Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1157
Vel,jeg tror at hvis vi hadde fått flere staligeb *beskyttende* enheter innen sikkerthet i landet. Ikke bare Politiet også videre.

- Et for å beskytte Norge mot utenlandske angrep

- Et for å beskytte Norge mot Narko realitert kriminalitet

Syntes vi kunne ha opprettet flere statlige organisjoner som følger lover og passer på at de blir brukt. Mener altså politiet,blir delt inn i flere enheter i de forskjellige fylkene o.l . Mener at da vil det bli konkuranse og politiet vil bruke ressursene sine bedre..


Hva syntes du ?
Jeg tror du ikke helt vet hvordan det foregår nå engang.

Jeg tror også du sliter med å formulere deg. Jeg forstår ikke hva
statlige *beskyttende* enheter
Vis hele sitatet...
skulle være. Hvorfor apostrofer der?

Det er spesialisert enheter innad i Politiet og forsvaret. Politiet har også sine egne områdeinndelinger.

Jeg forstår ikke hva du foreslår.
Sist endret av Kinseek; 15. november 2010 kl. 22:37.
Vi har jo det allerede? Det du sikter til
Sist endret av Sluzzz; 15. november 2010 kl. 22:38.
Hvilke statlige beskyttelsesenheter har vi idag bortsett fra PST og forsvaret, forresten?
Han tenker vel mere slik som USA har det med FBI, CIA, DEA +++
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Hvilke statlige beskyttelsesenheter har vi idag bortsett fra PST og forsvaret, forresten?
Vis hele sitatet...
Politiet (som PST, Politiets sikkerhetsjeneste) beskytter jo staten den også. "Etterretningstjenesten" er vel formelt uavhengig av forsvaret og en sivil enhet (tidligere kalt Forsvarets ettetningstjeneste). Så har du også "Nasjonal sikkerhetsmyndighet".

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Han tenker vel mere slik som USA har det med FBI, CIA, DEA +++
Vis hele sitatet...
FBI er i bunn og grunn et føderalt politi. Norge er ikke en føderasjon så den adskillelsen fra et politi ville vært poengløst her.

Vi har "Ettetningstjesten" som motstykke til CIA.

DEA er også en føderal enhet det ikke ville vært meningsfyllt å kopiere til Norge. Det er heller ikke noen grunn til å adskille det totalt fra politiet. Større sjangse for at venstrehånd ikke vet hva høyrehånd gjør...
Sist endret av Kinseek; 15. november 2010 kl. 22:48.
Rundt 5 millioner innbyggere. Samme som en stor amerikansk by.

Trenger vi ennå mer byråkrati? Nei...

Problemet til politiet er at du ikke har ressurser. Løsningen er uansett forebyggende tiltak så slipper man å bruke ressurser på politiet.

Er konkurranse bra? I de fleste tilfeller ja, innen politi? Ser ikke helt kluet.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Jeg må bare spørre. Hvilke utenlandske angrep skal vi beskytte oss for? Ser heller ikke som toeless sier hva konkurranse skulle tilføyd politiet. De får middler fra staten og skal konkurrere med de slik at du har 2-3 enheter som jobber mot hverandre for å først kunne løse en sak slik at de vil få større tilskudd i neste omgang? Ser ikke hensikten med å splitte opp politiet i større grad en hva det er idag. De de derimot kunne trengt var mer midler til å kunne utdanne og ansatt flere.
Det eneste vi eventuelt kunne trengt i Norge er en slags spesialsstyrke til å ta seg av større væpnede situasjoner (sammenlign med SWAT om du vil). Jeg betaler gjerne litt ekstra skatt dersom en slik styrke sitter på et pauserom og drikker kaffe og venter på utrykning 364 dager i året, den dagen vi trenger det, er de verdt det.
Jeg er imot at politiet skal bære håndvåpen i Norge, det eneste resultatet av det ville vært flere dødsfall og ulykker ved at triggerhappy cowboys skyter feil (og riktig forsåvidt) person. Magliten og batongen de har er farlig nok.
Men det å involvere flere enheter, uavhengig av hverandre som hver har sitt fagfelt blir som nevnt et byråkratihelvete uten like og vil koste oss mange millioner i året.
Det jeg er totalt enig i, er at politiet må bruke resursene sine bedre, men det er nå slik at bra statistikk og sløsing av midler som blir tapt i systemet = mer / samme bevilgning året etter. Det må diverse lovendringer til før jeg er fornøyd med hvordan politiet oppererer her til lands, avkriminalisering av bla. cannabis er førsteprioritet.
Sist endret av Doc. Lester; 16. november 2010 kl. 06:45.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Poopur Vis innlegg
Det eneste vi eventuelt kunne trengt i Norge er en slags spesialsstyrke til å ta seg av større væpnede situasjoner (sammenlign med SWAT om du vil). Jeg betaler gjerne litt ekstra skatt dersom en slik styrke sitter på et pauserom og drikker kaffe og venter på utrykning 364 dager i året, den dagen vi trenger det, er de verdt det.
Vis hele sitatet...
Nå har politiet allerede en slik styrke som kalles deltastyrken. Som i hovedsak skal ta seg av terrorsituasjoner. Disse er i spesialtrening for slike situasjoner og driver lite gatepatrulje for å si det slik. For andre opperasjoner har vi ymse millitære spesialkommandoen for spesialopperasjoner. Disse har samarbeid med politiets deltastryke og jobber gjerne sammen og om hverandre i situasjoner hvor det er nødvendig. Med andre ord betaler du allerede skattepenger for slike styrker. Kanskje de ikke drikker så mye kaffe men er mer ute å trener
Sitat av Poopur Vis innlegg
avkriminalisering av bla. cannabis er førsteprioritet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke opp til politiet å avgjøre.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Det er ikke opp til politiet å avgjøre.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser begynnelsen av den setningen så sier jeg at det må en lovendring til. Er fullt klar over at politiet ikke er en lovgivende statsmakt, heller ei en dømmende.
Beklager. Fulgte ikke helt med.