Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4263
Hallo.

jeg og en venne-gjeng har funnet ut at vi skal ta turen ned til Roskilde i år, og dette er første gang for alle, i hvert fall sånn jeg har forstått det. Jeg har noen ganske enkle spørsmål angående Roskilde, og tror jeg kan få en god del råd fra dere. :-)

Spørsmålene er:
1. Hvor mye penger er det lurt og ta med seg ned?
2. Hva bør man pakke?
3. Hva bør man ikke pakke?
4. Camping plasser som er best og ligge på?
5. Er det noe annet som er en fordel og huske på?
1) Spørst helt hvor mye du bruker. Jeg brukte 6000 første året, 2000 i år (hadde kyssesyke) og en god kamerat brukte 12 000. Men cirka 5k så klarer du deg kjempebra, kanskje mindre og.
2) Ta med kun det du kan miste. Litt klærskift, håndklær, ett telt (ikke no fancy) og div. Det viktigste er mobil og penger. Resten kan du igrunn kjøpe der. Er en pakkeliste på siden til Roskilde.
3) Ting du ikke miste eller ødelegge.
4) J er chill, mye røyking og rolig om kveldene, men fortsatt bra festliv. De andre er ganske jevnt over mer bråkete og uryddige, men det er vel C (?) som er mest kjent for å være sykeste stedet hvis du er ute etter kuse og syre og påspydd telt. Mulig jeg blander, men tror det var C. Kanskje G den ved West.
5) Ha det fett! Ikke ha for store forhåpninger ("shit jeg må se det og det og det og være med på det og det"). Ta det som en ferie, oppfør deg, se noen kule band og være åpen med å møte nye folk, jævlig mange kule folk der

Kanskje vi ses!
360 noscope bonghit
XxB0NGHITxX's Avatar
9 7
1. Du kan overleve med et stramt budsjett(Hadde 4k i 2012), men det blir ikke like morro. Anbefaler deg å ta med 1k i kontanter, og noe mellom 5-8k på kortet. Det er minibanker overalt.
2. Det Znusken sa
3. Stoff(kjøp der nede om du må ha.)
4. Er fornøyd med P-Campen, det er liv om dagen, men stille nok om natta til at du kan sove. Ikke så mye spy og ugangskråker.
5. Ta det med ro i starten, det varer i 9 dager inkl. warmup, kjedelig å bli fyllesyk de første dagene. Anbefaler deg å la weeden ligge igjen i Danmark om du driver med sånt, du blir garantert stoppet i tollen på vei hjem.

(Det er forresten C som er verst)
Sist endret av XxB0NGHITxX; 5. februar 2013 kl. 16:54.
Har ikke vært på roskilde, men har vært på andre festivaler, så kan sikkert dele litt erfaringer siden det går ut på det samme.

1. 5-6k holdt fint til dyr mat, mye alkohol, tobakk og eventuelt andre ting som skulle komme opp.
2. Er ikke dumt og ha mye klær, støvler er jævla lurt, myggspray og andre praktiske ting.
3. Ikke pakk med deg f.eks en ipad fordi du det hadde vert chill og hatt den med seg, når det kommer til dyre ting så tar du ikke med deg noe annet enn det du virkelig trenger, folk stjeler som faen på festivaler.
4. ...
5. Høy promille og søvnig? Ikke legg deg, vent heller en time eller to samtidig som du drikker mye vann så slipper du ett helvete dagen derpå, det er ikke mye som er verre enn og være fyllesyk på en festival.
1. Hvor mye penger er det lurt og ta med seg ned?
Det avhenger veldig av hvordan du vil leve. Om du vil leve billigst mulig, så kjøp inn i dagligvarebutikkene utafor festivalen (eksempel fakta). Om du vil leve som en konge, så er noen tusen nok. Prisene på mat varierer litt, alt fra 25-80, men det pleier å ligge på ca 40-50 for de mest standard (spagetti bolognese, chili con carne, burger, sandwich, lasagne osv). Drikke er billig, et brett med øl koster 195+pant på festivalen (dette er igjen billigere i butikkene utafor festivalen). Det billigste jeg har levd for på roskilde festival, inklusive alle 10 dager (jobba en dag over) var på 500kr. Dette var litt ekstremt, jeg spiste kun knekkebrød med syltetøy og andres rester. Drakk vann, eller fikk øl (mange gir øl i konkurranser og sånt, det er en god måte å møte folk og ha det moro på!).

2. Hva bør man pakke?
Pakk basic klær, det er dritkaldt om natta. Det kan også regne, men det kan også være sol hele dagen. Klassisk norsk sommer. Om du mangler noe/glemt noe, så har de det garantert. Både i Roskilde by, københavn (20m med tog fra roskilde) og på festivalplassen. Så ikke stress med det

3. Hva bør man ikke pakke?
Som nevnt over, eiendeler du ikke vil miste. Ikke ta med dyre smykker, klokker eller det største kameraet.

4. Camping plasser som er best og ligge på?
Dette er en av de store diskusjonene og du vil alltid få forskjellige svar. Generelt er det godt med liv på P og G (samt de i midten, men der har det de seneste åra vært en nasty sjø (ikke badesjøen) så der gidder jeg ikke å bo). L var helt ekstremt det ene året jeg bodde der (2010). Det var ikke så morsomt, masse store camper med 15åringer som oppfører seg som idioter. Roskilde har sin egen hjemmeside med et fantastisk forum, jeg håper du har sjekket det ut. Hvis ikke er dette en link til tråder om camping: http://roskilde-festival.dk/forum/mm...opics/camping/

5. Er det noe annet som er en fordel og huske på?
Poser til å pakke inn ting med, i tilfelle regn. Kjipt at alt det rene tøyet er vått. Ellers, som sagt, alt kan kjøpes der. Absolutt alt. Mange drikker seg fullstendig drita første natta og bruker hele warm-upen på å ha det jævlig, så start rolig. Du skal tross alt feste og drikke (og sove minimalt) i 9 dager. Vær åpen og hyggelig mot folk, også de fattige som samler pant! Om du opplever noe ubehagelig, si fra til de med oransj vest.

Og viktig, om det er noe dere ikke gidder å ta med dere hjem etter 9 dager med fest, men som ikke er ødelagt: DONER! Roskilde samler inn telter, soveposer, liggeunderlag, klær, hermetikkmat, leketøy osv osv og sender det videre til fattige folk, både i norden og til afrika og i russland. Ikke la det ligge. Dette bruker festivalen helt sinnsykt mange millioner på å rydde opp, og disse millionene kunne blitt brukt til bedre festival og mer til veldedighet!

Om det er noen flere spørsmål, bare spør!