som er gøy enn å bare drive skøyerstreker med andre folks maskiner! Du kan gjøre utrolig mye gøy helt alene, og det trenger ikke engang være ulovlig!
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:00.
Hva slags programmerings-språk er det du anbefaler å kunne?
Sitat av Pagle Vis innlegg
Hva slags programmerings-språk er det du anbefaler å kunne?
Vis hele sitatet...
Fler enn et, for programmbare hacking hvor du f.eks. skal lage cracker til ulik programmvare/spill kan det vært smart å kunne C/C++ og Assembly, siden du ofte må gå gjennom assemblykoden og gjøre endringer der for å få til ønsker oppførsel.

Men i mange tilfeller er det greit å kunne et scriptespråk som f.eks. python for å gjøre enkelte oppgaver for deg, samt gjerne programmeringsspråket programvaren du hacker er skrevet i. (Skal du f.eks. "hacke" en webside som er skrevet i PHP er det greit å kunne PHP og de ulike måtene man kan gjøre feil der som åpner for sikkerhetshull).
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...

Endelig noen som skjønner det! Media osv har endret betydninga på ordet "hack" helt, og det er trist. Blir nesten småsur når jeg leser:

"Jeg ble hacka på facebook!"
"Hvordan hacker jeg <random side>?"
"Han er en hacker, han har <insert random scriptkiddie-tool>!"
"Jeg hacka passordet hans!!111one"
"De hacka nettsida, den ble nemlig DDoSa!


Anyways, flott innlegg Myoxo!
Sist endret av Bruskork1; 10. november 2012 kl. 14:15.
Sitat av Pagle Vis innlegg
Hva slags programmerings-språk er det du anbefaler å kunne?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva du vil hacke det. Ser du etter å finne sikkerhetshull i nettlesere som du kan utnytte, må du være temmelig god på webprogrammering. Skal du lage ordentlige virus for et OS, må du lære deg tunge C-språk (eller visual basic da).
Sist endret av Espen2308; 10. november 2012 kl. 14:21.