Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3811
Trenger hjelp til valg av twintipski, støvler og bindinger. Vil ha noe halv-dyrt som jeg kan bruke en stund. Er mest i parken, men også litt offroad. Hatt ski på beina i 10~ år, så vil ikke ha nybegynnerutstyr. Seff viktig med kult design, men kvalitet kommer først.

Takk på forhånd!
Eg kan anbefale K2, de har ganske gode ski. Eg veit ikkje om de har gode støvler og bindinger. Har du noe budsjett?

Park og pudder har mange gode pakketilbud.

Disse for eksempel: http://goo.gl/VvaUG
De der var topptur ski. De var ikke egnet for park.

Skal du ha park/pudder ski kan du vurdere salomon s3 ski.
Jeg har et sett med K2 Press fra 2010. Dette er hovedsaklig jibbe-ski (Park-ski mao.), men funker fjell til å stå i løssnø med også. Har stått på ski i 12 år nå, og selv om disse skiene er "billige" på rundt 3000kr, så er de knallgode!
Dette er årets modell.
Sist endret av Deadlock Radium; 7. november 2012 kl. 19:25.
Det heter Twintip Ski ikke twintipski.
Sist endret av Heisenberg1; 7. november 2012 kl. 20:03.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Det heter Twintip Ski ikke twintipski.
Vis hele sitatet...
Denne overtredelsen fortjener utestengelse!
k2 leverer supre ski! Selv kjører jeg på med noen litt halvslitne dynastar 6th sense pipe ski.
Enklere hvis du hadde gitt oss et budsjett.

Line Mastermind er kule ski, og hadde nok valgt de hvis jeg var deg.

Bindinger så er 12/13-modellene til 4frnt ganske kule.

Kan ikke anbefale noen sko dessverre, har hatt de samme ganske lenge så er ikke helt oppdatert.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Det heter Twintip Ski ikke twintipski.
Vis hele sitatet...
Tuller du?

TS: Kjøp volkl ski. Svært gode ski til moderat pris.
Enig i at "twintipski" så veldig noobete ut... Tror jeg kjøper skiene Mr. Flash anbefalte. Billig pakke med fete ski. Hvis noen er interessert: http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkt...000088229.aspx

MEN! bare et spørmål gjenstår: de har bare skiene i 167cm og 177 cm. Hvem passer best til meg? Er som sagt 175cm høy, og blir antagelig litt under 180 høy om noen år.
Da ville jeg valgt 167, hvertfall om du skal leke i parken med dem
Sitat av Julenisse97 Vis innlegg
Da ville jeg valgt 167, hvertfall om du skal leke i parken med dem
Vis hele sitatet...
Nei? Du går for 177 da en twintipski skal være like lang som personen.
Glem det... Målte meg akkuratt, er visst 179... Da går jeg for 177cm skia. Hvordan er det med bindingene? De kuleste er 97mm og de andre 90mm. Hva har det å si?
Sist endret av sweetgraphic; 7. november 2012 kl. 22:36.
Sitat av sweetgraphic Vis innlegg
Glem det... Målte meg akkuratt, er visst 179... Da går jeg for 177cm skia. Hvordan er det med bindingene? De kuleste er 97mm og de andre 90mm. Hva har det å si?
Vis hele sitatet...
Anbefaler at du bytter fra Squire-bindingen, oppgrader heller til Griffon. Har squire selv, og den er veldig plastikk. Har ikke brukt den mye, men jeg er ikke sikker på holdbarheten. Er kun snakk om 315kr.


Akkurat det med bredden er jeg ikke sikker på, men regner med det har noe med bredden på skia å gjøre. Bredere ski = bredere binding.
Har selv disse:

http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkt...000088479.aspx

Bare mine er 2012 modellen i gul/svart. Utrolig gode ski som tåler mye juling og herjing, samtidig som de er gode å kjøre med.

Angående støvler anbefaler jeg disse: http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkt...000069955.aspx
Vis du bare skal stå i annlegg kjøp griffon bindinger.
Men vis du skal på topptur (vis du prøver, vil du elske det) kjøp marker baron, gode bindinger til park og pudder med gåfunksjon
http://www.oslosportslager.no/uploads/bilder/nettbutikk/produkter2/34674-365.jpg
Kan selv anbefale Völkl Ledge på det sterkeste. Den er en drøm på rails og big jump. Pipe er den helt ok i, litt myk til tider.
Det er grei rebound, grei svingradius(har ikke så veldig mye å si for din del), tip og tail rocker*.
Völkl Ledge har også en sandwich trekjerne som gjør den relativt vridningsdykting(har med stabilitet å gjøre) i tillegg til noen lunde greie kjøre egenskaper i bakke.



http://www.voelkl.com/typo3temp/pics/Rocker-Freeski-Tip-Tail_6ce73d3499.jpg
*tip og tail rocker: I carving ski og andre rene bakkeski formes skien med noe som kalles Camber eller spenn(norsk). Det vil si at midtpartiet på skien vil være høyere over snøen enn front og hale partiet. Du får da en bøy i skien. Rocker er det motsatte av dette. Midten av skien vil være nærmere snøen enn front og hale partiet. For parkbruk vil dette si at du får en ski som er lettere å raile med, bedre å lande i bratte landinger etter feks hopp og rails. Du får generelt en litt mer leken ski. Siden den har tip rocker vil den ikke være helt ubrukelig i terrenget heller. Rocker tvinger skien opp av snøen som gir deg mye bedre flyt. Du trenger ikke ligge like langt bakpå som igjen resulterer i at du kan stå lenger før du blir sliten. Dette er rocker for dummies så det er en del jeg har utelatt. Om noen føler seg usikker på forskjellen mellom camber og rocker, evt også de ulike rocker typene så er det bare å sende meg en PM så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan

Kan også legge til at jeg er 183 høy, parkskiene mine er 178 og passer meg utmerket. Har selv stått på ski i 16 år og har rundt 40-50 skidager i året.
Sist endret av Bmariuz; 8. november 2012 kl. 20:51.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Nei? Du går for 177 da en twintipski skal være like lang som personen.
Vis hele sitatet...
De fleste jeg vet om liker å ha korte ski når man "leker" i parken, meg selv innkludert
Circa mål ved valg av alpine ski
Karving ski: Ca hake/munn
Parkski: Munn/nese, maks opp til øynene.
Touring/BC/Frikjøringsski: Øyne til ca 4-5 cm over kroppslengde.
Dette er målene vi bruker på litt rimeligere ski(under 6000,-) i butikken vår. Ski over 6k er det spesifike mål som vi får tilsendt av forhandler hvor skien har tilpasset spenn etter førers vekt, erfaring og bruksområde.

Har du stått lenge og føler du har god kontroll kan du gå opp i størrelse.
Du bør være oppmerksom på at en lenger ski er litt vanskeligere å håndtere men er mer givende og gøyere å stå på da du får mer mestringsfølelse av den. Skien vil også være stivere som resulterer i at du kan holde høyere gjennomsnittshastighet gjennom svinger og virkelig "trøkke på".
Kortere ski vil være lettere å håndtere og litt bedre i park da du som sagt har mer kontroll. Skien vil være mykere som kan være greit om du sliter litt med harde landinger etter big jumps eller rails.

Er du 177 høy kan du gå for 165 cm til 176-177 cm. Det er en ganske grei lengde om du har stått noen år.
Sist endret av Bmariuz; 8. november 2012 kl. 22:08.
Du ga veldig lite informasjon, og det kan være vanskelig og hjelpe deg ut av det vi vet.
Hva liker du best? Store hopp eller rails? På store hopp vil jeg anbefale solide ski. og full tilt/dalbello boots. Lengden på bigjump ski er opp til hva forskjellige liker, jeg personlig har ski som er 1cm kortere enn meg selv.
Er du mest hypp på rails, sidehits og lek vil jeg anbefale samme sko, men kanskje en mykere ski. Jeg vil anbefale deg og skjekke ut nettsidene til de forskjellige leverandørene (Line, armada, majesty, k2 osv.)

Jeg sier ikke at du skal ha 2 par ski, eller kjøpe ski og kun bruke det til en ting. Det jeg mener er at du bør velge ut etter hva du ønsker og fokusere mest på. Jeg har selv kun et par ski (t-hall 10/11) som jeg bruker til både rails og hopp. Men jeg merker at jeg gjerne skulle hatt et par lettere og litt mykere ski når det kommer til rails
Völkl Ledge er en deilig allround-ski for park. Funker bra på både rails og hopp. Har kjørt på Ledge i to sesonger nå, og det er alt fra store hopp og rails til raske og krappe svinger i små skogsløyper.

Kvaliteten er skammelig god, funker som hakka møkk. Prisen er heller ikke ekstremt høy til å være høykvalitetsplanker.
Jeg kjører på K2 Obsenthe (?). Virkelig gode ski, men egner seg helt klart best utenfor løypen. Skiene er ca 15 cm lengre enn meg, så de kan være tricky å mestre for enkelte. Jo lengre ski du mestrer, jo mer givende er det.
Sitat av sweetgraphic Vis innlegg
Enig i at "twintipski" så veldig noobete ut... Tror jeg kjøper skiene Mr. Flash anbefalte. Billig pakke med fete ski. Hvis noen er interessert: http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkt...000088229.aspx

MEN! bare et spørmål gjenstår: de har bare skiene i 167cm og 177 cm. Hvem passer best til meg? Er som sagt 175cm høy, og blir antagelig litt under 180 høy om noen år.
Vis hele sitatet...
Du burde heller skrive "hvilke passer best til meg".
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg kjører på K2 Obsenthe (?). Virkelig gode ski, men egner seg helt klart best utenfor løypen. Skiene er ca 15 cm lengre enn meg, så de kan være tricky å mestre for enkelte. Jo lengre ski du mestrer, jo mer givende er det.
Vis hele sitatet...
Om det er k2 Obsethed du tenker på så er dette en fullblods pudderski med 70% rocker 30% camber. Skien er i tillegg veldig, veldig myk og har en svingradius på ca 23 m(lengde 179cm). Fungerer veldig dårlig til park og bakkebruk generelt Absolutt en fantastisk ski til dagene hvor snøen laver ned og det ligger 30-60cm med tørt og luftig pudder!
Min anbefaling er, IKKE kjøp for korte ski. For det første, så ser det utrolig rart ut, for det andre så får du mer kontroll med lengre ski. Jeg er vel ca 175cm, og skal ha 172cm ski.
Hører mange anbefaler k2, de har mange bra modeller. Men hva du enn gjør.. IKKE kjøp Domain. Det er de minst slitesterke skia du finner. Har hatt 4-5 venner som har greid å knekke de, rive bindingen ut av skien og lignende ting.

Selv kan jeg anbefale Line Invader. Hatt de i 3 år, uten noen problemer. Tror de fleste Line skia er dritbra.

Skal ha nye ski selv, og det står mellom 4FRNT Click, Armada AR7 og Atomic Punx. Tror jeg går for Punx, for det virker som dritbra ski til en grei penge.

Når det gjelder bindinger er det vel Marker Griffon 13 det går i.
Støvler å anbefale er SPK og Full Tilt!
Sist endret av Leonardie; 9. november 2012 kl. 00:12.
Sitat av sweetgraphic Vis innlegg
Glem det... Målte meg akkuratt, er visst 179... Da går jeg for 177cm skia. Hvordan er det med bindingene? De kuleste er 97mm og de andre 90mm. Hva har det å si?
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper alltid ski som er ihvertfall 3-4 cm høyere enn meg.
forventa meg en tråd om en russer som heter twintipski!
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Om det er k2 Obsethed du tenker på så er dette en fullblods pudderski med 70% rocker 30% camber. Skien er i tillegg veldig, veldig myk og har en svingradius på ca 23 m(lengde 179cm). Fungerer veldig dårlig til park og bakkebruk generelt Absolutt en fantastisk ski til dagene hvor snøen laver ned og det ligger 30-60cm med tørt og luftig pudder!
Vis hele sitatet...
Jepp, Obsethed er riktig. Skiene er sinnsyke i pudder, men de gjør nytten i bakken også. Der krever de riktignok endel, men mestringsfølelsen er enorm. Personlig ville jeg ikke kjøpt disse skiene om jeg planla å kjøre i preparerte områder.

Det eneste minuset med skiene jeg kommer på i farten er vekten.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Det heter Twintip Ski ikke twintipski.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Hovedregelen er at sammensatte ord som uttales som ett ord, skal skrives som ett ord. Man kan dog bruke en såkalt pedagogisk bindestrek (twintip-ski) for å lette lesningen. «Twintipski» høres litt ut som et jødisk etternavn eller noe, ha ha.

Twintip-ski er ikke et egennavn, så det skal ikke være stor forbokstav når ordet står midt i en setning. Skjerpings!
Med tanke på bindinger, ville jeg gått for en Marker Jester binding. jeg bruker de selv, og sånn som deg så kjører jeg mest park, men også til tider pudder. er hvertfall veldig fornøyd med de !

med tanke på ski så er det veldig vanskelig. Alt går jo på smak og behag, men jeg er veldig fornøyd med Armada Thall skia. dem er jo litt bredere foran og litt smalere bak, så det er jo en fordel med tanke på pudderen da, og kantene på begge endene av skia er like høye, så da blir liten forskjell når du kjører park eller pudder. selvfølgelig blir det en liten forskjell fra ren park ski og en ren pudderski, men jeg vil si at det er en god allround ski !