Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4985
Jeg vurderer å ta lån på 100.000 kr for å kunne kjøpe en bil jeg har lyst på, så har begrenset med tid.
Men, dette med lån er helt nytt for meg. Hvis jeg f.eks. skulle tatt lån hos Santander, Terra eller Sparebank1, må jeg møte personlig opp der?

Er det mulig å bare sende en elektronisk søknad og få pengene på konto etter noen dager? Er pengene "låst" til å kun brukes på bil?
Hva er vanligste og tryggeste måte å få gitt pengene til bil-selger?

Fortell hvordan du gjorde det når du tok billån og hvordan du betalte for bilen.
Sist endret av Surtkelp; 1. oktober 2012 kl. 20:28.
Har du hus ?

Så ville jeg heller tatt lån på huset og brukt det på bilen.

Da verdien på bilen detter utrolig fort, jeg har gjort det med bilen min dog bilen min kostet 60k og jeg hadde 30k fra før :P
Jeg bor hjemme hos foreldrene mine. Har ingen verdier, men får utbetalt mellom 20-25.000 netto i måneden. Har ingen egenkapital.
Sist endret av Surtkelp; 1. oktober 2012 kl. 20:37.
Da kan du jo høre med mamma og pappa om de kan ta opp ett lån på huset så du kan kjøpe deg en bil som du kan betale ned sammen med de inntil du har betalt tilbake de 100.000 som kanskje blir litt mere da.

Regner med at siden du er 18-20 så ville jeg ikke hatt lån på meg selv.

Er 19 og jeg fikk foreldrene mine til å ta opp lån for meg som jeg nå mangler 19 tusen på enda.
Høres ut som du kan spare ganske mye penger på å kjøpe bil etter nyttår. Hvis du bor hjemme, og får 20-25.000 på konto hver måned klarer du fint å spare opp en god egenandel på et 3-6 måneder. Med høy egenandel får du også gunstigere lån, og jo mindre lån du må ta, jo billigere blir det (selvsagt).

Når du låner penger til bil av en bank, fungerer det slik at banken eier bilen (eller en del av den). Uten sikring blir lånet dyrere. Banken tar sikring i bilen, slik at de selger bilen dersom du misligholder lånet. Å låne 100%, altså uten sikring er dyrt, fordi verditapet på bil er høyt. Hvis du låner 100 000, og bilen etter et år er verdt 60 000, mens du sitter med 80 000 i lån, så mangler banken sikring = dyrt lån.

Altså: spar, vent, kjøp.
Det er ikke aktuelt å vente, er nødt å ta lån nå! Finner tonnevis med biler, men etter 1 års leiting fant jeg endelig den perfekte bilen til en super pris. Jeg har ikke lengre noen utgifter what so ever, så jeg kunne sikkert nedbetalt lånet på 1-2 år.

Men.. Det er et stort men her. Visa'et mitt er sperret pga. overtrekk på kontoen. Har vært sperret siden januar. Har ikke betalingsannmerkning. Blir dette et problem? Må ringe banken først og få de til å åpne kortet mitt selvsagt.

Og hva mener de med "fast inntekt" når jeg skal søke på lån? Jeg er vikar, men har hatt utbetalt 20-25.000 kr hver måned i år. Spiller det noen rolle om lønningene varierer fra måned til måned?
Sist endret av Surtkelp; 1. oktober 2012 kl. 20:50.
Har du overtrekt visa så har du missligholdt forholdet til banken, da blir det vanskeligere å få lån. Uansett burde du bestille time hos rådgiver og legge frem saken. Får du overtalt foreldre til å ta lånet er dette den billigste måten.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Har du overtrekt visa så har du missligholdt forholdet til banken, da blir det vanskeligere å få lån. Uansett burde du bestille time hos rådgiver og legge frem saken. Får du overtalt foreldre til å ta lånet er dette den billigste måten.
Vis hele sitatet...

Jeg er kunde hos Sparebank1, hva hvis jeg tar lån hos f.eks. Santander? Får de vite om overtrekket mitt hos Sparebank1 og hele bankhistorien min eller?

Det er 2 viktige ting jeg glemte å nevne:

1. Foreldrene skal ikke vite at jeg har tatt lån.
2. Skal unngå å møte opp fysisk i den lokale banken min.

Ikke spør, please.
Santander vil ikke få noen historikk.
Du får lett lån. Jeg fikk 120.000 som 18 åring med 9000,- utbetalt. Heldigvis har DEN situasjonen bedra seg helt enormt
Okey! Tror jeg tar lån via Santander da, selv om det blir litt dyrere. Er ikke snakk om mange tusenlappene ekstra det blir.


Men, hvordan foregår selve bilhandelen? På en trygg måte.
Banken overfører pengene rett til eieren før du får nøklene. De tar pant i bilen.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Banken overfører pengene rett til eieren før du får nøklene. De tar pant i bilen.
Vis hele sitatet...
Det fører meg til neste spørsmål..

Er det billigere da å ta billån istedet for forbrukslån?
Hvis jeg tar forbrukslån må jeg ordne betalingen selv.
ALT er billigere enn forbrukslån. Forøvrig tas det garantert en kredittsjekk av deg før lån blir godkjent.
Spør foreldrene dine om du får lov til å ta opp lånet med pant i boligen dems, istedet for pant i bil.
Da vil du få en mye mer gunstig rente. Gjorde selv dette for en del år tilbake, og fikk da et billån med som bare lå et halvt prosent høyere enn boliglånet.

Siden du tjener såpass er det intet problem å få lånet i ditt navn.
Å ta opp et forbrukslån for å kjøpe bil høres ut som verdens dårligste ide. Det er grisedyrt...
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Det er ikke aktuelt å vente, er nødt å ta lån nå! Finner tonnevis med biler, men etter 1 års leiting fant jeg endelig den perfekte bilen til en super pris. Jeg har ikke lengre noen utgifter what so ever, så jeg kunne sikkert nedbetalt lånet på 1-2 år.

Men.. Det er et stort men her. Visa'et mitt er sperret pga. overtrekk på kontoen. Har vært sperret siden januar. Har ikke betalingsannmerkning. Blir dette et problem? Må ringe banken først og få de til å åpne kortet mitt selvsagt.

Og hva mener de med "fast inntekt" når jeg skal søke på lån? Jeg er vikar, men har hatt utbetalt 20-25.000 kr hver måned i år. Spiller det noen rolle om lønningene varierer fra måned til måned?
Vis hele sitatet...
Hos meg lyser det noen varsellamper her, og det vil det fort gjøre hos banken din. Du har utbetalt 20-25.000 hver måned. Du har ingen utgifter, men har heller ingen egenandel å spytte inn, og du har kredittkortgjeld som har ligget og ulmet siden januar? Vet du hvor dyr den kredittkortgjelden blir?

Du må uansett kvitte deg med kredittkortgjelden før du tar billån, om ikke for banken sin skyld, så for din egen skyld. Gjeld forsvinner ikke, og du har anledning til å løse dette ganske smertefritt nå. Utsetter du det enda mer, så sitter du plutselig med en kredittkortgjeld som gjør at du ikke klarer å betjene fremtidige, månedlige utgifter (bensin, verksted, avgifter, husleie osv), billån og kredittkortgjeld. Du får store problemer med mislighold, og kommer til å slite enormt med å få deg f.eks. boliglån.

1. Kvitt deg med dyr, kortsiktig gjeld (kredittkort)
2. Ta lån med så bratt som mulig nedbetalingskurve (bedre å være litt blakk hjemme hos mor og far og bli kvitt lånet fort).
3. Spar helst opp en egenandel.

Santander tar kredittsjekk av deg. Dersom du har betalingsanmerkning ser de den. Hvis kredittkortet ditt ble sperret i januar, og du ikke har betalt ned noe som helst på det, har du kanskje ikke betalingsanmerkning, men det er neppe lenge før du får en inkassovarsel.
Nøytral: Hvem har sagt jeg har kredittkortgjeld? Hvor i huleste har du hentet det ifra? Jeg har 0 gjeld. Kortet ble sperret fordi jeg overtrakk kontoen i januar men minusen forsvant samme måned, har bare aldri orket å ringe dem for å åpne kortet igjen. Noe jeg skal gjøre denne uken.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Men.. Det er et stort men her. Visa'et mitt er sperret pga. overtrekk på kontoen. Har vært sperret siden januar. Har ikke betalingsannmerkning. Blir dette et problem? Må ringe banken først og få de til å åpne kortet mitt selvsagt.
Vis hele sitatet...
Så lenge du skriver dette, uten å skrive at du har gjort opp for overtrekket (som i utgangspunktet burde åpnet kortet ditt igjen), får det til å fremstå som at du sitter med et kredittkort du har makset ut.
Sitat av Nøytral Vis innlegg
Så lenge du skriver dette, uten å skrive at du har gjort opp for overtrekket (som i utgangspunktet burde åpnet kortet ditt igjen), får det til å fremstå som at du sitter med et kredittkort du har makset ut.
Vis hele sitatet...
Selv om man gjør opp for overtrekket blir ikke kortet automatisk låst opp igjen, man må ringe inn. Jeg eier ikke ett kredittkort.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Selv om man gjør opp for overtrekket blir ikke kortet automatisk låst opp igjen, man må ringe inn. Jeg eier ikke ett kredittkort.
Vis hele sitatet...
20-25k i måneden og bor gratis hos foreldrene dine så har du 0kr i egen kapital ? sier seg selv at du ikke bør ta lån!
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
20-25k i måneden og bor gratis hos foreldrene dine så har du 0kr i egen kapital ? sier seg selv at du ikke bør ta lån!
Vis hele sitatet...
Du vet jo ingenting om hva mine penger har gått til. For alt du vet kan jeg ha gitt pengene mine til veldedigheter hver måned. Gidd å kommenter piss.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Du vet jo ingenting om hva mine penger har gått til. For alt du vet kan jeg ha gitt pengene mine til veldedigheter hver måned. Gidd å kommenter piss.
Vis hele sitatet...
Nei, det er høgst relevant. Det er rimeleg alminneleg å tenke såpass langt framover at en har en liten økonomisk reserve til slikt - at du ikkje har det når du er i såpass gunstig økonomisk situasjon bør få ein del varsellamper til å lyse.

Har du eit budsjett, der du veit at du har rom til billån også? Har du prød å leve på så mykje mindre som eit billån vil koste deg? Har du tatt høgde for utgiftene med bil?

Banken kjem til å be om det om dei er i tvil om du bør få lån. Eg kjenner folk som har fått lån kun fordi dei kan vise fram at dei faktisk har brukt halve inntekta si, og spart resten.
Du får lett lån hos Santander med 100% dekning av kjøpesummen. Det kreves dog full kasko forsikring på bilen, noe som kan bli dyrt. Pengene blir overført rett til lånegiveren til selger evnt resterende blir utbetalt selger.

Santander bryr seg kun om at du har fast inntekt og høy nok inntekt til å dekke lånet.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Jeg bor hjemme hos foreldrene mine. Har ingen verdier
Vis hele sitatet...
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Har ingen egenkapital.
Vis hele sitatet...
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Det er ikke aktuelt å vente, er nødt å ta lån nå!
Vis hele sitatet...
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Visa'et mitt er sperret pga. overtrekk på kontoen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Får de vite om overtrekket mitt hos Sparebank1 og hele bankhistorien min eller?
Vis hele sitatet...
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
1. Foreldrene skal ikke vite at jeg har tatt lån.
2. Skal unngå å møte opp fysisk i den lokale banken min.
Vis hele sitatet...
Dette lukter ikke godt!

Jeg har hatt mange venner som har tatt opp lån til bil lenge før dem flytter hjemmefra. Selv ville jeg ikke tatt opp lån til bil før jeg selv hadde eid bolig, ikke mens jeg hadde leid. Bil- og forbrukslån er de verste lånene man kan ha, og bil er den verste "investeringen" man kan gjøre. At man ikke innser hvor ufattelig dumt dette er? En fin bil har heller ingen nytteverdi over en fungerende bil. Det er som å kjøpe seg et smykke, penger ut av vinduet men det får gå så lenge man har overskuddet til å unne seg det. Om man må ta opp et lån på 100.000,- og selv ikke eier noen ting, i tillegg jobber som vikar, ja da er det faen meg dumt å kjøpe bil.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Du vet jo ingenting om hva mine penger har gått til. For alt du vet kan jeg ha gitt pengene mine til veldedigheter hver måned. Gidd å kommenter piss.
Vis hele sitatet...
Du ber om råd mtp. et lån, men vil det du vil høre er "kjør på" og "det er ikke så farlig om det koster noen ekstra tusenlapper hos Santander", samt "du må betale full kasko på bilen din, men pytt-pytt"? Full kasko hvis du er under 23 koster forresten en del.

Du skriver selv at du tjener 20-25 000, ikke har faste utgifter, og bor hos foreldra dine. At du ikke har egenandel er et stort varsko, og det vil det være for banken også. Derfor råder en del av oss deg til å skaffe deg egenandel.

For alt vi vet kan du ha gitt 20k i måneden til Røde Kors, stemmer, men det er uansett uklokt å ikke spare når du har anledning. Du skriver også at du ikke har noen verdier, mao. har du ikke investert pengene.

Hvis det du vil er å ta opp et skikkelig dyrt lån, betale skikkelig mye i forsikring, og drite i hvordan situasjonen ser ut om et år - kjør på!

Hvis ikke, les igjennom rådene du får her en gang til.
Er det bare Santander som krever at jeg har full kasko?

Driter egentlig i hva dere SYNS jeg bør gjøre. Jeg skal ha lån, men jeg skal vite hvordan kredittsjekken fungerer, hvordan lånet fungerer og om jeg er bundet til å ha full kasko på bilen.

Det at lønningene mine har blitt brukt opp hver måned betyr jo ikke at jeg ikke kan betale for meg NÅ. Når jeg har 20-25.000 kr i måneden utbetalt er det null problem å få betalt ned lånet, spesielt når jeg vet jeg har en sikker jobbsituasjon i bedriften min. Dessuten, om det skulle bli krise og jeg på et eller annet vis SKULLE miste jobben, vil jeg uansett leve på 10.000 kr/måneden på dagpenger som jeg får i opptil 2 år hos NAV. Betalingsevnen min er 0 problem.

Har dog et spørsmål.. Hvis jeg søker elektronisk om billån, og bilselgeren selger bilen til en annen før jeg rekker å kjøpe den. Kan jeg da avbryte lånet uten å måtte betale noe?
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Er det bare Santander som krever at jeg har full kasko?

Driter egentlig i hva dere SYNS jeg bør gjøre. Jeg skal ha lån, men jeg skal vite hvordan kredittsjekken fungerer, hvordan lånet fungerer og om jeg er bundet til å ha full kasko på bilen.

Det at lønningene mine har blitt brukt opp hver måned betyr jo ikke at jeg ikke kan betale for meg NÅ. Når jeg har 20-25.000 kr i måneden utbetalt er det null problem å få betalt ned lånet, spesielt når jeg vet jeg har en sikker jobbsituasjon i bedriften min. Dessuten, om det skulle bli krise og jeg på et eller annet vis SKULLE miste jobben, vil jeg uansett leve på 10.000 kr/måneden på dagpenger som jeg får i opptil 2 år hos NAV. Betalingsevnen min er 0 problem.

Har dog et spørsmål.. Hvis jeg søker elektronisk om billån, og bilselgeren selger bilen til en annen før jeg rekker å kjøpe den. Kan jeg da avbryte lånet uten å måtte betale noe?
Vis hele sitatet...

Tar du lån med sikkerhet i bilen så må du ha full kasko.
Hadde foreldrene dine tatt lån oppå huset for å kjøpe bilen så hadde du sluppet det, men det ser ikke ut som du vil det.

Du kan søke elektronisk om billån. Hvis bilselgeren selger bilen til noen andre så står fortsatt lånet ditt som godkjent og vil bli avbrutt om du ikke finner en ny bil innen en viss tid.

Når den tiden går ut, så må du søke om lån på nytt.
Du kan ta lån opp til 200.000 uten sikkerhet i noen banker, så du får sjekke ut dette.

Kontakt banken for å snakke med rådgiver, eller bare søk elektronisk. Du får svar uansett hva du gjør, men å oppsøke banken å snakke med dem er mye bedre med tanke på det du har skrevet tidligere med sperret kort, ingen egenandel osv.

Forklar situasjonen din for dem er et stort + når du skal søke om et lite lån.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Tar du lån med sikkerhet i bilen så må du ha full kasko.
Hadde foreldrene dine tatt lån oppå huset for å kjøpe bilen så hadde du sluppet det, men det ser ikke ut som du vil det.

Du kan søke elektronisk om billån. Hvis bilselgeren selger bilen til noen andre så står fortsatt lånet ditt som godkjent og vil bli avbrutt om du ikke finner en ny bil innen en viss tid.

Når den tiden går ut, så må du søke om lån på nytt.
Du kan ta lån opp til 200.000 uten sikkerhet i noen banker, så du får sjekke ut dette.

Kontakt banken for å snakke med rådgiver, eller bare søk elektronisk. Du får svar uansett hva du gjør, men å oppsøke banken å snakke med dem er mye bedre med tanke på det du har skrevet tidligere med sperret kort, ingen egenandel osv.

Forklar situasjonen din for dem er et stort + når du skal søke om et lite lån.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Da er saken ganske grei da..
Du har tenkt å ta opp lån for å kjøpe bil uten at foreldre får vite det, hvor har du tenkt å ha bilen? Hvor skal du kjøre den uten at dine foreldre får vite det?
Eneste kreditt histore andre forestående firmaer kunne hatt på deg er sin egen, eventuelt betalingsanmerkninger/inkasso saker - Ikke et overtrekk som er gjort opp for(?).

Ellers kan du alltids søke forbrukslån hvis du vil unngå full kasko, da du bestemmer 100% selv hva pengene skal gå til, og ikke et øremerket beløp (f.eks billån), men til gjengjeld er de fleste forbrukslån ganske så dyre om du ikke er med i noe program i din bank, som f.eks for min del så var jeg Check-in kunde i Nordea når jeg tok lån til bil, da tok jeg et såkalt "check-in lån", som er gunstigere enn vanlige forbruks lån.
Da sto jeg med vikar inntekt, som jeg hadde hatt i ca 4 mnd og fikk da lån på 45.000 + 15.000 noen uker senere (pusse opp bilen).

Ellers kan du alltids søke elektronisk, hvis du søker elektronisk i en større bank eller din egen så er det meget mulig at de spør om et møte med deg, men de er ikke farlige! Snakket selv med en konsulent i banken ift til lånet jeg nevnte over her, var ganske så hyggelig. Var da en god del snakk om betalingsevne med tanke på at det var mitt første lån, og ikke minst forklaring på situasjon til jobb og vikariat, noe som alt gikk greit.

Tips#1:

Søk "billån på nett" så vil du få opp en god del resultater, og de fleste er nok de større aktørene (DNB, Fokus, Storebrand, GE, Santander etc). Les på betingelser, fyll ut noen kalkulatorer, sjekk forsikringer, og SAMMENLIGN. Så tar du et standpunkt til slutt, på din egen vurdering eller legg ut noen eksempler her på priser osv så kan Freak ta en kikk på det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ikke helt topic, men hadde det gått og søke om ett lån i lånekassen og bruke det på bil?

Bor fortsatt hjemme så jeg har bare 1700 utbetalt fra lånekassen i måneden, men hva om jeg hadde tatt ett lån på ca 20k derfra? Noen som har peiling?
De pengene bruker du på hva du vil, men du får ikke alt på en gang, heller fordelt på skoleåret med større utbetalinger i starten av hvert semester. Vet ikke hvor mye det kan bli mtp at du bor hjemme.
jeg fikk lån forrige uke med www.norwegianbank.no Problemet var at jeg har ikke hatt god inntekt, det siste året. Men så smart som jeg er, tok jeg damas lønnslipp, scanna den og skrev inn mitt person nr i ms paint :P Hennes lønnslipp var maskinskrevet da men font "courier" ble den perfekt. Jeg fikk innvilget 45 000 i lån, og pengene ble utbetalt på konto dagen etter.
Sitat av myte187 Vis innlegg
jeg fikk lån forrige uke med www.norwegianbank.no Problemet var at jeg har ikke hatt god inntekt, det siste året. Men så smart som jeg er, tok jeg damas lønnslipp, scanna den og skrev inn mitt person nr i ms paint :P Hennes lønnslipp var maskinskrevet da men font "courier" ble den perfekt. Jeg fikk innvilget 45 000 i lån, og pengene ble utbetalt på konto dagen etter.
Vis hele sitatet...
Du får si ifra når du blir tatt for dokumentforfalskning da