Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Har du problemer med å framføre ting foran andre?
Har ingen problemer med å framføre ting foran andre. - 30,04%
Sliter veldig med å framføre ting foran andre. - 25,10%
Sliter litt med å framføre ting foran andre. - 38,78%
Bryr meg ikke. - 6,08%
Stemmegivere: 263. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  24 3616
Som tråden sier: Har du problemer med å framføre ting foran andre?
Mange har problemer med dette inkludert meg. Jeg klarer ikke å snakke engelsk eller franks foran de jeg kjenner, mens andre sliter med musikk, foredrag, osv.

Er det noen andre her som gjør det? Hadde vært gøy å vite
Føler ikke at noen av alternativene stemmer for meg igrunn.

Det kommer jo såklart helt ann på hva det er, er ikke veldig keen på å framføre en sang for en stor forsamling hvis du skjønner. Men hvis det er et "foredrag" eller en framføring av noe jeg brenner for, eller er interessert i er det jo bare morro.
På både barne/ungdomskolen har det alltid vert høyt press på det muntlige. Jeg tror det er derfor jeg ikke har noen problemer med å f.eks by på meg selv når det er store forsammlinger tilstede. Det skrivtlige derimor sliter jeg ganskje bra med(add og dyskelsi)
Sliter ikke når det er for folk jeg kjenner, men da jeg f.eks. var på NHUT var det noe annet.
Blir også stresset under muntlig tentamener/eksamener
Nervøsitet er en bitch... Prøv å overvinne den ved å være mer forberedt enn du noensinne har vært. Kroppen kan alltids lures på en eller annen måte, do it!
Så sant jeg har gjort det jeg skulle på forhånd, og ikke må ta utdrag av en bok, eller lignende, på sparket, så har jeg ingen verdens problemer med å fremføre noe for andre.
Det spørs mye på sammenhengen. Vi har de aller fleste litt angst for å fremøvere. Er det f,eks et prosjekt på skolen hvor du har jobbet med stoffet og du kan noe om det du skal fremføre, så er det ikke noe problem.
Det er værre med spontane ting, men ved å bruke visualisering for å på fohånd sette seg inn i situasjonen og alle de forskjellige tingene som kan utspille seg av problemer etc i forkant, kan man gjøre det overraskende mye bedre.

Kirurger brukte f,eks slike metoder av dyp visualisering før de skulle operere på pasienter. De ville da se for seg hvordan de skulle kutte inn i kjøttet, visualiserte at det oppsto problemer og visualiserte for seg da hvordan de ville gå frem i disse ulike senarioene. Det førte til flere seiere på operasjonsbordet. profsjesjonelle sportsutøver bruker ofte også samme "teknikk" for å "get into the zone", hvor konsentrasjonen er kun på oppgaven du har på handa, og hvor alle de andre random tankene forsvinner.

Hadde vel ikke akkurat kommet som noe sjokk om jeg kastet inn ett gratis sett med biffkniver til den analogien der, TVshop style Men poenget er altså at man skal ikke undervurdere kraften av å visualisere og hvordan visualisering veldig effektivt kan få deg forberedt på alle slags mulige happenings. Skal du fremføre noe på skolen og visualiser hver minste lille detalj, hvordan det lukter i rommet, de andre elevene, føl følelsene du ville hatt i den situasjonen (adrenalin, angst, osv), se for deg hva du sier og hvordan folk reagerer på det. Se for deg at du klarer å screw up, deretter se for deg at du recover fra det bare fantasien som setter grensen, så livlig som mulig vil du ha det så vil du etterhvert merke at du blir flinkere i det du gjør.
Sliter veldig med det, men når jeg har tatt ritalin(har adhd) eller sobril så er det intet problem :P
Røyker ikke på skolen derfor går det mest i piller :P
Skjelver i knærne bare jeg tenker på det... :/
Klarer meg bra sålenge jeg har noe å snakke om og kjenner stoffet godt.
Er det i klasserommet sitter jeg bare å gruer meg til det skjer, begynner å stamme og slikt.
Foran venner, nei.
Jeg har hatt ingen problemer hele livet mitt med å stå foran forsamlinger fra 10 til 2000 personer. Men når det kommer til å framføre noe for mindre grupper hvor jeg faktisk kan relatere til fjesene jeg prater til, så har jeg store problemer med angst. Jeg klarer heller ikke være omringet av store forsamlinger når jeg prater, jeg må ha alle foran meg.

Angsten med mindre grupper fikk jeg en gang på videregående, og nå gruer jeg mest til jeg skal ha muntlig presentasjon på SPANSK i slutten av høstsemesteret.
Har det såpass ille at jeg demper det med et par halvlitere eller 3, med mindre jeg kan unngå hele situasjonen
Har ingen problemer egentlig, men når jeg skal framføre en presentasjon laget av andre, så tar jeg meg som regel en røyk rett før, så blir jeg hakket mer avslappet
Har INGEN problemer overhodet, så lenge jeg har forberedt meg godt, og kan stoffet som skal framføres
Så lenge jeg vet mer om stoffet enn de som hører på, er det ikke et problem, fordi da unngår man awkward silence hvis du ikke vet hva du skal si eller noen stiller deg spørsmål.
Har absolutt ingen problemer med dette. Er klart, det føles litt verre om man ikke har forberedt seg skikkeleg (dog pleier jeg være det.. :P )
Har presentert ting for ordfører med kommunestyre, hele skolen, hundrevis av ganger i klasserommet, så jeg er nok blitt mer og mer komfortabel med å stå fremme og ha hovedoppmerksomheten.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg undres fortsatt, etter en god natts søvn, hvorfor TS gjorde dette til en offentlig avstemning. Jeg tipper flere ville stemt på alternativ 2 og 3 om pollen var anonym. (I tillegg er det en sær rekkefølge på alternativer. Sånn til neste gang)

Boka "Confessions of a public speaker" av Scott Berkun er en fin bok som ikke tar så lenge å lese. Du kan låne den av meg om du bor i nærheten.
Har problemer med og komme igang, men når jeg først er kommet igang så er jeg litt sånn /care
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg liker ikke å synge eller fremføre andre former for kultur-aktiviteter foran andre, mens jeg elsker å holde foredrag, da jeg ser på det som en sjanse til å vise frem mine sterke sider.
Jeg kan si at jeg sliter med sterk angst når det gjelder framføring. Spontant går det egentlig rimelig greit, men har jeg så mye som fem minutter på å dvele over situasjonen blir det svette, skjelving og dirring i stemmen. Har meget, meget lett sosial angst på andre områder som det å komme inn på en fest med fremmede osv, men dette klarer jeg fint å ta tak i ettersom jeg begynner å bygge opp en bedre selvfølelse.

Til dere som kommer med tips som røyk osv forstår ikke angst/fobi; Vi forstår utmerket godt at det er ulogisk å være redd, akkurat som at det er ulogisk å ha fobi for maur. Poenget er at følelsen er der uansett, og den kan ikke overvinnes av logikk alene. Jeg kjenner though at jeg bygger opp nok styrke til å møte den absolutt største frykten jeg har her i livet, nemlig å snakke for en forsamling. Til andre som måtte ha samme problem, lykke til
Sist endret av Cloudian; 13. september 2011 kl. 21:44.
Det det handler om når du skal fremføre noe, er om du har interesse for hva du skal prate om. Du må også vite hva du prater om. Blir du nervøs vil du miste folks interesse og da går det nedover.
Skal aldri i livet mitt framføre noe som helst.. Ikke faen.
Hater det,nekta og framføre noe som helst i alle mine år på skolen.