Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837129
Beiter og tidvis slåttemark kan være bra. Greit å holde litt
avstand hvis det er dyr ute - mest fordi man ikke bør forstyrre
dem. De er av og til nærgående, men sjelden plagsomme eller
truende. Voksne okser bør man riktignok unngå.

Ellers finner jo folk flein nær sagt overalt der det vokser gress:
kirkegårder, golfbaner, parker... Jeg har selv sett flein vokse i
gresskledde trikkespor. Det har til og med vært rapportert flein
fra plenen foran et politihus.
Hvordan påvirker sensommer og temperatur på 25*C fleinsoppen?
Sist endret av Sofakongen; 13. september 2016 kl. 11:42.
Sitat av Sofakongen Vis innlegg
Hvordan påvirker sensommer og temperatur på 25*C fleinsoppen?
Vis hele sitatet...
Bremser fruktingen, men gir nok mycelet under bakken
anledning til å vokse enda litt mer. Her i vest hadde vi
det slik i fjor også - var varmt og tørt i august og september, som
jo normalt sett er høysesong for flein. Var lite å finne før slutten
av september og utover i oktober.
Har spørsmål angående område og vekstforhold. Har tatt noen bilder av to områder jeg sjekket ut i går. Hvilket område bildet er tatt står i bildebeskrivelsen.
http://imgur.com/a/v6GbV

Hvordan ser dette ut, sånn ved første øyekast?
I følge alle beskrivelser på hvor den ettertraktede fleinsoppen pleier å befinne seg, burde det vel være her? Temperaturen de siste ukene har ligget fra 2-8 grader om morgenen, særs fuktig og rå morgenluft, og opp til rundt 17 grader om dagen, det har også vært mengder med regn. Litt varmere nå, siden været har snudd litt.
Området rundt den dyrka marka er myr/lyng/berg/sand/grus. Disse jordene slås to, opptil tre, ganger i løpet av sesongen. Det brukes også gjødsel.
Ute på de til sammen tre jordene jeg saumfarte i dagslys fant jeg nesten ingen sopp i det hele tatt, og absolutt ingen fleinsopp. Har også vært innom en kirkegård i samme område, bare litt lavere i høydemeter, uten hell.

Har også sett langs skogsveier, grøftekanter og gressplener i samme område uten å finne noe. Har et beite hvor det går sau og et hvor det går geit jeg skal besøke i aften.

Sitat av Sofakongen Vis innlegg
Hvordan påvirker sensommer og temperatur på 25*C fleinsoppen?
Vis hele sitatet...
Dette lurer jeg også på. Det har vært litt ruskevær og lave temperaturer på kveldstid, men nå om dagen titter sola frem fra en skyfri himmel.
Sitat av fjellfisk Vis innlegg

Hvordan ser dette ut, sånn ved første øyekast?
I følge alle beskrivelser på hvor den ettertraktede fleinsoppen pleier å befinne seg, burde det vel være her?
Vis hele sitatet...
Ikke idéelt sted det der, det ser litt for homogent ut. Det kan
selvsagt vokse flein der, men da ville jeg lett i utkanten av
jordet.

Prøv heller å lete på beiter med litt større mangfold av gress-
arter. Det er særlig én art som pleier å gå igjen der det vokser
godt med flein, og det er sølvbunke (Deschampsia cespitosa).
De vokser i tuer, hvor man gjerne kan finne flein rundt og inni.

Mark med tuer av sølvbunke:

http://ndla.no/sites/default/files/i...olvbunke_1.jpg

Tue av sølvbunke med fleinsopp:

https://files.shroomery.org/files/11...top_0902_2.jpg

Det kan se ut som at fleinsoppen trives ekstra godt i disse
tuene siden a) det er høy fuktighet og skygge inne blant
det tettvokste gresset, og b) at denne spesifikke gressarten
etter sigende er tungt fordøyelig for beitedyr - slik at tuene, og
dermed også soppen, får stå i fred.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ikke idéelt sted det der, det ser litt for homogent ut. Det kan
selvsagt vokse flein der, men da ville jeg lett i utkanten av
jordet.

Prøv heller å lete på beiter med litt større mangfold av gress-
arter. Det er særlig én art som pleier å gå igjen der det vokser
godt med flein, og det er sølvbunke (Deschampsia cespitosa).
De vokser i tuer, hvor man gjerne kan finne flein rundt og inni.
Vis hele sitatet...
Flott svar, takk! I utkanten av jordene er det som oftest geitrams og bregner, delvis mose og "strågress". Jordene grenser mot myr og bjørkeskog, så området er kanskje ikke det mest ideelle.
Bilder er hendige. Det jordet hvor det går geiter her er det en del tuer, trolig sølvbunker, det ligner på det bildet du posta. Spennende.
Vil ikke et gressjorde som Flellfisk viser til være sprøytet med soppmiddel og annet kunstig gjødsel? Kan dette være bra for soppen da?
Sist endret av NinjaGeir; 13. september 2016 kl. 21:42.
Hei!
Jeg har ikke presisjonsvekt så ville spørre dere som har erfaring med fleinsopp: Synes dere at denne mengden er nok for en førstegangstripp? 14 stk men fleinsoppene var ganske små. Jeg har aldri tatt noe psykedelika før.
Takk for svar!
http://imgur.com/uyw7g7S
Sitat av GammelEik Vis innlegg
Hei!
Jeg har ikke presisjonsvekt så ville spørre dere som har erfaring med fleinsopp: Synes dere at denne mengden er nok for en førstegangstripp? 14 stk men fleinsoppene var ganske små. Jeg har aldri tatt noe psykedelika før.
Takk for svar!
Vis hele sitatet...
14 sopp av medium til liten størrelse er en forsiktig dosering, som jo ikke er dumt som en introduksjon til fleinsoppen..
Det skal sannsynligvis likevel være nok til å gi deg en smakebit på noen psykedeliske effekter. Sannsynligvis vil du merke noe sterekere farger, lettere forandret tankesett, mere detaljsyn. Absolutt ikke noe overveldende.

Anbefaler å ta soppen ute i naturen. Da vil du få mest utbytte. Den egner seg uendelig mye bedre til å taes ute i naturen det enn å sitte inn å stuke.
Sitat av Bearass Vis innlegg
14 sopp av medium til liten størrelse er en forsiktig dosering, som jo ikke er dumt som en introduksjon til fleinsoppen..
Det skal sannsynligvis likevel være nok til å gi deg en smakebit på noen psykedeliske effekter. Sannsynligvis vil du merke noe sterekere farger, lettere forandret tankesett, mere detaljsyn. Absolutt ikke noe overveldende.

Anbefaler å ta soppen ute i naturen. Da vil du få mest utbytte. Den egner seg uendelig mye bedre til å taes ute i naturen det enn å sitte inn å stuke.
Vis hele sitatet...
Det høres passelig ut, takk for god hjelp
Sitat av NinjaGeir Vis innlegg
Vil ikke et gressjorde som Flellfisk viser til være sprøytet med soppmiddel og annet kunstig gjødsel? Kan dette være bra for soppen da?
Vis hele sitatet...
Soppmiddel, nei det er tvilsomt. Ugressmiddel er mulig.
Aner ikke hvordan ugressmidler som f.eks. RoundUp vil
påvirke eller skade soppen. Har selv sett fleinsopp vokse
på en plen som var skiltet med at RoundUp var brukt.

Flein kan vokse på kunstgjødslet jord, men den trives
tydeligvis bedre i naturgjødslet jord.
Hei!
Jeg har fått positiv identifikasjon på en sopp. Alle de andre soppene mine har tupp men den har det ikke. Finnes det spiss fleinsopp uten "spiss" ?
Er det vanlig? Jeg har nettopp sjekkett bildene mine igjen og ble litt skeptisk. Soppen har tørket seg og jeg blandet den med de andre soppene men hvis dere synes at det er sjans at det var feil i likevel kan jeg hive den hele pakken.
Jeg tenker på nr 1. Nr 2 har jeg funnet ved siden av nr 1 men det har en liten tupp (2 linker, 2 forskjellige lys-setting)
http://imgur.com/a/2Tcri
http://imgur.com/a/ilfOC
tusen takk
Som du ser her: http://static.panoramio.com/photos/large/66394043.jpg
er det ikke alltid de har den kjente tuppen på hatten
Sitat av GammelEik Vis innlegg
Hei!
Finnes det spiss fleinsopp uten "spiss" ?
Er det vanlig?
Vis hele sitatet...
Spissen, eller "papilla" som det heter på fagspråket, kan være
nokså variabel. Hvorvidt dette har med værpåvirkning og vekst-
forhold eller genetikk å gjøre, er jeg usikker på.

Som kjent består jo hatthuden hos fleinsoppene av en elastisk
geléaktig hinne. Det kan jo tenkes at når soppen er under vekst
og sporeproduksjonen øker, så blir også skivene tyngre og
hatten "trekkes ned" av vekten, og tuppen, som jo er toppen
av stilken, da blir mer prominent og synlig. Dette kan vel gjerne
også bero på ansamling av fuktighet i soppkjøttet. Så da blir
spørsmålet om genetikk (sporemengde) versus værppåvirkning
(vanninnhold) stående uavgjort enn så lenge.

Dette er uansett bare spekulasjon fra min side, og bør tas med
en klype salt.
I see!
Takk for svarene
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei!
Jeg har etter et par sesongers leting nærmet meg et par hypoteser som jeg lurte på om noen kunne gi noen innspill på. Jeg har noen kurs i botanikk, vegetasjonskartlegging, bittelitt mykologi, geologi etc gjennom studier, og har litt lyst til å komme til bunns i nøyaktig hvor jeg kan forvente meg å finne soppen. Nærmest predikere ut i fra google maps, løsmassekart etc.
Hypotese 1:
Flein hater leire. Jeg har lett masse på nydelige beitemarker med leire i bakken, men funnet 0. På den andre siden har jeg funnet masse i grøvre jord, grus, sand.

Hypotese 2:
Flein må ha/liker nitrogentilførsel. Har funnet på sauebeiter med mye møkk (og sølvbunke), samt på plener der det luftes mye hunder, som jo pisser og driter på disse plenene Det mest klare beviset på dette var da jeg skulle besøke en bekjent som daglig lar sine hunder pisse på plenen. Akkurat der hundene pisser var det ca 200 flein Hundene pisser ikke lengre der nå, og fleinen er langt mer fåtallig/borte vekk. hvorfor funker så kirkegårder? Næring fra de døde? Er det flere næringsstoffer som behøves? Fosfor?


Hypotese 3:
Høyde over havet har mindre å si. Jeg har funnet dem fra 2 moh til 250 moh, men vet jo de er i fjellet høyt oppe og.

Og hvordan er det egentlig med PH? På wikipediaartikkelen for Psilocybe semilanceata står det at de foretrekker sure forhold, noen som har noen innspill på dette? Tenkte å ta med meg PH-papir i felt ved neste anledning
Sist endret av Mycelium; 22. september 2016 kl. 15:36.
Er plukketiden forbi? Eller er det fortsatt mulig å finne?
Sitat av ronniba Vis innlegg
Er plukketiden forbi? Eller er det fortsatt mulig å finne?
Vis hele sitatet...
Soppsesongen er i høyeste grad ikke forbi! Ser til stadighet nye, små og søte flein dukke opp en etter en i lokalområdet!
Sist endret av Kålroten; 22. september 2016 kl. 18:19.
Sitat av Mycelium Vis innlegg
Hei!
Jeg har etter et par sesongers leting nærmet meg et par hypoteser som jeg lurte på om noen kunne gi noen innspill på. Jeg har noen kurs i botanikk, vegetasjonskartlegging, bittelitt mykologi, geologi etc gjennom studier, og har litt lyst til å komme til bunns i nøyaktig hvor jeg kan forvente meg å finne soppen. Nærmest predikere ut i fra google maps, løsmassekart etc.
Hypotese 1:
Flein hater leire. Jeg har lett masse på nydelige beitemarker med leire i bakken, men funnet 0. På den andre siden har jeg funnet masse i grøvre jord, grus, sand.

Hypotese 2:
Flein må ha/liker nitrogentilførsel. Har funnet på sauebeiter med mye møkk (og sølvbunke), samt på plener der det luftes mye hunder, som jo pisser og driter på disse plenene Det mest klare beviset på dette var da jeg skulle besøke en bekjent som daglig lar sine hunder pisse på plenen. Akkurat der hundene pisser var det ca 200 flein Hundene pisser ikke lengre der nå, og fleinen er langt mer fåtallig/borte vekk. hvorfor funker så kirkegårder? Næring fra de døde? Er det flere næringsstoffer som behøves? Fosfor?


Hypotese 3:
Høyde over havet har mindre å si. Jeg har funnet dem fra 2 moh til 250 moh, men vet jo de er i fjellet høyt oppe og.

Og hvordan er det egentlig med PH? På wikipediaartikkelen for Psilocybe semilanceata står det at de foretrekker sure forhold, noen som har noen innspill på dette? Tenkte å ta med meg PH-papir i felt ved neste anledning
Vis hele sitatet...
Hypotese 2 - Jeg har funnet flein på eit beite som er 25m*25m, som er omringet av furutrær på alle sider. Dette skal vell ha noe innvirkning på pH verdien, men samtidig beitet det også massevis av sau der.

Hypotese 3 - Jeg har funnet de opp til 1000 moh.
Takk for innspill
Kan forøvrig legge til at jeg har funnet sopp ut mot slutten av november/ starten av desember før så nei, soppsesongen er vel i primetime de neste ukene

Et annet tema jeg ser fok sliter med her inne, er dosering. Noen anbefaler 0,5g til førstegangs, andre sier 2 gram osv... "umulig" å dosere sier folk.. Tull mener jeg. Greia er at soppen er veldig god til å trekke til seg luftfuktighet, og "tørket sopp" er ikke nødvendigvis knusktørr. Den må kvernes opp for å fjerne disse hygroskopiske egenskapene Vann veier mye, og det kan for skille 30-50% i vekt på halvtørr og knusktørr. Jeg tror dette gir grobunn for at noen feks skriver "tok 1 gram men merket ikke masse etc". Det skal dog sies at potensen varierer mellom sopp lokalt/ regionalt etc så man må prøve seg frem litt med denne metoden og
Gjør så her:
1.Tørk soppen, enten ved å spre den ut på et ark og legge i romtemp noen dager, eller i en ovn på 50 grader noen timer, eller i en dehydrator.
2. Når soppen er KNUSKTØRR, slenger du den i en blender. Sånn liten magicbullet eller liknende. En morter kan vel også funke, eller weedgrinder er sikkert fint
3. Dette gjør at du nå har et grovt soppulver, og alle sopp med ulik potens er blandet til en styrke. Ingen overraskelser.
4. Anbefaler å spre pulveret ut på et ark og legge det litt på 50 grader i ovn for å få det knusktørt, da holder det seg lengst. Lagres lufttett i fryseren. Bittelite glass med skrukork er fint, feks sånn til vaniljepulver. Husk å la glasset varme seg helt opp til romtemp hvis du skal ha ut noe pulver, ellers kommer det kondens inni når du åpner
4. Når du doserer dette så prøv deg fram, personlig får jeg effekt fra 0,2g som helt mild effekt, og typ 0,6g begynner ting å bli ganske spaca med litt visuals med åpne øyne osv. Pulveret tas også opp mye raskere enn hele sopp!

Prøv det og se
Jah da har jeg vært ute et par timer nå og funnet meg noen fine små godsaker som nå ligger til tørk.
Har prøvd en liten dose med te for noen dager siden, som gidde meg en liten forsmak av hva som kommer til å skje.
Kjenner at det kribler litt i magen med tanke på hva som blir å skje i helga

Helt ærlig så har jeg bare lest første posten og det som står hær på siste siden. Så sitter igjen med et par spørsmål.

Nr 1: Er det noen sopper som vokser nord for polarsirkelen som er dødelig i små doser? Siste bekymringen jeg vil ha når jeg er på tur er om jeg kommer til å dø :P

Nr 2: I hvilken mat er det best å ha den i? Kan man peise den i en soppstuing eller steike den sammen med en pizza? Er det noen på forumet som har noen gode kulinariske erfaringer når det kommer til fleinsopp?

Takker om jeg får et svar
Sist endret av JollythePirate; 23. september 2016 kl. 03:15.
1: Ja det kan du i grunn regne med. Post bilder av fangsten din i tråden "identifisering av Fleinsopp". Hvis du som du sier allerede har spist noen, og fått en merkbar effekt noe i tråd med de som er beskrevet for denne soppen, så er det en god sjans for at du har riktig sopp da. Husk at du alltid skal være sikker på dette!
2. Matmessig så har jeg ikke så mange tips, bare husk å ikke varmebehandle soppen for hardt. Psilocybin tåler vel opp mot 170-180 grader, men enkelte hevder å miste potens over 80 grader ved tørking (kilde shroomery.org). Husk også at mye mat i magen gir deg en langsommere opptur og en noe redusert effekt. Personlig hiver jeg bare i meg pulveret med litt juice eller noe. Hvis du bestemmer deg for å følge oppskriften min over her mtp preparering av soppen, så anbefaler jeg feks 0,5g-0,8g som dose5. Skulle du ønske en sterkere effekt er det lov å ta en boosterdose etter ca 45min-1 time (kilde: The psychedelic explorers guide).
Råkakao underveis i trippen anbefales, gir en noe mere "lighthearted" tur. Les feks her: https://www.shroomery.org/forums/sho...umber/12023046
Aztecindianerne gjorde visstnok dette i sine soppseremonier. Kan etter egne opplevelser anbefale det

Husk forøvrig å ha en guide/tripsitter med deg, samt design er god set&setting for deg selv i forkant. Hvis ikke dette er perfekt nå, er det bedre å vente etter min mening, du har ikke dårlig tid

Lykke til!
Skulle like å vite hvordan mørk sjokolade el. nærmere bestemt kakaoen innvirker på psilocybin-rusen.
Takker for svaret.

Jeg satt en stund i går og så gjennom bilder å leste om de andre sopp artene som finnes. De soppene jeg var usikker på kastet jeg bare. Er ingen grunn til å ta sjanser når det kommer til psyke å Psykedeliske stoffer.

Når det kommer til mat så tror jeg at ditt eksempel høres veldig bra ut. Kan hende jeg bytter ut Juice med smoothie. Er bra du sier at den mister potensen på 170 grader. Hadde egentlig tenkt å steke de sammen med en pizza men ser nå at det får jeg planlegge litt annerledes i framtiden. Er generelt veldig glad i sopp så får tenke litt på det :P
Angående råkakao. Så har jeg vært ute å plokket Geitrams og Mjødurt og laget en te av dette. Den gir meg eufori bare jeg drikker den uten andre virkestoffer. Så blir nok den jeg sverger til når jeg svever til "greatest gigg in the sky" av Pink Floyd :P

Ang det siste du sier hær så har jeg ordnet meg et mykt og fint rom der jeg kan ture i fred og ro :P

Så helt til slutt så har jeg noen spørsmål til.

Hær på plassen jeg bor så er det maange "beitemarker". Eller de var det. For ca 10 år siden så var det 7 bønner i nærheten. Men utviklingen har gått sin gang hær oppe også så dyrene har dratt og "beitemarkene" har nå bare blitt til Slottemark.
Har vært ute å leitet en del på disse markene i 3 dager nå. Men har bare funnet en håndfull med sopp.
Er det bare jeg som er generelt sløv på å leite eller er det naturlig at det vokser mindre flein hær? Min teori var at det skulle florere i sopp og flein da det ikke har vært noen som har plukket sopp på marka mens jeg har levd hvertfall.

Men så lurer jeg på hvordan den sprer seg egentlig? Hvet at de forplanter seg med sporer. Så an jeg bare knuse noen sopp legge de i jorda også kommer det sopp til neste år?
Høres bra ut det
Geitrams og mjødurt vet jeg ikke mye om men husk at noen stoffer går godt sammen, og andre går mindre godt sammen. Synergieffekter kan gjøre mye rart,sjekk det opp før du gjør det. Du trenger ikke mer enn bare sopp egentlig hehe..
Ang kakao så spesifiserer jeg RÅkakao, ikke varmebehandlet vanlig kakao, kjøpes på helsekost for endel penger, eller du får det i noen sånne små sjokolader av merket "raw". Fra helsekosten må du blande det ut selv med annet snacks, smaker litt stramt på egen hånd. Putt det i blendern med mandler, dadler, litt salt og litt kokosolje feks, rull små sjokoballer av det. Bare å munche underveis på soppen

Effektmessig så kan jeg hvertfall si at jeg og dama aldri har hatt noe badtrip-tendenser når vi har det, og at det gjerne blir litt lettere å takle på en måte. Men har ikke nok erfaring til å si noe sikkert enda. Har mest erfaring med lette soppdoser og så vet ikke hvordan det er med større. Klart mye psykisk/placebo som er mulig spiller inn, men jeg liker effekten.

Sakset fra the shroomery, om kakao og sopp:

Cacao has a long history of being used in combination with other psychoactive plants. snip

Cacao works to potentiate three primary psychoactive pathways: tryptophan/tryptamine, phenylalanine/phenylethylamine and cannabinoid/anandamide. Cacao works along other pathways as well. Evidence suggests that lactone compounds are also activated by cacao. Additionally, psychoactive plants that work on yet-to-be-understood principles seem to be enhanced by cacao. Again, although theorized for some time, it has now been proven that cacao contains MAO inhibitors known as tetrahydro-beta-carbolines that potentiate and positively flavor entheogenic compounds. [See research paper below for more details on all of this.*]

Cacao somehow enhances the absorption of and/or inhibits the breakdown of tryptamine alkaloids such as those found in magic mushrooms, morning glory seeds, baby Hawaiian woodrose seeds, iboga root, certain mimosa barks and flowers, as well as certain acacia barks. Therefore cacao can perpetuate and/or amplify the effects of tryptamine-based entheogens.

It is well documented that visually-stimulating, consciousness-expanding mushrooms were consumed along with cacao drinks in various Aztec and Mayan rituals. The Aztecs called the magic mushroom: teonanacatl.

The best documented use of cacao and magic mushrooms together dates back to Aztec society. Cacao traders known as the pochteca (who were not actually Aztecs, but were the descendants of the Maya) would eat mushrooms in the evening and then continue boosting the effect with chocolate drinks all night.

The Spanish chronicler Sahagun wrote: "The first thing eaten at the gathering were certain black little mushrooms, which they called nanacatl, which inebriate and cause hallucinations, and even provoke lust. These they ate before dawn, and they also drank cacao before dawn." According to Jonathan Ott’s research, another chronicler, Diego Duran, referring to a now-lost history text describing the coronation of Aztec emperor Ahuitzotl circa 1486 A.D., wrote: "In this whole story I have noted one thing: mention is never made that anyone drank wine of any kind to get drunk, but only woodland mushrooms which they ate raw, on which says the History, they were happy and rejoiced and went somewhat out of their heads, and of wine no mention is made ... mention is only made of the abundance of chocolate that was being drunk in these solemnities."

Researchers Valentina P. Wasson and her husband R. Gordon Wasson found the traditional mushroom-cacao ritual still intact in Mexico. On June 29th, 1955, Gordon Wasson and a friend visited shamaness Maria Sabina in her home village of Huautla de Jimenez outside of Oaxaca, Mexico. On that fateful night Maria Sabina fed Gordon Wasson a cacao beverage with teonanacatl. In 1957, Wasson’s experiences were published in an issue of Life magazine arousing the mass imagination of a new generation of Americans and helping to usher in the psychedelic era. Swiss scientist Albert Hofmann’s subsequent pioneering research demonstrated that the teonanacatl obtained for him by the Wassons contained the psychoactive tryptamine, psilocybin. Subsequent research revealed another active tryptamine in the mushroom called psilocin.

Why would one get the idea of adding cacao to mushrooms? As it seems to do with all entheogens, cacao tonifies or qualifies the effects of mushrooms. It adds a lightness and silliness to the effect, and decreases the probability of having a "bad trip." The spirit of cacao and the magic mushroom seem to be working together to expand consciousness and transform the planet from misery into hilariousness. Traditionally in Mexico, mushrooms were crushed on a heated metate and then made into an aqueous infusion. This corresponds to today’s general shamanic strategy of making magic mushroom tea (held for 15 minutes between 140 and 160 degrees Fahrenheit and not boiled) to deactivate the liver toxins generally found in all raw mushrooms. Multiple 15 minute extractions of the material may be needed to draw all the psilocybin into the tea water (squeezing the material at the end of each extraction helps draw the active principle into the tea). This tea can be mixed with herbs and then blended with cacao and other alchemical ingredients to create magic hot chocolate. Up to this day, the shamans of Huautla de Jimenez still use cacao beans with magic mushrooms in ceremonies.


Naked Chocolate, David Wolfe & Shazzie | http://books.google.com/books?id=6wHYcIds-2kC&pg=PT135


*Tomas Herraiz. "Tetrahydro-β-carbolines, Potential Neuroactive Alkaloids, in Chocolate and Cocoa", J. Agric. Food Chem., 2000, 48 (10), pp 4900–4904 | http://www.shroomery.org/forums/down...umber=17581385

di Tomaso E, Beltramo M, Piomelli D. "Brain cannabinoids in chocolate." Nature 1996, 382(6593):677-678 | http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/e...ref&id=8751435


Info on the quality factor of cacao:

28 minute lecture: http://www.thebestdayever.com/news/p...deal-on-cacao/

http://www.upgradedself.com/upgraded...te-powder.html (Good write up on this page.)
Sist endret av Mycelium; 24. september 2016 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Heisann!

Har litt sopp som jeg plukket i fjor liggende. Det ble tørket skikkelig før det ble putta i et syltetøyglass, men hadde ikke en klut med salt i sammen med det. Er det noe å ta vare på? I så fall – hvorfor/hvorfor ikke?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Hvordan har det vært lagret? I et mørkt kaldt sted eller fremme i dagslys?
Ser det ut som mugg har utviklet seg? Lukter det vondt?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvordan har det vært lagret? I et mørkt kaldt sted eller fremme i dagslys?
Ser det ut som mugg har utviklet seg? Lukter det vondt?
Vis hele sitatet...
Har vært lagret mørkt og relativt kjølig. Har ikke klart å se noe mugg. Skal prøve å lukte på det for å sjekke senere. Vil det være tydelig muggete og stygg lukt om det har blitt dårlig? Hvordan er det med potensen på det om det skulle se bra ut og lukte greit?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Høres ut som et bra utgangspunkt, jeg har selv hatt sopp lagret opp mot 2 år uten noe problem, og de kan lagres enda lengre også.
Potensen skal ikke ha blitt merkbart påvirket om glasset har stått mørkt og kaldt.

Ja du skal tydelig se mugg og kjenne vond lukt om det har blitt dårlig.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Høres ut som et bra utgangspunkt, jeg har selv hatt sopp lagret opp mot 2 år uten noe problem, og de kan lagres enda lengre også.
Potensen skal ikke ha blitt merkbart påvirket om glasset har stått mørkt og kaldt.

Ja du skal tydelig se mugg og kjenne vond lukt om det har blitt dårlig.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.

Ps. Dere som bidrar til det høye kunnskapsnivået i denne og identifiseringstråden fortjener en skikkelig klapp på ryggen for hvordan dere bidrar til trygge flein-opplevelser hos nordmenn.
Vet noen hvor lang tid det tar for fleinsoppen å vokse opp? Er litt nysgjerrig på om intervallene på plukkestedene mine er effektive.
Hei! La noe sopp til tørking i går (identifisert og godkjent i identifiserings-tråden) og ser i dag at noen har blitt mye mørkere enn de andre. Dette var av de som så noe mer "vassen" ut da jeg tok de fram til tørking i går. Alle andre har blitt lyse og fine, mens disse har blitt mørk brun/på grensen til helt sort enkelte steder. Er det bare å kaste rett i søpla i tilfelle de har blitt dårlige mens de lå i en isboks etter plukking?

Slenger med et bilde av hvordan de ser ut nå:
http://i.imgur.com/Ns4HFaV.jpg

Her er profilbilder fra i går:
http://i.imgur.com/rYfp2xQ.jpg
http://i.imgur.com/SYtWlRu.jpg
http://i.imgur.com/MZ12BZ7.jpg
http://i.imgur.com/5ZP97qL.jpg
http://i.imgur.com/4aHL0y7.jpg
http://i.imgur.com/PtmReuA.jpg
http://i.imgur.com/7aQfIbp.jpg

Også lurte jeg på om det kan være en idé å sylte tørket sopp i en flaske vodka? Tenkte på et blandingsforhold der 1/2 shot (20 ml) blir ca 0,5 g med sopp.

I heeeelvete! Ser på det første bildet jeg posta at de lå en larve under 126 og der var det faen meg et par stykker inni den og noen flere i 176. Æsj, hva faen? Hva gjør jeg med dette? Hahaha

I heeeelvete! Ser på det første bildet jeg posta at de lå en larve under 126 og der var det faen meg et par stykker inni den og noen flere i 176. Æsj, hva faen? Hva gjør jeg med dette? Hahaha
Sist endret av skjitpeis; 28. september 2016 kl. 11:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sopp er ferskvare, om de har råtnet (bruk nesen, lukter det ekkelt så kaster du soppen).

Litt larver å innsekter må du regne med, jeg hadde spist soppen likevell.
Sist endret av Dodecha; 28. september 2016 kl. 12:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sopp er ferskvare, om de har råtnet (bruk nesen, lukter det ekkelt så kaster du soppen).

Litt larver å innsekter må du regne med, jeg hadde spist soppen likevell.
Vis hele sitatet...
Holder på med en seriøs gjennomgang av soppen nå. Ser ut som larvene foretrekker de som kan være litt rotten. Jeg har endt opp med å kaste noen. Heller et par sopp mindre enn at det skal sprute ut av alle åpninger under en trip.
Sitat av Sioux Vis innlegg
Vet noen hvor lang tid det tar for fleinsoppen å vokse opp? Er litt nysgjerrig på om intervallene på plukkestedene mine er effektive.
Vis hele sitatet...
Et par-tre dager når omstendighetene er perfekte.
Men akkurat når det er perfekt for soppen, vet den
best selv. Sopp leser som kjent ikke bøker...

Sitat av skjitpeis Vis innlegg
Holder på med en seriøs gjennomgang av soppen nå. Ser ut som larvene foretrekker de som kan være litt rotten. Jeg har endt opp med å kaste noen. Heller et par sopp mindre enn at det skal sprute ut av alle åpninger under en trip.
Vis hele sitatet...
Har du en sigarett, kan du gjøre følgende:

1. Legg soppen i en kopp/eske/bolle etc.
2. Tenn sigaretten, og blås røyk nedi beholderen der soppen er
3. Legg på et lokk og la ligge i 3-4 minutter
4. Røyken driver makken ut av soppen og dreper den
Sist endret av PVestlandia; 28. september 2016 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Har du en sigarett, kan du gjøre følgende:

1. Legg soppen i en kopp/eske/bolle etc.
2. Tenn sigaretten, og blås røyk nedi beholderen der soppen er
3. Legg på et lokk og la ligge i 3-4 minutter
4. Røyken driver makken ut av soppen og dreper den
Vis hele sitatet...
Finnes det noen andre alternativer for en som ikke røyker?
Var på et svært kubeite her en dag, gikk en time før jeg fant noe. Det var en klynge på 50-60stk, ganske greit, men etter det fant jeg ingenting. Gikk grundig over hele jordet med led-hodelykt.
Tenkte å dra tilbake om noen dager å se om kanskje det har kommet noen noen flere.
Har en teori på at det er det milde været som har satt en liten stopper. Noen som er enig?
Sitat av skjitpeis Vis innlegg
Finnes det noen andre alternativer for en som ikke røyker?
Vis hele sitatet...
Hvis du legger soppen på papir og legger det ved en varmekilde eller på varmekablene på badet, så kryper de som regel ut når soppen tørkes... du ser de blir liggende som små inntørkede riskorn rundt soppen. Men sånn ellers så er det ikke farlig å spise dem. Kanskje det også er en liten bonus i å spise dem iom at de spiser flein dagen lang?

Sitat av Odd Vis innlegg
Var på et svært kubeite her en dag, gikk en time før jeg fant noe. Det var en klynge på 50-60stk, ganske greit, men etter det fant jeg ingenting. Gikk grundig over hele jordet med led-hodelykt.
Tenkte å dra tilbake om noen dager å se om kanskje det har kommet noen noen flere.
Har en teori på at det er det milde været som har satt en liten stopper. Noen som er enig?
Vis hele sitatet...
Jeg har samme mistanke! Slim pickins her (Nordland) enda iallefall. Blir en del regn denne uka, håper det kan hjelpe på. Men skulle ønske nettene var kaldere.
Halla folkens! Dere, jeg tenker å ta turen ut imorra med noen kompiser, og jeg lurer på noen fine måter å bære soppen hjem på.
Går det egentlig an at jeg har dem i en isboks i et par timer uten at de blir dårlige, eller er dette ikke bra?
Spiller det egentlig noen rolle hvis det er så kort tid uansett?

Og så til tørkingen: Er det mulig å bare ha de liggende på et gulv eller bord på rommet mitt (vanlig romtemperatur) eller kan det funke å legge i skap? Er i bofellesskap så her kan ikke bad brukes.

Tusen takk for alle svar! <3
Halla folkens! Dere, jeg tenker å ta turen ut imorra med noen kompiser, og jeg lurer på noen fine måter å bære soppen hjem på.
Går det egentlig an at jeg har dem i en isboks i et par timer uten at de blir dårlige, eller er dette ikke bra?
Spiller det egentlig noen rolle hvis det er så kort tid uansett?

Og så til tørkingen: Er det mulig å bare ha de liggende på et gulv eller bord på rommet mitt (vanlig romtemperatur) eller kan det funke å legge i skap? Er i bofellesskap så her kan ikke bad brukes.

Tusen takk for alle svar! <3
Sitat av LiVeen Vis innlegg
Går det egentlig an at jeg har dem i en isboks i et par timer uten at de blir dårlige, eller er dette ikke bra?
Spiller det egentlig noen rolle hvis det er så kort tid uansett?
Vis hele sitatet...
Fersk sopp bør ikke oppbevares i plastbeholdere, enten det er
i pose eller boks. Da ville jeg heller funnet en pappeske eller
en slik sopp-pose av papir man finner i butikkene.

Kommer også litt an på hvor mye sopp du skal ha samlet i
én beholder. Er det mye - f.eks. flere hundre - ville jeg
satset på å ikke la dem ligge for mange og for tett.
Det beror også på hvor lenge du tenker å la dem ligge slik.
Noen timer går greit, men når det begynner å bli over natten
bør de legges ut til tørk.

Og så til tørkingen: Er det mulig å bare ha de liggende på et gulv eller bord på rommet mitt (vanlig romtemperatur) eller kan det funke å legge i skap?
Vis hele sitatet...
De kan godt ligge i et skap, så lenge de ligger spredt og ikke
samlet. Skal de ligge på gulvet, er det greit å ha dem på et
underlag av papir eller papp. Merk at jo mer lettoppløselig
papiret er i vann, jo større er sjansen for at dette fester seg
til soppen under tørking.

Ubehandlet treverk fungerer utmerket som underlag for sopp, så
om du har f.eks. IKEA-hyller av typen "Ivar" e.l., kan du gjerne
legge dem rett på hylla.

Det viktigste er at du legger til rette for at fuktigheten i soppen
kan fordampe og unnslippe.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Fersk sopp bør ikke oppbevares i plastbeholdere, enten det er
i pose eller boks. Da ville jeg heller funnet en pappeske eller
en slik sopp-pose av papir man finner i butikkene.

Kommer også litt an på hvor mye sopp du skal ha samlet i
én beholder. Er det mye - f.eks. flere hundre - ville jeg
satset på å ikke la dem ligge for mange og for tett.
Det beror også på hvor lenge du tenker å la dem ligge slik.
Noen timer går greit, men når det begynner å bli over natten
bør de legges ut til tørk.



De kan godt ligge i et skap, så lenge de ligger spredt og ikke
samlet. Skal de ligge på gulvet, er det greit å ha dem på et
underlag av papir eller papp. Merk at jo mer lettoppløselig
papiret er i vann, jo større er sjansen for at dette fester seg
til soppen under tørking.

Ubehandlet treverk fungerer utmerket som underlag for sopp, så
om du har f.eks. IKEA-hyller av typen "Ivar" e.l., kan du gjerne
legge dem rett på hylla.

Det viktigste er at du legger til rette for at fuktigheten i soppen
kan fordampe og unnslippe.
Vis hele sitatet...
Daså! Da satser jeg på å beholde de i en litt dårlig beholder bare til jeg kommer hjem så setter jeg dem rett til tørk, kanskje på sånn bakepapir eller lignende! Takk for hjelpen!!
Sitat av LiVeen Vis innlegg
Halla folkens! Dere, jeg tenker å ta turen ut imorra med noen kompiser, og jeg lurer på noen fine måter å bære soppen hjem på.
Går det egentlig an at jeg har dem i en isboks i et par timer uten at de blir dårlige, eller er dette ikke bra?
Spiller det egentlig noen rolle hvis det er så kort tid uansett?

Og så til tørkingen: Er det mulig å bare ha de liggende på et gulv eller bord på rommet mitt (vanlig romtemperatur) eller kan det funke å legge i skap? Er i bofellesskap så her kan ikke bad brukes.

Tusen takk for alle svar! <3
Vis hele sitatet...
Stopp et sted de selger smågodt, de papirposene man får smågodt i fungerer helt perfekt til å sopp i.
Når du skal tørke dem så er en kjapp måte å legge dem på bakepapir og rist i stekeovnen. Bruk varmluft og ca 40 grader, da er de tørre på et par timer.
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Stopp et sted de selger smågodt, de papirposene man får smågodt i fungerer helt perfekt til å sopp i.
Når du skal tørke dem så er en kjapp måte å legge dem på bakepapir og rist i stekeovnen. Bruk varmluft og ca 40 grader, da er de tørre på et par timer.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Supersmart tips med smågodt posene!
Sitat av LiVeen Vis innlegg
Tusen takk! Supersmart tips med smågodt posene!
Vis hele sitatet...
Nesten ennå bedre er brusbeger fra Mækkern eller Kongen.
Da blir ikke soppen skvist.
Med sommer tilstander i Hordaland denne høsten har det vært lite flein å finne, i Bergen og omegn.
Noen tips til landsdeler og områder hvor det er mye flein å finne i år?
Hei, jeg har noen spørsmål angående lagring av sopp.

Jeg har tørket soppene godt og plassert de i en syltetøyglass med ett par papirposer med salt i. Deretter skrudde jeg lokket tett på og teipet grundig rundt hele lokket med elektriker-teip så jeg kunne være mer eller mindre sikker på at luft og fuktighet ikke kommer seg inn.

Nå tenker jeg å legge glasset i et forlat hus som jeg tenker er dårlig isolert og temperaturen der inne vil være lik temperaturen ute.

Hva tenker dere om ideen min? Er sjansen stor for at soppene kan begynne å råtne eller bli angripet av mugg? Frem til nå har soppene ligget i glasset i 16-17 graders temperatur i 1,5 måned uten å vise tegn til hverken råte eller mugg.
Stray: virker som du har fulgt oppskrifta godt for tørking og oppbevaring så det ser ut til å holde seg bra. Hvis det ikke ligger i direkte sol lys er det bra da det kan bli kondens.


Fattig sesong i år. Funnet 120 ca i mitt hjørne av trøndelag på en tur. Gikk en tur til igår fant en. Nå begynner det å bli litt vel kaldt for mer sopp å komme opp av bakken antar jeg. Triste greier. For 2 år siden kunne jeg høste 1200 på 45 min. Håper på bedre forhold neste sesong

Stray: virker som du har fulgt oppskrifta godt for tørking og oppbevaring så det ser ut til å holde seg bra. Hvis det ikke ligger i direkte sol lys er det bra da det kan bli kondens.


Fattig sesong i år. Funnet 120 ca i mitt hjørne av trøndelag på en tur. Gikk en tur til igår fant en. Nå begynner det å bli litt vel kaldt for mer sopp å komme opp av bakken antar jeg. Triste greier. For 2 år siden kunne jeg høste 1200 på 45 min. Håper på bedre forhold neste sesong

Stray: virker som du har fulgt oppskrifta godt for tørking og oppbevaring så det ser ut til å holde seg bra. Hvis det ikke ligger i direkte sol lys er det bra da det kan bli kondens.


Fattig sesong i år. Funnet 120 ca i mitt hjørne av trøndelag på en tur. Gikk en tur til igår fant en. Nå begynner det å bli litt vel kaldt for mer sopp å komme opp av bakken antar jeg. Triste greier. For 2 år siden kunne jeg høste 1200 på 45 min. Håper på bedre forhold neste sesong
Sist endret av Hjelm1; 5. oktober 2016 kl. 19:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er det nå 5-12 stk på en god tur. Var 30-50 stk på samme område i juli-august.
Nå skal det sies at jeg startet beiting av flein første gang i år og antakelig ikke funnet en sikkelig sweetspot enda.
Har saumfart 20 beiter hvorav 2 har gitt funn.

Er det sånn at sesongen nå er over eller kan det komme en ny god periode med vedvarende lavtrykk?
Har selv kun funnet fem sopp på min faste plass hvor jeg bruker å komme hjem med 300+ ellers. Sesongen er langt fra over, den har heller nettopp startet (Visse plasser har den starter for noen uker siden). Det er fremdeles relativt mildt vær visse plasser i landet, som på disse kanter, men soppen kommer ettersom høstværet trer i gang skal du se Happy hunting!