Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1851
Ja, nå er altså "Lokket" tilbake i Bergen. Det skulle ikke mer enn en dag med vinetvær til.
Tirsdag ettermiddag varslet luftmålingen på Danmarks plass om store mengder forurenset luft.
Målingene viste at verdiene for svevestøv (PM10) var overskredet og lå i den såkalte oransje sonen. Dette betyr at luftkvaliteten er så dårlig at den kan medføre helseproblemer for allergikere og personer med alvorlige hjerte- eller luftveislidelser.

Merket vi egentlig noe i fjor da "lokket" lå tungt over Bergen?

Kilde
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Trådstarter
Ok, beklager den. RETTELSE: Merket dere noe i fjor da "lokket" lå tungt over Bergen?
Jeg merket ingenting, utenom den store media blussen og en del mindre kø den dagen det ble innført oddetall og partalls kjøring.
Merket ikke en shit! Media er flink til å overhype ting...
Jeg merket ingenting annet at det var så vidt mulig å se "lokket" fra Skansen. Godt mulig at jeg ikke hadde sett det hvis jeg ikke var klar over at det var der.
Eg går kvar dag over Danmarksplass, og eg merka dette lokket i fjor. Det var vondt/ubehagelig å pusta då eg gjekk der. Det skuldast nok delvis at lufta òg var veldig tørr desse dagane lokket var der, men eg trur noko kanskje var forureining òg. Merka at nasebora mine blei skitne og det blir dei vanlegvis ikkje etter ein tur over Danmarksplass.
Dette med dårleg luftkvalitet er normalt ikkje noko stort problem for folk flest; dei med astma har større problem med å pusta i dårleg luft og måtte antakeligvis halda seg innandørs i denne perioden i fjor.
Eg har forresten ikkje merka noko til lokket denne vinteren.
Jeg merket at det var vondt å anstrenge seg under lokket. Det er en grunn til at grenseverdiene er satt, og jeg stoler i grunn godt på målingene som blir utført. Dette betyr ikke at jeg er enig i alle tiltak som ble gjennomført eller snakket om. En burde IMHO f.eks. regulere skipstrafikken før en regulerte biltrafikken.
Jeg bor på Askøy og det er lett å se det herfra. Det ser ut som hele byen er midt i en tåke.
kansje ikke så rart når mange store skip står å brenner råolje døgnet rundt?.. landtilkobling er lite brukt.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Er det bare jeg som snyter meg her? Jeg mener å huske at jeg oftere følte meg tett i nesa, og at deler av snørret var svart.
Sist endret av Mullah; 10. november 2010 kl. 14:06.
Har noen bilde av dette? Bor litt langt unna Bergen til å ta en dagstur...
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Har noen bilde av dette? Bor litt langt unna Bergen til å ta en dagstur...
Vis hele sitatet...
http://www.bt.no/nyheter/klima/Lokke...e-1000454.html
Dette er dog fra Januar.
Sist endret av Waffaz; 10. november 2010 kl. 14:49.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Såpass ja...
Takk for link BTW.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
kansje ikke så rart når mange store skip står å brenner råolje døgnet rundt?.. landtilkobling er lite brukt.
Vis hele sitatet...
Er nå ikke så mange skip i bergen som brenner råolje du. Om du ser en båt som ligger til kai for en lengre periode, og du hører motordur, så er det en hjelpemotor du hører. Altså generatoren ombord. De går på vanelig deisel.
Sitat av 0rgasmatr0n Vis innlegg
Er nå ikke så mange skip i bergen som brenner råolje du. Om du ser en båt som ligger til kai for en lengre periode, og du hører motordur, så er det en hjelpemotor du hører. Altså generatoren ombord. De går på vanelig deisel.
Vis hele sitatet...
ja de fleste er disel elektrisk, og varmer opp billig råolje slik at den blir flytende å brennbar. dog skipene er nokk bare en del av problemet.
Uten at jeg vet stort om Bergen og dens skipstrafikk så ser jeg for meg at skipstrafikken er viktigere enn biltrafikken. Det er veldig mye kjøring som egentlig er unødig, mye pga. folks latskap og uvaner. Sånn sett er det jo fornuftig å kutte der, kontra skipstrafikken. Skipstrafikken skal sikkert ikke primært ha med ting / hente ting fra Bergen, men snarere til større deler av landet.

Når dette lokket dukket opp år etter år, slik som det gjør nå, så må jo åpenbart noe drastisk gjøres.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Uten at jeg vet stort om Bergen og dens skipstrafikk så ser jeg for meg at skipstrafikken er viktigere enn biltrafikken.
Vis hele sitatet...
Mener å huske at noe av problemstillingen var (ihvertfall ifjor) at supplybåter som gjerne kunne lagt på ccb (ågotnes) ikke syntes det var stas og heller la seg i byen mellom jobbene. Og at havnevesenet ikke hadde skikkelig opplegg for landstrøm, ihvertfall ikke til alle. Noe som burde være en smal sak for et par elektrikere å fikse på sommeren. Lurer på om noe er gjort der ,- (?)
Sitat av pidget Vis innlegg
Mener å huske at noe av problemstillingen var (ihvertfall ifjor) at supplybåter som gjerne kunne lagt på ccb (ågotnes) ikke syntes det var stas og heller la seg i byen mellom jobbene. Og at havnevesenet ikke hadde skikkelig opplegg for landstrøm, ihvertfall ikke til alle. Noe som burde være en smal sak for et par elektrikere å fikse på sommeren. Lurer på om noe er gjort der ,- (?)
Vis hele sitatet...
enig. i docking så tror jeg det bare er snakk om tid og penger, det tar jo ekstra tid å koble til landstrøm + at råoljen er ganske billig.
Problemet kan bare løses på lang sikt. Legg sterke restrikasjoner på utbygging av eneboliger i forstadene langt fra kollektivtilbud, legg sterke restriksjoner på private parkeringsplasser, legg sterke restriksjoner på utbygging av parkeringsplasser med kjøpesenter og legg til rette for en kraftig fortetning langs bybanetraseen. Eneste veien ut av uføret er å få ned privatbilismen. Ikke at jeg tror dette kommer til å skje, med unntak av fortetning langs bybanen som allerede er i gang.