Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5569
Har lenge ønsket å oppgradere fra det treige 2gb skjermkortet mitt, men synes det har vært utsolgt utrolig lenge for alt over det...

4-6-8gb virker jo nærmest umulig å få tak i utenom på finn..
Er dette miningrelated eller hva er egentlig grunnen?
Irriterer meg at eneste måte å få tak i ett skjermkort på gjennom nettsider er å bestille en ferdigbygget pc..


Sorry rant.. Men vet noen om nettsider som ikke er totalt utsolgt for GPU'er over 2gb ?
Kanskje dem har blitt forsinket i Suez-kanLen?
Usolgt over alt ja. Mange årsaker. Covid er hovedgrunnen. Mange som sitter hjemme og spiller som vil oppgradere, leveringsproblemer av komponenter til skjermkort, stort ytelseshopp på grafikkort-fronten. PS5 og Xbox bruker også samme grafikkort, så de tar også en del av markedet. Og oppi det hele har det blitt veldig lønnsomt å utvinne krypte med skjermkort igjen. Så det er en kombinasjon av disse som har medført ekstreme tilstander, dessverre.
Flere årsaker, kinesiske fabrikker har visst fortsatt noe etterslep etter at de ble rammet av pandemien. I tillegg har det de siste året vært et enormt behov på grunn av vekst i kryptomarkedet (mining) og generellt større gamingaktivitet. Blokkering av Suezkanalen har muligens forsinket de aller siste leveransene.
Siden 3080 kortet ble sluppet har jeg merket at det er umulig å få tak i kort. De som lager kortene sliter med å få laget opp nok/fort nok.
Tror det har endel å si at det er corona å mange sitter hjemme samtidig som at det meste av kort blir kjøpt til mining (derfor alle de gamle/dårligere korta er utsolgt også)
Har nå ventet på Rtx3080 kortet i ca et halvt år. Kjipt å ha et gtx970 kort i en ellers splitterny rigg med ryzen 7 5800x cpu pluss pluss toppkomponenter. Som å sette en boblemotor i en Porsche. Og enkelte forhandlere setter opp datoer for når kortet kommer inn og forskyver den stadig fram i tid
Jeg la inn bestilling på sju ulike RTX 3060-kort hos Proshop og fikk napp etter to uker. Kjøp med Klarna, så det ikke blir sendt ut regning før varen blir sendt fra lager. Da er det bare å avbestille resten av ordren når kortet blir sendt. Profit.

Her har du oversikt over antall bestillinger: https://www.proshop.no/RTX-30series-overview
Sist endret av voktern; 2. april 2021 kl. 22:57.