Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 694
Hei!
Lagde en tråd for en uke siden ang. min cpu som går opp til 100% etter spill av R6. (Skjedde helt random)

Nå prøver jeg å finne ut om den er defekt.

Under spill av Battlefield 1 Beta (very high grafikk, 50% rendering/scale?)
så blir cpu belastet i gjennomsnitt 70%.

Er dette normalt eller burde jeg få pcn min sjekka?
Høyeste temp var 62 grader og spillet spiller med fps fra 90-140.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Under spill av Battlefield 1 Beta (very high grafikk, 50% rendering/scale?)
så blir cpu belastet i gjennomsnitt 70%.

Er dette normalt eller burde jeg få pcn min sjekka?
Høyeste temp var 62 grader og spillet spiller med fps fra 90-140.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel om du opplever problemer som plutselige blåskjermer? Om ikkje så er temperaturen uproblematisk, og det er heller ikkje problematisk at du har 70% load (som strengt tatt er eit tal som seier ekstremt lite).
Ingen blåskjerm, grei temp, stabil fps. Men jeg er noob på PC. Men å ha en høy cpu belastning vil vell gjøre den varm i lengden og er vell ønskelig å ha så lav som mulig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Ingen blåskjerm, grei temp, stabil fps. Men jeg er noob på PC. Men å ha en høy cpu belastning vil vell gjøre den varm i lengden og er vell ønskelig å ha så lav som mulig?
Vis hele sitatet...
Den vil nå ein stabil temperatur, der kjølinga fjerner like stor effekt som CPUen bruker. Om den er stabil på 62°C i meir enn eit minutt så vil den fortsette der med samme ytelse.

Det er heller ikkje om å gjere å ha CPUen så kald som mulig, med mindre du skal overklokke mykje. Er den under 70-80°C er alt gulle godt i mi bok.

(CPUer har effekter i området titalls kilowatt per kilo masse, og hundretalls kilowatt per kvadratmeter, så temperaturen vil svært raskt nå ei likevekt).
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Men å ha en høy cpu belastning vil vell gjøre den varm i lengden og er vell ønskelig å ha så lav som mulig?
Vis hele sitatet...
Helt klart så vil cpu'en bli varmere om den blir belastet mer (sett at kjøleren er den samme). Som sagt tidligere her så er ikke dette ett problem. Om du vil ha mindre belastning kan du jo alltids deaktivere noen kjerner på prosessoren eller sette Vsync på eller fps caps på 60 f.eks. i spillet eller andre tiltak.

Intel leverer en kjøler med prosessoren. De som benytter seg av denne kommer tidvis opp i både 80 og 90 grader. Hadde dette vært ett stort problem med tanke på temperatur hadde intel byttet ut kjøleren. Etter hva jeg kan se har du en neptun på cpu'en og ligger 20 grader kjøligere enn hva mange andre gjør.

Som nevnt tidligere ovenfor av vidarlo er dette ikke ett problem. I alle fall ikke før en lager ett av det selv Så du kan trygt kose deg med maskinen, i stedet for å være bekymret for ingenting