Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 9163
Hei, har et problem. Etter at jeg har importert 20 200mw lasere har disse blitt tatt ut i en tilfeldig kontroll. Disse er importert via postsending fra Kina. Ikke bare taper jeg en bestilling til flere tusen kroner, men nå er jeg altså kalt inn til et politiavhør på mandag. Er 16 år, hvis det er relevant. Hadde faktisk ikke peiling på at det var ulovlig å selge, og trodde at grenen var 500mw, etter det jeg hadde lest. http://www.ung.no/oss/lovogrett/66776.html

Har noen spørsmål:
Hva kommer etter all sannsynlighetsmål til å skje?
Hva slags bøter er det eventuelt snakk om? (beløp)
De sa noe på telefonen om straffeunnlatelse, har noen noe fakta om dette?
Kommer dette på rullebladet?
Noen som har opplevd noe lignende?

Håper virkelig ikke at dette får store konsekvenser.
Synd det med pengene, det kunne blitt en god del :/

Visste ikke selv at det var ulovlig med laser, håper ikke 50mW dioden min blir stoppet :s
Ekstremt kjipt!
Dette satte en stopper for bestillingen jeg hadde i hodet gitt..
Gidder ikke finne kilder atm men tror grensen er på ca 5 mw. Alt over må man søke godkjenning for å få lov til å ha og bruke.

Taktikk i avhør tror jeg bør være "ung og uvitende"
Sitat av random71455 Vis innlegg
Si at du ble truet av den italienske mafiaen over facebook, og at hvis du ikke bestilte laserne, solgte dem og sendte pengene til dem kom de til å torturere deg med strøm og bilbatteri. Du ville ikke gjøre det men måtte!
Vis hele sitatet...
"Vi skal ha passord og brukernavn til din facebook-bruker".. ooops...

TS: Grensen for lovlig import er 500mw, og de du bestilte var 200mw? Jeg forstår ikke.
Sist endret av Taurean; 26. oktober 2012 kl. 21:43.
Trådstarter
Takk for svarene til nå folkens Men det aller viktigste er delen er rullebladet, får man prikker hvis man er 16 og uviten(som jeg var)? Vil dette gå utover utdannelse eller jobb senere på en eller annen måte?
Du må vise deg angrende og uvitende, og det er jo også tilfellet. Ikke prøv å forklar det bort med noe annet, ikke bli "dratt" inn i noen annen forklaring. Og vær ærlig. Da slipper du billigst unna.

For min del tviler jeg på at du får noe på rullebladet pga alder og førstegangsforbrytelse.
Den artikkelen er fra 2011. Regelen for 5MW import kom tidlig 2012
Nestegang du bestiller en laser: Ikke kjøp 20 ved en bestilling, ikke bare blir kjangsen for at tollerne ser på din pakke større men du vil måtte betale MOMS (Vet ikke om det er Toll på lasere). Jeg fikk akkurat en 100mw laser fra Kina som jeg hadde bestilt.

Om du får noe blir det sikkert forenklet forelegg eller bare litt kjeft fra politiet.

Edit.. Har du lest artikkelen du selv linket til?
Det innføres krav om godkjenning for enhver besittelse og bruk av laserpekere klasse 3R, 3B eller 4 i offentlig rom, inkl. skoler. Kravet innføres som et resultat av en stadig økende bruk av laserpekere og det faktum at feil bruk kan føre til øyeskader. Det er i den senere tid rapportert flere tilfeller hvor enkeltpersoner har misbrukt laserpekere til å blende bilførere og piloter under avgang og landing.

Det innføres krav om maxgrense på 5mW for 3R og 500mW for 3B. Det er ingen øvre grense for klasse 4.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Vod0; 26. oktober 2012 kl. 21:49.
5mW er jo ingenting

Btw, hvordan kom du på å kjøpe 20 stk? jeg ville kjøpt max 5 om gangen.
Sist endret av random71455; 26. oktober 2012 kl. 21:47.
Når jeg var på din alder ble jeg tatt for gjentatte tilfeller av graffiti og hærverk (som jeg ikke på noen måte er stolt av nå.) Nå, over 10 år senere sitter jeg med, såvidt jeg vet, helt rent rulleblad. Jeg tror ikke du skal bekymre deg noe særlig, bare ta det helt med ro og vær ærlig
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Henvis til kilden du oppgav og si du "handlet i god tro".

Skal nok gå fint dette! Pengene er nok tapt, men tror ikke du får noe mer pes, unless du har noe annet på vitnemålet, da kan politiet bli drittsekker.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Hei, har et problem. Etter at jeg har importert 20 200mw lasere har disse blitt tatt ut i en tilfeldig kontroll. Disse er importert via postsending fra Kina. Ikke bare taper jeg en bestilling til flere tusen kroner, men nå er jeg altså kalt inn til et politiavhør på mandag. Er 16 år, hvis det er relevant. Hadde faktisk ikke peiling på at det var ulovlig å selge, og trodde at grenen var 500mw, etter det jeg hadde lest. http://www.ung.no/oss/lovogrett/66776.html

Har noen spørsmål:
Hva kommer etter all sannsynlighetsmål til å skje?
Hva slags bøter er det eventuelt snakk om? (beløp)
De sa noe på telefonen om straffeunnlatelse, har noen noe fakta om dette?
Kommer dette på rullebladet?
Noen som har opplevd noe lignende?

Håper virkelig ikke at dette får store konsekvenser.
Vis hele sitatet...

Grensen er 5mW.
Vi ble forøvrig forsøkt blendet med grønn laser ut fra Værnes mandag kveld.
Det ble rapportert.

Antallet laserangrep på fly, biler og busser øker gjevnt.
Her ser det ut som om vifår et samarbeid med amerikanerne om straffeutmåling.

http://www.fbi.gov/news/news_blog/la...ation-security

Ikke en time for tidlig ettersom det er mange som ikke er i stand til å innse at det de driver med er farlig.
Sist endret av Skapsprenger; 26. oktober 2012 kl. 21:51.
Det innføres krav om godkjenning for enhver besittelse og bruk av laserpekere klasse 3R, 3B
Vis hele sitatet...
maxgrense på 5mW for 3R og 500mW for 3B.
Vis hele sitatet...
laserklasse 3B kan brukes der det inngår lege, tannlege, kiropraktor eller fysioterapeut, avhengig av hvilken behandling det gjelder.
Vis hele sitatet...
Se klassene på denne siden.

Du har bare ikke gjort bra nok research.

Dette bli litt som å si at: du har lov til å drepe noen.
Uten å sjekke når, f.eks.:
-Hvis du er i militæret, er i krig og de er bevepnede fiender.
Er bare å være ærlig å si at du trodde ut ifra artikkelen på ung.no at du bestilte akkurat så sterk laser som du kunne gjøre lovlig.

Du kunne ha bestilt 1000mW men fant ut at det var best å bestille 500mW etter å ha lest ung.no artikkelen.

Hvordan skal politiet kunne argumentere at du ikke har prøvd å følge loven da?
si at du ikke har noen kjennskap til handlingen, og at du ikek ønsker å la deg avhøre utovover det(alltid fasiten!!) og den blir mest sannsyneølig henlagt
Nekt funker nok ikke denne gangen :P
bare si at det ikke er du som har bestillt! og at du ikke vil si noe mere enn det
Trådstarter
Jeg kommer til å være ærlig, orker ikke å finne på en falsk historie, og det er tross alt ulovlig. Bestilte forresten 20 fordi jeg allerede hadde bestilt 10 og videresolgt dem. Så visste leverandøren var til å stole på. Er politiet forresten vanskelige å ha noe med å gjøre i sånne situasjoner? Har snakket med politiet før, men da var jeg offeret(ble ranet av en somaler, som ble tatt). Har ikke noen lovbrudd på meg fra før.
Er du grei og enkel med de så blir vell de grei med deg
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Jeg kommer til å være ærlig, orker ikke å finne på en falsk historie, og det er tross alt ulovlig. Bestilte forresten 20 fordi jeg allerede hadde bestilt 10 og videresolgt dem. Så visste leverandøren var til å stole på. Er politiet forresten vanskelige å ha noe med å gjøre i sånne situasjoner? Har snakket med politiet før, men da var jeg offeret(ble ranet av en somaler, som ble tatt). Har ikke noen lovbrudd på meg fra før.
Vis hele sitatet...
Hvis de leser dette så kan de presse deg, spørre om du har solgt før. Da må du nekte. Ikke innrøm noe de ikke kan bevise.
Politiet har ikke rett til å pålegge noen å forklare seg. Dette står i straffeprosessloven § 230. http://www.ung.no/oss/rett/49390.html

Bevisbyrden er på politiet å bevise at du bestilte det. Ikke si et ord i avhør og forspill de bevis som finnes.
Ikke prøv å bortforklare, men om de spør hva du skulle med dem kan du jo si at du driver med film/foto prosjekt, og skulle lyse 20 lasere mot en gjenstand (som f.eks. en iphone som 'Kipkay' på youtube driver med) og filme det.

Lykke til! Tror ikke de setter noe på rullebladet ditt, det kan jo hende de "bare" vil vite hva planen rundt laserene var.. :P

EDIT: Med bortforklaring mener jeg sefølgelig noe som "Jeg har ikke bestilt" eller "Jeg ble truet".. Det blir busta med en gang.
Sist endret av Vittigper; 26. oktober 2012 kl. 23:17.
Enig med de over her. Om du har importert flere laserpenner som de du har nå blitt tatt for, må du ikke nevne disse. For om du tilstår det, vil ikke den straffereaksjonen du får bli noe bedre. Om du får noen stor bot finnes det vel et system for å få den saken revurdert? Det anbefaler i alle fall jeg om du får muligheten.
Synes dette forbudet er helt greit. Ubrukelig produkt, og folk i målgruppen er folk som kunne finne på å lyse mot fly og helikoptere.
Sitat av bigvito Vis innlegg
Politiet har ikke rett til å pålegge noen å forklare seg. Dette står i straffeprosessloven § 230. http://www.ung.no/oss/rett/49390.html

Bevisbyrden er på politiet å bevise at du bestilte det. Ikke si et ord i avhør og forspill de bevis som finnes.
Vis hele sitatet...
Nå regner jeg med at TS har betalt med bankkortet sitt, eller så hadde vel ikke denne tråden vært nødvendig. Dvs at politiet har alle bevisene de trenger.

Men så lenge man er 16 år og uten rulleblad, burde man samarbeide å gli gjennom på "ung og dum". Får nok kanskje en kjennepreken da, og pålegg om å love at det aldri skal skje igjen.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Nå regner jeg med at TS har betalt med bankkortet sitt, eller så hadde vel ikke denne tråden vært nødvendig. Dvs at politiet har alle bevisene de trenger.

Men så lenge man er 16 år og uten rulleblad, burde man samarbeide å gli gjennom på "ung og dum". Får nok kanskje en kjennepreken da, og pålegg om å love at det aldri skal skje igjen.
Vis hele sitatet...
Har man noe å tape på å anvende retten til å tie?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Nå regner jeg med at TS har betalt med bankkortet sitt, eller så hadde vel ikke denne tråden vært nødvendig. Dvs at politiet har alle bevisene de trenger.

Men så lenge man er 16 år og uten rulleblad, burde man samarbeide å gli gjennom på "ung og dum". Får nok kanskje en kjennepreken da, og pålegg om å love at det aldri skal skje igjen.
Vis hele sitatet...
Kanskje det var bestilt i hans navn?
Uansett hadde jeg bare sagt det som det var, regner ikke med du får noe for det.
Sitat av bigvito Vis innlegg
Politiet har ikke rett til å pålegge noen å forklare seg. Dette står i straffeprosessloven § 230. http://www.ung.no/oss/rett/49390.html

Bevisbyrden er på politiet å bevise at du bestilte det. Ikke si et ord i avhør og forspill de bevis som finnes.
Vis hele sitatet...
Ja, fight the power!

Ser ikke poenget med at en 16 åring skal juge til politiet og nekte å forklare seg. Dette her er en så åpenbar sak at det har liten hensikt. Blir max et lite forelegg og skjennepreken.
Det går helt fint, i værste fall må du skrive under på en slik ungdomskontrakt
Sitat av random71455 Vis innlegg
5mW er jo ingenting

Btw, hvordan kom du på å kjøpe 20 stk? jeg ville kjøpt max 5 om gangen.
Vis hele sitatet...
5mW er ingenting?

Da vet du lite om laser..>

Det og få lasere i øyne, uforbredt, er nok til å bli blind.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ja, fight the power!

Ser ikke poenget med at en 16 åring skal juge til politiet og nekte å forklare seg. Dette her er en så åpenbar sak at det har liten hensikt. Blir max et lite forelegg og skjennepreken.
Vis hele sitatet...
hvordan i faen er å tie det samme som å juge? poenget er å få saken henlagt pga bevisets stilling. som tidligere dokumentert så plikter man ikke å forklare seg.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ja, fight the power!

Ser ikke poenget med at en 16 åring skal juge til politiet og nekte å forklare seg. Dette her er en så åpenbar sak at det har liten hensikt. Blir max et lite forelegg og skjennepreken.
Vis hele sitatet...
Er man over 15 år blir man straffet stort sett på samme måte uansett alder, at han er 16 er helt uinteressant da han blir behandlet som voksen. Nekte å forklare seg er en rett, du er dessuten rimelig tett i hodet om du frivillig tar mer straff enn nødvendig, pervers faktisk. Tror du politiet har ressurser til å hente logger av banken i en sånn sak? De driver "oppdragelse", ikke kriminalitetsbekjempelse.

Si du var uvitende om loven, fortell at det ikke kan forventes at du har satt deg inn i et komplisert regelverk. Utenom det er det best å si minst mulig.
Bare å si at du skal benytte de til et photokunst prosjekt =)
Og hadde lest på nettet at lasere med denne styrken var lov.
Trådstarter
Takk for svar folkens, holder dere oppdaterte. Spent på hva som skjer
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Synes dette forbudet er helt greit. Ubrukelig produkt, og folk i målgruppen er folk som kunne finne på å lyse mot fly og helikoptere.
Vis hele sitatet...
Ubrukelige? Lasere er ikke ubrukelige for meg selv om jeg ikke lyser på fly og blender folk. De fleste som kjøper lasere, køper dem fordi det er tøft/morro med laser eller har en stor intresse for laserpekere ol.

For deg er lasere kansje ubrukelige siden du ikke har noen intresse for det. For meg er TV ubrukelig fordi jeg ikke har intresse eller bruk for TV.

Poenget mitt er at enkelte personer liker lasere og synes det er intresant og exprimentere med forskjellige styrker og farger på lasere. Jeg er en av de som er intresert i lasere, og jeg mener så absolut ikke at de er ubrukelige selv om jeg kansje ikke kan bruke dem til noe praktisk, men at jeg heller liker og lyse rundt om kring og bare se på den vakre laser strålen som går flere kilometer opp i luften(uten og lyse på fly/helikopter osv.)

Selv om noen bruker lasere til faenskap betyr det ikke at lasere bare kan brukes til faenskap. Men også til underholdning, uten og skape en stor fare for deg selv og/eller andre.

Sitat av Egeenz Vis innlegg
5mW er ingenting?

Da vet du lite om laser..>

Det og få lasere i øyne, uforbredt, er nok til å bli blind.
Vis hele sitatet...
Vell, 5mW er veldig lite ja. Og vill lite sansynlig gjøre noen blind, siden øyelokket er flink til og lukke seg når øyet mottar ubehagelige mengder lys for at øynene ikke skal bli skadet. Og siden 5mW er så svakt at øyelokket rekker og lukke seg før øyet blir skadet, vill jeg tørre og påstå at man ikke kan bli blind av og få en laserstråle på 5mW over øyet.


Sitat fra Wikipedia

A Class 3R laser is considered safe if handled carefully, with restricted beam viewing. With a class 3R laser, the MPE can be exceeded, but with a low risk of injury. Visible continuous lasers in Class 3R are limited to 5 mW. For other wavelengths and for pulsed lasers, other limits apply.
Vis hele sitatet...
Det vill si at det er minimal sjangse for og skade øyet med en 5mW laser hvis man ikke holder øyet åpent på trass.

Nyttig info om lasere(grønn) og hva forskjellige styrker kan gjøre
(Link.)
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Synes dette forbudet er helt greit. Ubrukelig produkt, og folk i målgruppen er folk som kunne finne på å lyse mot fly og helikoptere.
Vis hele sitatet...
Tull, bare fordi du synes det er meningsløst er det ikke sikkert alle andre synes det.
Sitat av Grix Vis innlegg
Tull, bare fordi du synes det er meningsløst er det ikke sikkert alle andre synes det.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg skjønner det ikke jeg heller. Hva er egentlig meningen? Gøy?
Jeg synes forbudet er helt greit. At ikke alle skal få kraftige lasere plager ikke meg så mye. Har man behov for en sterk laser bør det være en grunn, og man burde ha sertifisering. Om en tilfeldig 13 år gammel drittunge med 1W laser går i byen og gjør folk blind er det ikke ok. En vanlig person bør ikke få så sterk laser at det er skadelig. Man mister den kule strålen, men heller det enn synet.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Vel, jeg skjønner det ikke jeg heller. Hva er egentlig meningen? Gøy?
Vis hele sitatet...
Ja? Hva ellers skal en privatperson med en laser?(utenom og gjøre faenskap)

Sitat av L33tenGutt Vis innlegg
Jeg synes forbudet er helt greit. At ikke alle skal få kraftige lasere plager ikke meg så mye. Har man behov for en sterk laser bør det være en grunn, og man burde ha sertifisering. Om en tilfeldig 13 år gammel drittunge med 1W laser går i byen og gjør folk blind er det ikke ok. En vanlig person bør ikke få så sterk laser at det er skadelig. Man mister den kule strålen, men heller det enn synet.
Vis hele sitatet...
På en måte er forbudet greit, så det blir vanseligere og skaffe farlige lasere for idioter som ikke vet at det kan skade. Men det ødelegger også for de som vill ha sterke lasere uten og skade/plage andre. Er litt trist at noen få skal ødelegge for de som ikke har gjort noe galt egentlig
Trådstarter
Ble utsatt til onsdag folkens.
Trådstarter
Hei, avhøret/møtet ble utsatt. Det er flyttet til handel og miljø eller noe lignende. Er det noe som har peiling på hva dette handler om. Er det positivt eller negativt?
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Hei, avhøret/møtet ble utsatt. Det er flyttet til handel og miljø eller noe lignende. Er det noe som har peiling på hva dette handler om. Er det positivt eller negativt?
Vis hele sitatet...
At det brukes masse tid på en bagatellsak er til din fordel.
Neste gang dere blir enige om en dato ringer du dagen før og sier det ikke passer allikevel og får en ny dato, da "glemmer" du å møte.

Du må selvsagt i avhør, hvis ikke blir du arrestert. Men litt drøying må de tåle, det måtte du.

Jo lengere tid som blir brukt jo flauere er det for politiet i retten.
Dommeren blir forbannet og du får gevinsten.
En kompis hadde en 5mW laser i grønn som lyste jævlig bra, flere hundre meter og man kunne følge strålen hele veien.
Han hadde også en 100mw laser i rød som var mye svakere. Noen som kan linke til en god laser jeg kan kjøpe meg under 500-lappen? helst grønn eller blå stråle og lyser langt og tydelig. Kan gjerne beslaglegges hvis den blir tatt, bare jeg ikke får noe på rullebladet.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
At det brukes masse tid på en bagatellsak er til din fordel.
Neste gang dere blir enige om en dato ringer du dagen før og sier det ikke passer allikevel og får en ny dato, da "glemmer" du å møte.

Du må selvsagt i avhør, hvis ikke blir du arrestert. Men litt drøying må de tåle, det måtte du.

Jo lengere tid som blir brukt jo flauere er det for politiet i retten.
Dommeren blir forbannet og du får gevinsten.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg forstår har TS tenkt og fortelle sannheten og være ærlig, så det kommer jo aldri til retten.

Så møt opp når du får beskjed du TS
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
En kompis hadde en 5mW laser i grønn som lyste jævlig bra, flere hundre meter og man kunne følge strålen hele veien.
Han hadde også en 100mw laser i rød som var mye svakere. Noen som kan linke til en god laser jeg kan kjøpe meg under 500-lappen? helst grønn eller blå stråle og lyser langt og tydelig. Kan gjerne beslaglegges hvis den blir tatt, bare jeg ikke får noe på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Minigadgetshop.com
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Ubrukelige? Lasere er ikke ubrukelige for meg selv om jeg ikke lyser på fly og blender folk. De fleste som kjøper lasere, køper dem fordi det er tøft/morro med laser eller har en stor intresse for laserpekere ol.

For deg er lasere kansje ubrukelige siden du ikke har noen intresse for det. For meg er TV ubrukelig fordi jeg ikke har intresse eller bruk for TV.

Poenget mitt er at enkelte personer liker lasere og synes det er intresant og exprimentere med forskjellige styrker og farger på lasere. Jeg er en av de som er intresert i lasere, og jeg mener så absolut ikke at de er ubrukelige selv om jeg kansje ikke kan bruke dem til noe praktisk, men at jeg heller liker og lyse rundt om kring og bare se på den vakre laser strålen som går flere kilometer opp i luften(uten og lyse på fly/helikopter osv.)

Selv om noen bruker lasere til faenskap betyr det ikke at lasere bare kan brukes til faenskap. Men også til underholdning, uten og skape en stor fare for deg selv og/eller andre.



Vell, 5mW er veldig lite ja. Og vill lite sansynlig gjøre noen blind, siden øyelokket er flink til og lukke seg når øyet mottar ubehagelige mengder lys for at øynene ikke skal bli skadet. Og siden 5mW er så svakt at øyelokket rekker og lukke seg før øyet blir skadet, vill jeg tørre og påstå at man ikke kan bli blind av og få en laserstråle på 5mW over øyet.


Sitat fra Wikipedia



Det vill si at det er minimal sjangse for og skade øyet med en 5mW laser hvis man ikke holder øyet åpent på trass.

Nyttig info om lasere(grønn) og hva forskjellige styrker kan gjøre
(Link.)
Vis hele sitatet...
Kan ikke se at du kommer med ett eneste fornuftig argument for hvorfor du skal kunne skaffe deg en kraftig laser. Tøft/morro...? Liker å eksperimentere med farger/styrker...?

Hvilke viktige og nyttige eksperimenter utfører du med laserne dine? Kan du ikke opplyse oss litt om dine nyttige eksperimenter i en post. Gjør gjerne rede for formålet med eksperiementet, hvilket utstyr og fremgangsmåte som ble benyttet og hvilke konklusjoner du kom frem til. Sett det gjerne inn i et større perspektiv og forklar litt om hvordan dette kommer samfunnet og menneskeheten til nytte.

Vi gleder oss til å lære litt om dine nyttige lasereksperimenter.

Kjør på!
Sist endret av BClr; 31. oktober 2012 kl. 16:37.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
En kompis hadde en 5mW laser i grønn som lyste jævlig bra, flere hundre meter og man kunne følge strålen hele veien.
Han hadde også en 100mw laser i rød som var mye svakere. Noen som kan linke til en god laser jeg kan kjøpe meg under 500-lappen? helst grønn eller blå stråle og lyser langt og tydelig. Kan gjerne beslaglegges hvis den blir tatt, bare jeg ikke får noe på rullebladet.
Vis hele sitatet...
bitlasers, norsk side, så laseren blir garantert ikke tatt. det er også lovlig å ha en kraftig laser, bare den ikke er håndholdt (dette begrepet kan strekkes)

http://bitlasers.com/catalog/
Sitat av BClr Vis innlegg
Kan ikke se at du kommer med ett eneste fornuftig argument for hvorfor du skal kunne skaffe deg en kraftig laser. Tøft/morro...? Liker å eksperimentere med farger/styrker...?

Hvilke viktige og nyttige eksperimenter utfører du med laserne dine? Kan du ikke opplyse oss litt om dine nyttige eksperimenter i en post. Gjør gjerne rede for formålet med eksperiementet, hvilket utstyr og fremgangsmåte som ble benyttet og hvilke konklusjoner du kom frem til. Sett det gjerne inn i et større perspektiv og forklar litt om hvordan dette kommer samfunnet og menneskeheten til nytte.

Vi gleder oss til å lære litt om dine nyttige lasereksperimenter.

Kjør på!
Vis hele sitatet...
Må jeg virkelig gjøre noen viktige og nyttige exprimenter for og kunne ha en laser eller mene at lasere ikke er ubrukelige? Et expriment kan være så enkelt som og sjekke hvor mange fyrstikker jeg kan tenne på i løpet av 15 sekunder med en 200mW laser. Bare for morroskyld.

Jeg sa vell heller aldri at jeg drev på med noe nyttige eller viktige eksprimenter med lasere som kommer samfunnet til gode? Tror du bør lese over posten min en gang til hvis du ikke skjønte at hovedgrunnen til at jeg skrev posten var for og påpeke det at en gjenstand ikke er ubrukelig bare fordi den ikke kan brukes til noe praktisk.

Men hvis det er slik at en gjenstand er ubrukelig hvis den ikke gjør noe praktisk er vell også karuseller, filmer, TV-serier, spill og all annen underholdning også ubrukelig? Nøkkelordet her er underholdning. Lasere er morro, derfor mener jeg at de ikke er ubrukelige, selv om du ikke drar nytte av det jeg gjør på gutterommet mitt med lasere så drar jeg veldig god nytte av det.

Håper jeg fikk forklart det på en forståelig måte denne gangen.
Sist endret av StålSkuff; 31. oktober 2012 kl. 19:54.
Sitat av BClr Vis innlegg
Kan ikke se at du kommer med ett eneste fornuftig argument for hvorfor du skal kunne skaffe deg en kraftig laser. Tøft/morro...? Liker å eksperimentere med farger/styrker...?

Hvilke viktige og nyttige eksperimenter utfører du med laserne dine? Kan du ikke opplyse oss litt om dine nyttige eksperimenter i en post. Gjør gjerne rede for formålet med eksperiementet, hvilket utstyr og fremgangsmåte som ble benyttet og hvilke konklusjoner du kom frem til. Sett det gjerne inn i et større perspektiv og forklar litt om hvordan dette kommer samfunnet og menneskeheten til nytte.

Vi gleder oss til å lære litt om dine nyttige lasereksperimenter.

Kjør på!
Vis hele sitatet...
Visst du har strandet på en øde øy og bare har med deg en laser og en fyrstikke kan du tenne på fyrstikken med laseren, lage bål og overleve natten og redde hele verden med og vider fortelle den beskjeden kun du fikk av presidenten i USA som vil redde hele verden.

Fornøyd nå?