Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4933
Jeg ble ranet igår på stranda, oppi vesken min hadde jeg passet mitt, penger, nøkler m.m

De mener jeg er nødt til å dra til Madrid for å få nødpass, jeg har ikke penger.
Jeg prøver ringe SaS men tar lang tid, for å høre om en skriftlig anmeldelse kan hjelpe meg så jeg kan bruke bank kort feks som legitimasjon.

Hva er mulighetene mine her?
Jeg er i Alicante
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er du faktisk blakk eller er problemet at du ikkje har tilgang på penger? Har du snakka med reiseforsikringa?
Spørsmålet er kanskje om bankkort kan brukes som legitimasjon for å fly til Norge ?
I denne situasjonen ringer du ambassaden som hjelper deg videre. Er du der alene eller sammen med venner / familie?
Trådstarter
3 0
Hei,

Med sas så fungerte ikke bank kort, de måtte ha gyldig ID kort som viser du er norsk.

Jeg har penger til flybiletten hjem og litt mat imorgen. Så blakk egentlig. Ikke snakket med forsikringen, det skal jeg gjøre. Takk!

Ambassaden ber meg bare komme til madrid

Er alene
Sist endret av Hvamadrid; 30. juni 2021 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du har bankkort kan vel noen venner / familie overføre noen kr til deg så du får reist til Madrid.
Er du heldig så kommer noen med nødpenger til deg via reiseforsikring. Det skjedde med en kollega hvor det da kom en random fyr på motorsykkel og leverte litt cash til å overleve.
"Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 10. august 2021"
Så kanskje man bør vurdere hva man sier til reiseforsikringsselskapet om formålet til turen.

Hadde selv flybilletter i januar som ble kansellert, men ikke refundert av flyselskapet. Da fikk jeg ingenting på reiseforsikring nettopp pga UD's reiseråd.
Sitat av dggr Vis innlegg
"Utenriksdepartementet fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Reiserådet gjelder til 10. august 2021"
Så kanskje man bør vurdere hva man sier til reiseforsikringsselskapet om formålet til turen.

Hadde selv flybilletter i januar som ble kansellert, men ikke refundert av flyselskapet. Da fikk jeg ingenting på reiseforsikring nettopp pga UD's reiseråd.
Vis hele sitatet...
Tyveri har ingenting med korona å gjøre, så skal gå helt fint å få dekt. Utgifter grunnet korona sykdom er ett større problem å få dekt.
Veldig dumt å ta med verdisaker på stranda. Lås det heller inn i safen på hotellet.
Schengen land kan man vel reise i uten pass?
Eller krever flyselskapet dette kanskje?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Schengen land kan man vel reise i uten pass?
Eller krever flyselskapet dette kanskje?
Vis hele sitatet...
Du må ha gyldige id-papirer. For tida er det ID-kort og pass. Bankkort eller førerkort står ikkje på lista.

Spør du flyselskapet offisielt vil dei sjølvsagt svare at du må ha pass. Om du imidlertid tar sjansen på å møte opp på flyplassen og vise bankkort med norsk navn kan du ha flaks, og få vere med flyet. Men det er gambling, og får du ikkje lov har du ikkje krav på refusjon av biletten, og du bør beregne god tid på å krangle...
Vær også oppmerksom på at bilde på bankkort er på vei ut. Jeg fikk brev fra banken min at neste bankkort blir uten bilde. Så sjekk at du har bilde før du prøver å bruke det.
Når jeg ble ranet i utlandet kjørte politiet meg til norske ambassaden men de gjorde ikke mye. Fikk penger til hostell to netter og måtte få penger sendt fra Norge til forex, ordne nødpass og kjøpe billett hjem.